תאונת פגע וברח היא אחד האירועים החמורים ביותר מבחינת פקודת תעבורה. עזיבת מקום תאונה מבלי להושיט יד לעזרה היא אחד הדברים אשר המחוקק ראה לנכון להחמיר ונהגים אשר היו מעורבים בתאונות מסוג זה צפויים לעונשים כבדים.
הייתם מעורבים בתאונת פגע וברח? עזבתם זירת תאונת דרכים מסיבה כזה או אחרת? משרדנו משרד עורכי דין ערן עקראוי ושות’ יסייע לכם להתמודד עם השלכות המקרה באופן הטוב ביותר תוך מינימום נזקים אפשריים לרישיון הנהיגה. באמצעות משרדנו הכלים המשפטיים לייעץ ולייצג נהגים / נאשמים בתאונות פגע וברח בכל ערכאות המשפט ברחבי הארץ.
אין ספק שאחת העבירות החמורות ביותר בפקודת התעבורה הנה עבירת ההפקרה המכונה פגע וברח.
ההבדל בין תאונת דרכים רגילה לבין פגע וברח (מכונה: הפקרה לאחר פגיעה) הוא שעבירת ההפקרה הינה עבירה חמורה מאוד היות ויש אלמנט של מוסריות המצופה מנהג אשר פגע באדם אחר להגיש לו את הסיוע המרבי ולכל הפחות לעמוד לצדו כאשר זה נפגע.
אלמנט זה הוא למעשה מחדד את רצונה של החברה להביע סלידה ממקרים בהם נהגים פוגעים במשתמשי דרך אחרים ומותירים אותם מאחור פצועים, מדממים ולעיתים אף למותם. אמנם, לא כל אדם בקיא בהגשת עזרה ראשונה ולא כל אדם יודע כיצד לתפקד ולסייע במקרה של תאונת דרכים אך יחד עם זאת מצפה ממי שהיה מעורב בתאונה כזו להגיש לנפגע עזרה באותו רגע גם אם מדובר בהכוונת כוחות לזירה והזעקת סיוע רפואי.
במציאות בשל מגוון סיבות שונות הנובעות בעיקר בשל לחץ נפשי נהגים רבים יכולים למצוא עצמם מעורבים בפגע וברח מזירת התאונה וזאת מבלי להבין כלל כי הם ביצעו עבירה אשר העונש עליה יכול להגיע עד 14 שנות מאסר ואף יותר. מומלץ לשוחח עם עו”ד המתמחה בדיני תעבורה תיכף ומיד כאשר נקלעים לאירוע מסוג זה.
הבסיס המשפטי לעבירת פגע וברח:
הבסיס החוקי לעבירת פגע וברח הוא סעיף 64א’ לפקודות התעבורה העוסק במקרים בהם נהגים היו מעורבים בתאונת דרכים ועזבו את המקום מבלי להושיט עזרה. לשון סעיף 64א’ לפקודה מחייב את הנהג אשר היה מעורב בתאונת דרכים לעצור ולהגיש עזרה לנהג או הנוסעים אשר נפגעו מפגיעת רכבו (לא משנה איזו פגיעה) ככל שביכולתו ולהזעיק את כוחות ההצלה מגן דוד אדום (מד”א) ומשטרת ישראל.
לאחרונה עלו לכותרות מספר מקרים חמורים של תאונות פגע וברח אשר התרחשו ברחבי הארץ. כך למשל דווח על תאונה עם אופניים חשמליים כאשר נהג הרכב הפוגע מואשם כי עזב ונמלט מהמקום מבלי להגיש עזרה לרוכב האופניים. בשל ריבוי המקרים בזמן האחרון של נהגים הנמלטים ממקום התאונה מבלי להגיש עזרה, בתי המשפט מגיבים בענישה הולמת ומכבידים את ידם נגד נהגים אלו.
להלן על קצה המזלג דוגמה הממחישה את דעתו של בית המשפט במקרה של תאונת דרכים בה בחר הנהג המעורב לנטוש את זירת התאונה מבלי להושיט עזרה לנפגעים.
ע”פ 5119019 אלישע לוי נ’ מדינת ישראל-
“הפקרת אדם לאחר תאונה יש בה ממד חמור במיוחד… מעשהו זה של הנוהג הבורח פוגע בשורשי הסולידריות החברתית והאישית המינימלית לקיומה של חברה תקינה. בריחה של נהג מן המקום היא מעשה אנטי חברתי ואנטי מוסרי מובהק וראוי הוא כי ייענש בכל חומרת הדין”.
