סירוב לבדיקת נהיגה בשכרות איך יוצאים מזה?

סירוב לבדיקת נהיגה בשכרות זוהי אחת העבירות החמורות ביותר הקיימות בפקודת התעבורה. האם נהג/ת יכול לסרב לדרישת שוטר לעבור בדיקת נהיגה בשכרות באמצעות בדיקת ינשוף או בדיקת דם? כפי שנראה במאמר זה באופן עקרוני נהג יכול לסרב לבדיקת שכרות אך המשמעות של סירב לבדיקה עלולה לעלות לו ביוקר.

סירוב לבדיקת נהיגה בשכרות - עו

נהג אשר נדרש לעבור בדיקת שכרות ומסרב לבצע אותו הרי שיחשב כנהג שיכור על פי סעיף 64ד (א) לפקודת התעבורה וכתב אישום בגין ביצוע עבירה זו יוגש כנגדו לבית משפט לתעבורה בגין הרף הגבוה ביותר של עבירה זו.

נהיגה בשכרות היא עבירה חמורה מאוד אשר נקבע לה בפקודת התעבורה ענישת מינימום של שנתיים פסילת רישיון נהיגה בפעם הראשונה וכן עונש של מאסר בפועל במקרה ומדובר בפעם שנייה ועוד עונשים נלווים.

יש לציין כי בתי המשפט רואים את עבירת נהיגה בשכרות כעבירה חמורה ביותר המשדרת זלזול כלפי החוק והעמדת משתמשי הדרך בסיכון. נהגים רבים כלל אינם מודעים לחומרת עבירה זו ואינם מבינים את ההשלכות של הרשעה בגין נהיגה בשכרות.

סירוב לבדיקת אלכוהול הינו סירוב לבדיקה באמצעות מכשיר ינשוף / דם / שתן ולא למכשיר נשיפון המהווה אינדיקציה בלבד לעבירת שכרות. לא ניתן לייחס עבירת סירוב לנהג אשר סירב לבצע בדיקת שכרות למכשיר הנשיפון.

גם סירוב לבדיקת שתן במקום בו לשוטר יש חשד סביר לשימוש בסמים הדין יהיה אותו דין בדומה לעבירת סירוב לבדיקת שכרות רק שבעבירת סמים בשונה מעבירת אלכוהול ישנה דרישה לחשד סביר מצדו של השוטר לביצוע עבירה.

לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים
או חייגו: 072-3933999

אם לא הצלחתי לנשוף למכשיר האם הדבר יחשב סירוב לבדיקת נהיגה בשכרות?

מה קורה כאשר נהג נדרש לבצע את הבדיקה (בדיקת ינשוף) אך מכשיל אותה, האם גם במקרה זה יחשב הדבר לסירוב לבדיקת שכרות? הכשלת בדיקת שכרות לעניין ביצוע העבירה נחשבת סירוב לעבור את הבדיקה וגם במצב זה הנהג יחשב כנוהג בשכרות.

מכשיר לבדיקת אלכוהול - עויחד עם זאת, במקרה של הכשלת הבדיקה, על השוטר להסביר לנהג את משמעות הסירוב וההשלכות אשר עלולות להיגרם לסירוב. על השוטר להסביר לנהג בצורה מפורשת וברורה את ההשלכות של הסירוב לבדיקה כאשר אי הסבר מפורש ומפורט של השלכות אלו  יכול להביא לזיכוי הנאשם.

בפועל, השוטרים נדרשים למלא בטפסים ייעודים סימון V ליד הסעיף בו רשום כי הסבירו לנהג את משמעות הסירוב דבר המסייע להם לכאורה למלא את חובתם לעניין הסבר משמעות הסירוב.

ברגע שהנהג מסרב להיבדק או מכשיל את הבדיקה, יראו אותו כמי שמסרב לתת בדיקת אלכוהול ונטל ההוכחה מועבר עליו להוכיח כי לא סירב או לא ידע מה ההשלכות לסירוב לבדיקה זו.

ברור כי יכולות להיות סיבות להכשלת הבדיקה הנובעות מצורך ממשי כגון, סיבות רפואיות וכו' והצגנו דוגמאות משפטיות לביטול כתבי אישום במצבים אלה.

איך בכל זאת אנו רואים נהגים שסירבו לבדיקת ינשוף אולם קיבלו כמה חודשי פסילה בודדים?

במקרים של סירוב לבדיקת שכרות בהם נהגים קיבלו עונשים קלים הרבה פחות מפסילת המינימום הקבועה בחוק הרי שעורך הדין המייצג אותם בתיק המשפטי הגיע לעסקת טיעון עם התביעה המשטרתית בה שונה סעיף העבירה של נהיגה בשכרות לסעיף קל יותר של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים.

