אחת העבירות הנפוצות בדיני תעבורה היא הסעת ילד ללא מושב בטיחות מתאים.
החוק מגדיר לנו בצורה מפורשת, איזה מושב עלינו להתקין בכל גיל, מיקום המושב ברכב וכן כיוון המושב עם כיוון הנסיעה או להפך.
מאמר זה יעסוק בעבירות תנועה הקשורות, להסעת ילדים ללא מושב בטיחות מתאים וכן במידה והואשמנו בעבירה זו, מה האפשרויות העומדות בפנינו.
מה מותר ומה אסור בהסעת ילדים ברכב?
ראשית עלינו להבין כי סעיף 83ב. (א) לתקנות התעבורה קובע:
“לא ינהג אדם ולא יסע ברכב מן הסוגים האמורים בתקנה 364א או בכל רכב שבו מותקנות חגורות בטיחות אלא אם כן הנוהג והנוסעים בו חגורים בחגורת בטיחות או רתומים במושב בטיחות או במושב מגביה כאמור בתקנה 83א, לפי הענין.”
כמובן שישנם פטורים מחובת חגירה שאותם ציין החוק, אך לא נתעכב על נושא זה ונמשיך עם הנושא של הסעת ילד ללא מושב בטיחות מתאים.
מבחינת הסעת ילדים סעיף 83ב. (א) ממשיך ומפרט איך ייחגר
כל ילד וילד בהתאם לגילו! ואכן דאגנו לתמצת לכם את הסעיף בטבלה הבאה:
אזהרה – אין להסתמך על מאמר זה שכן החוק עלול להשתנות ולפני כל פעולה יש לבדוק בחוק.
תינוק עד גיל שנה |
התינוק צריך להיות חגור/רתום בתוך מושב הבטיחות שגבו מופנה לחזית המכונית. |
ילדים מגיל עד גיל 3 שנים |
יצטרכו להיחגר בתוך מושב מגביה |
ילדים מגיל 3 עד גיל 8 שנים |
צרכים להיחגר במושב מגביע לכיוון הנסיעה |
ילדים בגיל 8 שנים |
צרכים להיחגר בחגורה הרגילה של הרכב |
הערות לטבלה –
- המושב תינוקות חל איסור להקין אותו במושב ליד הנהג שבו מותקנת כרית אויר.
- ילדים בני 8 שנים יכולים לשבת ליד מושב הנהג במידה והחגורה אינה כרוכה סביב צווארו של הילד.
טבלת הניקוד על עבירת הסעת ילדים ללא מושב בטיחות / מושב מגביע מתאים:
העבירה |
ניקוד וקנס |
ילד מתחת לגיל שנה, כאשר גב הכיסא איננו מופנה לחזית הרכב. |
2 נקודות לחובת הנהג + קנס בגובה 250 ש”ח |
הסעת ילד מתחת לגיל 3 שנים, ללא כיסא הבטיחות |
8 נקודת לחובת הנהג + קנס בסך 1000 ש”ח |
הסעת ילד מגיל 3 שנים עד גיל 8 שנים ללא מושב מגביע |
6 נקודות +קנס בסך 750 ש”ח |
הסעת ילדים במושב הבטיחות כאשר מול/ם יש כרית אויר שלא נותקה |
דו”ח על חגורת בטיחות – 6 נקודות לחובת הנהג + 250 ש”ח קנס |
ילד בגיל 8 עד 14 שנים ללא חגורת בטיחות. |
2 נקודות לחובת הנהג + קנס בגובה 500 ש”ח |
מה האופציות אשר עומדת בפני הנהג אשר עבר עבירה לכאורה:
עבירות שציינו לעיל, הינם עבירות מסוג ברירת משפט. כלומר בפני הנהג ישנם 3 אופציות:
- לבקש להמיר את הדו”ח לאזהרה – לא מומלץ היות ואחד התנאים לכך הוא להודות בביצוע העבירה ואם הנהג לא ביצע את העבירה ומדור פניות יחליט שלא להמיר את העבירה לאזהרה, יהיה בעיה לבקש להישפט.
- לשלם את הקנס ואז תורשע בעבירה והניקוד ייזקף לחובתך (לא מומלץ רצוי להתייעץ עם עורך דין תעבורה, שכן לניקוד יש השלכות).
- האופציה השלישית היא לבקש להישפט על העבירה בתוך 90 יום מרגע קבלת הדו”ח.
ההמלצה שלנו היא לבקש להישפט על הדו”ח באמצעות, עורך דין לתעבורה אשר יעבור על הדו”ח במטרה להביא לביטולו או להמרת הסעיף לסעיף סל אחר ללא ניקוד.
כיום עוד ניתן לבקש להישפט אולם העתיד של בקשות הלו עלול להשתנות בקרוב בעקבות רפורמה, מוזמנים לקרוא – רפורמה בדיני תעבורה מאמר ביקורת.
מה ההשלכות של הניקוד על נהגים?
צבירת 12 נקודות. |
במקרה זה יחויב הנהג בקורס נהיגה בסיסי והנהג יידרש לעבור את הקורס לצורך חידוש הרישיון. |
צבירת 24 נקודות. |
במקרה זה הנהג יחויב לעבור קורס נהיגה מתקדם והנהג יידרש לעבור אותו כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה. |
צבירת 36 נקודות |
במקרה זה הנהג יפסל מנהלית על ידי משרד הרישוי למשך 3 חודשים. |
צבירת 72 נקודות או צבירת 36 נקודות פעמיים תוך 6 שנים |
במקרה זה הנהג יפסל מנהלית למשך 9 חודשים ובסוף התקופה הוא יחויב לעבור מבחן עיוני ומעשי וכן בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (לדעתנו הבדיקות הם הסנקציה הקשה ביותר). |
לקיחת עורך דין תעבורה עלות מול תועלת:
כפי שניתן לראות, גם לקנס תמים עם ניקוד יש השלכות ברגע שמתחילים לצבור את הניקוד ותאמינו או לא, כיום בעקבות כל המכשור האלקטרוני כגון מצלמות לטלפונים, מצלמות לטלפונים, נהגים שאפילו היו נחשבים לנורמטיביים בעבר עלולים למצוא את עצמם מסובכים עם משרד הרישוי בשל צבירת ניקוד על פי שיטת הניקוד החדשה.
לכן לפני שאנו רצים לשלם את הדו”ח רצוי להתייעץ עם עורך דין תעבורה, אשר יבחן את המקרה וידע לייעץ לכם כיצד לפעול וכמעט במרבית המקרים יש מה לעשות!, כך שמבחינת עלות מול תועלת עורך דין לתעבורה יכול, להביא למחיקת הניקוד או זיכוי הנהג בדין, דבר שבסופו של יום יחסוך לנהג הרבה כסף וכן ישמור על רישיונו בכיס ולא בסניף של משרד הרישוי.
אזהרה – אין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה ולפני כל פעולה יש להתייעץ עם עורך דין תעבורה.