חקירה במשטרה על ידי בוחן תנועה תהיה למרבית האנשים הליך מלחיץ ביותר. לכן
ישנה חשיבות עליונה להתייעץ עם עורך דין בטרם חקירת בוחן תאונת דרכים, שכן גורל התיק יקום וייפול עוד בשלב החקירה אצל בוחן התאונות.
במקרה של תאונת דרכים עם נפגעים, התיק יועבר לטיפול של בוחן תנועה אשר תפקידו לבדוק את הסיבות לתאונה.
לאחר קרות התאונה יגיע הבוחן לזירת האירוע ויתחיל לאסוף ולתעד ממצאים מהזירה כולל בדיקת כלי הרכב המעורבים ולאחר מכן יזמין את המעורבים לצורך מתן עדות או חקירה באזהרה.
זומנתי לחקירה אצל בוחן תנועה מה עלי לעשות?
כמו שאמרנו כבר, תפקידו של בוחן התנועה הוא לחקור את הסיבות לקרות התאונה. לכן חשוב מאוד לקבל ייעוץ משפטי עוד בטרם החקירה אצל בוחן התנועה.
להלן כמה כללים חשובים בטרם אנו נחקרים במשטרה:
- ראשית עלינו לברר האם אנו נחקרים באזהרה או מוסרים עדות?
בטרם החקירה יהיה עלינו לשאול את בוחן התנועה האם אנו נחקרים באזהרה כחשודים או בעצם נקראנו למסור עדות על קרות התאונה.
במידה ואנו נחקרים כחשודים יהיה עלינו לשאול באילו עבירות אנו חשודים ואם לא הבנתם במה אתם חשודים תבקשו עוד הסבר על מנת להבין באילו עבירות אתם חשודים.
יש לזכור בשלב זה, כי בטרם אנו עונים לשאלות הבוחן יש לנו את הזכות להיוועץ עם עורך דין. לכן אם אנו נחקרים כחשודים יש לנו את האפשרות לשמור על זכות השתיקה עד שנתייעץ עם עורך דין מטעמנו.
יש להבין כי זכות שתיקה בהליך המשפטי עצמו לא תבוא לטובתנו אבל בהחלט יהיה לנו את הזכות לשמור על זכות השתיקה עד שנתייעץ עם בעל מקצוע הלו הוא עורך דין לתעבורה.
יש לזכור כי כל מה שנגיד במשטרה נרשם ומתועד לכן, יש לחשוב טוב מה אנחנו אומרים והכי חשוב להבין מה הם הזכויות שלנו בכלל.
לאחר החקירה הבוחן יבקש מאיתנו לחתום על העדות או החקירה, בשלב זה חשוב מאוד לקרוא טוב טוב מה נרשם ע”י בוחן התנועה ובמידה ומשהו איננו משקף את מה שאמרתם יהיה עליכם לדרוש ממנו לתקן או למחוק את הפרטים.
יש לזכור כי לא כל החקירה תהיה בכתב ובהרבה מקרים הובחן יזמן את החשוד לשטח להצביע על מיקומו בזמן התאונה וכו’
מה קורה לאחר סיום החקירה של בוחן התנועה:
במידה ובסיום החקירה של בוחן התנועה, יתחזק החשד נגד הנהג כי נהג ברשלנות או קלות דעת הוא יוזמן לשימוע אצל קצין משטרה, כאשר לקצין משטרה יהיה סמכות לפסול את הרישיון של הנהג ל 60 ימים ובמקרה של מוות מתאונה אז ל 90 ימים.
במידה ונהג נפסל מנהלתית אז יש לו זכות להגיש לבית המשפט לתעבורה בקשה לביטול הפסילה של הקצין.
שימו לב! גם בשימוע בפני הקצין יש לנהג זכות להיות מיוצג על ידי עורך דין.
כתבנו בהרחבה על שלב של בקשה לביטול פסילה מנהלית ולכן קרא עוד על הנושא במאמר – בקשה לביטול של קצין משטרה.
בסוף החקירה הממצאים יעברו לתביעות משטרה או פרקליטות המחוז-
בסוף החקירה הממצאים יעבור לתביעות משטרה או פרקליטות, אשר יחליטו האם להגיש כתב אישום בגין תאונת דרכים או לסגור את התיק.
במידה ויוחלט להעמיד את הנהג לדין, ישלח לו כתב האישום ותקום לו הזכות לצלם את כל חומרי החקירה.
הדיון הראשון בבית המשפט לתעבורה יהיה דיון ההקראה –
הדיון הראשון בבית המשפט נקרא דיון ההקראה, כלומר כתב האישום מוקרא לנאשם ועל הנאשם להשיב לאשמה.
הנאשם יוכל או להודות או לכפור בכל כתב האישום או חלקו, הכיפרה תצטרך להיות כפירה מפורטת על כל סעיף וסעיף.