סירוב לבדיקה ועונש קל - עו

הדרך להגעה להסדר טיעון עם התביעה המשטרתית לא תמיד פשוטה ולפעמים מתחיל משפט הוכחות ואז התביעה משנה את עמדתה בעקבות הישגי ההגנה וחשיפת כשלים ראייתים משמעותיים בחומר הראיות.

אם כך מה ההבדל בין נהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים?

בסעיף נהיגה בשכרות כמו שאמרנו לעיל ישנה ענישה של פסילת רישיון נהיגה מינימלית לתקופה של שנתיים ימים. גם בסעיף של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים ישנה פסילת מינימלית הקבועה בחוק אולם במקרה זה פסילה זו תעמוד על 3 חודשים בלבד. לא פחות משלושה חודשים ועד כמה שנסגר בין עורך דין לתעבורה המייצג את הנאשם לבין לתביעה.

יש לזכור כי סירוב לבדיקת נהיגה בשכרות משמעותה נהיגה בשכרות ברף הגובה של העבירה. לעורכי הדין המטפלים בתיק קל יותר לטפל בתיק בו ניתנה תוצאה מאשר הנהג החליט לסרב לביצוע הבדיקה. שינוי סעיף העבירה לנהיגה תחת השפעה מבטל את פסילת המינימום הקבועה בחוק לצד עבירת שכרות ומאפשר לעורך הדין לנהל משא ומתן להשגת הסדר טיעון קל.

איך בעבירת סירוב לבדיקת נהיגה בשכרות יכול להשתנות סעיף העבירה?

לדוגמה, שוטר אשר עיכב את הנהג לא הסביר לו את משמעות סירוב לבדיקת נהיגה בשכרות (כלומר לבדיקת ינשוף או דם). לחילופין השוטר לא סימן בטופס הייעודי כי הסביר לנאשם את משמעות הסירוב וההשלכות המשפטיות הנובעות מכך.

במצב זה, יכול עורך דין לתעבורה מנוסה העוסק בנהיגה בשכרות להביא לזיכוי הנאשם בדין אך גם להגיע להסדר טיעון מקל  עם התביעה המשטרתית לעניין שינוי סעיף העבירה ולאחר מכן אף לעניין העונש ומשך תקופת הפסילה אשר תוטל על הנהג.

הגורם הכמעט בלעדי שיש לו יכולת לשנות את סעיף העבירה של נהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים הוא כשלים בראיות התביעה. כשלים אלו יכולים להשליך משמעותית על המשך ניהול התיק ולעיתים אף לביטולו.

מזה אומר כשלים בראיות התביעה? השוטרים בשטח צריכים להיצמד לנהלים ברורים כאשר כל סטייה מנהלים אלו מהווים "כשל ראייתי". כאשר התביעה סבורה כי לא תצליח להוכיח את אשמתו של הנהג מעבר לספק סביר הרי שהיא תעדיף לסיים את התיק במסגרת הסדר טיעון אשר מחד יספק לה הרשעה בטוחה ומאידך תסייע לעורך הדין המטפל בתיק לשמור על רישיון הנהיגה של הנהג.

סעיף נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים מאפשר לתביעה לשנות את עונש המינימום משנתיים ימים לשלושה חודשים ומעלה. מספר חודשי הפסילה אשר יוטלו בסופו של דבר על הנהג תלוי ביכולת ניהול המשא ומתן שמנהל עורך דין עם התביעה, נסיבותיו האישיות וכן גורמים נוספים.

דוגמאות מהפרקטיקה לעבירת סירוב לבדיקת נהיגה בשכרות:

  • נהגת התבקשה ע"י שוטר לבצע בדיקת שכרות והיא מבחינתה ניסתה לנשוף  במכשיר הינשוף אך ללא הצלחה. נהגת זו ניסתה מספר רב של פעמים לנשוף במכשיר הינשוף אך ללא הצלחה. במקביל, ביקשה הנהגת מהשוטר לקחת אותה לבדיקת דם(דגימת דם) אולם השוטר סירב לכך ורשם לה דו"ח הזמנה לדין בגין ביצוע עבירת שכרות.

נהגת זו פנתה למשרדנו והסבירה את השתלשלות העניינים כפי שהתרחש בשטח. לדבריה, לא הצליחה לבצע את בדיקת הנשיפה לאור העובדה כי עברה ניתוח אף זמן קצר קודם לכן וברשותה היו אף מסמכים רפואיים המעידים על כך. לאחר דין ודברים על התביעה המשטרתית, משרדנו שכנע את התביעה לסגור את תיק המשטרה כנגדה עוד בטרם הוגש כתב אישום.

