העבירה של נהיגה שלא בימין הדרך, נועדה לשמור על הנתיב השמאלי פנוי לעקיפה וכן לצורך של שמירה על חיי אדם. לכן נהגים אשר יתפסו נוהגים שלא בימין הכביש שלא לצורך, יקבלו דו”ח מסוג ברירת משפט עם 6 נקודות לחובת הנהג.
לפני שאתה רץ לשלם את הדו”ח ולספוג את הניקוד, דע לך! כי יש מה לעשות! כל ההסברים במאמר זה.
סעיפי העבירה של נהיה שלא בימין הדרך –
35 ו- 46 (א) לתקנות התעבורה – מתארים שני מצבים:
סעיף 35 לתקנות התעבורה קובע:
נוהג רכב ישתמש ככל האפשר בצדו הימני הקיצוני של הכביש, אף בכביש חד-סטרי, או בצדו הימני הקיצוני של הנתיב המיועד לאותו סוג רכב, הכל בכפוף להוראות חלק זה.
וסעיף 46 (א) לתקנות התעבורה קובע:
שני כלי רכב הבאים מכיוונים נגדיים בכביש שאינו רחב במידה מספקת למעבר חפשי של שניהם, יפחיתו הנוהגים ברכב את מהירות נסיעתם ויימינו את רכבם ככל האפשר לשפת הכביש ולפי הצורך אף מעבר לשפת הכביש, עד כדי בטחון מפני התנגשות.
כפי שניתן לראות מדובר בשני חיקוקים, אשר להם מספר מטרות, אחד שמירה על חיי אדם בדרך צרה והשנייה היא להשאיר את הנתיב השמאלי פנוי, על מנת לאפשר לרכב עוקף לעקוף בבטחה.
מה העונש על עבירות הלו?
כפי שכבר הזכרנו לעיל, מדובר בעבירות מסוג ברירת משפט, כאשר על כל אחד מהחיקוקים הנהג יקבל 6 נקודות וקנס בגובה של 250 ₪.
יחד עם זאת, אני ממליץ לשים לב שמדובר בלא מעט ניקוד, כאשר צבירת ניקוד יכולה להוביל לאמצעי תיקון של קורסים עד פסילות ממשרד הרישוי.
לכן מומלץ לטפל בעניין הניקוד ועל כך נדבר מיד בסעיף הבא,
מה ניתן לעשות עם קיבלתי דו”ח על נהיגה שלא בימין הדרך:
כמו שכבר ציינתי בהתחלת המאמר, מדובר בדו”ח מסוג ברירת משפט. כלומר לנהג יש שלושה אפשרויות, כאשר האפשרות השישית היא הטובה והמומלצת ביתור:
- האפשרות הראשונה היא לשלם את הדו”ח – ואז הניקוד ייזקף לחובת הנהג.
- האפשרות השלישית היא לבקש להמיר את הדו”ח לאזהרה, אולם אינני ממליץ לפעול על פי אפשרות זו, מהסיבה, שעל מנת שדו”ח יומר לאזהרה וגם לא בטוח, יש לעמוד במספר תנאים, כאשר אחד מהם הוא להודות בביצוע העבירה, אולם אם נודה בביצוע העבירה והמשטרה תחליט לא להמיר לאזהרה, תיסגר בפניכם האופציה השלישית היות ואם תבקשו להישפט אחרי שיסרבו לכם, ייציגו בפניכם את זה שהודאתם בביצוע העבירה.
- האפשרות השלישית היא לבקש להישפט, תוך 90 יום מרגע קבלת הדו”ח ליד ואז המטרה שלנו תהיה או להוריד את הניקוד או להילחם על מנת לקבל זיכוי.
לבקש להישפט על מנת להוריד ניקוד או לקבל זיכוי:
ברגע שנשלח את הבקשה להישפט בדואר רשום או באמצעות האינטרנט, יגיע לנו תאריך למשפט בבית המשפט לתעבורה.
