נהיגה תחת השפעת אלכוהול – הסעיף שיעזור לכם

עבירת נהיגה תחת השפעת אלכוהול היא עבירה קלה באופן משמעותי מעבירת נהיגה בשכרות. במאמר זה נדון ונראה כיצד ניתן לתקן עבירת נהיגה בשכרות לעבירה קלה יותר, עבירת נהיגה תחת השפעת אלכוהול. מבחינת אוזן לא מיומנת לכאורה נראה כי מדובר באותה עבירה אך כפי שנראה מיד, מדובר בעבירה קלה יותר המהווה גלגל הצלה של ממש לנהג אשר נתפס נוהג בשכרות.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול - עו

עורך דין תעבורה המתמחה בדיני תעבורה המטפל בתיק לאחר שיגיע להסדר טיעון עם התביעה המשטרתית ימיר את סעיף העבירה מנהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעה. עם תיקון סעיף העבירה ניתן יהיה להגיע להסדר טיעון לעניין העונש כך שבסופו של יום יוטלו על הנהג מספר חודשי פסילה בודדים.

מה ההבדל בין נהיגה בשכרות לעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול?

ניתן להבין שלמרות המונחים "נהיגה בשכרות" או "נהיגה תחת השפעת אלכוהול " נשמעים דומים וזהים למעשה לא מדובר באותה עבירה היות ואם נהג יורשע בבית המשפט לתעבורה בעבירה של נהיגה בשכרות לא יהיה מנוס מהטלת פסילת רישיון נהיגה לתקופת מינימום של שנתיים.

לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים
או חייגו: 072-3933999

להבדיל מכך, ככל וסעיף העבירה ישתנה לנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים, המצב המשפטי ישתפר משמעותית ועונש הפסילה אשר יוטל על הנהג בסופו של יום יהיה קצר משמעותית ולא יפגע לו ברישיון הנהיגה לטווח הרחוק.

להלן טבלה מסכמת של ההבדלים בין הסעיפים:

ההבדל בין נהיגה בשכרות לעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול - עו

דוגמה להמחשת ההבדל בין שני סעיפי החיקוק:

נהג עוכב על ידי המשטרה לצורך בדיקת שכרות. בבדיקת נשיפה שביצע הנהג נמצא ריכוז אלכוהול ברמה של 430 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר. נהג זה נפסל מנהלית לתקופה 30 יום על ידי קצין משטרה. עם תום תקופת הפסילה המנהלית, הוגש כנגד הנהג כתב אישום לבית המשפט ועורך הדין המטפל בתיק הצליח להגיע להסדר עם התביעה המשטרתית לתיקון העבירה לעבירה של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים.

תיקון העבירה לנהגיה תחת השפעה באופן אוטומטי מבטל את חובת עונש פסילת המינימום לתקופה של שנתיים כך שכעת עונש פסילת המינימום יעמד על 3 חודשים בלבד.

במקרה בו סוכמה פסילת רישיון נהיגה לתקופה של 3 חודשים בשל כשלים משמעותיים ומגיע יום הדיון, הצדדים מציגים את הסדר הטיעון בפני בית המשפט  אשר לרוב יכבדו ולבסוף יפסל הנהג לתקופה של  3 חודשים פחות 30 ימים פסילה מנהלית אשר ריצה זה מכבר.

במילים פשוטות, סעיף העביר של נהיגה תחת השפעת אלכוהול מאפשר לסטות מעונש הדרקוני של שנתיים לעונש קצר ביותר כמו בדוגמה שהובאה לעייל.

הערה רלוונטית בהקשר של בדיקת ינשוף ובדיקת דם. לשוטר סמכות בלעדית להחליט אם החשוד יעבור בדיקת דם או ינשוף אולם לפי ההנחיות המשטרתיות בדיקת דם תתבצע רק כאשר מדובר בתאונת דרכים אשר בה עולה החשד לנהיגה בשכרות.

איך קורה שסעיף העבירה משתנה לעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול?