בשלב זה גם יהיה על הנאשם להגיד מי מן העדים אשר רשומים בכתב האישום, הוא מבקש את הגעתם לבית המשפט לצורך חקירתם הנגדית.
כמו כן, זה גם השלב בו עכל הנאשם, לעלות טענות מקדמיות (במידה ויש) אותם יש לעלות בהזדמנות הראשונה וזו בדיוק וההקראה היא בדיוק ההזדמנות הראשונה ולא ניכנס לטענות אשר יכולות להביא לביטול כתב אישום במאמר זה,
במידה והנהג כפר במיוחס לו התיק יקבע לשמיעת ראיות ועל בפסקה הבאה.
דיון שמיעת הראיות בבית המשפט –
לדיון זה יוזמנו כל המעורבים בתאונה הלו הם עדי התביעה והם השוטרים אשר נכחו בשטח, בוחן התנועה אשר לקח את העדויות וכן עדים כמו מהנדסי רמזורים, עדים לתאונה במידה ויש ובקיצור כל מי שלקח חלק.
העדים תחילו יועלו על ידי התביעה למתן עדות ראשית, שזה אומר שהם יספרו את כל מה שקרה בתאונה על פי מה שהם רשמו בין אם בחקירה ובין אם במזכרים של השוטרים.
הנאשם באמצעות עורך דינו יצטרך לחקור את העדים של התביעה בחקירה נגדית, שזהו הכלי המשפטי להגיע לחקר האמת.
לצורך חקירה נגדית יש להתכונן טוב מאוד, שכן לא נרצה לקבל תשובות שיפגעו בנו.
עורכי דין מיומנים בטכניקה זו מתוקף תפקידם.
לאחר סיום החקירה של כל עדי התביעה תכריז התביעה הלו הם עדי ונעבור לפרשת ההגנה.
שלב פרשת ההגנה –
בפרשת ההגנה יעיד הנאשם עצמו וכן עדים מטעמו. כמובן שבשלב זה יעיד גם בוחן התאונות מטעמכם במידה ושכרתם אחד כזה.
ישנו ערך עליון בלשכור בוחן תאונות פרטי במקרה של תאונת דרכים הם נפגעים, שכן מומחה מטעמכם יוכל להציג תזה אחרת לקרות התאונה אשר תוכיח כי, התאונה היא אולי בלתי נמנעת, כלומר אינכם אשמים.
גם העדים מטעמכם כמו עדי התביעה, יעידו עדות ראשית על מה שקרה ולאחר מכן יצטרכו לעמוד בחקירה נגדית של התובע.
כמובן שפה רשמתי לכם רק על קצה המזלג כמה שלבים עיקריים במשפט, אולם ישנם עוד הליכים ושלבים כמו סיכומים וטיעונים לעונש ועוד ועד שלא נוכל להביא במאמר אחד.
חשיבות הייעוץ עם עורך דין לתעבורה –
עורך דין לתעבורה יהיה איתכם לאורך כל הדרך, מיד לאחר קרות התאונה עד לחקירה במשטרה ובשימוע ולאחר מכן גם בהליך המשפטי בבית המשפט.
עורך דין ידע הסביר לכם את זכויותיכם, עוד בטרם החקירה אצל בוחן התנועה וכן ידע האם לערב בוחן פרטי מטעמכם, כאשר לבסוף ביחד איתכם יחליט על קו ההגנה הטוב ביותר עבורכם במטרה להביא לזיכוייכם או להסדר טיעון מקל.
מלבד זאת נדרש הרבה ידע בהליכים משפטיים, כמו הנהלים של המשטרה, החוק, הפסיקה ודיני הראיות כך שקשה לאדם שאיננו משפטן לדעת איך להתמודד עם כל הצרה שנפלה עליו.
לדוגמה מקרה בו טיפלתי, בו כתב האישום לכאורה נראה תקין אולם לאחר חקירה נגדית של הבוחן המשטרתי עלה כי הוא לא פעל על פי הנחיות המשטרה בנוגע לבדיקת צמיג. דברים הלו בדיוק יכולים להיות ההבדל בין זיכוי להרשעה.
יש לזכור כי העונשים בגין תאונות דרכים יכולים להביא לפסילתכם לתקופה ארוכה ועד למאסר בפועל תלוי בסוג התאונה ורשלנותכם.
לכן הדרך הטובה היא שימוש בשירותיו של עורך דין מומחה לתאונות דרכים.
קצת על משרד עורכי דין ערן עקראוי –
למשרדנו ניסיון עשיר בניהול משפטים של תאונות דרכים קשות וקלות, כאשר משרדנו אחראי להרבה זיכויים והצלחות של לקוחותינו במהלך השנים.
כמו כן משרדנו עובד בשיתוף פעולה עם מיטב בוחני תאונות דרכים פרטיים מהטובים בישראל וידע לערב בוחן מטעמכם כבר בשלבים הראשונים של התיק ובמידת הצורך מיד לאחר התאונה.