ערעור על דוח מהירות: מהו ערעור והאם מומלץ לעשות זאת לבד

קיבלתם דו"ח בגין ביצוע עבירת מהירות עם נקודות אולם הנכם סבורים כי הדו"ח לא מוצדק?

מאמר זה יסביר לקורא מהו ערעור על דו"חות מהירות (בקשה להישפט) ומה ההשלכות של הליך משפטי זה. 

ערעור על דוח מהירות - משרד עורכי דין עקראוי ושות'

בארסנל משטרת התנועה קיימים מספר כלים טכנולוגים אשר מטרתם לתפוס נהגים אשר ביצעו עבירת תנועה נהיגה במהירות מופרזת ולאכוף נגדם דוחות תנועה. המדובר במספר מכשירים שונים אשר כל אחד דרכי הפעלה משלו ודרכי התמודדות בבית משפט שונה. כל מכשיר מדידה מבוסס על טכנולוגיה שונה, כללי אכיפה שונים כפי שנקבע בפסיקת בתי המשפט וכן הוראות יצרן המכשיר.

ערעור על דוח מהירות יהיה שונה ממכשיר למכשיר ודרוש הידע להתמודד עם המכשירים השונים על מנת שניתן יהיה להגיע להסדר טיעון מקל או לחילופין לנהל משפט ולהוכיח את חפות הנהג.

את מכשירי אכיפת מהירות ניתן לחלק לשלושה סוגים:

  1. מצלמת מהירות נייחת מסוג א – 3.
  2. מכמונת מהירות מסוג ממל"ז.
  3. מכמונת מהירות מסוג דבורה 3 – BEE.

א- 3 "גאטסו" – מדובר במצלמה כתומה המוצבת בצדי הדרכים והיא מצלמה אוטומטית לחלוטין.

לפני הגשת ערעור על דוח מהירות חשוב להכיר את טכנולוגיות הפעלת מצלמה זו. מצלמת א3 פועלת בשיטת לולאה מגנטית, כלומר בכביש מושתלים שני פסים מגנטים במרחק קבוע של 2.5 מטר אחד מהשני כאשר נהג הרכב עובר את הפס הראשון המכשיר נדרך ומחשב את המהירות שלוקח לרכב להגיע לפס השני בעזרת אלגוריתמים מיוחד.

כאשר הנהג חוצה את הפס השני, מצלמת מצלמת המהירות את הרכב ושולחת את נתוני המדידה למרכז בקרה באגף התנועה לרבות המהירות בה נסע הנהג וכן מספר רכבו וכו'. לאחר פיענוח התמונה, נשלח לנהג הודעת תשלום קנס לביתו בדואר רשום.

גאטסו מכשיר א 3 - עו

מכמונת מהירות מסוג ממל"ז – מכמונת המופעלת ע"י שוטר בשטח ודומה לאקדח – מכונה גם אקדח לייזר.

מכשיר ממל"ז עובד בשיטת הדופלר השולח גלים לכיוון רכב המטרה ומודד את זמן חזרתם למכשיר בעזרת נוסחה מיוחדת. אמינות המכשיר הוכרה בכמה פסקי דין בכפוף להפעלה בהתאם לפסיקה והוראות היצרן. כאשר קרן הלייזר פוגעת ברכבו של הנהג היא מחשבת את המהירות בהתאם למרחק המדידה וכך מתקבלת תוצאה.

עם קבלת התוצאה על צג המכשיר, יעצור השוטר את הנהג ויראה לו את נתוני המדידה. דו"ח המהירות ירשם לנהג בהתאם לחריגה שביצע.

מכמונת מהירות ממל

מכמונת דבורה –

מדובר בניידת בה מותקנת מערכת מדידה מסוג דבורה המסוגלת לקלוט מהירות רכבים במצב נייח, מצב נייד וכן רכב הנוסע בניגוד לכיוון נסיעתו של השוטר. אנטנה המוצבת על גג הניידת יכולה לשדר נתונים אל תוך הניידת ולהראות לשוטר את מדידת מהירות רכבו של הנהג.

