אחת העבירות הנפוצות ביותר בקרב נהגי משאיות, היא העבירה של משקל יתר.
מדובר בעבירה עם דרגות ענישה משתנות, החל מדו”ח ללא ניקוד ועד להזמנה לדין לבית המשפט לתעבורה.
להלן דרגות חומרת העבירה:
העבירה |
סעיף וסמל העבירה |
ניקוד |
1. משקל כולל של הרכב עולה עד %10 על המשקל הכולל המותר |
- סמל סעיף העבירה 6399
- תקנה 85(א)(5) לתקנות התעבורה
|
0 נקודות
500 ₪ קנס |
2. משקל כולל עולה מ-%10 ועד %99.14 מעל המותר |
- סמל סעיף העבירה 7098
- תקנה 85(א)(5) לתקנות התעבורה
|
0 נקודות
1000 ₪ קנס |
3. משקל כולל של הרכב עולה ב-%15 מעל המותר |
- סמל סעיף העבירה 7100
- תקנה 85(א)(5) לתקנות התעבורה
|
הזמנה לדין + 10 נקודות |
דוחות מסוג ברירת משפט / קנס –
שאנו מקבלים את הדוחות מסוג 1 ו – 2 כמופיעה למעלה, יש באפשרותנו לבקש להישפט על הדוח תוך 90 יום מרגע קבלת הדו”ח ליד.
את הספח המצורף לדוח יש למלא ולשלוח אותו לכתובת המופיעה על הדו”ח בדואר רשום או באופן מקוון באתר המשטרה.
לאחר הגעת הדו”ח למדור פניות נהגים במשטרה, תשלח אלינו הזמנה לדין. ובנקודה זו, התהליך הוא כמו בדו”ח מסוג 3 בטבלה למעלה ועל כך בסעיף הבא.
* בהובלת מטען בחריגה עד %5 מעל המשקל הכולל המותר – לא יירשם דוח.
* כמו כן, יש לשים לב שעבירות 1 ו- 2 הן ללא ניקוד, אז לפני שמחליטים לבקש להישפט, צריך לבדוק מה בכלל טענת ההגנה. ומומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה.
דו”חות מסוג הזמנה לדין –
בדו”ח מסוג 3 בטבלה, אין לנו את הבחירה באם להישפט או לא, אלה אנו מקבלים הזמנה לבית משפט מהשוטר בשטח ואם נורשע ייזקף לחובתנו 10 נקודות.
הדיון הראשון בבית המשפט הוא דיון הקראה ראשונה, בדיון זה בית המשפט יקריא לנו את האישום ואילו אנחנו נצטרך להשיב לאשמה באופן הבא:
- מודה
או
- כופר
במידה ואנחנו כופרים בביצוע העבירה, התיק יקבע למועד אחר, לשמעית הראיות. כלומר השוטרים שנתנו את הדו”ח יגיעו להעיד על נסיבות מתן הדו”ח. כמו כן הנאשם יצטרך לחקור את השוטרים בחקירה נגדית.
יש לציין כי ניהול משפט מצריך ידע משפטי ושליטה, בסדר הדין הפלילי, הפסיקה, החוק, דיני ראיות, טענות מקדמיות ועוד ועוד.
לכן לא מומלץ לנהל משפט בעצמי אם אני לא משפטן ובמיוחד לא נהג מקצועי, שזוהי פרנסתו.
חוסר הבנה בתהליך יוביל את הנאשם ברוב המקרים להרשעה בין אם בטעות או בין אם כי לא הבין את החוק כמו שצריך.
מה לגבי הסדרי טיעון / עסקת טיעון –
גם נושא של הסדרי טיעון, מצריך הבנה משפטית שכן, ביום ההקראות בבתי המשפט לתעבורה, בדרך כלל יש יותר ממאה תיקים ליום. במצב זה התובע איננו יוכל להתפנות לנאשם ולדבר וגם אם יתפנה לנאשם יהיה על הנאשם להציג כשלים בתיק.
כשאני אומר כשלים אני מדבר על כשלים משפטיים, ולא טענות סתמיות כמו “לא עשית” “הוא סתם רשם” וכו’
מה גם שתובע משטרתי צריך לתת דין וחשבון על כל הסדר אליו הוא מגיע לאגף התנועה.
לכן בהעדר ידע והבנה משפטית, מה שיקרא הוא שהנאשם יסבך את עצמו יותר, בשיחה עם התובע, שכן אז תהיה תרשומת על התיק, אותה יהיה קשה לתקן אחר כך.
שימוש בשירותים של עורך דין לתעבורה –
עורך דין לתעבורה יצלם את התיק ממדור התביעות המשטרתי. ילמד את התיק ויחפש כל כשל ראייתי שיוכל לסייע לנאשם, להגיע להסדר טיעון מקל למשל שינוי סעיף לסעיף ללא ניקוד או זיכוי.
לכן מבחינת עלות מול תועלת, שימוש בשירותי עריכת דין, ימנע ממכם לבזבז כמה ימים בבית המשפט, ימנע ממכם ברוב המכריע של הפעמים לקבל ניקוד לחובתכם.
זכרו נהג מקצועי- זה מקצוע או עסק לכל דבר וכחלק מהעסק או המקצוע עלינו לבטח את עצמנו, כך שלקיחת עורך דין תעבורה אי לא צריכה להיות בכלל שאלה. מוזמנים לקרוא גם על עבירת – הסעת נוסעים מעל המותר.