ההבדל בין אי ציות להוראות שוטר לבין בריחה משוטר

מאמר זה ידון ויעסוק בשאלה מה הבדל אי ציות להוראת שוטר לבין בריחה משוטר. לכאורה נראה כי מדובר בעבירה זהה אשר לה מכנה משותף אחד והוא אי ציות להוראות השוטר בשטח ובריחה ממנו.

אי ציות להוראות שוטר - עו

אנשים נוטים לבלבל בין העבירות אולם למעשה מדובר בשני סעיפי עבירה שונים לגמרי. בעוד עבירת אי ציות להוראות שוטר לקוחה מתקנות התעבורה הרי שעבירת בריחה משוטר לקוחה מחוק העונשין ועוסקת באדם אשר ברח ממשמורת חוקית.

בואו ננתח את הדוגמה הבאה ונראה לאיזה סעיף עבירה היא תתאים, האם לעבירה של אי ציות להוראת שוטר או עבירה של בריחה מהמשטרה.

נניח נהג מתבקש על ידי שוטר עם מצלמת מהירות לעצור בצד הדרך עקב עבירת תנועה שעניינה נהיגה במהירות מופרזת אולם הנהג מתעלם לקריאת השוטר לעצור והוא ממשיך בנסיעה. השוטרים דולקים בעקבותיו, ולבסוף הוא נעצר על ידם. איזה סעיף עבירה המשטרה תייחס לנהג במקרה זה?

עבירת בריחה משוטר:

סעיף 257 לחוק העונשין, תשל"ז-1977 מגדיר את עבירת בריחת משוטר באופן הבא: 

"הבורח ממשמורת חוקית שהוא נתון בה בשל עבירה פלילית, דינו –
(1) אם הוא מואשם או מורשע בפשע – מאסר שבע שנים;
(2) בכל מקרה אחר – מאסר שלוש שנים".

סעיף 257 – לחוק העונשין חוק העונשין, תשל"ז-1977

האם הנהג בדוגמה שהובאה לעיל אשר לא ציית להוראות שוטר לעצור בצדי הדרך היה במשמורת חוקית (משמורת היא סוג של מעצר) בשל עבירה פלילית?

בוודאי שלא.

לאחר שהבנו כי לא ניתן לייחס לנהג זה עבירה של בריחה משוטר ופסלנו את סעיף 257 לחוק העונשין, אנו נבחן האם המקרה הנ"ל נכנס תחת הוראות עבירת אי ציות להוראת שוטר המעוגנת בפקודת התעבורה.

עבירת בריחה משוטר - עו

עבירת אי ציות להוראות שוטר:

עבירה של אי ציות לשוטר מוסדרת בתקנות התעבורה, סעיף 23. (א) (1) לתקנות. להלן תוכן הסעיף:

"עובר דרך חייב לציית – להוראות שנותן שוטר במדים, שוטר שהזדהה בתעודת מינוי, או אדם הנמנה עם הג"א כשהוא בתפקיד רשמי בפועל מטעם משטרת ישראל ובמדים, או שיש עליו סימן זיהוי חיצוני בולט אחר שאושר, או שוטר צבאי במדים או פקח עירוני במדים שהוא עובד רשות מקומית שהוסמך בידי מפקד מחוז או ראש אגף התנועה במשטרת ישראל לאחר שקיבל הכשרה מתאימה (בתקנה זו – פקח עירוני)";

 סעיף 23 (א) (1) לתקנות התעבורה

אי ציות להוראות שוטר - תמונה למאמר

כפי שניתן לראות, ישנה חובה לציית לשוטר בין אם מדובר בהולך רגל ובין אם נהג. כבר עכשיו ניתן להבין כי הנהג שלנו בדוגמה שהובאה לעייל הינו עובר דרך, נהג, אשר יואשם בעבירה של אי ציות להוראת שוטר לעצור בצד הדרך. 

בהקשר זה יש לציין כי במידה והשוטר לא היה לבוש במדים ולא הזדהה בתעודת מנוי, הרי שעבירת אי ציות לשוטר לא תתקיים ולא ניתן יהיה לייחס לו עבירה זו.  

עבירת אי ציות להוראות שוטר היא אחת מעבירות תנועה החמורות ומשטרת ישראל אוכפת עבירה זו ביד קשה. היות ואדם שלא נשמע להוראות שוטר מראה ומצביע על זלזול בנציגי החוק, גם בתי משפט לתעבורה אינם רואים זאת בעין יפה ומתייחסים לעבירה זו בחומרה.

