מאמר זה נכתב ע”י עורך דין לענייני תעבורה ערן עקראוי ועוסק בעבירה של סיכון הולכי רגל במעבר חצייה תוך השוואתה לעבירות מעבר חצייה נוספות.
תחילה נעסוק בעבירות מסוג ברירת קנס עם ניקוד, עליהן ניתן לבקש להישפט תוך 90 ימים מרגע קבלת הדו”ח ליד והן:
- דו”ח מסוג עקיפה לפני מעבר חצייה
- דו”ח אי מתן אפשרות להולכי רגל להשלים מעבר חצייה בבטחה
ולאחר מכן נעסוק בעבירות חמורות יותר מסוג הזמנה לדין:
- סיכון הולכי רגל במעבר חצייה
- תאונת דרכים במעבר חצייה
שימו לב, שמדובר בעבירות מסוג הזמנה לדין וכאן הכוונה היא שנוזמן במעמד קבלת הדו”ח להתייצב לדיון בבית המשפט לתעבורה.
וזאת להבדיל מדוחות ברירת משפט שם יש לנו את האפשרות לבקש להישפט או לשלם את הדו”ח ואז בעצם נורשע והניקוד ייזקף לחובתנו.
לצערנו כשליש מההרוגים בתאונות הדרכים הם הולכי רגל
וכאשר אנו מדברים על עבירות הקשורות להולכי רגל במעבר חצייה, שם הולכי הרגל אמורים לחצות בבטחה הדבר חמור שבעתיים, לכן גורמי האכיפה ובתי המשפט לתעבורה מתייחסים בחומרה לנהגים אשר עוברים / מורשעים בעבירה של סיכון הולכי רגל במעבר חציה או במילים אחרות אי מתן זכות קדימה להולכי רגל.
תקנה 67 לתקנות התעבורה קובעת מה על נהג לעשות כאשר הוא מתקרב למעבר חצייה:
67. (א) נוהג רכב המתקרב למעבר חציה, והולכי רגל חוצים במעבר, יאפשר להם להשלים את החציה בבטחה ואם יש צורך בכך יעצור את רכבו לשם כך.
(א1) נוהג רכב המתקרב למעבר חצייה, יאט את רכבו אם הולך רגל עומד על המדרכה בסמוך למעבר החצייה ואם ניכר שבכוונתו של הולך הרגל לחצות את הכביש, ייתן לו זכות קדימה.
(א2) התקרב נוהג רכב למעבר חצייה ובנתיב אחר האט רכב לפני מעבר החצייה, יאט את רכבו לפני מעבר החצייה האמור, ואם הרכב בנתיב האחר עצר – יעצור אף הוא; היה הולך רגל חוצה את הכביש במעבר החצייה, ייתן לו זכות קדימה.
(ב) מעבר החציה המחולק על ידי שטח הפרדה, יראו כל חלק ממעבר החציה כמעבר נפרד.
עקיפה לפני מעבר חצייה מול סיכון הולכי רגל במעבר חצייה?
להבדיל מעבירה של סיכון הולכי רגל במעבר חצייה שהיא עבירה בה נקבל כתב אישום והזמנה לבית משפט לתעבורה,
העבירה של עקיפה לפני מעבר חצייה הנה עבירה מסוג ברירת קנס, הכוללת קנס בגובה 500 ₪ ו 6 נקודות אשר יזקפו לחובת הנהג.
(ה) נוהג רכב לא יעקוף, לא ינסה לעקוף ולא יסיט את רכבו שמאלה או ימינה כדי לעקוף רכב או בעל-חיים באחד מאלה:
(3) הוא מתקרב אל מעבר חציה להולכי רגל המסומן על פני הכביש או על ידי תמרור המציין מקום מעבר חציה להולכי רגל, ועד שעבר את מקום מעבר החציה;
אי מתן אפשרות להולכי רגל להשלים מעבר חצייה בבטחה מול העבירה של סיכון הולך רגל במעבר חצייה:
גם עבירה זו כמו העבירה הקודמת הינה עבירה מסוג ברירת קנס, הכוללת ניקוד + קנס על סך 500 ₪ ו 4 נקודות אשר יזקפו לחובת הנהג.
אולם עם הנהג עבר עבירה זאת תוך סיכון הולך רגל במעבר חצייה פה הנהג יוזמן לשימוע בפני קצין ובכפוף לשימוע יפסל רישיונו ל – 30 יום והוא יקבל הזמנה להתייצב בבית המשפט לתעבורה
והוא צפוי לעונשים בין פסילה בפועל ועד למאסר בפועל או מאסר על תנאי.
בקשה להישפט בעבירות מסוג ברירת קנס:
העבירות שהזכרנו לעיל הם עבירות מסוג ברירת משפט / קנס, כלומר בעבירות הלו יש לנהג ברירה או לשלם את הקנס ואז הניקוד ייזקף לחובתו או לבקש להישפט תוך 90 יום מקבלת הדוח לידיו.