הדיון הראשון נקרא דיון הקראה, כלומר בית המשפט יקריא לנו את העבירה ואנו נצטרך להשיב:
- מודה ואז הניקוד ייזקף לחובתנו,
או
במידה וכפרנו בביצוע העבירה, התיק יקבע לדיון נוסף, שם יגיע השוטר שנתן את הדו”ח ויעיד על נסיבות מתן הדו”ח ואילו אנחנו או הסנגור מטעמנו, נצטרך לחקור את השוטר בחקירה נגדית על מנת לקעקע את אמינותו או מיומנותו.
אז האם כדאי לי לייצג את עצמי או לשכור עורך דין תעבורה?
מבחינת עלות מול תועלת, נראה שייצוג עצמי יחסוך לנו כסף, אולם אם תחשבו על כך, תבינו שלא רק שלא תחסכו כלום, אלה תעשו נזק לעצמכם ולמה?
אם אינכם מכירים את סדרי הדין, דיני הראיות, הנהלים של המשטרה, לא תצליחו להבין מה השלבים במשפט אלו ראיות קבילות, מה הזכויות שלכם ועוד ולמעשה מה שיקרה זה או שתורשעו ותקבלו עונש שהוא חמור מהקנס המקורי או שאתם עלולים להודות מבלי להבין מה אתם עושים.
לכן עורך דין תעבורה מקצועי, ידע לקרוא את הדו”ח ולזהות את הכשלים בדו”ח ואז להציג בפני התביעה את הכשלים ולשכנע אותם או לבטל את הדו”ח או לשנות את הסעיף המקורי לסעיף ללא ניקוד או לנהל משפט הוכחות במטרה להביא לזיכוי הנאשם.
כמו כן, אם תיקחו עורך דין גם לא תצטרכו להגי אפילו לדיון דבר שיחסוך ממכם את הזמן.
אגדות מול מציאות מבחינת הסדרי טיעון?
הרבה מן האזרחים חושבים, כי ברגע שיגיעו לבית משפט לתעבורה יחכה להם תובע אשר “יתחנן לסגור הסדר”, אולם אם יצא לכם להיות ביום הקראות שבו יש מעל 100 תיקים לתובע אחד. מהר מאוד תגלו שהתובע לא ינסה בכלל להגיע להסדר מכמה סיבות:
- על מנת שתובע יגיע להסדר הוא צריך לנמק אותו וכאשר יש 100 תיקים, לא יהיה לו את הזמן בכלל לשבת.
- במידה ולא תמצאו כשלים בתיק ואני מדבר על כשל בראיות רציני, התובע לא יסכים לסגור, היות ותובע לא יכול לעשות מה שהוא רוצה ועליו לנמק כל הסדר, שכן הוא כפוף לביקורת של אגף התנועה אשר מבקר כל פעולה.
בכל מקרה, מניסיון שלי כפי שאני רואה יום יום בבית המשפט לתעבורה, 98 אחוז מהנהגים שלא מייצוגים מודים בביצוע העבירה ונתון זה ידוע, באחוז ההרשעות במשפטים פלילים.
לסיכום:
העבירה של נהיגה שלא בימין הדרך היא עבירה מסוג ברירת משפט עם 6 נקודת. הנהג יכול לבחור מספר אופציות על מנת להוריד את הניקוד, כאשר הדרך הטובה ביותר היא לבקש להישפט.
על מנת שהניקוד ירד הנהג יצטרך להביא לשינוי הסעיף לסעיף ללא ניקוד או לקבל זיכוי. שימוש בשירותיו של עורך דין תעבורה, מתעלה על ייצוג עצמי, ובהחלט יעשה את ההבדל מבחינת התוצאה.
קיבלתם דו”ח של נהיגה שלא בימין הדרך, אתם מוזמנים לפנות למשרדנו לצורך התייעצות ראשונית ואנו נשמח לסייע.
ניתן ליצור איתנו קשר בכל אחד מאמצעי ההתקשרות באתר.