תאונת דרכים שגרמה למותו של אדם היא למעשה התחנה האחרונה בשרשרת האפשרויות הנובעות מאירוע של תאונות דרכים.
תאונה קטלנית, חושפת את הנהג החשוד למיצוי הליכים בפן הפלילי על ידי משטרת ישראל ובמקביל במישור האזרחי על ידי עזבון המנוח. כאשר אנו בוחנים את המישור הפלילי ביחס לתאונה בה קיפח אדם את חייו ניתן לראות כי קיימות שתי רמות שונות של אחריות פלילית והעונש לצדן כמובן שונה.
לרוב, נהג המעורב בתאונה קטלנית יואשם בעבירה של גרם מוות ברשלנות, עבירה ברף התחתון של עבירות המתה ועונשה מקסימום שלוש שנות מאסר.
לעיתים ובמקרים מסוימים עליהם נעמוד בהמשך יואשם הנהג החשוד בעבירת הריגה והוא יהיה צפוי לעונש מאסר ממושך עד 20 שנות מאסר. ההבחנה בין עבירה של גרם מוות ברשלנות להריגה היא במובן של יסוד נפשי והלך רוח של הנהג החשוד.
תאונת דרכים קטלנית עלולה לשלוח את הנהג החשוד למאסר ממושך בצירוף עונשים נלווים אחרים. עורך דין הבקיא בדיני תעבורה יוכל לאחר שצילם את חומר החקירה ועיין בו לעומקו להביא לשינוי סעיף האישום מהריגה לגרם מוות ברשלנות.
מה בין גרם מוות ברשלנות לעבירת הריגה:
כפי שצוין קודם לכן, עבירת הריגה הינה עבירה חמורה הרבה יותר מגרם מוות ברשלנות והעונש הצפוי לנהג שיורשע בה הוא עד 20 שנות מאסר. אם כן, מתי תקבע משטרת ישראל איזה סעיף עבירה ייוחס לנהג החשוד?
כמו כן, מתי אנו נדע כי מדובר במקרה בו יואשם הנהג בעבירת הריגה ומתי יואשם בעבירת גרם מוות ברשלנות?
ייחוס העבירה לנהג הפוגע יקבע בהתאם לאחריות הפלילית שתקבע לו בשעת ביצוע התאונה.
עבירת הריגה דורשת יסוד נפשי משמעותי יותר מעבירת גרם מוות ברשלנות כגון פזיזות וקלות דעת מצד הנהג החשוד.
עבירת גרם מוות ברשלנות דורשת יסוד נפשי נמוך יותר ודי להוכיח כי במקרה שבנדון אדם סביר מן הישוב יכול היה לצפות את המתרחש. לצורך המחשת יסודות אלה ננסה להסביר כיצד באותו אירוע ייתכן ולנהג החשוד תיוחס עבירת הרגה ואילו בהשתנה גורם מסוים תיוחס לו עבירת גרם מוות ברשלנות.
לדוגמה, נהג אשר פגע בהולך רגל במעבר חצייה וגרם למותו יואשם בעבירת גרם מוות ברשלנות אך אם במידה ואותו נהג היה שיכור כאשר פגע בהולך הרגל סיכוי סביר בהחלט כי התביעה המשטרתית תחליט להעמידו לדין בגין עבירת הריגה.
כך למשל נהג אשר דרס למוות הולך רגל בעת שעשה שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה ככל הנראה יואשם בעבירת הריגה שכן האחריות הפלילית שלו למעשה גבוהה יותר מנהג שמחוסר תשומת לב דרס את הולך הרגל.
הבדלים מהותיים בין עבירת גרם מוות ברשלנות ועבירת הריגה:
- העונש הקבוע בחוק לצד עבירת הריגה הינו 20 שנות מאסר בפועל בעוד בעבירת גרם מוות ברשלנות העונש הוא 3 שנות מאסר.
- בפרקטיקה ובהתקיים נסיבות מסוימות, ניתן להמיר את עונש המאסר בעבירת גרם מוות ברשלנות לעבודות שירות (עד 9 חודשי מאשר בפועל) בעוד נהג שיורשע בעבירת הריגה ירצה את עונש המאסר מאחורי סורג ובריח.
- המוטב שידון בעבירת הריגה הוא דן יחד בבית משפט מחוזי בעוד המוטב שידון בעבירת גרם מוות ברשלנות הוא בית משפט לתעבורה.
סדר פעולות צפויות במקרה של תאונת דרכים קטלנית:
תאונת דרכים קטלנית היא אירוע מורכב וטעון רגשית אשר עלול להשאיר חותם לשנים ארוכות על הנהג החשוד ומשפחת המנוח. נהגים אשר היו מעורבים בתאונות קטלניות דיווחו על בלבול וחוסר ודאות במהלך תקופת החקירה ובירור אשמתם על ידי משטרת ישראל.
אם כן, ננסה להסביר בקצרה מהן הפעולות ההכרחיות בהן יתקל הנהג החשוד.
