המצב כיום הוא כי נהג אשר עבירת תעבורה לכאורה מסוג ברירת משפט, יש באפשרותו לבקש להישפט על העבירה בתוך 90 ימים ממועד קבלת הדו”ח. לאחר משלוח הבקשה למדור פניות נהגים במשטרה, תשלח לנהג הזמנה להתייצב בבית המשפט לתעבורה בגין הדו”ח.
לאחרונה עבר בכנסת בקריאה ראשונה תזכיר חוק, אשר נועד להוציא את הרכיב הפלילי מדוחות מסוג ברירת משפט ולהופכם לעבירות מנהליות. עד כאן הכל טוב! אולם יחד עם זאת, נהג אשר יקבל דו”ח נניח בגין עבירת מהירות או שימוש בטלפון נייד במהלך נהיגה, לא יוכל לבקש להישפט על העבירה בבית המשפט לתעבורה ובמקום זאת הוא יוכל לפנות לבית משפט לעניינים מנהליים וכאן מתחילה הבעיה.
בית המשפט לעניינים מנהלים
כמו שרשמנו לעיל, במקום בית המשפט לתעבורה הערכאה הראשונה תהיה בית דין מנהלי, אליו יוכלו לפנות נהגים באמצעות אמצעים דיגיטליים, משמע הדיון יהיה על סמך הכתוב בלבד ללא אפשרות לחקור את השוטרים ולהגיע לחקר האמת כפי שניתן היה לעשות עד כה.
כבר בנקודה זו ברצוני לציין כי מידי יום אנו נתקלים בטעויות של שוטרים ברישום דוחות ולפעמים טענות קשות מצד לקוחות על התנהלות המשטרה. לא אחת, לאחר בירור האמת בגין הדו”ח שנרשם ללקוח עולה כי מדובר היה בטעות של שוטר או לחילופין במקרה בו לא הוכחה כלל אשמות של הנהג.
כמובן שבמצב בו לא יהיה ניתן לחקור את השוטרים אשר נתנו את הדו”ח המצב יהיה הרשעה בדין באופן אוטומטי וצבירת ניקוד מבלי יכולת להתגונן.
לגבי ערעור על בתי הדין המנהליים המצב איננו ברור נכון להיום כך שלא נוכל להתייחס לנקודה זו במאמר זה.
מה קורה לגבי הניקוד
במילים אחרות, הרפורמה בדיני התעבורה איננה מבטלת את שיטת הניקוד ואם נהג אינו יוכל להתגונן מפני המיוחס לו בדו”ח הרי שהניקוד שירשם לחובתו יכנס לתוקפו באופן אוטומטי. מצב זה עלול להעמיד נהגים רבים בסכנה עצומה מפני שיטת הניקוד של משרד הרישוי אשר עלולה להביא להטלת סנקציות מנהלתיות על רישיון הנהיגה שלהם ואף לפסילתו לתקופות מוגבלות.
במצב בו בקלות יכול נהג לצבור נקודות משרד הרישוי ולהיקלע לסנקציות מטעם משרד התחבורה העידוד למעבר לדוחות מנהליים אינו מסייע לעניין זה והוא עלול להמיט אסון על נהגים רבים במדינת ישראל.
מה דעתנו כסנגורים על הרפורמה
דעתנו על הרפורמה כפי שפורסמה, היא כי היא הליך זה יפגע קשות באזרח ותעמידו מול הרשעה בטוחה כאשר נרשם לו דו”ח תנועה היות ולא יהיה ניתן לחקור את השוטרים אשר ערכו את הדו”ח. להבדיל מהמצב הקיים כיום, כאשר נרשם דו”ח תנועה לאזרח קיימת לו האפשרות להתגונן באמצעות בקשה להישפט ואז במרבית המקרים ניתן לתקן את העבירה לעבירה קלה יותר כך שהניקוד ירד וחשוב יותר מכך הוא מתן האפשרות לאזרח להילחם על חפותו בבית המשפט לתעבורה.
אחד הטענות שעלו כסיבה להצעת הרפורמה לשינוי מערכת המשפט בדיני תעבורה שבגינה היא כי ישנו עומס על בתי המשפט לתעבורה אשר דן בעשרות תיקים ודוחות באופן יום יומי. אמנם אין מחלוקת כי בתי המשפט עמוסים לעייפה תחת דוחות תנועה המגיעים לפתחם אך יחד עם זאת אנו סבורים כי כמות הערערים אשר יוגשו על בתי המשפט המנהלים תהיה גבוה יותר ואף תגרום לבירוקרטיה גדולה יותר ועומס על בית המשפט.
אם כן מה ניתן לעשות על מנת להפחית עומס מבתי משפט
במערך האיזון העדין בין זכותו של האזרח למשפט הוגן עבור רישום דו”ח התנועה לבין העומס הכבד המוטל על מערכת המשפט נראה כי יש מקום לפעול להרחבת מערך הטיפול בדוחות אלו והענקת תקנים גדולים יותר לתובעי משטרת ישראל בחטיבת התביעות.
כמו כן, לדעתי בתור עורך דין תעבורה היה ניתן למנות יותר שופטים לבית המשפט לתעבורה ובכך לפזר את כמות התיקים המנותבים לבתי המשפט. כמובן שקיימות דרכים נוספות להפחתה מהעומס המוטל על בתי המשפט לתעבורה אך לטעמנו המעבר לניהול מערכת מנהלית לא בהכרח תפחית מעומס זה אלא אפילו להכביד עליו ושלא נדבר על הפגיעה העצומה בזכויותיו של האזרח.
איש כיום אינו יודע כיצד תשפיע החלטת ממשלה זו על הטיפול בדוחות התנועה אשר ירשמו לאזרחים אך ללא ספק אנו נמצאים בפני עידן חדש בכל הקשור לשיטת הניקוד והרשעה בעבירות תעבורה.