הזמנה למשפט על מהירות מופרזת

קיבלת הזמנה למשפט על מהירות מופרזת? נתפסת נוהג במהירות מופרזת העולה על המהירות המותרת במקום?

מאמר חשוב זה אשר נכתב ע"י עורך דין תעבורה ערן עקראוי יעסוק בהליך המשפטי הנוגע לעבירת מהירות מופרזת החל מקבלת ההזמנה למשפט ועד לדיון המשפטי עצמו. בשל ריבוי תאונות הדרכים הנגרמות בשל מהירות מופרזת, מפעילה משטרת ישראל שלל אמצעים טכנולוגים לאכיפת עבירה זו במטרה למנוע אבדות בנפש ולצמצם את תאונות הדרכים.

הזמנה למשפט על מהירות מופרזת - עו

בשנת 2017 אישרה ועדת הכספים והכלכלה של הכנסת צו אשר שינה את מדרג עבירת המהירות שעניינה הזמנה לדין. כיום, נהג העובר את המהירות המותרת ב- 51 קמ"ש בדרך שאינה עירונית יקבל כתב אישום וזימון לבית המשפט לתעבורה. כאשר הנהג עבר את המהירות המותרת ב 41 קמ"ש בדרך עירונית, יקבל הזמנה לדין בגין נהיגה במהירות מופרזת.

יש לציין בנקודה זו כי גם אם מדובר בעבירת קנס וניקוד, לנהג יש אפשרות לבקש להישפט תוך 90 ימים מקבלת הדו"ח כשלאחר מכן הוא יוזמן לדין בבית משפט לתעבורה. בטרם נכנס לנושא הזמנה  לדין על מהירות מופרזת נכיר תחילה את מכשירי אכיפת מהירות המשמשים את משטרת ישראל במסגרת פעילותה.

לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים
או חייגו: 072-3933999

אלו אמצעי אכיפה משמשים את משטרת ישראל לאכיפת עבירת מהירות:

להלן אמצעי אכיפת עבירת המהירות המשמשים את משטרת התנועה.

מד מהירות ממל"ז: 

מדובר בכלי ותיק בשירות המשטרה המוכר בשם אקדח לייזר. מדובר בכלי מדידה ידני שאינו מצלם או שולח תמונה. מכשיר הלייזר מתופעל ע"י שוטר בשטח ופועל באמצעות טכנולוגיה המכונה "דופלר".

מד מהירות ממל

השוטר מכוון את המכשיר באמצעות עינית אל עבר מס' רכב המטרה ושולח קרן לייזר לעברו.

כאשר קרן הלייזר פוגעת ברכב המטרה הקרן חוזרת למכשיר ואילו המכשיר יודע לחשב בעזרת נוסחה את המהירות.

לאחר שהשוטר נועל את מהירות רכב המטרה, עוצר הוא את הרכב ומציג לנהג את המהירות בה נסע בהפחתה של 5 קמ"ש. בהתאם למהירות שנקלטה מכשיר, רושם השוטר לנהג דו"ח על מהירות מסוג ברירת משפט או הזמנה לדין.

מצלמת מהירות א-3 גאטסו:

מדובר במצלמת מהירות מהדור החדש, המצלמה אשר שמענו עליה בחדשות בנוגע לאמינותה. לעניין אמינות המצלמה, משרדנו ערך מאמר מפורט הנוגע לשורשו של עניין. הנכם מוזמנים להיכנס ==> אמינות מצלמות המהירות.

בחזרה לענייננו, מדובר במצלמת מהירות אשר נרכשה מחברה הולנדית ומוצבת כיום בצדי הכבישים במדינת ישראל במטרה לאכוף עבירות מהירות המתבצעות ע"י נהגים. המצלמה פועלת באמצעות טכנולוגית שדה מגנטי ומחשבת את מהירות הנסיעה של הנהג.

מצלמת מהירות א-3 גאטסו - עו

בכביש בו מוצבת המצלמה מושתלים לאספלט שני פסים מגנטים במרחק של 2.5 מטר אחד מהשני. כאשר רכב המטרה חוצה את פס הראשון, המערכת יודעת לחשב בשבריר שנייה כמה זמן לקח לו לחצות את הפס השני ובאמצעות נוסחה היא מתרגמת זאת למהירות.

