ביטול הגבלת חידוש רישיון נהיגה של חייבים

עד ההחלטה המורה על ביטול הגבלת רישיון נהיגה של חייבים, היה לזוכים כלי משמעותי להפעלת לחץ עליהם בהוצאה לפועל וזאת באמצעות הגבלת חידוש רישיון הנהיגה. בחודש פברואר 2022 החוק בוטל וכעת אלפי חייבים אשר לא יכלו לחדש את רישיון הנהיגה כעת יוכלו לחדש את רישיונם.

מאמר זה יעסוק בסוגית חידוש רישיון הנהיגה לאחר ביטול הגבלה שהוטלה על רישיונות נהיגה של חייבים בהוצאה לפועל בעקבות התיקון לחוק שנכנס לתוקפו לאחרונה.

ביטול הגבלת חידוש רישיון נהיגה של חייבים  - עו

מהי הגבלה על חידוש או הוצאת רישיון נהיגה

עד לאחרונה, חייבים אשר נפתחו לחובתם תיקים בהוצאה לפועל לא יכלו לחדש את רישיון הנהיגה שלהם עד הסדרת החובות וסילוקם. הגבלה על חידוש רישיון נהיגה היה כלי נפוץ במהלך הליכי גביית חובות בלשכות הוצאה לפועל ובפועל, הסב נזק רב לנהגים רבים ברחבי הארץ.

בשל הגבלה על חידוש או הצאת רישיון נהיגה בעקבות חובות כספיים בהוצאה לפועל, נהגים רבים אשר נהגו ללא רישיון נהיגה תקף סיכנו עצמם בעמידה בפני הליכים משפטיים לרבות הטל קנסות כספיים ואף במקרים חמורים יותר מאסר בפועל או עבודות שירות.

 

מה המניע העומד מאחורי ביטול ההגבלה על רישיון נהיגה

ובכן, קיימות מספר סיבות מרכזיות אשר הביאו את המחוקק להורות על ביטול ההגבלה מלהחזיק או להוציא רישיון נהיגה לחייבים אשר נפתחו כנגדם תיקים בהוצאה לפועל. בין שלל הסיבות המרכזיות ניתן למנות את הטעמים הבאים:

  • זכויות אדם – חופש תנועה מוגדר כזכות יסוד במדינת ישראל. בימנו אנו, רישיון נהיגה אינו מוגדר כמותרות אלא כצורך ממשי לניהול חיים תקינים ובריאים. סוגיה זו עלתה אף לדיון בבתי משפט לתעבורה שונים אשר קבעו כי רישיון הנהיגה בדורנו אינו בגדר מותרות אלא צורך בסיסי.
  • חופש תעסוקה – בעידן בו העולם הפך להיות גלובלבי, חופש התנועה וחופש התעסוקה באים לידי ביטוי בנשימה אחת. ללא יכולת לנהוג, חייבים רבים גם לא יכולים לפרנס עצמם ואת בני ביתם. מסיבה זו בחר המחוקק להחריג את הסנקציה של הגבלה על לקבל רישיון נהיגה מסל האפשרויות העומדות לנושים בהליכי גבייה בהוצאה לפועל.
  • העמדת חייבים בפני ביצוע עבירות תעבורה – נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף היא עבירה חמורה אשר כוללת בתוכה קנסות כספיים, ניקוד וכן עונשים קיצונים חמורים יותר כגון מאסר בפועל. נהגים רבים אשר נהגו ללא רישיון נהיגה תקף בשל ההגבלה שהוטלה עליהם בהוצאה לפועל, מצאו עצמם עומדים לדין בבתי משפט לתעבורה ובמקרים מסוימים אף מסכנים את חירותם בשל ביצוע עבירה זו. מסיבה זו, בחר המחוקק לבטל את הסנקציה שבנדון.

 

האם בעקבות התיקון לחוק רישיון הנהיגה חוזר לחייב אוטומטית?

חשוב להדגיש כי רישיון הנהיגה לא חוזר באופן אוטומטי לנהג גם אם התבטלה ההגבלה מטעם הוצאה לפועל. נהג אשר בדק ומצא כי ההגבלה שהוטלה על רישיון הנהיגה שלו התבטלה, רשאי לגשת  למשרד הרישוי לשם חידושו.