בעקבות פסיקה רלוונטית שיצאה בעניין אמינותו של מכשיר הדבורה משטרת ישראל אוכפת לעיתים רחוקות מהירות במכשיר זה. גם בעת האכיפה על השוטר לבצע מספר פעולות רלוונטיות על מנת שתוצאת המדידה תהיה תקינה כגון לוודא כי בטווח של 50 מטרים מהניידת לא נמצאים כלי רכב נוספים.

מכמונת מהירות דבורה - עו

דוגמאות לתיקים בהם טיפל משרדנו והסתיימו ללא ניקוד:

ערעור על דוח מהירות, כיצד ניתן לערער?

לאחר קבלת הדו"ח על ידי השוטר בשטח או קבלתו בדואר ישראל יש באפשרות הנהג מספר אפשרויות לטפל בדו"ח התנועה.

  1. לשלם את הקנס ובאופן מידי להיות מורשע בעבירה. תשלום הקנס יגרום לנקודות משרד הרישוי להיכנס לתוקפן באופן אוטומטי. 
  2. בקשה להמרת דוח באזהרה. לדעתנו לא מומלץ לבצע פעולה זו היות והנהג יצטרך להודות ביצוע העבירה דבר אשר יקשה עליו לאחר מכן להתמודד עם הדו"ח בבית משפט במסגרת בקשה להישפט. 
  3. להגיש בקשה להישפט תוך 90 ימים ממועד קבלת דוח תנועה ליד ולאחר מכן במועד הדיון לחתור להשגת הסדר טיעון מקל עם התביעה המשטרתית.
  4. בקשה לביטול דוח התנועה. ככל וישנן נסיבות מיוחדות המצדיקות את ביטול הדו"ח, ניתן לפנות למפנ"א בבקשה לביטול הדו"ח ולציין בפניהם את הנסיבות הרלוונטיות. 
  5. להסב את דו"ח התנועה לנהג אשר ביצע את עבירת התנועה או נהג אשר הרכב היה בחזקתו. בהקשר זה מוזמנים לקרוא מדוע חובה עלינו להעביר בעלות על מכונית לבעלים החדש.

ערעור על דו"ח המהירות הלכה למעשה

לאחר שהתקבל הדו"ח בידי הנהג עליו למלא את ספח הבקשה להישפט הרלוונטי לדו"ח ולוודא כי כל הפרטים הרשומים בו אכן מתאימים ונכונים.

איך מערערים על דוח מהירות - עו

לאחר מילוי הפרטים, על בעל הרכב לשלוח את הספח תוך 90 ימים (לשים לב 90 יום ולא בהכרח שלושה חודשים) מרגע קבלת הדוח. תאריך אחרון למשלוח הבקשה להישפט הוא התאריך הנקוב בדו"ח לתשלומו.

כתובת משלוח הדואר הינה ת.ד. 120 פתח תקווה, מיקוד 49100. בחרתם להגיש בקשה להישפט קראו בהרחבה על >> ערעור על דוח תנועה.

לאחר הגעת הבקשה להישפט למדור פניות נהגים, תשלח לנהג הזמנה לדין ועליו יהיה להתייצב בבית המשפט בהתאם למה שנקבע בעניינו. אי התייצבות למועד הדיון עלולה לגרור הרשעה בדין ולעיתים הטלת עונש חמור יותר מזה הקבוע בדו"ח.

לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים
או חייגו: 072-3933999

הגשתם ערעור על דוח מהירות והגיע יום המשפט, מה עושים?

הדיון הראשון בבית המשפט לתעבורה הוא דיון הקראה בו מוסבר לנהג במה הוא מאושם ועליו להשיב לאישום במודה או כופר ואם הוא כופר במה בדיוק הוא כופר. יש לציין כי כפירה בעבירה יכולה להיות רלוונטית למהימנות המכשיר או מיומנות השוטר המפעיל. בכל מקרה יש להבין על מה הכפירה וכן להבין את החוק, הפסיקה, סדרי הדין, נהלים וכו'.