התצלומים המופקים מהמצלמה נשלחים ממנה באמצעות תקשורת סלולרית מאובטחת למרכז בקרה של אגף התנועה שם מפוענחות התמונות ובמידה והן תקינות, ישלח לנהג קנס או הזמנה למשפט על מהירות מופרזת.

מכמונת מהירות מסוג דבורה:

מכמונת מהירות מסוג דבורה - עו

מדובר במכמונת מהירות ניידת אשר מותקנת על ניידת והיא יכולה למדוד מהירות מלפנים ומאחור

(גם בכיוון נגדי לנסיעת הניידת)

באמצעות אנטנות מיוחדות המשרדות את מהירות הנסיעה של רכב המטרה. לאחר שרכב נתפס במהירות מופרזת, ירשם לנהג דו"ח ברירת משפט או הזמנה לדין העל תלוי במהירות בה נתפס.

האם זה משנה באיזו מצלמה או מכמונת מהירות נתפסתי?

לסוג המצלמה או מכמונת מהירות יש השפעה ישירה על קו ההגנה המשפטי ומדוע. מכשירים אלו אשר מתפעלת משטרת ישראל הם מכשירי מדידה הנדרשים לעבור בדיקות תקופתיות וכן לעמוד בנהלים שונים. על מנת שתתקבל תוצאה אמינה, נדרש שהמכשיר יעבור בין היתר כיול יומי ותקופתי כפי שנקבע בנהלי המשטרה.

לסוג המכשיר באמצעותו נתפסתם ע"י השוטר בשטח ישנה השפעה רבה לאופן ניהול התיק בעניינכם והדברים אשר יש לבדוק כאשר מחליטים על קו ההגנה בתיק. כך למשל, כאשר מדובר במכשיר מסוג דבורה יש לבדוק אם השוטר ווידא ובדק כי היו 50 מטרים נקיים מכל כיוון כאשר אכף את המהירות כלפי רכב המטרה. במכשיר מסוג ממל"ז יש לבדוק על איזה עמוד חשמל או נקודת כיול ביצע השוטר את בדיקת המכשיר היומית.

כאשר אנו מדברים על מכשיר הדבורה יש לעיין בפסיקה המתאימה הקובעת את התנאים להפעלת המכשיר והפעולות אשר על השוטר לבדוק. במידה ומדובר במצלמה מסוג א3 יש גם במקרה זה לראות מה אומרת הפסיקה בנוגע למצלמה זו. ניתן לציין כי כיום מתנהל משפט הנוגע לאמינות מכשיר המצלמה בבתי משפט לתעבורה שונים ברחבי הארץ. נכון למועד זה טרם ניתנה החלטה בעניין.

להלן דוגמאות לכשלים ראייתים אפשריים במצלמת מהירות או מכמונות מהירות:

מכשיר ממל"ז:

  • הממל"ז צריך לעבור בדיקת כיול יומית בתחילת המשמרת של השוטר ובסופה.
  • במדידה של למעלה מ – 300 מטרים, יש להשתמש בחצובה בעת המדידה.
  • במשמרת לילה על השוטר לדאוג כי הרכב הנמדד בודד בנתיב הנסיעה. כמו כן, המדידה צריכה להתבצע בקטע דרך מואר.
  • ישנם עוד הרבה מרכיבים אשר נקבעו בפסיקה והנהלים המשטרתיים ובהוראות יצרן ולא נוכל לעבור על כולם.

מכשיר דבורה:

  • על המכשיר לעבור בדיקות תקינות כל חצי שנה במעבדות המשטרה.
  • יש לבדוק האם המפעיל כייל את המכשיר בתחילת המשמרת ובסופה, מדובר במספר פעולות.
  • על השוטר לציין את אופן המדידה, נייח (סטטי) או נייד אנטנה קדמית או אנטנה אחורית.
  • להפחית 5 קמ"ש מהתוצאה המתקבלת על מנת למנוע אי דיוקים. למשל נהג נסע במהירות 140 קמ"ש בכביש שמותר בו 90 קמ"ש כלומר חריגה של 50 קמ"ש מהמהירות המותרת. על השוטר להפחית 5 קמ"ש כך שבדו"ח ירשם מהירות של 135 קמ"ש.
  • יש לציין כי משני צדי הדרך במרחק של 50 מטרים לפחות לא הייתה תנועה של כלי רכב שונים, רכבת, טרקטור וכן קווי מתח גבוה של חשמל וכד'.
  • מעבר לכל האמור הנהג יוזמן לשימוע אצל קצין משטרה ורישיונו עלול להיפסל לתקופה של 30 ימים.

