כתב אישום תעבורה – כל מה שצריך לדעת!

קיבלת כתב אישום על עבירת תעבורה?

מאמר זה, יסביר לקורא שאיננו משפטן מה המשמעות של כתב אישום בתחום התעבורה, מה השלבים אשר צפויים לנו  בבית המשפט לתעבורה אחרי קבלתו, סדרי הדין הנהוגים בבית המשפט לתעבורה ועוד..
מאמר זה נכתב על ידי עורך דין לתעבורה ונוטריון ערן עקראוי.

כתב אישום תעבורה - עו

כתב אישום תעבורה בתיקי תעבורה הוא כתב אישום לכל דבר, היות ודיני התעבורה הם חלק מהמשפט הפלילי, ולכן סדר הדין הוא

חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982, כן אותו סדר הדין מהמשפט הפלילי הרגיל!,

כלומר המאשימה מגישה כתב אישום כנגד נהג לבית המשפט לתעבורה על עבירה כלשהי,

אולם בדיני תעבורה כתב האישום יכול להיות הדו"ח עצמו כגון,  דו"ח על נהיגה במהירות או עבירת תצוגה הנראית לנהג או השחתה של לוחית זיהוי, נהיגת רכב שטח בכביש שלא לשם חצייתו ולא תמיד בצורה של כתב אישום מודפס כמו במשפט הפלילי.

שימו לב! על הדו"ח כבר יהיה רשום תאריך ההזמנה לדין ומקום בית המשפט.

ראה דוגמה לדו"ח שהוא הזמנה לדין –

ההזמנה לדין ומקום בית המשפט המופיע בדוח - עו

להבדיל מהדוגמאות לעיל, כתב אישום על תאונת דרכים יגיע ככתב אישום מודפס, כתבתי מאמר גדול בנושא תאונות דרכים אם ברצונך לדעת על תאונת דרכים הנך מוזמן לקרוא גם את המאמר  ==> כתב אישום תאונת דרכים.

להלן כתב אישום מודפס לשם המחשה: 

כתב אישום מודפס - עו

לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים
או חייגו: 072-3933999

מתי כתב אישום תעבורה הופך לכתב אישום?

בעצם הפעולה הראשונה היא תמיד ע"י השוטר בשטח אשר מבצע אכיפה של חוקי התנועה השונים.

במידה ושוטר רואה נהג מבצע עבירה הוא ירשום לו דו"ח תנועה למשל דוח על מהירות מופרזת, האם עצם רישום הדו"ח, הוא כתב אישום ==> עדיין לא,

הדו"ח נכנס למערכת המשטרתית ועובר ליחידת התביעה האמונה על האזור בו ניתן הדו"ח. בינתיים הדו"ח ממתין לאישור תובע.

מאוזניי צדק במאמר כתב אישום תעבורה - עו

תובע משטרתי בעל מינוי להיות תובע שכזה, עובר על הדו"ח מבחינת טיב הראיות ותקינות הדו"ח ואם הכל תקין הוא מאשר את הדו"ח והדו"ח הופך לכתב אישום ולאחר שניתן אישור תובע, קמה לנאשם הזכות לצלם את חומר החקירה (אם זה דו"ח אז במזכרים של השוטר) כלומר מרגע זה קמה הזדמנות לעיין בו.

לפעמים תובע משטרתי, יבחין בבעיות בדו"ח ויבקש השלמות חקירה על ידי היחדה שחקרה את המקרה.

יש לשים לב! רוב עבירות התנועה, יטופלו על ידי תביעות תעבורה במשטרת ישראל,

אולם יש עבירות מסוימות וחמורות בהם תטפל פרקליטות המחוז כגון : תאונת פגע וברח (עבירת ההפקרה),

הריגה ועוד כמה עבירות.

לאחר שהתובע מאשר את הדו"ח והוא הופך לכתב אישום,

השלב הבא יהיה, הגשת כתב האישום לבית המשפט לתעבורה.

מה קורה שהדו"ח הוא מסוג ברירת משפט עם נקודות?

דו"ח מסוג ברירת משפט הוא דו"ח שיש לנאשם ברירה, כלומר או לשלם את הדו"ח ואז ייזקף לחובתו הניקוד והוא מורשע בעבירה או לבקש להישפט על העבירה, במידה והנאשם בוחר להישפט על העבירה,

עליו למלא את הספח המצורף לדו"ח בשם בקשה להישפט על כל חלקיו, ולאחר מכן לשלוח את הספח בדואר רשום למדור פניות נהגים תוך 90 יום.