חשוב להדגיש כי יש לוודא טרם ההגעה למשרד הרישוי כי ההגבלה אשר הוטלה על רישיון הנהיגה התבטלה. אמנם, פעולה זו צריכה להיעשות באופן אוטמטי אך מומלץ לוודא זאת טרם ההגעה למשד הרישוי.

 

האם ביטול ההגבלה על רישיון הנהיגה תבטל גם את התנאים של משרד הרישוי לחידוש רישיון הנהיגה?

פעמים רבות מלבד ההגבלה של הוצאה לפועל על רישיון הנהיגה חלות על הנהג גם סנקציות מנהלתיות שונות מטעם משרד הרישוי כגון ביצוע מבחנים (מבחן עיוני ומבחן מעשי) או בדיקות במכון הרפואי. חשוב להדגיש כי ביטול ההגבלה על רישיון הנהיגה מטעם לשכת הוצאה לפועל אינה מהווה אישור לביטול הסנקציות המנהלתיות שהטיל משרד הרישוי.

בפועל יוצא כי גם במידה והוצאה לפועל ביטלה את ההגבלה על רישיון הנהיגה יצטרך הנהג בסופו של יום לבצע מבחנים שונים בהתאם לדרישת משרד הרישוי.

 

מה דינו של נהג אשר לא דאג לחדש את רישיון הנהיגה

נהג אשר לא יחדש את רישיון הנהיגה שלו יואשם בעבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף.

מדובר בעבירה המתחלקת לשתי רמות:

פקיעת רישיון הנהיגה מתחת ל – 6 חודשים, כאשר בעבירה זו העונש הוא 8 נקודות וקנס בסך – 250 ₪.

פקיעת רישיון מעל 6 חודשים ועד שנתיים – מדובר בעבירה עם 8 נקודות וקנס בסך 750 ₪.

רישיון נהיגה פקע מעל שנתיים, המדובר בעבירה חמורה מסוג הזמנה לבית המשפט לתעבורה.

חשוב לזכור כי פעמים רבות נהגים שונים נתפסים מבצעים עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה פעם אחר פעם. בדרך כלל, במקרים אלו עלול הנהג לספוג עונשים כבדים יותר שכן בתי המשפט רואים בחומרה אדם אשר שב וחוזר על אותה עבירה פעם אחר פעם. הדבר מבטא זלזול במערכת החוק והעדר רצינות מצד הנהג.

 

כמו בכל חקיקה ישנם שני צדדים למטבע

כמובן שמטרת החקיקה היא להקל על החייבים להתפרנס בכבוד שהרי חופש התנועה, הוא מרכיב חשוב בכל הקשור לנהל אורך חיים תקין, הרי הרכב משמש אנשים רבים להגיע לעבודה וחלק מן האנשים גם עובדים עם הרכב, כמו נותני שירות מסוימים ועוד.

מצידו השני של המטבע ישנם את הזוכים בהוצאה לפועל, אשר חייבים להם כסף, כאשר אחד הכלים אשר נועדו להפעיל לחץ על החייבים לשלם את חובם הוא הגבלה על הרישיון נהיגה.

לדעתו של עורך דין פשיטת רגל עדי עקראוי וגם עורך דין תעבורה, אין אמת אחת והרבה אנשים אכן נכנסים להליכי חדלות פירעון לא באשמתם, בין אם מדובר ביוקר המחייה בארץ ובין אם מדובר על מהלכים לא מחושבים. בפועל, לא בטוח שההגבלה על רישיון הנהיגה באמת תורמת להחזרת החובות ולא פעם אנו רואים אנשים שלא מחדשים את רישיונם שנים בשל חובות. ובשל מצב זה, אולי דווקא פגיעה פחותה בחופש התנועה תיתן לחייבים אופציות נוספות להתפרנס והתמודד עם החובות.

בשורה התחתונה במכלול האיזונים השונים בחר המחוקק להורות על ביטול ההגבלה על רישיון נהיגה בשל חובות בהוצאה לפועל בין היתר מהטעמים אשר אוזכרו במאמר זה.