כמו כן, עבירה של אי ציות להוראת שוטר היא עבירה מסוג הזמנה למשפט אשר עלולה להסתיים בפסילת רישיון הנהיגה לרבות עונשים נוספים אחרים נלווים כגון פסילה על תנאי וקנס כספי.

סעיף קטן (ב) לתקנות התעבורה ממשיך 

ומסביר כי החובה לציית לשוטר היא עבירה מסוג הזמנה למשפט אשר עלולה להסתיים בפסילת רישיונו של הנהג. סעיף קטן זה מדגיש כי החובה לציית להוראת שוטר גוברת על התמרורים המוצבים בצד הדרך או תקנות אחרות. בפועל יוצא כי כאשר שוטר מורה לכם לעצור בצד הדרך הנכם חייבים לעשות זאת באופן מידי ללא התחמקויות. בסעיף קטן ב' מציין כדלקמן:

"חובה הוא אף אם ההוראה או האות הם בניגוד לתקנות או בניגוד לתמרורים או להוראות כלליות אחרות בענין סדרי תנועה שניתנו על ידי כל רשות מוסמכת לכך".

סעיף קטן ב לתקנות התעבורה
לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים
או חייגו: 072-3933999

עבירת אי ציות לשוטר יחד עם ריבוי עבירות נוספות

לא אחת עבירת אי ציות להוראות שטר עלולה לגרור ביצוע עבירות תעבורה שונות כגון חציית צומת באור אדום, עקפיה מסוכנת ועוד. לרוב, כאשר נהג נמלט מהוראת שוטר הניתנת לו במהלך נסיעה, עלול הוא לבצע עבירות תעבורה שונות נוספות אשר בסופו של יום ייתן עליהן את הדין.

כאשר נהג זה ביצע עבירות תנועה נוספות, ירשם לו כתב אישום אחד המכיל את כל העבירות שביצע באותו אירוע והוא יעמוד לדין בגין כל עבירות אלו בבית המשפט לתעבורה. יש לזכור כי ככל ומדובר ברשימת עבירות מסוכנות המתווספות לעבירת אי ציות להוראת השוטר, עלול הנהג לאבד את רישיון הנהיגה שלו לתקופה לא מבוטלת. במקרה של רישום דו"ח תנועה המכיל מספר עבירות, יש להיוועץ בדחיפות עם עורך דין המתמחה בתחום.

דוגמה לעבירת אי ציות להוראות שוטר

נניח רכב א' נוהג בכביש מסוים, שוטר קולט את רכב א' עובר עבירת רמזור אדום וכורז לו ברמקול לעצור בצד הדרך. רכב א' לא נשמע להוראת השוטר וממשיך לנסוע תוך התעלמות ממנו. לאחר שהשוטר הבחין כי רכב א' אינו מתכוון לעצור בצד הדרך, החל השוטר בנסיעה אחרי הנהג ולבסוף עצר אותו.

רכב א' צפוי לקבל כתב אישום והזמנה לדין בבית משפט לתעבורה בגין, אי ציות להוראות שוטר ורישיון הנהיגה שלו צפוי להישלל. יחד עם זאת, יש לזכור כי במקרה ועבירת אי ציות לשוטר איננה ברורה ניתן יהיה באמצעות ניהול המשפט להוכיח כי הנהג כלל לא ידע או הבחין כי מדובר בשוטר ולכן אין מקום להעמידו לדין בגין עבירה זו.

עבירה של אי ציות לשוטר ונהג חדש –

התקופה בו מוגדר נהג כנהג חדש היא שנתיים מיום הוצאת רישיון הנהיגה. במהלך תקופה זו אסור לנהג חדש לעבור עבירות מסוימות המוגדרות בתוספות לפקודת התעבורה.

נהג חדש אשר יתפס עובר עבירה של אי ציות להוראת שוטר, צפוי מלבד העונש אשר יטיל עליו בית המשפט, להיות נהג חדש למשך שנתיים נוספות וכן לעשות תאוריה ו/או טסט ו/או בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

נהג חדש אשר יורשע באי ציות לשוטר - עו

לכן אם אתה נהג חדש ועברת עבירה של אי ציות להוראת שוטר, פנה בהקדם לקבלת ייעוץ משפטי.

העונש בגין אי ציות להוראת שוטר –

מדובר בעבירה חמורה מאוד, מסוג הזמנה לדין. אומנם בעבירה זו אין חובת פסילה, אך בפועל התביעות מבקשות פסילה למשך 3 חודשים וכן עונשים נלווים כגון, קנס, פסילה על תנאי ועוד.