לאחר משלוח הבקשה ולאחר שתובע בחן את הדו"ח ומאשר אותו יגיע לביתו של הנהג, הזמנה לדין המהווה כתב אישום לכל דבר ועניין.

יש לציין כי מהרגע שמגיע הזמנה לדין, התהליך מכאן והלאה יהיה כפי שנסביר מכאן והילך.

הוגש כנגדי כתב אישום תעבורה, מה הלאה?

לאחר הגשת כתב האישום כנגד הנאשם ופתיחת התיק בבית המשפט על ידי התביעה וניתובו על ידי מערכת המשפט לשופט הדן בתיק, נגיע לשלב הבא והוא יום ההקראה הראשונה בבית המשפט לתעבורה.

בתעבורה ימי הקראה הם ימים עמוסים ומרוכזים כלומר ישנם הרבה מאוד תיקים לאותו יום אשר קבועים להקראה,

בטח חלק ממכם שואלים מהי הקראה של כתב אישום תעבורה?

הקראה הוא השלב הראשון בו מקריא בית המשפט לנאשם את העובדות וסעיפי האישום מכתב האישום.

כתב אישום הליך ההקראה הראשונה - עו

הנאשם מבחינתו נדרש להשיב לאשמה באופן הבא:

  • מודה

או

  • כופר

אם הנאשם מודה בכל סעיפי האישום הרי שבאותו רגע תינתן הכרעת דין ולאחר מכן גזר דין, שיחד נקראים פסק דין.

אם הנאשם כופר בעובדות כתב האישום כולם או חלקן התיק יקבע לשמיעת התיק, דהיינו דיון הוכחות.

טענות מקדמיות –

לפני שנעבור לפסקה של שלב ההוכחות, רצינו להתעכב על דוקטרינה חשובה מאוד, במשפט הפלילי והיא טענות מקדמיות. בעצם טענות מקדמיות יש לעלות בהזדמנות הראשונה. וכפי שהבנו, ההזדמנות הראשונה הוא שלב ההקראה.

היות ומדובר בנושא שהוא מורכב מאוד מבחינה משפטית ניתן דוגמא לטענה מקדמית אחת.

נניח נהג מעוכב על ידי שוטר תנועה בגין עבירה חמורה של אי ציות להוראת שוטר. במעמד נתינת הדו"ח השוטר מחליט לרשום דו"ח נוסף על דיבור בטלפון וצורך כך הוא מכין דו"ח נוסף מסוג ברירת משפט וקנס.

במצב דברים זה, יכול הנהג לעלות טענת מקדמית הנקראת טענת הגנה מן הצדק. וטענה זו תתבסס על כך שמדובר באירוע אחד, ולכן היה על השוטר להכין דו"ח אחד שיכלול את שני האישומים של אי ציות להוראת שוטר וכן את העבירה של הדיבור בטלפון.

כמובן שלטענה זו, יש נימוקים כבדים מבחינת המהות של המשפט הפלילי, שאחד העקרונות שלו הוא שלא דנים אדם פעמיים על אותו אירוע.

כמובן שיש כאן גם השלכות מבחינת ניקוד, הרי שמדובר בשתי דוחות עם ניקוד גבוה. אולם אם הטענה מתקבלת על ידי בית המשפט, היא יכולה להביא לביטול אישום אחד וכמובן שישנם עוד אופציות, אולם לא נוכל להתייחס לכולם מפאת גודל הנושא.

דוגמה אחרת לטענה מקדמית יכולה להיות התיישנות – אם לא נעלה טענה זו בהזדמנות הראשונה נאבד את הזכות לטעון אותה. ובוודאי שחבל להפסיד טענת התיישנות, היות והיא תוביל לתוצאה האופטימלית של ביטול כתב אישום בתעבורה.

שימו לב – אם לא נעלה את הטענה או הטענות המקדמיות בהזדמנות הראשונה, נאבד את הזכות לטעון אותם בהמשך.

שלב הוכחות במשפט תעבורה

בשלב זה מוזמנים עדי התביעה המופיעים בכתב האישום ובמקרה שלנו השוטרים אשר היה להם נגיעה לאירוע שבגינו ניתן הדו"ח ו/או עדי ראיה לאירוע וכו',

והם צרכים להעיד בעדות ראשית מעידים על מה שראו ורשמו. לאחר שהעדים מעידים עדות ראשית, הנאשם / עורך דינו צריך לחקור אותם בחקירה נגדית שזה אומנות בפני עצמה.

