קורס נהיגה נכונה – נהיגה מונעת

להחזיק ברישיון נהיגה פירושו להיות מודע לחוקי התנועה, התמרורים השונים ויתר הכללים הרלוונטיים. רבים נוטים לבלבל בין הנחיות מנהליות הכרוכות בנהיגה לבין חוקי התנועה המוסדרים בפקודת התעבורה.

בעוד שמשטרת ישראל היא הגוף האוכף את חוקי התנועה בכבישים הרי שאת הפעולות המנהלתיות אוכף משרד הרישוי.

קורס נהיגה נכונה - נהיגה מונעת - עו

תפקידה של משטרת ישראל לוודא כי אדם האוחז בכלי רכב מציית לחוקי התנועה ונוהג על פי חוק. תפקידו של משרד הרישוי הוא לוודא כי בהתאם לוותק הנהיגה של האדם וסוג העבירות שביצע ינקטו נגדו אמצעי תיקון מנהלתיים ובמקרים שונים אף סנקציות מנהלתיות כפי שנפרט בהמשך.

במאמר זה נתמקד ונעסוק בפעולות המנהלתיות שמשרד הרישוי מוסמך להטיל על נהג אשר צבר לחובתו נקודות. נראה אילו סוגים של אמצעי תיקון יש, מתי נהג יוזמן על ידי משרד הרישוי לבצעם ומהו אמצעי התיקון החמור ביותר שניתן להטיל על נהג.

 

לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים
או חייגו: 072-3933999

מהם בכלל אמצעי תיקון:

כאשר נהג מבצע עבירות תעבורה בהתאם לסוג העבירה ירשם לו דו"ח תנועה או הזמנה לבית משפט. כמעט לצד כל העבירות קיימות נקודות משרד הרישוי אשר עם צבירתן יחויב הנהג בביצוע אמצעי תיקון.

יש לשים לב כי במקרה של נהג חדש אמצעי התיקון קפדניים שבעתיים וכמעט כל עבירה שנהג חדש יבצע בתקופת "הנהג החדש" תחייב אותו מעבר לביצוע קורסים שונים אף בביצוע מבחנים כתנאי לחידוש הרישיון ומעבר של תקופת נהג חדש פעם נוספת.

אמצעי תיקון הם כלי המשמש בידי משרד הרישוי לבצע אכיפה מנהלתית של עבירות תנועה מעבר לדוחות הכספיים והעונשים הנוספים שיוטלו על נהג אשר ביצוע עבירות. אמצעי תיקון אלו, מנוהלים במשרדי משרד הרישוי ודינם כהחלטה מנהלית לכל דבר ועניין.

 

מהם סוגי הקורסים שיש כחלק מאמצעי תיקון ומתי יצטרך נהג לבצע אותם

קורסים בגין צבירת נקודות משרד הרישוי הם האמצעי תיקון הנפוץ ביותר המוטל על נהג כסנקציה לביצוע עבירות תנועה. ניתן למנות שלושה קורסים נפוצים המוכרים כמעט לכל נהג.

 

  • קורס ריענון נהיגה – מדובר בקורס אשר כל נהג בישראל יצטרך לבצע כאשר ותק נהיגתו יגיע לחמש שנים. מדובר בקורס בעל מספר מפגשים כאשר בסופו נערך מבחן מסכם ויש לבצעו בהצלחה. ביצוע קורס זה הוא תנאי לחידוש רישיון הנהיגה בתום חמש שנים מיום הוצאתו.
  • קורס נהיגה נכונה – נהג אשר צבר לחובתו 12 נקודות בתקופה של שנתיים ימים יצטרך לבצע קורס נהיגה נכונה. בדומה לקורס ריענון נהיגה, מדובר בקורס בן מספר מפגשים. נהג אשר לא יבצע את אמצעי תיקון זה יותלה רישיון הנהיגה שלו והוא יחשב כנוהג בזמן פסילה. מעבר לכך, אי ביצוע הקורס יגרום לתקופת הצבירה להתארך עד לביצוע הקורס הנדרש.
  • קורס נהיגה מתקדם – נהג אשר הספיק לצבור 24 נקודות בתקופה של שנתיים ימים יהיה עליו לבצע קורס נהיגה מתקדם. בנוסף, תקופת הצבירה של הנהג תוארך לארבע שנים וכל דו"ח אשר ירשם לחובתו בתקופה זו יגרום למספר הנקודות לעלות והוא עלול להיפסל על ידי משרד הרישוי לתקופה של שלושה חודשים.

האם ביצוע הקורסים יביא למחיקת הנקודות

ישנה נטייה לחשוב כי ביצוע הקורסים יביא באופן מידי למחיקת הניקוד.