ישנם עוד פרמטרים רבים אשר השוטר המפעיל נדרש לעמוד בהם ומה שצוין לעייל הוא רק חלק קטן. כשלים בראיות שנוצרו כתוצאה מפעילות של השוטר בשטח יכולה לסייע לנו בסופו של יום בהתמודדות עם הדו"ח.

גאסטו מכמונת מהירות א3

  • מצלמות – החוק מגדיר זמן מסוים למשלוח הדוח לנהג בדואר (4 חודשים) ובמידה וישנו איחור במשלוח הדו"ח תקום טענת התיישנות אשר תביא לביטול כתב האישום.
  • יש לבדוק בתמונה כי הרכב היה בודד בזמן הצילום. למשרדנו יצא לראות שנשלח לנהג דוח מהירות ובדיקה מעמיקה הראתה שהיה אופנוע לידו (בתמונה שנשלחת לבית זה לא נראה).
  • הפחתה של 5 קמ"ש מהתוצאה המקורית (נניח הנהג נסע במהירות של עד 25 קמ"ש או 20 קמ"ש מעל המותר אז מפחיתים 5 קמ"ש מהתוצאה שמופיעה במכשיר).

קיבלתי הזמנה למשפט על מהירות מופרזת, מה צפוי לי עכשיו?

בגוף ההזמנה להתייצב בבית המשפט יופיע תאריך הדיון, שעת הדיון וכן בית המשפט לתעבורה בו יש להתייצב.

הזמנה לדין על מהירות מה צפוי לי - עו

במסגרת הדיון המשפטי ישנן לנהג מספר אפשרויות אשר לכל אחת השלכות משלה. הנהג רשאי לבחור מבין אחת האפשרויות הבאות:

  • להודות בעבירה עם הסדר טיעון או ללא הסדר – לאחר ההודאה מגיע שלב הטיעונים לעונש ומיד לאחר מכן הכרעת דין וגזר דין. גזר דין יכול לכלול פסילת רישיון נהיגה בפועל ו/או פסילה על תנאי. כמו כן, קנס כספי בסך 750 ש"ח או 1500 ש"ח בהתאם לעבירה או יותר היות ובית משפט אינו כבול לקנס המקורי.
  • לכפור באשמה ואז התיק נקבע לדיון הוכחות. דיון הוכחות למעשה הוא שלב בו מנהלים את התיק ומנסים להוכיח את חפותו של הנהג. במסגרת דיון ההוכחות  יגיעו השוטרים המעורבים בתיק להעיד על הפעולות שביצעו. לנהג תהיה הזכות לחקור אותם נגדית ולאחר מכן לנסות להפריך את טענותיהם.
  • לטעון טענה מקדמית – כגון טענת הגנה מן הצדק, התיישנות וכו'. במידה וטענה מקדמית מתקבלת הרי שבמקרים מסוימים תיק המשטרה יבוטל והנהג לא יעמוד לדין.

יש לציין כי מבחינה משפטית שלב הקראה המשפט הוא לא רק מודה או לא מודה וכי יש עוד טענות משפטיות אשר יש לעלותן בשלב הראשוני של המשפט. מסיבה זו, חשוב מאוד מאוד לקבל ייעוץ משפטי ברגע שמקבלים הזמנה למשפט על דו"ח מהירות. הבעיה העיקרית במאמרים מהסוג שבנדון כי לא ניתן לפרט ולדון על כל הטענות הרלוונטיות ולכן הדברים נרשמים בקצרה.

נקודות בגין עבירת מהירות מופרזת

יש לדעת כי בית המשפט אינו קשור לשיטת הניקוד אותה מנהלת משרד הרישוי ויש להבין כי לצד ההזמנה למשפט בעבירת מהירות קיים גם ניקוד אשר יתווסף לחובת הנהג. ניקוד בעבירת מהירות יכול לכלול 8 נקודות או 10 נקודות הכול בהתאם לעבירת המהירות.