ומה הכוונה אומנות? עד שבא להעיד בהנחה שאין לו כוונה זדונית הוא מעיד על מה שראה ולפעמים גם על מה שהוא חושב שהוא ראה.

הבהרה –

בעדות הראשית – מבקש התובע להציג לבית משפט את המזכר או הדו"ח שניתן על ידי השוטר ואז השוטר בעצם מספר מה היה באותו אירוע.

בחקירה נגדית – הסנגור בעצם מנסה לקעקע את האמינות או המיומנות של העד שהעיד בחקירה הראשית. אולם לפעמים מבחינה טקטית העדות תהיה טובה כמו שהיא.

לאחר שעדי התביעה סיימו להעיד ונחקרו נגדית, התביעה מצהירה בפני בית המשפט הלו הם עדיי ואז בעצם מתחילה פרשת ההגנה, שמיד נדבר עליה בפסקה הבאה.

פרשת ההגנה

בשלב זה כמו בפרשת התביעה, יעיד הנאשם בעדות ראשית, ואם יש לו עדים הוא מביא אותם להעיד מטעמו בחקירה ראשית ואז התביעה חוקרת אותם נגדית, העדים יכולים להיות בוחן תנועה פרטי, או מומחה אחר או עדים אשר ראו את מה שקרה ומעידים לטובתו של הנאשם.

לאחר פרשת ההגנה הנאשם או סנגורו אומרים הלו הם עדיי והמשפט נקבע לסיכומים,

שלב הסיכומים

בשלבים הקודמים כל צד, חקר בעדות ראשית ונגדית על מנת לזכות בנקודות זכות למטרותיו. כאשר הנאשם בוודאי ירצה לקבל זיכוי ואילו התביעה תרצה הרשעה. בשלב הסיכומים שיכולים להיות בכתב או בעל פה, כל צד מעלה את הנקודות הטובות אשר אשיג לזכותו בשלב ההוכחות, כאשר הנאשם יסביר בסיכומים למה יש לזכות אותו ואילו התביעה למה יש להרשיע את הנאשם.

לאחר מכן יהיה שלב הכרעת הדין,

הכרעת הדין

בשלב זה אם בית המשפט החליט לזכות את הנאשם זיכוי מלא או מחמת הספק, אז על פי סדר הדין הפלילי בית המשפט יודיע על כך מיד לפני שהוא מקריא את הנימוקים.

אולם אם בית המשפט החליט להרשיע את הנאשם בכל הסעיפים אשר בכתב אישום תעבורה או חלקן, התיק יקבע לטיעוני הצדדים לעונש,

טיעונים לעונש

בשלב זה התביעה תטען למתחם הענישה הראוי לנאשם וכן תבקש להטיל עליו את העונש המקסימאלי ואילו הנאשם מצידו יטען למתחם ענישה נמוך יותר ויבקש להטיל עליו את העונש המינימלי. כמו כן הנאשם יטען מדוע יש להקל עמו אולי בשל אשם תורם של המתלונן וכן כל סיבה אחרת.

בשלב זה, יכולה ההגנה להביא עדים שיעידו על אופיו הטוב של הנאשם, וכן הנאשם יכול להביא המלצות מגורמים שונים כגון רווחה, מכתבי המלצה מגורמי טיפול בהתמכרויות ועוד..

לאחר מכן יגיע

שלב גזר הדין

בשלב זה בית המשפט יגזור את העונש, כלומר העונש יכול להיות פסילה, מאסר, פסילה על תנאי או מאסר על תנאי, קנס, וכן המועדים של תשלום הקנס, הפקדת הרישיון, כמובן כי הכל יפורט בגזר הדין.

ולבסוף

פסק הדין

כאשר פסק הדין מהווה את – הכרעת הדין וגזר הדין.

ולשני הצדדים יש את האפשרות לערער בזכות לבית המשפט המחוזי תוך 45 ימים.

יתכן מצב שנאשם נשפט שלא בפניו ובמצב כזה יש להגיש בקשה לביטול פסק דין לחץ לקריאה >> בקשה לביטול פס"ד.

דיאגרמה המסכמת את ההליך לאחר קבלת כתב אישום:

ההליך המשפטי לאחר קבלת כתב אישום - עו

האם אני יכול לייצג את עצמי ללא עורך דין?

