תקנה 45 לתקנות התעבורה קובעת כי:
נוהג רכב לא יסיעו אחורנית אלא אם יש צורך בכך, ובמידת הצורך, ולאחר שנקט באמצעים הדרושים בנסיבות הקיימות כדי למנוע –
(1) סיכון או פגיעה;
(2) הטרדה או הפרעה.
עבירה זו בעצם מתחלקת לכמה עבירות חלקן עם ניקוד וחלק לא:
תיאור העבירה |
העונש |
נסיעה אחורנית תוך סיכון עוברה דרך –
העבירה חקוקה בס’ 45 (1) לתקנות התעבורה
המדובר במצב בו נהג נוסע לאחור שלא היה בכך צורך ותוך כדי מסכן אנשים שהיו במקום. |
4 נקודות לחבות הנהג + קנס בגובה 250 ש”ח. |
נסיעה אחורנית ללא צורך – ס’ 45 לתקנות התעבורה
|
קנס בגובה 250 ש”ח ללא ניקוד |
הטרדה/הפרעה לעוברי דרך בנסיעה אחורנית –
העבירה חקוקה בסעיף 45 (2) לתקנות התעבורה. |
קנס בגובה 250 ש”ח ללא נקודות |

מה האפשרויות אם קיבלתי דו”ח עם ניקוד:
אם קיבלתי דו”ח על נסיעה אחורנית תוך סיכון עוברי אורח או רכוש, עבירה שמכילה בתוכה 4 נקודות לחובת הנהג + קנס, יש באפשרות הנהג 3 אפשרויות:
- לשלם את הדו”ח ואז הנהג יחשב כמודה והנקודות יזקפו לחובת הנהג,
- לבקש להמיר את הדו”ח לאזהרה,
- לבקש להישפט על הדו”ח תוך 90 ימים מרגע קבלת הדו”ח,
מבחינת האופציות האופציה הראשונה איננה אופציה, היות והיא תחייב אותכם בניקוד.
האופציה השנייה איננה מומלצת היות ואחד התנאם להמרה להזהרה היא להודות בביצוע העבירה, מה שאומר בפועל כי אם הבקשה לא תתקבל לא תוכלו להשתמש באופציה מספר 3 שהיא הבקשה להישפט.
על האופציה השלישית נדון מיד בפסקה הבאה.
בקשה להישפט על דו”ח תנועה
הדרך של בקשה להישפט היא דרך המלך במקרה של עבירות עם ניקוד, את הבקשה להישפט יש לשלוח בדואר רשום תוך 90 ימים מרגע קבלת הדו”ח ליד או על ידי משלוח הבקשה באינטרנט.
בשני המקרים יש לשמור את ספח הדואר הרשום או האישור מהאינטרנט כהוכחה שהגשנו להישפט בזמן.
לאחר משלוח הבקשה, יגיע תאריך לדיון בבית המשפט לתעבורה. הדיון הראשון נקרא דיון ההקראה, בו מקריא בית המשפט לנאשם את כתב האישום (הדו”ח) ואילו הנאשם צריך לענות אם הוא מודה או כופר בביצוע העיברה.
במידה והנאשם מודה אז ברור שהוא יורשע ואין מה להרחיב בנושא. אולם אם הנאשם כופר בית המשפט יקבע את התיק לשמיעת ראיות, כאשר בדיון ההוכחות יגיע השוטר יעיד על מה שראה ואילו הנאשם יצטרך מבחינתו לעלות ספק סביר.
בסופו של דבר בית המשפט יצטרך להכריע אם הוא מרשיע את הנאשם או מזכה אותו.
שימו לב !!!! התיאור שנתתי למעלה הוא לא מתקרב למציאות שכן יש צורך להכיר טענות מקדמיות, סדר הדין הפלילי, דיני ראיות, פסיקה ועוד ועוד… כך שניהול משפט איננו משימה קלה.
אז מה עושים?
במקרים של ניקוד רצוי ומומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה ומבחינת עלות מול תועלת לשכור את שירותיו לשם ייצוג בתיק, עורך דין לתעבורה ילמד את הנסיבות וימצא כל פרט ונסיבה אשר תבוא לזכות הנאשם או במילים אחרות כשלים בתיק מבחינת ראיות.
את הראיות ייצג לתביעה המשטרתית וישכנע אותם לשנות את הסעיף לסעיף קל יותר ללא ניקוד.
או ינהל את התיק עד להכרעת הדין של בית המשפט לתעבורה.
למה לא שווה לי לייצג את עצמי?
הנטייה של האנשים היא להגיד מה אני יגיע לבית המשפט יפגוש תובע שיבטל לי את הניקוד ובעצם אותם אנשים לא מבינים שלא ככה עובדים הדברים, היות ואותו תובע נדרש לנמק מדוע הוא משנה סעיף. שכן הוא כפוף בעצמו לאגף התנועה שבודק את עבודתו, כך שאם יגיע להסדר ללא נימוק משפטי, הדבר יהווה בעיה עבורו.
מה גם שמדובר בימי הקראות בו, לתובע יש מעל ל – 100 תיקים ולא בטוח שהוא ימצא את הזמן להתעסק בתיק שלכם ובכל מקרה אתם מוזמנים לראות כיצד מתנהל יום הקראות ואיך מרבית האנשים אשר מגיעים ללא ייצוג בסופו של דבר מודים בבית המשפט בין אם במתכוון ובין אם לא.
זכרו את הכלל גם כי – ברגע שביקשנו להישפט בית המשפט איננו כבול לקנס המקורי ויכול להטיל כל עונש.
לסיכום עבירות הנסיעה לאחור:
כפי שרינו ישנם כמה סוגי עבירות של נסיעה לאחור וברגע שמדובר בנסיעה לאחור תוך סיכון עוברי אורח או רכוש, יקבל דו”ח עם 4 נקודת וקנס.
דרך המלך להתמודד עם עבירות אלו היא לבקש להישפט, כאשר אנו מיוצגים על ידי עורך דין לתעבורה.
עורך דין לתעבורה ישאף להמיר את סעיף העבירה לסעיף קל יותר ללא ניקוד כגון קיפוח זכות המשתמשים בדרך – תקנה 21 או לנהל משפט הוכחות במטרה להביא לזיכוי הנאשם.
קיבלתם דו”ח על נסיעה לאחור עם ניקוד, אתם מוזמנים לפנות למשרדנו בכל אמצעי ההתקשרות באתר ואנו נשמח לסייע לכם.