חשוב לדעת כי סעיף העבירה של נהיגה בשכרות לא משתנה מעצמו (למי שחשב 🙂) וכן ללא כשל ראייתי משמעותי בחומר הראיות אין כל סיבה כי התביעה המשטרתית תוותר על הרשעת הנהג בדין.

מה שגורם לשינוי סעיף העבירה הוא מונח הנקרא "כשלים ראייתיים" או "כשלים בראיות" בתיק נהיגה בשכרות. מה אם כן מהווה כשל בתיק שכרות? יש לזכור כי על מנת שהתביעה תשיג הרשעה בנהיגה עליה להוכיח מעבר לספק סביר כי הנהג נהג בשכרות וכי כל התנאים הנדרשים התקיימו במקרה שבנדון.

מניסיון משרדנו המתמחה בדיני תעבורה שנים ארוכות, ברוב המוחלט של המקרים בתיקים אלו וכן בעזרת עין מיומנת ניתן למצוא כשלים כאלה ואחרים הפוגמים ביכולתה של התביעה להוכיח מעבר לספק סביר את עבירת השכרות.

להלן מספר כשלים אפשריים אשר יכולים לעלות בתיק שכרות:

  • השוטרים בשטח לא המתינו 15 דקות מרגע עצירת הרכב עד לבדיקת הינשוף.
  • מפעיל מכשיר הינשוף לא החליף פיה במכשיר בין בדיקה לבדיקה.
  • המכשיר לא כויל לפני המשמרת או ריכוז האלכוהול לא תואם לתעודת הבלון של המכשיר.
  • בעיות בזמנים במהלך עיכוב הנהג לבדיקה.
  • בעיות בפלטים כגון כשל בדיקת נשיפה, מזכרים של בוחן במקרה תאונות דרכים ועוד.
  • השוטרים לא השגיחו על הנבדק – כשל שעל מנת להוכיח אותו יש צורך בהליכים של גילוי חומר שאינו חומר חקירה בהתאם לסעיף 74 לחוק סדר דין הפלילי.
  • לגבי דגימת דם אשר נמדדת לפי מיליליטר דם ישנם כללים שונים והם יבדקו לעומק על ידי עורך הדין.

דרך נוספת להגיע להחלפת הסעיף של נהיגה בשכרות לעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול היא כאשר מתחיל להתנהל משפט תעבורה בנהיגה בשכרות והתביעה רואה כי במהלך המשפט עוצמת הראיות הולכות ונשחקות. במקרה זה, התביעה תציע לתקן את כתב האישום לנהיגה תחת השפעה כשלאחר מכן ינוהל מו"מ לעניין משך תקופת הפסילה.

האם רמת האלכוהול משפיעה על שינוי העבירה משכרות לנהיגה תחת השפעת אלכוהול?

ברור שלא כמות האלכוהול היא שקובעת את תיקון העבירה אלא רף הכשלים בתיק השכרות הוא זה שיקבע עניין זה. לדוגמה נהג א' נתפס עם כמות של 290 מיקרוגרם אלכוהול אוויר נשוף שהוא רף האכיפה כיום (לא כולל נהגים חדשים / וצעירים ). מאידך, נהג ב' נתפס עם כמות של 640 מיקרוגרם כמות אשר לכל הדעות כפולה. כעת נניח כי תיקו של נהג א' מושלם ללא כשלים כלל ואילו התיק של נהג ב' נושא בתוכו כשלים ראייתים רבים.

ברור לכל בר דעת כי במצב שכזה, לנהג ב' יהיה קל יותר להגיע להסכמה ואף לנהל משפט ואילו במקרה של נהג א' יהיה קשה יותר להגיע להסכמה וידה של התביעה יהיה על העליונה. חרף הפער הכמותי באלכוהול, בשל הכשלים הראייתים לנהג ב' יהיה קל יותר לסיים את התיק בתוצאה טובה מאשר נהג א'.

נהגים חדשים שימו לב:

לגבי נהג חדש חלים חוקים שונים בכל הקשור להרשעה בין אם מדובר בנהיגה בשכרות ובין אם מדובר בנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים. להרשעה בעבירת שכרות השלכות שונות הקשורות לאלכוהול המשפיעות על עתידו של הנהג החדש.