ראשית כן, אבל ומדובר באבל גדול. כמו שראינו לאורך כל מאמר זה, מדובר בהליך מורכב וארוך. במאמר זה נכנסו לסדרי הדין שהם החלק הפרוצדוראלי באופן כללי ביותר מבלי להיכנס לנבכי החוק. בנוסף לכך לא דנו בכלל בדיני הראיות שתפקידים להגיד לנו מה קביל, מה לא קביל ואיך ניתן להגיש ראיה ומה מותר ומה אסור ועל כל זאת יש להוסיף את הפסיקה הענפה של בתי המשפט, שבעצם תפקידה לפרש את החוקים.

ואני יכול להמשיך ולפרט עד אין סוף. בפועל אנשים אשר בוחרים בסופו של יום לייצג את עצמם בין אם מדובר בשיקול כלכלי או סיבה אחרת מסתכנים מאוד היות ובית המשפט לתעבורה איננו מחויב לעונש המקורי אם מדובר בעבירה שביקשנו להישפט עליה ובטח ובטח בעבירות תעבורה חמורות יותר.

זכרו העדים של התביעה לא יבואו ויגידו טעינו, להפך הם יעמדו על גרסתם בעקביות. מה גם שיש כלל שנקרא כלל תקינות המנהל שבעצם אומר שאין סיבה לשוטר להמציא דברים ועצם כך עדות השוטר תקבל משקל גבוה בהחלטת בית המשפט לתעבורה.

האם יתכן כי הסעיף בו הואשמתי בכתב אישום תעבורה ישתנה לסעיף מקל יותר?

הדבר בהחלט אפשרי וקורא הרבה בבתי המשפט לתעבורה, כך למשל במסגרת הסדר טיעון עם המאשימה אשר מחליטה ביחד עם

הנאשם ועורך דינו לשנות את הסעיף המקורי בכתב האישום לסעיף קל יותר, ללא ניקוד או פסילה וזה יכול לנבוע מהרבה סיבות.

לדוגמה נהיגה בשכרות יש עונש פסילה מינימאלי של שנתיים פסילת רישיון נהיגה. אולם אם הסעיף של הנהיגה בשכרות יומר לסעיף קל יותר של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים. אז המצב של הנאשם משתנה פלאים מבחינת הענישה ולמה?

בסעיף של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים קיימת חובת פסילה מינימלית של 3 חודשים לכן ברגע שהסעיף של השנתיים פסילה יורד נשארנו עם הסעיף הקל של 3 חודשים ובעצם משא ומתן עם התביעה יהיה מ – 3 חודשים ובהתאם למה שייסגר עם התביעה, יכול להיות 3 חודשים או 4 חודשים וכו'.

נהגים חדשים שימו לב –

כאשר נהג חדש מקבל כתב אישום, המצב שונה מנהג ותיק ומדוע? ראשית רוב העבירות עליהן נקבל כתב אישום, נמצאות בתוספת הרביעית והשלישית לפקודת התעבורה.

כאשר נהג חדש מוגדר ככזה במשך השנתיים הראשונות מהוצאת הרישיון נהיגה. אם נהג חדש יעבור על אחד מהעבירות האסורות לנהג חדש, הוא צפוי להיות נהג חדש למשך שנתיים נוספות וכן יידרש על ידי רשות הרישוי לעבור תאוריה ו/או טסט ו/או בדיקות במרב"ד.

ועל כן אם אתה עדיין נהג חדש וקיבלת כתב אישום, פנה בהקדם לעורך דין לשם בחינת האפשרות להורדת הסנקציות מהפרק.

איך עורך דין לתעבורה יכול לעזור לנו?

כפי שניתן לראות בכל המאמר נגענו קצת בכל דבר ודבר וכפי שניתן לראות מדובר בהליך שהוא מורכב מאוד, לדעתנו אין להתייחס לשום כתב אישום באופן של "יהיה בסדר" וזאת מהסיבה

שחוסר הבנה בחוק יעמיד אותנו בסכנה של איבוד רישיון הנהיגה ועונשים חמורים יותר.

לכן תמיד רצוי לפנות לייעוץ מול עורך דין תעבורה הבקיא בחוק והפרקטיקה של דיני התעבורה וזאת על מנת לשמור על רישיון הנהיגה בכיסנו ולא להפקידו במזכירות בית המשפט.

כמו כן, למשרד עורכי דין ערן עקראוי ניסיון עשיר בייצוג נאשמים וחשודים בעבירות תנועה, אתם מוזמנים ליצור אתנו קשר בכל אמצעי ההתקשרות באתר ונשמח לסייע לכם.