אמנם, ביצוע הקורסים נחוץ לאיפוס תקופת הצבירה של הנהג אך אין הדבר אומר כי הניקוד ימחק באופן מיד.

לדוגמא, נהג אשר צבר 16 נקודות יצטרך לבצע קורס נהיגה נכונה. ביצוע הקורס לא ימחק לנהג באופן מידי את הנקודות ותקופת הצבירה תספר ממועד ביצוע העבירה האחרונה. אם לצורך העניין הנהג ביצע את העבירה בתאריך 1.1.17 הרי שתקופת הצבירה שלו תתאפס בתאריך 2.1.19 זה במידה ואכן ביצע את הקורס הנדרש ולא צבר לחובות נקודות נוספות אשר גרמו לתקופת הצבירה להתארך לארבע שנים.

חשוב להקפיד על ביצוע הקורסים בזמן זאת בכדי שתקופת הצבירה אכן תסתיים במועדה ולא תמשיך ותעמוד לנהג. יש לזכור כי כל עוד תקופת הצבירה תלויה ועומדת, כל עבירה שיבצע הנהג תספר בנוסף לעבירות הקודמות והוא עלול למצוא את עצמו בצרות נוספות.

 

כיצד ניתן לדעת מתי עלי לבצע את הקורסים

נהג אשר צבר לחובתו מספר נקודות המחייבות בביצוע קורסים יקבל הודעה ממשרד הרישוי כי עליו לבצע את אמצעי התיקון. במקרים רבים נהגים כלל לא מקבלים את הודעות משרד הרישוי ואינם יודעים כי הוטלו עליהם אמצעי תיקון.

במצבים כאלה, עלול הנהג למצוא את עצמו לעיתים נוהג כאשר רישיון הנהיגה שלו הותלה או כאשר תקופת הצבירה שלו ממשיכה לעמוד ללא הגבלת זמן. נהגים אלו, לעיתים מקבלים הודעה ממשרד הרישוי כי רישיונם הותלה בגין אי ביצוע אמצעי התיקון או במקרים אחרים רישיון הנהיגה שלהם לא מחודש וכך מתגלה להם עניין הקורסים.

 

מהו אמצעי התיקון החמור ביותר שניתן להטיל על נהג

נהג אשר צבר לחובתו 36 נקודות בתוך תקופה של 4 שנים יפסל רישיונו לתקופה של 3 חודשים. היה ובתקופה של 6 שנים ממועד הטלת הפסילה על ידי משרד הרישוי יצבור הנהג פעם נוספת 36 נקודות יפסל רישיונו לתקופה של 9 חודשים וכתנאי לחידושו יהיה על הנהג לבצע מבחן עיוני, מבחן מעשי וכן בדיקות במכון הרפואי.

נהג אשר צבר לחובתו 72 נקודות בתקופה של 4 שנים יפסל רישיון הנהיגה שלו לתקופה של 9 חודשים וכתנאי לחידושו יהיה עליו לבצע את כל המבחנים הנדרשים לרבות בדיקות במכון הרפואי.

 

כיצד ניתן להימנע מביצוע קורסים על ידי משרד הרישוי

הדרך הטובה ביותר להימנע מביצוע אמצעי תיקון היא פשוט לא לבצע עבירות. נהג אשר מבצע עבירות פעם אחר פעם עלול למצוא עצמו במסלול ישיר להסתבכות עם משרד הרישוי. כפי שניתן לראות קיימים סוגים שונים של אמצעי תיקון וקורסים שונים הכול בהתאם למספר הנקודות ולסוג העבירה.

חשוב לציין כי הדרך לצבירת נקודות קלה מאוד ובמהירות ניתן לצבור מספר נקודות העלול לסבך את רישיון הנהיגה. היות וכמעט כל דו"ח תנועה שניתן על ידי שוטר ואפילו פשוט כמו, עבירת הפרעה לתנועה כולל בתוכו 4 נקודות הדרך לצבירת נקודות הופכת להיות קלה ומהירה.

היות ורישיון הנהיגה הוא בגדר חובה ולא מותרות אין צורך להרחיב במילים איזה נזק יגרם לנהג אשר רישיון הנהיגה שלו יפגע והוא לא יוכל לנהוג. אל לנו להתבלבל ולחשוב כי 12 נקודות או 24 נקודות הם מספר עצום הדורש דרך ארוכה להגיע אליו. היום, מרבית הדוחות כוללים בתוכם 8-10 נקודות כך שבקלות ניתן לצבור בתוך שנתיים 18-20 נקודות.

אמצעי האכיפה של משטרת ישראל רבים ומגוונים, חלקם נעשים באמצעות שוטרים וחלקם באמצעים דיגיטליים ומצלמות. במקרים רבים נהג כלל לא מודע לכך כי צבר דו"ח ורק זמן מה לאחר מכן הוא מקבל בתיבת הדואר שלו את הדו"ח המשטרתי.