ובמה דברים אמורים.

נהג חדש שיורשע בנהיגה תחת השפעה גם אם יקבל פסילה של 3 חודשים בלבד בסוף הפסילה יופעלו עליו אמצעי תיקון משרד הרישוי יהיה עליו לבצע טסט, תאוריה וכן בדיקות במכון הרפואי.

נהגים חדשים ונהיגה תחת השפעת אלכוהול - עו

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הינו גוף השייך למשרד הבריאות ומשמש כרופא מטעם משרד הרישוי. מלבד ההמתנה לבדיקה במרב"ד שלוקחת לא מעט זמן, אחוזי המעבר במכון הרפואי בעבירות כמו שכרות אינם גבוהים ובמידה והנהג לא עבר את הבדיקה, יש לו חודש לערר על ההחלטה לוועדת ערר.

ערעור לוועדת ערר אינו מבטיח דבר לנהג וכי גם בו אחוזי ההצלחה תלויים במשתנים שונים. אם הנך נהג חדש רצוי מאוד לציין זאת בפני עורך הדין על מנת שימצא את הדרך למנוע ממך את חידוש הרישיון וביצוע אמצעי תיקון מטעם משרד הרישוי.

נהגים צעירים גם מוכרחים לקחת בחשבון את הכמות המזערית המותרת להם לשתייה במידה ויחליטו לנהוג לאחר מכן. חריגה מכמות זו (50 מיקרוגרם) עלולה להעמידם לדין ולשלול את רישיון הנהיגה שלהם לתקופה ארוכה וממושכת.

כיצד יכול לעזור עורך דין תעבורה:

למשרדנו ניסיון עשיר בתיקי שכרות והשגת הסדרי טיעון מקלים עם נהגים אשר נתפסו נוהגים בשכרות. עורך דין נהיגה בשכרות מיומן יעבור וילמד את תיק השכרות מהתחלה ועד הסוף במטרה למצוא את הכשלים בתיק ככל שהם קיימים וביחד עם הלקוח יחליטו יחדיו על המשך דרכי הפעולה. דרכי פעולה יכולות להיות חתירה להסדר טיעון או לניהול התיק וזיכויו בדיון.

משרדנו בלא מעט מקרים הצליח לשכנע את התביעה המשטרתית לחזור בה מכתב האישום ובכך התיק התבטל לחלוטין. לעיתים מדובר בתאונות דרכים עם שכרות או עבירות אחרות דבר המצריך טיפול מורכב.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול מתי ומה ההבדל בין הסעיפים

לסיכום נהיגה בהשפעת אלכוהול

ישנם הבדלים כפי שראינו במאמר זה בין נהיגה בשכרות לבין נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים כאשר ההבדל הוא לא סמנטי אלה הבדל ברף הענישה.

בנהיגה בשכרות ישנה ענישה מפחידה ודרקונית ואילו בעבירה של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים הפסילה המינימלית הינה 3 חודשי פסילת רישיון נהיגה ומכאן נולדים ההסדרים בתיקי שכרות.

להלן מספר דוגמאות של תיקים ממשרדנו בהם הומר הסעיף של נהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים:

  1. תת"ע 528-11-12 שם הוטל על הנהג 4 חודשים בניכוי חודש פסילה מנהלית כך שבפועל הנהג קיבל 3 חודשי פסילה.
  2. תת"ע 3899-12-15 נהיגה בשכרות נהג חדש – התיק בוטל עקב כשלים משמעותיים היות והתביעה חזרה בעצמה!

אזהרה – האמור במאמר נהיגה תחת השפעת אלכוהול הנו אינפורמטיבי בלבד ואין הכותב או משרדו אחראים לכל נזק אשר ייגרם למי שיעשה שימוש בכתוב לעיל, ובכל מקרה משפטי כגון נהיגה בשכרות יש להתייעץ עם עורכי הדין / עו"ד העוסק בתחום התעבורה.