  • דוגמה נוספת לעבירת סירוב לבדיקת שכרות אשר בסופו של יום בוטל כתב האישום בגינה עוסקת בנהג אשר יוחסה לו עבירת סירוב לבדיקת שכרות לאור סירובו לכאורה לבצע את בדיקת הינשוף. לאחר צילום חומר החקירה על ידי משרדנו, הבחנו כי נהג זה כלל לא יכול היה לסרב לבדיקה שכן מכשיר הינשוף הודלק שעה לאחר שעזב את תחנת המשטרה ולאחר שיוחסה לו עבירת הסירוב.
  • במקרה אחר נהג אשר הגיע למשרדנו והואשם בעבירת סירוב לבדיקת ינשוף אך לאחר בירור המצב הסתבר כי נהג זה היה מעורב בתאונת דרכים ונפגע בחזהו. הנהג ביקש להתפנות לבית החולים ולבצע שם את כל הבדיקות הנדרשות אך למרבה הצער סורב לעשות כן. לאחר התעקשות והבאת הראיות לידי התביעה המשטרתית הוחלט לסגור את התיק כנגד הנהג.

ישנן דוגמאות נוספות לסירוב או הכשלה אשר הסתיימו בתיקון משמעותי של כתב האישום או ביטול הדו"ח. יש לזכור כי סירוב לבדיקת שכרות יכול לנבוע מסיבות רבות ועל כן יש לבדוק האם מדובר בסירוב לשם סירוב או שבאמת הייתה סיבה מספיק טובה לסרב לבדיקה. עין מקצועית של עו"ד המתמחה בדיני תעבורה תוכל לעבור על חומר הראיות ולאחר מכן לגבש עמדה וקו הגנה ראוי בתיק.

סירוב לבדיקת שכרות נהג חדש:

במידה ונהג חדש ייתפס נוהג בשכרות או יסרב לביצוע בדיקת השכרות הוא יידרש להיות נהג חדש למשך שנתיים נוספות וכן יחויב בביצוע מבחן תאוריה וטסט מחדש. אם חשבתם שכאן צרותיו של נהג חדש מסתיימות הרי שזהו רק קצה הקרחון במקרה של נהג חדש המורשע בעבירה הקשורה לשימוש באלכוהול ונהיגה.

במקרה של נהג חדש המורשע בנהיגה תחת השפעת אלכוהול רשות הרישוי תדרוש מאותו נהג לעבור בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים כתנאי להחזרת רישיונו. היות ומדובר בנושא מורכב, יש להתייעץ אתנו בנושא על מנת שלא תהיינה טעות בנושא.

מדובר בהליך ארוך וממושך כאשר כל התקופה הזו הנהג פסול עד אשר יוחלט על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים או ועדת הערר שמעליו להחזיר את רישיונו של הנהג.

לסיכום עבירת סירוב לבדיקת ינשוף:

סירוב לבדיקת נהיגה בשכרות הנה עבירה חמורה ביותר כאשר סעיף 64 ד(א) לפקודת התעבורה קובע כי נהג המסרב לעניין דרישת שוטר לבצע בדיקת שכרות יוגש נגדו כתב אישום בעבירה של נהיגה בשכרות. יש לזכור כי על המשטרה / תביעות לעמוד בכל הדרישות שנקבעו בחוק בפסיקה, בנהלים לצורך הוכחת בדיקת שכרות.

אי עמידה בדרישות אלה יביאו לכשלים בראיות דבר אשר יכול להוביל לזיכוי הנהג או ביטול כתב האישום או הסדר טיעון מקל (שינוי הסעיף לנהיגה תחת השפעה)!

בעבירות של נהיגה בשכרות יש חשיבות רבה לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין לתעבורה אשר יעבור על התיק ויבדוק כל פרט ופרט בשביל לקוחו במטרה לשמור על הרישיון.

למשרדנו ניסיון עשיר של למעלה מעשור בייצוג נהגים בעבירות שכרות ובידינו הכלים המשפטיים לייצג נהגים בשימועים בפני קצין משטרה וכן בבתי המשפט לתעבורה. במידה והסתבכת בעבירה זו, ניתן להתייעץ אתנו על מנת להעריך את מידת הנזק וכן את דרכי הפעולה.

שאלות ותשובות על סירוב לבדיקת שכרות:

על פי סעיף 64 ד (א) לפקודת התעבורה לא ניתן לסרב לבדיקת נהיגה בשכרות. כאשר סירוב לבדיקת שכרות היא עבירה חמורה.

נהג אשר יסרב לעבור, בדיקת שכרות יואשם בעבירה של נהיגה בשכרות ברמה הכי גבוהה שיש. כלומר התייחסו כאילו הנהג נהג היה שיכור עם הכמות הכי גבוהה שיש!