אזהרה: מאמר זה נועד לקריאה אינפורמטיבית בלבד ואין להסתמך על האמור בשום פנים ואופן מבלי להתייעץ עם עו"ד / עורכי הדין לדיני תעבורה , ואין כותב המאמר ו/או האתר אינו אחראי על שום נזק ומכל סוג אשר ייגרם מהסתמכות על האמור במאמר זה.

לשיתוף לחצו:
במאמר זה עסקנו ב-
קצת על המשרד:

למשרדנו ניסיון עשיר ורב בטיפול בתיקי תעבורה מורכבים ופשוטים כאחד. צוות משרדנו כולל עורכי דין המתמחים בדיני תעבורה בלבד וכן בעלי מקצוע נוספים המסייעים להם להעניק שירות מקצועי ומשפטי לקהל לקוחותינו.

אודות המחבר:
עו"ד ערן עקראוי

עורך דין תעבורה ונוטריון ערן עקראוי הינו עורך דין בעל משרד פרטי העוסק בדיני תעבורה למעלה מ 14 שנים וכיהן בעבר כמ"מ יו"ר ועדת בית משפט לתעבורה בלשכת עורכי הדין בישראל וכיום מכהן כיו"ר ועדת המרב"ד המחוזית בלשכת עורכי הדין.

למידע נוסף 

עוד בנושא:
ממליצים:
4.9
ישראל המדהים!תודה על שירות מסור מכל הלב הרבה מעבר למקובל.
מוטי וורנר
07:48 20 Jul 23
עורך דין מומחה לתעבורה. אני ממליץ בחום על המשרד. עזר לי בתיק והשיג תוצאה יוצאת מהכלל.
עו״ד מנחם אברהם
10:39 15 May 22
...ממליץ בחום! הצילו אותי
אופק גולד
09:06 19 Aug 21
עו"ד תעבורה ישראל מזרחי מומלץ בחום. שרות אדיב ומסור , התחשבות במחיר, והעיקר תוצאות מעולות.
Eyal Cohen
06:24 23 Sep 20
Ibrahem Amer
14:44 13 Aug 20
מעולה תודה
אבי בר סיני
19:11 19 Oct 19
שירות אישי וליווי מלא לאורך כל הדרך, והכי חשוב - עבודה מקצועית ומסורה!
Nisim Cohen
11:41 17 Oct 19
מומלץ מאוד, מקצוען אמיתי! שירות ואמינות ברמה הגבוהה ביותר. תודה
guy lerman
10:04 17 Oct 19
אין כמונו
ישראל מזרחי
08:50 15 Jun 19
טוב מאוד!מומלצ בחום!
Олег Лихачёв
08:23 12 Dec 18
מעולה מומלץ ביותר
מיכאל חזן
13:38 03 Dec 18
מעולה וטוב
dor akrawi
12:20 30 Nov 18
קיבלתי תוצאה ושירות מעולה
Igor Mihin
19:24 28 Nov 18
מעולה הטוב ביותר
Mikel Suft
19:19 28 Nov 18
עורך דין מצוין לתעבורה שמשיג תוצאות, לא יקרן מדויק וקפדן סבלניעונה על כל השאלות ומלווה את הלקוח לאורך כל הדרך בצורה הכי מנומסת שישמומלץ בחום!
19by84
12:54 18 Nov 18
תותח על ממליץ מאוד
Abo Seaf
07:59 18 Nov 18
מומלץ מאוד!!!
einat gilady
04:43 28 Jan 18
sasha Polnaryov
23:10 27 Jan 18
אורטל אלוש
21:56 27 Jan 18
עו'ד תותח !!
Roman Skubi
21:45 27 Jan 18
מעולה שירות מעל המצופה
לירון סימאנא
17:15 10 Apr 17
שרות מעלה
עמיר עקראוי
17:09 10 Apr 17
מומלץ
שלום בן חור
09:27 09 Apr 17
תותח
Emanuel Azrzar
21:58 01 Apr 17
מעולה תותח על
מוטי קשני
07:21 15 Oct 16
עזר מאוד
בתיה אוסטרייכר
15:30 08 Oct 16
מעולה תודה לך
בתיה אוסטרייכר
15:16 08 Oct 16
מעולה
תמי אוסטרייכר
08:50 04 Aug 16
שירות מעולה ותוצאות מדהימות
gan noale
10:23 15 Aug 14
שתפו בקליק