במסגרת ניהול תיק מהירות בבית משפט ישנם קווי הגנה רבים אשר יכולים לעמוד לטובתו של הנהג. כך למשל, אחד הפרמטרים החשובים בעבירת מהירות שנקלטה במכשיר הממל"ז הוא שמירה על קשר עין בין השוטר מפעיל המכשיר בעת המדידה ועד לעצירת הנהג בשטח. כמו כן, מכשיר ממל"ז צריך לעבור כיול יומי לפני המשמרת ובסופה. אי כיול המכשיר עלול לפגוע קשות ביכולתה של התביעה להוכיח את אשמתו של הנהג.

לצד נהלי המשטרה והחוק יש גם את ההנחיות לאכיפת העבירה כפי שנקבע בפסיקה של בית המשפט העליון וכן בהנחיות המשטרה. כך למשל, נקבע כי רכב הנמדד צריך להיות לבד בקטע המדידה כשאין לפניו או במקביל לו רכב נוסף אשר יכול לשבש את נתוני המדידה.

כאשר מדובר על מכשיר אכיפת מהירות מסוג מצלמה א3, יש להגיש בקשה לקבלת נתונים לגבי המכשיר הספציפי כגון סרטי צילום, בדיקות כיול ועוד. יש לציין כי לגבי מצלמת א3 עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בבית המשפט ועוד יהיו דיונים עתידיים לגבי אמינות המכשיר.

האם מומלץ לנהג אשר נרשם לו דו"ח בגין נסיעה במהירות מופרזת להגיש ערעור על דוח מהירות?

דו"ח מהירות לרוב יכיל גם נקודות משרד הרישוי בין אם מדובר על 8 נקודות או 10 נקודות תלוי במהירות בה נתפס הנהג. נקודות אלו מצטברות לכל עבירה אחרת שביצע הנהג. העדר טיפול בדוחות תנועה עלול בסופו של דבר לגרום לשלילת רישיון נהיגה על ידי משרד הרישוי וכן לסנקציות נוספות מטעמם.

ניהול דו"ח תנועה לבד ללא סיוע של עורך דין כרוך בסיכון עצום שעה שבהעדר ניסיון וידע מקדים בטיפול בדוח תנועה ישנו סיכוי לא קטן כי הנהג לא יבין כיצד עליו לפעול ולבסוף יגרום לנזק גדול יותר מכפי שהיה. רוב הסיכויים כי נהג ללא ידע בפסיקת בתי המשפט, בנהלי ההפעלה של הדבורה וכן בחוק, לא ידע למצוא את הכשלים בתיק מה שיביא בסופו של יום להרשעתו בדין.

במקרה שנהג מורשע בבית המשפט הרי שבית המשפט אינו כפוף לקנס המקורי הנקוב בדו"ח והוא יכול להטיל על הנהג כל  עונש על מהירות מופרזת שימצא לנכון לרבות פסילת רישיון נהיגה בפועל.

שיטת הניקוד בעבירות מהירות

מהירות בדרך עירונית- 

  • חריגה מהמהירות המותרת עד 20 קמ"ש – ללא ניקוד וקנס כספי על  250 ש"ח
  • חריגה מהמהירות המותרת  בין 21 קמ"ש עד 30 קמ"ש – 8 נקודות וקנס כספי על סך 750 ש"ח
  • חריגה מהמהירות המותרת בין  31 קמ"ש עד 40 קמ"ש – 10 נקודות וקנס כספי על סך 1,500 ש"ח
  • חריגה מעל 41 קמ"ש – הזמנה לדין וכן 10 נקודות

מהירות בדרך בין עירונית-

  • חריגה עד 25 קמ"ש מעל המהירות המותרת – ללא ניקוד
  • חריגה בין 26-40 קמ"ש – 8 נקודות
  • חריגה מעל 41 קמ"ש – 10 נקודות
  • חריגה של 51 קמ"ש – הזמנה לבית המשפט לתעבורה ו- 10 נקודות

כידוע, לנקודות יש השלכה ישירה על רישיון נהיגה כאשר צבירת ניקוד תחייב את הנהג בביצוע קורסים ואמצעי תיקון נוספים. כך למשל, צבירת 12 נקודות יחייבו את הנהג בקורס בסיסי. 24 נקודות בקורס מתקדם, 36 נקודות בפסילת רישיון נהיגה של ממש לתקופה של 3 חודשים. ניתן לקרוא בהרחבה על שיטת הניקוד – ראה מאמרים בסוף מאמר זה.