על פי החוק הסמכות לבחור את סוג הבדיקה נתונה לשוטר! אך בררת המחדל כאשר מדובר באלכוהול היא בדיקת ינשוף!

במצב זה רוב הסיכויים הוא שתואשמו בהכשלת בדיקת הנשיפה ותקבלו כתב אישום על נהיגה בשכרות,

כאשר במצב זה נטל ההוכחה עובר לנהג להוכיח כי לא היה שיכור ולא הכשיל את הבדיקה.

אזהרה: מאמר זה הנו מאמר אינפורמטיבי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עורך דין תעבורה העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק מכל סוג אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לשיתוף לחצו:
במאמר זה עסקנו ב-
קצת על המשרד:

למשרדנו ניסיון עשיר ורב בטיפול בתיקי תעבורה מורכבים ופשוטים כאחד. צוות משרדנו כולל עורכי דין המתמחים בדיני תעבורה בלבד וכן בעלי מקצוע נוספים המסייעים להם להעניק שירות מקצועי ומשפטי לקהל לקוחותינו.

אודות המחבר:
עו"ד ערן עקראוי

עורך דין תעבורה ונוטריון ערן עקראוי הינו עורך דין בעל משרד פרטי העוסק בדיני תעבורה למעלה מ 14 שנים וכיהן בעבר כמ"מ יו"ר ועדת בית משפט לתעבורה בלשכת עורכי הדין בישראל וכיום מכהן כיו"ר ועדת המרב"ד המחוזית בלשכת עורכי הדין.

למידע נוסף 

עוד בנושא:
ממליצים:
4.9
ישראל המדהים!תודה על שירות מסור מכל הלב הרבה מעבר למקובל.
מוטי וורנר
07:48 20 Jul 23
עורך דין מומחה לתעבורה. אני ממליץ בחום על המשרד. עזר לי בתיק והשיג תוצאה יוצאת מהכלל.
עו״ד מנחם אברהם
10:39 15 May 22
...ממליץ בחום! הצילו אותי
אופק גולד
09:06 19 Aug 21
עו"ד תעבורה ישראל מזרחי מומלץ בחום. שרות אדיב ומסור , התחשבות במחיר, והעיקר תוצאות מעולות.
Eyal Cohen
06:24 23 Sep 20
Ibrahem Amer
14:44 13 Aug 20
מעולה תודה
אבי בר סיני
19:11 19 Oct 19
שירות אישי וליווי מלא לאורך כל הדרך, והכי חשוב - עבודה מקצועית ומסורה!
Nisim Cohen
11:41 17 Oct 19
מומלץ מאוד, מקצוען אמיתי! שירות ואמינות ברמה הגבוהה ביותר. תודה
guy lerman
10:04 17 Oct 19
אין כמונו
ישראל מזרחי
08:50 15 Jun 19
טוב מאוד!מומלצ בחום!
Олег Лихачёв
08:23 12 Dec 18
מעולה מומלץ ביותר
מיכאל חזן
13:38 03 Dec 18
מעולה וטוב
dor akrawi
12:20 30 Nov 18
קיבלתי תוצאה ושירות מעולה
Igor Mihin
19:24 28 Nov 18
מעולה הטוב ביותר
Mikel Suft
19:19 28 Nov 18
עורך דין מצוין לתעבורה שמשיג תוצאות, לא יקרן מדויק וקפדן סבלניעונה על כל השאלות ומלווה את הלקוח לאורך כל הדרך בצורה הכי מנומסת שישמומלץ בחום!
19by84
12:54 18 Nov 18
תותח על ממליץ מאוד
Abo Seaf
07:59 18 Nov 18
מומלץ מאוד!!!
einat gilady
04:43 28 Jan 18
sasha Polnaryov
23:10 27 Jan 18
אורטל אלוש
21:56 27 Jan 18
עו'ד תותח !!
Roman Skubi
21:45 27 Jan 18
מעולה שירות מעל המצופה
לירון סימאנא
17:15 10 Apr 17
שרות מעלה
עמיר עקראוי
17:09 10 Apr 17
מומלץ
שלום בן חור
09:27 09 Apr 17
תותח
Emanuel Azrzar
21:58 01 Apr 17
מעולה תותח על
מוטי קשני
07:21 15 Oct 16
עזר מאוד
בתיה אוסטרייכר
15:30 08 Oct 16
מעולה תודה לך
בתיה אוסטרייכר
15:16 08 Oct 16
מעולה
תמי אוסטרייכר
08:50 04 Aug 16
שירות מעולה ותוצאות מדהימות
gan noale
10:23 15 Aug 14
שתפו בקליק