לשיתוף לחצו:
במאמר זה עסקנו ב-
קצת על המשרד:

למשרדנו ניסיון עשיר ורב בטיפול בתיקי תעבורה מורכבים ופשוטים כאחד. צוות משרדנו כולל עורכי דין המתמחים בדיני תעבורה בלבד וכן בעלי מקצוע נוספים המסייעים להם להעניק שירות מקצועי ומשפטי לקהל לקוחותינו.

אודות המחבר:
עו"ד ערן עקראוי

עורך דין תעבורה ונוטריון ערן עקראוי הינו עורך דין בעל משרד פרטי העוסק בדיני תעבורה למעלה מ 14 שנים וכיהן בעבר כמ"מ יו"ר ועדת בית משפט לתעבורה בלשכת עורכי הדין בישראל וכיום מכהן כיו"ר ועדת המרב"ד המחוזית בלשכת עורכי הדין.

למידע נוסף 

עוד בנושא:
ממליצים:
4.9
ישראל המדהים!תודה על שירות מסור מכל הלב הרבה מעבר למקובל.
מוטי וורנר
07:48 20 Jul 23
עורך דין מומחה לתעבורה. אני ממליץ בחום על המשרד. עזר לי בתיק והשיג תוצאה יוצאת מהכלל.
עו״ד מנחם אברהם
10:39 15 May 22
...ממליץ בחום! הצילו אותי
אופק גולד
09:06 19 Aug 21
עו"ד תעבורה ישראל מזרחי מומלץ בחום. שרות אדיב ומסור , התחשבות במחיר, והעיקר תוצאות מעולות.
Eyal Cohen
06:24 23 Sep 20
Ibrahem Amer
14:44 13 Aug 20
מעולה תודה
אבי בר סיני
19:11 19 Oct 19
שירות אישי וליווי מלא לאורך כל הדרך, והכי חשוב - עבודה מקצועית ומסורה!
Nisim Cohen
11:41 17 Oct 19
מומלץ מאוד, מקצוען אמיתי! שירות ואמינות ברמה הגבוהה ביותר. תודה
guy lerman
10:04 17 Oct 19
אין כמונו
ישראל מזרחי
08:50 15 Jun 19
טוב מאוד!מומלצ בחום!
Олег Лихачёв
08:23 12 Dec 18
מעולה מומלץ ביותר
מיכאל חזן
13:38 03 Dec 18
מעולה וטוב
dor akrawi
12:20 30 Nov 18
קיבלתי תוצאה ושירות מעולה
Igor Mihin
19:24 28 Nov 18
מעולה הטוב ביותר
Mikel Suft
19:19 28 Nov 18
עורך דין מצוין לתעבורה שמשיג תוצאות, לא יקרן מדויק וקפדן סבלניעונה על כל השאלות ומלווה את הלקוח לאורך כל הדרך בצורה הכי מנומסת שישמומלץ בחום!
19by84
12:54 18 Nov 18
תותח על ממליץ מאוד
Abo Seaf
07:59 18 Nov 18
מומלץ מאוד!!!
einat gilady
04:43 28 Jan 18
sasha Polnaryov
23:10 27 Jan 18
אורטל אלוש
21:56 27 Jan 18
עו'ד תותח !!
Roman Skubi
21:45 27 Jan 18
מעולה שירות מעל המצופה
לירון סימאנא
17:15 10 Apr 17
שרות מעלה
עמיר עקראוי
17:09 10 Apr 17
מומלץ
שלום בן חור
09:27 09 Apr 17
תותח
Emanuel Azrzar
21:58 01 Apr 17
מעולה תותח על
מוטי קשני
07:21 15 Oct 16
עזר מאוד
בתיה אוסטרייכר
15:30 08 Oct 16
מעולה תודה לך
בתיה אוסטרייכר
15:16 08 Oct 16
מעולה
תמי אוסטרייכר
08:50 04 Aug 16
שירות מעולה ותוצאות מדהימות
gan noale
10:23 15 Aug 14
שתפו בקליק