מה הדין לגבי נהגים חדשים:

המצב של נהג חדש שונה מנהג ותיק ומדוע. נהג חדש במהלך השנתיים הראשונות של ותק נהיגתו נמצא במעין מבחן בו אסור לו לבצע עבירות תנועה מסוימות כגון, נהיגה בשכרות, נהיגה ללא מלווה, תאונת דרכים ועוד. אחת מן העבירות אשר אסור לנהג חדש לבצע בתקופת הנהג חדש היא עבירת נהיגה במהירות מופרזת ואין זה משנה אם מדובר בעבירת מהירות עם ניקוד או ללא ניקוד.

כל הרשעה בעבירת מהירות אפילו ללא נקודות תחייב את הנהג החדש להיות נהג חדש למשך שנתיים נוספות וכן הוא יידרש, לעשות תאוריה ו/או טסט. על מנת להימנע מאמצעי התיקון המצוינים לעיל, יש להתייעץ עם עורך דין לתעבורה אשר יפעל לשנות את סעיף העבירה של נהיגה במהירות מופרזת לתקנה 51 לתקנות התעבורה אשר תפטור את הנהג מהסנקציות המצוינות לעייל ואף תחסוך ממנו את הניקוד.

שימוש בשירותיו של עורך דין תעבורה בדו"ח מהירות:

לאחר הגשת ערעור על דוח מהירות, עו"ד תעבורה יצלם מידי לשכת התנועה את כל החומר הרלוונטי ויעבור עליו במטרה למצוא בו כשלים ופגמים אשר יאפשרו לו לבטל דוח מהירות או להגיע להסדר טיעון מקל ללא ניקוד או לזיכוי הנאשם בדין.

במידה והסתבכתם בעבירת מהירות מסוג הזמנה לדין או עבירת מהירות מסוג קנס עם ניקוד הנכם מוזמנים לפנות אלינו לשם קבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות. ניתן להשיג אותנו בכל אחד מאמצעי ההתקשרות באתר.

עוד שאלות הקשורות לערעור על דוח מהירות:

ערעור על דוח מהירות או יותר נכון איך מגישים להישפט על דוח מהירות יש להגיש תוך 90 יום מקבלת הדוח, את טופס הערעור ניתן למצוא בסוף הדו"ח בשם בקשה להישפט – יש למלא את הטופס ולשלוח לכתובת אשר רשומה בו.

בדרך עירונית-

חריגה מהמהירות עד 20 קמ"ש – ללא ניקוד
חריגה מהמהירות מ 21 עד 30 – 8 נקודות
חריגה מהמהירות מ 31 עד 40 קמ"ש – 10 נקודות
חריגה מעל 41 קמ"ש – הזמנה לדין ו 10 נקודות

בדרך בין עירונית-

חריגה עד 25 קמ"ש – ללא ניקוד
חריגה מ 26-40 קמ"ש – 8 נקודות
חריגה מ 41 קמ"ש – 10 נקודות
חריגה של 51 קמ"ש – הזמנה לבית המשפט לתעבורה ו- 10 נקודות

ניתן לגשת לסניף של משרד הרישוי ולקבל טופס מצב ניקוד או להתקשר למוקד של משרד הרישוי ולבקש כי ישלח לכם טופס מצב ניקוד!
אופציה נוספת היא לגשת לאחד מסניפי הסופר פארם ולהוציא מהמכונה באמצעות כרטיס אשראי (כרוך בתשלום) של מי שהניקוד הוא לחובתו טופס מצב ניקוד.

על פי החוק דו"ח מצלמה חייב להישלח עד 4 חודשים!

יש לציין כי נכון להיום אפריל 20 אין החלטה מחייבת לגבי אמינות המצלמות והמשטרה אוכפת באמצעות המצלמות כרגיל!