במידה והנהג סבור כי נעשה אתו אי צדק והוא אינו עבר את העבירה המיוחסת לו,
ניתן למלא את הטופס המצורף לדוח בשם בקשה להישפט ולשלוח אותו בדואר רשום לכתובת:
לכבוד: משטרת ישראל
יחידת מפנ”א (מרכז פניות נהגים ארצי)
ת”ד 120
פתח תקווה
מיקוד 49100
או למלא את הבקשה ברשת באתר מדור פניות נהגים במשטרה.
לאחר משלוח הדואר הרשום ישלח לכתובת הנהג הזמנה לבית המשפט לתעבורה אשר בשטח שיפוטו נעברה העבירה. הדיון הראשון בבית המשפט הוא דיון ההקראה, בו בית המשפט יבקש מהנהג להשיב לאשמה באופן של מודה או לא מודה.
במידה והנאשם כופר באישום התיק יקבע לדיון הוכחות בו יגיעו עדי התביעה הלו הם השוטרים אשר ערכו את הדו”ח. הנאשם מבחינתו או באמצעות עורך דינו יצטרך לחקור את העדים של התביעה בחקירה נגדית. להרחבה בנושא קראו ממאמר – משפט תעבורה.
במידה ועברו ה 90 ימים שבהם ניתן לבקש להישפט, ניתן להגיש בקשה הנקראת הארכת מועד להישפט אך מדובר בבקשה קשה והיא תתקבל רק בתנאים שנקבעו בפסיקה.
פגיעה בהולך רגל על מעבר חצייה
במקרה של פגיעה בהולך רגל על מעבר חצייה, נקבל כתב אישום בגין תאונת דרכים וקצין משטרה רשאי לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג מנהלתית ל 60 ימים.
מדובר בעבירה חמורה מאוד, אשר העונש עליה משתנה בהתאם לחומרת הנזק שנגרם להולך הרגל.
במידה והייתם מעורבים בתאונת דרכים את תוזמנו לחקירה אצל בוחן תאונות דרכים ורצוי מאוד להתייעץ עם עורך דין לתעבורה עוד בטרם החקירה.
אי מתן זכות קדימה להולך רגל על המדרכה בקרבת מעבר חצייה
תיקון חדש (תיקון מס’ 2) משנת 2015 בתקנות התעבורה קובע :
(א1) נוהג רכב המתקרב למעבר חצייה, יאט את רכבו אם הולך רגל עומד על המדרכה בסמוך למעבר החצייה ואם ניכר שבכוונתו של הולך הרגל לחצות את הכביש, ייתן לו זכות קדימה.
(א2) התקרב נוהג רכב למעבר חצייה ובנתיב אחר האט רכב לפני מעבר החצייה, יאט את רכבו לפני מעבר החצייה האמור, ואם הרכב בנתיב האחר עצר – יעצור אף הוא; היה הולך רגל חוצה את הכביש במעבר החצייה, ייתן לו זכות קדימה.
(ב) מעבר החציה המחולק על ידי שטח הפרדה, יראו כל חלק ממעבר החציה כמעבר נפרד.
לסיכום העבירה של סיכון הולכי רגל במעבר חצייה:
כפי שראינו לעיל ישנם כל מני עבירות שנועדו בסופו של יום להגן על הולכי הרגל מפני פגיעה על מעבר חצייה וישנו גם מדרג בין העבירות כאשר חלקם הוא מסוג ברירת משפט עם ניקוד אולם כאשר נגרם סיכון להולך רגל במעבר חצייה,
העבירה מסוג קנס הופכת להזמנה לדין ואנו צפויים לעונשים חמורים כגון מאסר / מאסר / פסילה על תנאי ופסילה בפועל בתוספת 10 נקודות לחובתכם.
איך יכול לעזור עורך דין תעבורה:
בכל מקרה עורך דין לענייני תעבורה, יצלם את החומר בתביעות המשטרתיות ילמד את הראיות וביחד עם הלקוח יתווה את קו ההגנה הרצוי במטרה להביא לזיכוי הנאשם או להסדר טיעון מקל עם הנאשם כגון שינוי לסעיף ללא ניקוד לדוגמא ס’ קיפוח זכות משתמשים בדרך שהוא ללא ניקוד.
יש לזכור לעיתים עבירה זו, היא מסוג הזמנה לדין ובית המשפט מתייחס בחומרה לעבירה זו, מהסיבה שמעבר החצייה הוא מקום המבטחים של הולכי הרגל.
כמו כן לעיתים גם נוספים עבירות נוספות לעבירה זו כגון נהיגה במהירות מופרזת, תאונת דרכים ועל כן יש צורך כי גורם מקצועי שהוא עורך דין ישמור על רישיונכם.
אזהרה: מאמר זה הנו מאמר הנועד לתת אינפורמציה כללית ואינו מהווה בשום פנים ואופן ייעוץ משפטי, ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עורכי דין / עו”ד לתעבורה, העוסק בדיני תעבורה ואין הכותב אחראי לשום נזק מכל סוג שהוא אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.