לשיתוף לחצו:
במאמר זה עסקנו ב-
קצת על המשרד:

למשרדנו ניסיון עשיר ורב בטיפול בתיקי תעבורה מורכבים ופשוטים כאחד. צוות משרדנו כולל עורכי דין המתמחים בדיני תעבורה בלבד וכן בעלי מקצוע נוספים המסייעים להם להעניק שירות מקצועי ומשפטי לקהל לקוחותינו.

אודות המחבר:
עו"ד ערן עקראוי

עורך דין תעבורה ונוטריון ערן עקראוי הינו עורך דין בעל משרד פרטי העוסק בדיני תעבורה למעלה מ 14 שנים וכיהן בעבר כמ"מ יו"ר ועדת בית משפט לתעבורה בלשכת עורכי הדין בישראל וכיום מכהן כיו"ר ועדת המרב"ד המחוזית בלשכת עורכי הדין.

למידע נוסף 

עוד בנושא:
ממליצים:
4.9
ישראל המדהים!תודה על שירות מסור מכל הלב הרבה מעבר למקובל.
מוטי וורנר
07:48 20 Jul 23
עורך דין מומחה לתעבורה. אני ממליץ בחום על המשרד. עזר לי בתיק והשיג תוצאה יוצאת מהכלל.
עו״ד מנחם אברהם
10:39 15 May 22
...ממליץ בחום! הצילו אותי
אופק גולד
09:06 19 Aug 21
עו"ד תעבורה ישראל מזרחי מומלץ בחום. שרות אדיב ומסור , התחשבות במחיר, והעיקר תוצאות מעולות.
Eyal Cohen
06:24 23 Sep 20
Ibrahem Amer
14:44 13 Aug 20
מעולה תודה
אבי בר סיני
19:11 19 Oct 19
שירות אישי וליווי מלא לאורך כל הדרך, והכי חשוב - עבודה מקצועית ומסורה!
Nisim Cohen
11:41 17 Oct 19
מומלץ מאוד, מקצוען אמיתי! שירות ואמינות ברמה הגבוהה ביותר. תודה
guy lerman
10:04 17 Oct 19
אין כמונו
ישראל מזרחי
08:50 15 Jun 19
טוב מאוד!מומלצ בחום!
Олег Лихачёв
08:23 12 Dec 18
מעולה מומלץ ביותר
מיכאל חזן
13:38 03 Dec 18
מעולה וטוב
dor akrawi
12:20 30 Nov 18
קיבלתי תוצאה ושירות מעולה
Igor Mihin
19:24 28 Nov 18
מעולה הטוב ביותר
Mikel Suft
19:19 28 Nov 18
עורך דין מצוין לתעבורה שמשיג תוצאות, לא יקרן מדויק וקפדן סבלניעונה על כל השאלות ומלווה את הלקוח לאורך כל הדרך בצורה הכי מנומסת שישמומלץ בחום!
19by84
12:54 18 Nov 18
תותח על ממליץ מאוד
Abo Seaf
07:59 18 Nov 18
מומלץ מאוד!!!
einat gilady
04:43 28 Jan 18
sasha Polnaryov
23:10 27 Jan 18
אורטל אלוש
21:56 27 Jan 18
עו'ד תותח !!
Roman Skubi
21:45 27 Jan 18
מעולה שירות מעל המצופה
לירון סימאנא
17:15 10 Apr 17
שרות מעלה
עמיר עקראוי
17:09 10 Apr 17
מומלץ
שלום בן חור
09:27 09 Apr 17
תותח
Emanuel Azrzar
21:58 01 Apr 17
מעולה תותח על
מוטי קשני
07:21 15 Oct 16
עזר מאוד
בתיה אוסטרייכר
15:30 08 Oct 16
מעולה תודה לך
בתיה אוסטרייכר
15:16 08 Oct 16
מעולה
תמי אוסטרייכר
08:50 04 Aug 16
שירות מעולה ותוצאות מדהימות
gan noale
10:23 15 Aug 14
שתפו בקליק