לדוגמה אדם אשר הפקיר הולך רגל לאחר שפגע בו ולא הזעיק עזרה או נהג אשר היה מעורב בתאונה ובחר להמשיך בנסיעה מבלי שהושיט סיוע למעורבים בה וכו’. בתי המשפט רואים בחומרה רבה מקרים אלו ומסיבה זו מומלץ להיוועץ עם עורך דין באופן מידי כאשר חלילה מעורבים במקרה זה.
מה העונשים הקבועים בחוק לעבירת תאונת פגע וברח?
המחוקק הביע את דעתו בגין עבירת הפקרה באמצעות עונשים כבדים אשר הטיל לצד עבירה זו ובמקרה בו נהג יורשע בה. רף הענישה מדורג בהתאם לחומרת העבירה כדלקמן:
- נהג אשר היה מעורב בתאונה בה היה עליו לדעת כי נפגע אדם או היה עשוי להיפגע ואיננו עצר קרוב ככל האפשר כדי לעמוד על התוצאות ולהזעיק עזרה דינו מאסר 3 שנים.
- נהג אשר היה מעורב בת”ד בה נפגע אדם ולא עצר קרוב ככל שאפשר על מנת לאמוד את תוצאותיה או עצר אבל לא הגיש עזרה דינו 7שנות מאסר.
- נהג אשר מעורב בת”ד בה נגרמה לאדם אחר חבלה של ממש (נפגע באורח קשה) או חלילה נהרג אדם ולא עצר והזעיק עזרה דינו 14 שנות מאסר.
העונשים המצוינים רלוונטיים במקרה בו מדובר בתאונה רגילה אשר לא נלוות לה נסיבות מחמירות. ככל ולתאונה תהיינה נסיבות מחמירות כגון נהיגה בשכרות, נהיגה ללא רישיון נהיגה, נהיגה בפסילה וכו’ הרי שהענישה בגין תאונת פגע וברח תהיה חמורה הרבה יותר והנהג עלול לבלות שנים ארוכות מאחורי סורג ובריח.
יש לזכור כי לרוב בעבירת פגע וברח יתווספו עבירות נוספות הקשורות לתאונת דרכים כגון נהיגה רשלנית, נהיגה בחוסר זהירות, התנהגות הגורמת נזק וכו’. בעניין נהיגה רשלנית ניתן לקרוא את המאמר ==>> כתב אישום תאונות דרכים.
תיקון לחוק עבירת פגע וברח המטיל אחריות גם על נוסע אשר היה מעורב בתאונה:
התיקון לחוק למעשה קובע עונש של שבע שנות מאסר לנוסע אשר היה יחד עם הנהג הפוגע בזמן התאונה ונמלט מהמקום. תיקון לחוק זה למעשה מטיל אחריות לא רק על הנהג הנמלט אלא גם על הנוסעים אשר נמצאים עמו.
יסודות עבירת תאונת פגע וברח:
על מנת שניתן יהיה לייחס לנהג עבירת פגע וברח יש להוכיח כי התקיימו כל יסודות העבירה והנהג אכן ידע כי הוא מעורב בתאונה זו אך בכל זאת בחר להימלט מהמקום. יסודות עבירת תאונה פגע וברח מורכבים משני יסודות נפשיים:
א. נדרשת מודעות סובייקטיבית באשר למעורבות בתאונה.
ב. נדרשת מודעות אובייקטיבית לכך ש”בנסיבות המקרה עשוי היה להיפגע אדם”.
על מנת שניתן יהיה להבין טוב יותר את יסודות ביצוע העבירה ננסה להסביר זאת באמצעות דוגמה מוחשית.
נניח נהג נוסע ברכבו ומגיע לצומת מרומזר אך לא עוצר ברמזור אדום. תוך כדי ביצוע עבירת רמזור אדום, פוגע הנהג ברכב אחר וממשיך בנסיעה ואינו עוצר במקום התאונה. ניתוח המקרה באמצעות היסודות הנפשיים שציינו לעייל מעלה כי לגבי היסוד הסובייקטיבי הנהג מודע לקרות התאונה ואילו מבחינת היסוד האובייקטיבי היה עליו לדעת ש בנסיבות המקרה עשוי היה להיפגע אדם שכן הוא חצה צומת באור אדום.