מה הן הגנות אפשריות בעבירת אי ציות להוראות שוטר מהפרקטיקה המשפטית:

יש לזכור כי ההגנות האפשריות לתקיפת עבירת אי ציות לשוטר הן רבות ומגוונות ובכל מקרה לגופו יש לבחון אותן. יחד עם זאת, ישנן טענות הגנה העולות פעם אחר פעם בעבירת אי ציות לשוטר ואנו נבחן אותן בשורות הבאות:

  • השוטר אשר הורה לנהג לעצור בצד הדרך לא היה לבוש במדי משטרה ולא הציג תעודת מינוי שוטר למרות שהתבקש לכך.
  • השוטר היה רכוב על כלי רכב אזרחי וכלל לא ניתן היה להבחין כי מדובר בשוטר או ניידת משטרה.
  • החובה לציית לשוטר לא גוברת על החובה הכללית לזהירות ה- קודמת לכל. כך למשל אם בעקבות הוראת השוטר לעצור בצד הדרך עלולה להיגרם תאונה קטלנית.
  • הנהג לא הבין את ההוראה שניתנה על ידי שוטר במדים היות וההוראה לא הייתה ברורה וחד משמעית. לדוגמה, השוטר לא כרז לנהג או לא סימן לו באמצעות כריזה משטרתית.

לדוגמה – שוטר כורז לרכב ירוק לעצור בצד אולם יש עוד שני רכבים ירוקים ונהג הרכב הירוק לא הבין כי לו כרז השוטר ועקב אי ההבנה המשיך בנסיעה. דוגמה נוספת, יתכן והייתה מניעה אובייקטיבית בשטח ולא היה ניתן להבחין בשוטר היות וזה עמד מאחורי עץ או חומה אשר הסתירה אותו וכדומה.

שימוש בשירותיו של עורך דין לתעבורה:

מבחינת עלות מול תועלת במקרה של ביצוע עבירת אי ציות להוראת שוטר כדאי ומומלץ לפנות לעורך דין תעבורה המתמחה בתחום ויודע כיצד ובאיזה אופן לפעול על מנת להוכיח את חפותו של הנהג. יש לזכור כי עבירת אי ציות לשוטר הינה עבירה חמורה מסוג הזמנה לדין והיא תדון בבית משפט לתעבורה.

בעבירה זו, לרוב התביעה המשטרתית תבקש פסילת רישיון נהיגה בפועל לתקופה ארוכה וממושכת בנוסף לעונשים אחרים. התביעה המשטרתית עם בתי המשפט, אינם רואים בעין יפה עבירה של אי ציות לנציג החוק וככל ומדובר בעבירה חוזרת ונישנת עלול עונש הנהג להיות חמור ביותר.

עורך דין לתעבורה יעבור על החומר הראייתי הקיים בתיק המשטרה כגון מזכרים של השוטרים וכן ישמע  מהנהג את הסיבה מדוע לא ציית לכאורה להוראת שוטר. לאחר מכן יחד עם הנהג, יחליט עו"ד על קו ההגנה האולטימטיבי בתיק. קו הגנה זה יכול לכלול  ניהול משפט הוכחות לצורך זיכוי הנהג ויכול שיהיה חתירה  להסדר טיעון מקל עם הנאשם.

לסיכום סוגיית אי ציות להוראת שוטר:

כפי שראינו לעיל, ישנו הבדל ברור בין עבירת בריחה משוטר לעבירת אי ציות להוראת שוטר. בעבירה של בריחה משוטר נדרש כי אדם יהיה במשמורת חוקית בעת ביצוע העבירה בעוד עבירה של אי ציות להוראת שוטר היא עבירת תנועה שונה המדברת על עוברי אורח אשר אינם נענים לקריאת השוטר לעצור בצד הדרך.

גם במקרה זה כפי שראינו, לא הכול שחור או לבן  וישנם מקרים בהם ניתן בהחלט לתקוף משפטית את רישום הדו"ח ולהסביר כי לא ניתן היה להבחין בשוטר או לחילופין השוטר לא ניתן היה לזיהוי ומשכך הנהג לא עצר בצד הדרך.

כל מקרה ומקרה צריך להיבדק לעומקו על כלל נסיבותיו. במקרה בו הסתבכת בעבירת אי ציות להוראת שוטר, מומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה עם ניסיון אשר יצלם את התיק עם קבלת כתב האישום בתעבורה על אי ציות להוראות שוטר, ילמד אותו וינתח את המקרה בהתאם לכלל הנסיבות.