לניקוד יש משמעות רבה על רישיון הנהיגה היות וגם אם הנהג לא נפסל על ידי בית המשפט הרי שלצבירת נקודות יכולה להיות פסילה משלה על ידי משרד הרישוי. נהג אשר יצבור לחובות מספר רב של נקודות (36 נקודות) רישיון הנהיגה שלו יישלל לתקופה של 3 חודשים כשלאחר מכן יהיה עליו לבצע אמצעי תיקון שונים לצורך קבלת רישיון הנהיגה מחדש. מסיבה זו, אין להקל ראש כלל וכלל ברישום נקודות ויש להיוועץ עם עורך דין תעבורה באופן מידי כאשר נרשם דו"ח תנועה מסוג זה.

הזמנה למשפט על מהירות מופרזת לנהג חדש מה ההשלכות

יש להבין כי נהג חדש אשר עובר עבירת מהירות אפילו עבירה ללא ניקוד כלומר קנס בלבד על סך 250 ש"ח צפוי להיות נהג חדש למשך שנתיים נוספות וכן לבצע מבחן תאוריה מחדש. במקרים מסוימים ובעבירות מסוימות עלול הוא אף להידרש לביצוע בדיקות רפואיות על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים וכן לבצע מחדש מבחן מעשי (טסט).

נהג חדש אשר נרשמת לו עבירת מהירות, כל עבירת מהירות בטרם ימהר לשלם את הקנס הכספי מוטב לו אם ייגש לעורך דין המתמחה בתחום התעבורה על מנת שזה יסביר לו את ההשלכות הצפויות לו במידה וישלם את הדו"ח.

איך יכול עורך דין לתעבורה לעזור בהזמנה למשפט על מהירות מופרזת?

יש להבין כי ביום ההקראה על הנהג להשיב להאשמה המיוחסת לו בבית המשפט. אם הנהג כופר באשמה הרי שעליו לחקור את העדים דהיינו השוטרים ולהוכיח את חפותו. בהעדר ידיעה של כל העניינים הטכניים והמשפטיים, אין הנהג יכול להתגונן מפני האשמה היות וטענה של לא נהגתי במהירות המיוחסת לי אינה טענה מספיקה אשר תבסס חפות.

בנסיבות העניין מובן כי עורך דין לתעבורה אשר מתעסק בעבירות תנועה וזהו עיסוקו המרכזי והעיקרי הוא הכתובת הנכונה לטיפול בדו"ח הזמנה למשפט על מהירות מופרזת.  כפי שראינו קודם לכן, ישנם פרמטרים רבים המשפיעים על טיפול בדו"ח מהירות החל מרשימת כשלים בתיק ועד לבדיקת הנהלים המשטרתיים. על מנת שניתן יהיה להתמודד עם האישום בצורה מקצועית, יש להבין ולהיות מעודכנים בכל העדכונים המתחדשים חדשות לבקרים בנושאים אלו.

במבחן עלות תועלת, עורכי דין לתעבורה יכולים לשפר פלאים את מצבו של הנהג ובכך למנוע ממנו את איבוד רישיון הנהיגה או קורסים שונים בגינם הנהג יבזבז זמן יקר ועוד הרבה מעבר לכך. עורך דין לתעבורה יחד עם הלקוח יחליט על קו ההגנה הנכון ויכול להביא להסדר טיעון מקל עם הנאשם, למשל שינוי העבירה ללא נקודות (250 ללא נקודות) או לנהל את המשפט במטרה להביא לזיכוי הנהג.

לסיכום סוגיית הזמנה למשפט על מהירות מופרזת:

כפי שראינו במאמר זה, ישנם סוגים שונים של אמצעי אכיפת מהירות המופעלים על ידי משטרת ישראל. כאשר מדובר על הזמנה לבית משפט בין אם מדובר בדו"ח הזמנה למשפט על מהירות מופרזת או דו"ח ברירת משפט אשר הנהג ביקש להישפט, על הנהג להיות בקיא בניהול סדרי הדין ונהלי המשטרה.

חוסר ידיעה או ניהול קו הגנה כושל, עלול להשליך על רישיון הנהיגה של הנהג ולהרע עמו. מסיבה זו, יש להתייעץ עם עורך דין תעבורה בעל ניסיון בתחומו טרם המשפט על מנת להעריך את המצב המשפטי וכן את קו ההגנה הרצוי במקרה הנתון וזאת על מנת לשמור על רישיון נהיגה.