עבירת הפקרה אל מול עבירת עזיבת מקום תאונה:
כפי שראינו לעיל, עבירת ההפקרה הינה עבירה חמורה מאוד הנושאת לצדה עונשים דרקונים הן מבחינת החוק והן מבחינת הענישה הפרקטית בבתי המשפט. אולם סעיף עבירה של עזיבת מקום תאונה ללא השארת פרטים בניגוד לתקנה 144(א) (2) לתקנות התעבורה הינו סעיף אחר אשר אינו מחמיר עם הנהג. סעיף 144(א) לכאורה מייחס לנהג עבירה של עזיבת מקום תאונה כאשר אין נפגעים בגוף.
יחד עם זאת, גם כאשר מדובר בעבירה זו, מצופה מנהג אשר היה מעורב בתאונה לעצור את רכבו ולוודא כי כל המעורבים בתאונה בראים ושלמים. נהג אשר לא יעשה זאת, עלול למצוא עצמו תחת ענישה מכבידה ושלילת רישיון הנהיגה שלו לתקופה ארוכה וממושכת.
פיצוי לאדם אשר היה מעורב בתאונת פגע וברח
אמנם מדובר לכאורה בתחום אזרחי אך נציין על קצת המזלג כי במידה ולא ברור מיהו הנהג אשר פגע בהולך הרגל או ברכב המעורב קרנית קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים תדאג לפצות את הנפגע ולהעביר לו את הכספים המגיעים לו. קרנית מטפלת במקרים בהם ישנו נזק גוף בלבד והנהג המעורב בתאונה נמלט וזהות חברת הביטוח הרלוונטית אינה ידוע ולא ניתן לתבוע מבטח אחר.
החשיבות של ייעוץ ע”י עורך דין תעבורה במקרה של עבירת ההפקרה:
כפי שראינו במאמר זה, תאונת פגע וברח הנה עבירה קשה מאוד אשר לצידה עונשים חמורים וענישה מחמירה מצד בתי המשפט לתעבורה. בראש ובראשונה אנו ממליצים לקהל לקוחותינו לעצור בכל תאונה בה מעורבים גם אם נדמה כי מדובר בתאונת פח קטנה. במקרים בהם חלילה עוזבים מקום תאונה יש להיוועץ באופן מידי עם עורך דין על מנת שניתן יהיה להבין כיצד להמשיך לפעול.
ראינו גם במאמר שבנדון כי עבירת תאונת פגע וברח מורכבת מיסודות נפשיים אשר צריכים להתקיים על מנת שניתן יהיה להרשיע את הנאשם בעבירה זו כגון יסוד אובייקטיבי ויסוד סובייקטיבי. עורך דין תעבורה ילווה את הנאשם החל מהשלבים הראשוניים של החקירה ויסביר לו את זכויותיו המגיעות לו על פי חוק. כמו כן, כאשר יוגש כתב האישום לבית המשפט יצלם עורך דין את הראיות מפרקליטות המדינה וילמד את החומר הרלוונטי.
לבסוף, יגבשו הנאשם ועורך הדין קו הגנה על פיו יפעלו בבית המשפט מבחינת ניהול התיק במטרה להוכיח את חפותו של הנאשם ולחילופין להגיע להסדר טיעון מקל באמצעות שינוי סעיף העבירה לעבירה קלה יותר. אין ספק כי ניתן להמתיק את הדין עם נהג אשר היה מעורב בעבירות תעבורה קשות באמצעות צילום חומר החקירה והעלאת הכשלים העולים ממנו בפני לשכת התביעות.
ככל והייתם מעורבים חלילה בתאונת פגע וברח זה הזמן ליצור עמנו קשר באמצעות כל אחד מערוצי התקשורת המופיעים באתר האינטרנט שלנו על מנת שנוכל לסייע לכם להתכונן כראוי להליך המשפטי והמשטרתי המצופה לכם. קראו בהרחבה גם על החשיבות של – ייעוץ בטרם חקירת בוחן תאונת דרכים.
אזהרה: מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד ואין לעשות בו שום שימוש ובכל מקרה של חשד או אישום של פגע וברח כלומר עבירת הפקרה יש להתייעץ עם עורך דין לתעבורה שכן מדובר בעבירה חמורה מאוד ואין הכותב אחראי על שום נזק מכל סוג שהוא אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.