לבסוף, עורך הדין יחד עם הלקוח יקבלו החלטה כיצד יש לנהוג בניהול התיק האם לכפור בעבירה המיוחסת לנהג ולחקור את השוטר רושם הדו"ח או שמה להגיע להסדר טיעון מקל עבור הנהג אשר יכלול ביטול פסילת רישיון הנהיגה שלו וייתכן אף ביטול הנקודות הרשומות לצד העבירה.

אזהרה: האמור במאמר זה הנו לספק מידע אינפורמטיבי בלבד ואין להסתמך על האמור במאמר זה ללא יעוץ עם עורכי דין / עו"ד לתעבורה. אין כותב המאמר או האתר אחראי בשום צורה לכל נזק שייגרם מהסתמכות על מאמר זה ו- חובת הזהירות היא על הקורא.

לשיתוף לחצו:
במאמר זה עסקנו ב-
קצת על המשרד:

למשרדנו ניסיון עשיר ורב בטיפול בתיקי תעבורה מורכבים ופשוטים כאחד. צוות משרדנו כולל עורכי דין המתמחים בדיני תעבורה בלבד וכן בעלי מקצוע נוספים המסייעים להם להעניק שירות מקצועי ומשפטי לקהל לקוחותינו.

אודות המחבר:
עו"ד ערן עקראוי

עורך דין תעבורה ונוטריון ערן עקראוי הינו עורך דין בעל משרד פרטי העוסק בדיני תעבורה למעלה מ 14 שנים וכיהן בעבר כמ"מ יו"ר ועדת בית משפט לתעבורה בלשכת עורכי הדין בישראל וכיום מכהן כיו"ר ועדת המרב"ד המחוזית בלשכת עורכי הדין.

למידע נוסף 

עוד בנושא:
ממליצים:
4.9
ישראל המדהים!תודה על שירות מסור מכל הלב הרבה מעבר למקובל.
מוטי וורנר
07:48 20 Jul 23
עורך דין מומחה לתעבורה. אני ממליץ בחום על המשרד. עזר לי בתיק והשיג תוצאה יוצאת מהכלל.
עו״ד מנחם אברהם
10:39 15 May 22
...ממליץ בחום! הצילו אותי
אופק גולד
09:06 19 Aug 21
עו"ד תעבורה ישראל מזרחי מומלץ בחום. שרות אדיב ומסור , התחשבות במחיר, והעיקר תוצאות מעולות.
Eyal Cohen
06:24 23 Sep 20
Ibrahem Amer
14:44 13 Aug 20
מעולה תודה
אבי בר סיני
19:11 19 Oct 19
שירות אישי וליווי מלא לאורך כל הדרך, והכי חשוב - עבודה מקצועית ומסורה!
Nisim Cohen
11:41 17 Oct 19
מומלץ מאוד, מקצוען אמיתי! שירות ואמינות ברמה הגבוהה ביותר. תודה
guy lerman
10:04 17 Oct 19
אין כמונו
ישראל מזרחי
08:50 15 Jun 19
טוב מאוד!מומלצ בחום!
Олег Лихачёв
08:23 12 Dec 18
מעולה מומלץ ביותר
מיכאל חזן
13:38 03 Dec 18
מעולה וטוב
dor akrawi
12:20 30 Nov 18
קיבלתי תוצאה ושירות מעולה
Igor Mihin
19:24 28 Nov 18
מעולה הטוב ביותר
Mikel Suft
19:19 28 Nov 18
עורך דין מצוין לתעבורה שמשיג תוצאות, לא יקרן מדויק וקפדן סבלניעונה על כל השאלות ומלווה את הלקוח לאורך כל הדרך בצורה הכי מנומסת שישמומלץ בחום!
19by84
12:54 18 Nov 18
תותח על ממליץ מאוד
Abo Seaf
07:59 18 Nov 18
מומלץ מאוד!!!
einat gilady
04:43 28 Jan 18
sasha Polnaryov
23:10 27 Jan 18
אורטל אלוש
21:56 27 Jan 18
עו'ד תותח !!
Roman Skubi
21:45 27 Jan 18
מעולה שירות מעל המצופה
לירון סימאנא
17:15 10 Apr 17
שרות מעלה
עמיר עקראוי
17:09 10 Apr 17
מומלץ
שלום בן חור
09:27 09 Apr 17
תותח
Emanuel Azrzar
21:58 01 Apr 17
מעולה תותח על
מוטי קשני
07:21 15 Oct 16
עזר מאוד
בתיה אוסטרייכר
15:30 08 Oct 16
מעולה תודה לך
בתיה אוסטרייכר
15:16 08 Oct 16
מעולה
תמי אוסטרייכר
08:50 04 Aug 16
שירות מעולה ותוצאות מדהימות
gan noale
10:23 15 Aug 14
שתפו בקליק