אזהרה: אין להסתמך על מאמר הזמנה למשפט על עבירות מהירות מופרזת אשר הנו מאמר אינפורמטיבי. בכל מקרה משפטי יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בדיני תעבורה, לפני כל פעולה, ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לאדם אשר הסתמך או עשה שימוש במאמר זה.

לשיתוף לחצו:
במאמר זה עסקנו ב-
קצת על המשרד:

למשרדנו ניסיון עשיר ורב בטיפול בתיקי תעבורה מורכבים ופשוטים כאחד. צוות משרדנו כולל עורכי דין המתמחים בדיני תעבורה בלבד וכן בעלי מקצוע נוספים המסייעים להם להעניק שירות מקצועי ומשפטי לקהל לקוחותינו.

אודות המחבר:
עו"ד ערן עקראוי

עורך דין תעבורה ונוטריון ערן עקראוי הינו עורך דין בעל משרד פרטי העוסק בדיני תעבורה למעלה מ 14 שנים וכיהן בעבר כמ"מ יו"ר ועדת בית משפט לתעבורה בלשכת עורכי הדין בישראל וכיום מכהן כיו"ר ועדת המרב"ד המחוזית בלשכת עורכי הדין.

למידע נוסף 

עוד בנושא:
ממליצים:
4.9
ישראל המדהים!תודה על שירות מסור מכל הלב הרבה מעבר למקובל.
מוטי וורנר
07:48 20 Jul 23
עורך דין מומחה לתעבורה. אני ממליץ בחום על המשרד. עזר לי בתיק והשיג תוצאה יוצאת מהכלל.
עו״ד מנחם אברהם
10:39 15 May 22
...ממליץ בחום! הצילו אותי
אופק גולד
09:06 19 Aug 21
עו"ד תעבורה ישראל מזרחי מומלץ בחום. שרות אדיב ומסור , התחשבות במחיר, והעיקר תוצאות מעולות.
Eyal Cohen
06:24 23 Sep 20
Ibrahem Amer
14:44 13 Aug 20
מעולה תודה
אבי בר סיני
19:11 19 Oct 19
שירות אישי וליווי מלא לאורך כל הדרך, והכי חשוב - עבודה מקצועית ומסורה!
Nisim Cohen
11:41 17 Oct 19
מומלץ מאוד, מקצוען אמיתי! שירות ואמינות ברמה הגבוהה ביותר. תודה
guy lerman
10:04 17 Oct 19
אין כמונו
ישראל מזרחי
08:50 15 Jun 19
טוב מאוד!מומלצ בחום!
Олег Лихачёв
08:23 12 Dec 18
מעולה מומלץ ביותר
מיכאל חזן
13:38 03 Dec 18
מעולה וטוב
dor akrawi
12:20 30 Nov 18
קיבלתי תוצאה ושירות מעולה
Igor Mihin
19:24 28 Nov 18
מעולה הטוב ביותר
Mikel Suft
19:19 28 Nov 18
עורך דין מצוין לתעבורה שמשיג תוצאות, לא יקרן מדויק וקפדן סבלניעונה על כל השאלות ומלווה את הלקוח לאורך כל הדרך בצורה הכי מנומסת שישמומלץ בחום!
19by84
12:54 18 Nov 18
תותח על ממליץ מאוד
Abo Seaf
07:59 18 Nov 18
מומלץ מאוד!!!
einat gilady
04:43 28 Jan 18
sasha Polnaryov
23:10 27 Jan 18
אורטל אלוש
21:56 27 Jan 18
עו'ד תותח !!
Roman Skubi
21:45 27 Jan 18
מעולה שירות מעל המצופה
לירון סימאנא
17:15 10 Apr 17
שרות מעלה
עמיר עקראוי
17:09 10 Apr 17
מומלץ
שלום בן חור
09:27 09 Apr 17
תותח
Emanuel Azrzar
21:58 01 Apr 17
מעולה תותח על
מוטי קשני
07:21 15 Oct 16
עזר מאוד
בתיה אוסטרייכר
15:30 08 Oct 16
מעולה תודה לך
בתיה אוסטרייכר
15:16 08 Oct 16
מעולה
תמי אוסטרייכר
08:50 04 Aug 16
שירות מעולה ותוצאות מדהימות
gan noale
10:23 15 Aug 14
שתפו בקליק