יש לזכור כי לכל נהג קיימת חזקת החפות ורישום דו"ח כזה או אחר אינו אומר דבר. מומלץ בטרם תשלום הדו"ח להיוועץ עם עו"ד לענייני תעבורה אשר לו הידע והניסיון להביא להורדת הנקודות ולעיתים אף לביטול הדו"ח.

משרד עורך דין ערן תעבורה עקראוי ושות' מתמחה בדיני תעבורה וטיפל באלפי דוחות תנועה במהלך פעילותו. קיבלתם דו"ח תנועה, אל תמהרו לשלם. פנו אלינו עוד היום ואנו נסייע לכם להבין מה עליכם לעשות.

לשיתוף לחצו:
במאמר זה עסקנו ב-
קצת על המשרד:

למשרדנו ניסיון עשיר ורב בטיפול בתיקי תעבורה מורכבים ופשוטים כאחד. צוות משרדנו כולל עורכי דין המתמחים בדיני תעבורה בלבד וכן בעלי מקצוע נוספים המסייעים להם להעניק שירות מקצועי ומשפטי לקהל לקוחותינו.

אודות המחבר:
עו"ד ערן עקראוי

עורך דין תעבורה ונוטריון ערן עקראוי הינו עורך דין בעל משרד פרטי העוסק בדיני תעבורה למעלה מ 14 שנים וכיהן בעבר כמ"מ יו"ר ועדת בית משפט לתעבורה בלשכת עורכי הדין בישראל וכיום מכהן כיו"ר ועדת המרב"ד המחוזית בלשכת עורכי הדין.

למידע נוסף 

עוד בנושא:
ממליצים:
4.9
ישראל המדהים!תודה על שירות מסור מכל הלב הרבה מעבר למקובל.
מוטי וורנר
07:48 20 Jul 23
עורך דין מומחה לתעבורה. אני ממליץ בחום על המשרד. עזר לי בתיק והשיג תוצאה יוצאת מהכלל.
עו״ד מנחם אברהם
10:39 15 May 22
...ממליץ בחום! הצילו אותי
אופק גולד
09:06 19 Aug 21
עו"ד תעבורה ישראל מזרחי מומלץ בחום. שרות אדיב ומסור , התחשבות במחיר, והעיקר תוצאות מעולות.
Eyal Cohen
06:24 23 Sep 20
Ibrahem Amer
14:44 13 Aug 20
מעולה תודה
אבי בר סיני
19:11 19 Oct 19
שירות אישי וליווי מלא לאורך כל הדרך, והכי חשוב - עבודה מקצועית ומסורה!
Nisim Cohen
11:41 17 Oct 19
מומלץ מאוד, מקצוען אמיתי! שירות ואמינות ברמה הגבוהה ביותר. תודה
guy lerman
10:04 17 Oct 19
אין כמונו
ישראל מזרחי
08:50 15 Jun 19
טוב מאוד!מומלצ בחום!
Олег Лихачёв
08:23 12 Dec 18
מעולה מומלץ ביותר
מיכאל חזן
13:38 03 Dec 18
מעולה וטוב
dor akrawi
12:20 30 Nov 18
קיבלתי תוצאה ושירות מעולה
Igor Mihin
19:24 28 Nov 18
מעולה הטוב ביותר
Mikel Suft
19:19 28 Nov 18
עורך דין מצוין לתעבורה שמשיג תוצאות, לא יקרן מדויק וקפדן סבלניעונה על כל השאלות ומלווה את הלקוח לאורך כל הדרך בצורה הכי מנומסת שישמומלץ בחום!
19by84
12:54 18 Nov 18
תותח על ממליץ מאוד
Abo Seaf
07:59 18 Nov 18
מומלץ מאוד!!!
einat gilady
04:43 28 Jan 18
sasha Polnaryov
23:10 27 Jan 18
אורטל אלוש
21:56 27 Jan 18
עו'ד תותח !!
Roman Skubi
21:45 27 Jan 18
מעולה שירות מעל המצופה
לירון סימאנא
17:15 10 Apr 17
שרות מעלה
עמיר עקראוי
17:09 10 Apr 17
מומלץ
שלום בן חור
09:27 09 Apr 17
תותח
Emanuel Azrzar
21:58 01 Apr 17
מעולה תותח על
מוטי קשני
07:21 15 Oct 16
עזר מאוד
בתיה אוסטרייכר
15:30 08 Oct 16
מעולה תודה לך
בתיה אוסטרייכר
15:16 08 Oct 16
מעולה
תמי אוסטרייכר
08:50 04 Aug 16
שירות מעולה ותוצאות מדהימות
gan noale
10:23 15 Aug 14
שתפו בקליק