אזהרה: מאמר זה הנו מאמר אינפורמטיבי בלבד ואין להסתמך על הכתוב ובמקרה שקיבלת דוח על  עבירת התנועה של מהירות מופרזת יש להתייעץ עם עורכי דין / עורך דין מהירות מופרזת על מנת לקבל ייעוץ משפטי פרטני ואין הכותב אחראי על שום נזק מכל סוג אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לשיתוף לחצו:
במאמר זה עסקנו ב-
קצת על המשרד:

למשרדנו ניסיון עשיר ורב בטיפול בתיקי תעבורה מורכבים ופשוטים כאחד. צוות משרדנו כולל עורכי דין המתמחים בדיני תעבורה בלבד וכן בעלי מקצוע נוספים המסייעים להם להעניק שירות מקצועי ומשפטי לקהל לקוחותינו.

אודות המחבר:
עו"ד ערן עקראוי

עורך דין תעבורה ונוטריון ערן עקראוי הינו עורך דין בעל משרד פרטי העוסק בדיני תעבורה למעלה מ 14 שנים וכיהן בעבר כמ"מ יו"ר ועדת בית משפט לתעבורה בלשכת עורכי הדין בישראל וכיום מכהן כיו"ר ועדת המרב"ד המחוזית בלשכת עורכי הדין.

למידע נוסף 

עוד בנושא:
ממליצים:
4.9
ישראל המדהים!תודה על שירות מסור מכל הלב הרבה מעבר למקובל.
מוטי וורנר
07:48 20 Jul 23
עורך דין מומחה לתעבורה. אני ממליץ בחום על המשרד. עזר לי בתיק והשיג תוצאה יוצאת מהכלל.
עו״ד מנחם אברהם
10:39 15 May 22
...ממליץ בחום! הצילו אותי
אופק גולד
09:06 19 Aug 21
עו"ד תעבורה ישראל מזרחי מומלץ בחום. שרות אדיב ומסור , התחשבות במחיר, והעיקר תוצאות מעולות.
Eyal Cohen
06:24 23 Sep 20
Ibrahem Amer
14:44 13 Aug 20
מעולה תודה
אבי בר סיני
19:11 19 Oct 19
שירות אישי וליווי מלא לאורך כל הדרך, והכי חשוב - עבודה מקצועית ומסורה!
Nisim Cohen
11:41 17 Oct 19
מומלץ מאוד, מקצוען אמיתי! שירות ואמינות ברמה הגבוהה ביותר. תודה
guy lerman
10:04 17 Oct 19
אין כמונו
ישראל מזרחי
08:50 15 Jun 19
טוב מאוד!מומלצ בחום!
Олег Лихачёв
08:23 12 Dec 18
מעולה מומלץ ביותר
מיכאל חזן
13:38 03 Dec 18
מעולה וטוב
dor akrawi
12:20 30 Nov 18
קיבלתי תוצאה ושירות מעולה
Igor Mihin
19:24 28 Nov 18
מעולה הטוב ביותר
Mikel Suft
19:19 28 Nov 18
עורך דין מצוין לתעבורה שמשיג תוצאות, לא יקרן מדויק וקפדן סבלניעונה על כל השאלות ומלווה את הלקוח לאורך כל הדרך בצורה הכי מנומסת שישמומלץ בחום!
19by84
12:54 18 Nov 18
תותח על ממליץ מאוד
Abo Seaf
07:59 18 Nov 18
מומלץ מאוד!!!
einat gilady
04:43 28 Jan 18
sasha Polnaryov
23:10 27 Jan 18
אורטל אלוש
21:56 27 Jan 18
עו'ד תותח !!
Roman Skubi
21:45 27 Jan 18
מעולה שירות מעל המצופה
לירון סימאנא
17:15 10 Apr 17
שרות מעלה
עמיר עקראוי
17:09 10 Apr 17
מומלץ
שלום בן חור
09:27 09 Apr 17
תותח
Emanuel Azrzar
21:58 01 Apr 17
מעולה תותח על
מוטי קשני
07:21 15 Oct 16
עזר מאוד
בתיה אוסטרייכר
15:30 08 Oct 16
מעולה תודה לך
בתיה אוסטרייכר
15:16 08 Oct 16
מעולה
תמי אוסטרייכר
08:50 04 Aug 16
שירות מעולה ותוצאות מדהימות
gan noale
10:23 15 Aug 14
שתפו בקליק