- מיד לאחר התאונה הקטלנית יילקח רישיון הנהיגה של הנהג החשוד והוא יוזמן לשימוע בפני קצין משטרה בתוך שלושה ימים ממועד התאונה. במהלך השימוע, ישלול קצין המשטרה את רישיונו של הנהג לתקופה של 90 ימים.
- בתאונות דרכים רק רופא רשאי לקבוע את מותו של הנהג ולאחר מכן לבית החולים סמכות לקבוע מה הייתה סיבת המוות. לרוב, מד”א הוא הגורם הראשוני המגיע לזירת התאונה ובמידת הצורך ככל ומדובר בנהג פצוע, מפנה אותו לבית החולים. בית החולים סורוקה הוא בית החולים הגדול הקולט בני אדם אשר נפגעו בתאונת דרכים.
- בימים שלאחר התאונה יקרא הנהג למסור את גרסתו לאירוע וככל הנראה ייחקר באזהרה בגין חשד לעבירה של גרם מוות ברשלנות. כבר עתה יאמר כי מומלץ להיוועץ עם עורך דין הבקיא בתחום התעבורה כבר בשלב זה שכן לגרסה הראשונית במשטרת ישראל משמעות רבה להמשך ההליך. זוהי זכות המגיעה לכל חשוד במדינת ישראל ובפרט בעבירה שכזו מומלץ לא לוותר עליה אלא לקבל את הייעוץ המתאים והנכון. קראו בהרחבה על חשיבות> ייעוץ בטרם חקירת בוחן תאונת דרכים.
- היות ופעולות משטרת ישראל לאיתור חקר האמת אורכות זמן ככל הנראה כתב האישום כנגד הנהג החשוד לא יוגש בתוך 90 ימי הפסילה המנהלית שהוטלה על ידי קצין המשטרה. מסיבה זו, תגיש פרקליטות המדינה בקשה לבית משפט לתעבורה לפסול את רישיונו של הנהג עד לתום ההליכים כנגדו. בית משפט שידון בבקשה, יעיין בחומר החקירה שהתגבש עד למועד זה ויבחן את משקלן של הראיות הקיימות בתיק. ככל והראיות מבססות הרשעה לכאורה הרי שככל הנראה ייעתר בית המשפט לבקשת הפרקליטות ויפסול את רישיונו של הנהג החשוד.
- לאחר גיבוש הראיות בתיק יוגש כתב אישום על תאונת דרכים כנגד הנהג הפוגע ולאחר מכן יקבע בית המשפט אם אכן הוכחה אשמתו של הנהג בתאונה. גם בהליך זה, יש להיוועץ עם עורך דין הבקיא בתחום התעבורה ולו ניסיון עשיר בטיפול בתאונות קטלניות. טיפול על ידי עורך דין תעבורה הבקיא בתחום יכול להביא לביטול כתב האישום או להפחתה משמעותית בענישה.
מה העונש הצפוי בתאונה שגרמה למותו של אדם:
בשנים האחרונות חלה החמרה בענישה המוטלת על נהגים שהורשעו בעבירה שגרמה למותו של אדם. ייתכן ושינוי זה נעשה כתוצאה מריבוי תאונת הדרכים והמגמה לשינוי תרבות הנהיגה בישראל. כיום, נהג אשר יורשע בעבירה של גרם מוות ברשלנות צפוי לעונש של מאסר מאחורי סורג ובריח.
עורך דין הבקיא בדיני תעבורה ויש לו ניסיון בטיפול במקרים דומים יוכל להמיר עונש זה לעונש של עבודות שירות ובכך למנוע את כליאתו של הנהג החשוד. מעבר לעונש המאסר, רישיון הנהיגה של הנהג המורשע צפוי להישלל לשנים ארוכות ולעיתים אף לצמיתות. גם במקרה זה, עורך דין מנוסה ומיומן יוכל להביא להפחתה משמעותית בעונש הפסילה.
מדוע חשוב להיוועץ עם עורך דין מנוסה כבר מיד לאחר התאונה הקטלנית:
בשל הבלבול שציינו קודם לכן הקיים אצל נהגים המעורבים בתאונות קטלניות לעיתים נוטים הם לומר דברים מפלילים אשר עלולים לסבכם במו ידם. מסיבה זו קיימת חשיבות עצומה ליעוץ מידי עם עורך דין מיד לאחר תאונת דרכים קטלנית וקבלת יעוץ מקצועי.
זכרו! יעוץ מקצועי הוא הדבר אשר יקבע בסופו של יום בגין איזו עבירה תואשמו, עבירה של הריגה או עבירה של גרם מוות ברשלנות.
גרסתכם הראשונה בשטח לשוטר שהגיע לאירוע או גרסתכם בתחנת המשטרה לעיתים עלולה לחרוץ את גורלכם. עורך דין מנוסה יוכל לכוון את המקרה כך שגם אם חלילה בסופו של יום יוגש כתב אישום נגדכם הרי שכתב אישום זה יכלול עבירה של גרם מוות ברשלנות ולא חלילה הריגה.
הייתם מעורבים בתאונה קטלנית לא עלינו? חייגו אלינו ואנו נדאג לעשות את המירב כדי שחירותכם לא תישלל ומנגד לעמוד על חפותכם וגרסתכם בבית משפט.