כתב אישום תאונת דרכים - כל המידע!

כתב אישום תאונת דרכים | עו

מאמר זה עוסק בנושא של כתב אישום תאונת דרכים, היית מעורב בתאונת דרכים? קיבלת כתב אישום בגין תאונת דרכים? קרא מאמר זה!

היות ומאמר זה מורכב ניתן הפניות לנושאים שכבר כתבנו עליהם בעבר מקווים שתפיקו תועלת!

מאמר זה יעסוק בנושאים:

  1. הקדמה על כתב אישום תאונת דרכים
  2. סיווג תאונות דרכים:
  • תאונה בה נגרם נזק לרכוש בלבד

  • כתב אישום תאונת דרכים עם נפגעי גוף

  • תאונת דרכים קטלנית

  1. ההבדל בין נהיגה רשלנית או נהיגה בקלות ראש לבין נהיגה בחוסר זהירות:
  2. דוגמאות מהפרקטיקה למקרים בהם שונה הסעיף של נהיגה רשלנית לנהיגה בחוסר זהירות.
  3. נגיע קלה בעבירת ההפקרה "פגע וברח"
  4. שימוש בבוחן פרטי מצד הסנגוריה
  5. סיכום הנושא כתב אישום תאונות דרכים
  6. שימוש בשירותיו של עורך דין תעבורה

צור קשר מהיר

הקדמה על כתב אישום בגרימת תאונת דרכים:

הקטל בכבישים הוא פועל יוצא של תאונות הדרכים  בין כלי רכב, ביניהם להולכי רגל ואף איבוד שליטה ופגיעה עצמית.

על מנת "לתקוף" את הסטטיסטיקה השנתית בתאונות דרכים העומדת על פני 30 אלף נפגעים, חלה החמרה הן באכיפת חוקי התנועה והן

בענישה בגין הפרת חוקי התנועה על ידי בתי המשפט. מידת הענישה נקבעת לפי סיווג התאונה, תוצאותיה ( היקף הרשלנות/נהיגה בקלות ראש והפגיעה הפיזית כפי שנדגים בהמשך),

וכן גם הוותק וההיסטוריה התעבורתית של הנהג. כדי להימנע ממתן עדות במשטרה שעלולה לייצר כתב אישום פלילי נגדכם,

מומלץ להיוועץ עם עורך דין תעבורה בסמוך לאירוע כדי לבדוק אפשרות הזמנת בוחן פרטי למקום אשר יתחיל לאסוף ראיות הגנה.

כתב אישום בתאונת דרכים - סיווג ודרכי פעולה

להלן סוגי תאונת דרכים מהקל אל הכבד, מה הענישה ? ומה עושים ?

כתב אישום בגרימת תאונת דרכים בה נגרם נזק לרכוש בלבד:

היות ולא נתקיימו נזקי גוף, לא ננקטים הליכים פליליים ולא יוגש כתב אישום תאונת דרכים. האפיק הטיפולי הוא הגשת

תביעה נזיקית מול הנהג הפוגע ו/או חברת הביטוח. לעומת זאת, תפתח חקירה משטרתית ויוגש כתב אישום תעבורה במקרים בהם המעורב בתאונה

מסרב להזדהות, כשמדובר ברכב צבאי או משטרתי או במקרים של רשלנות קיצונית.

ענישה- נקבעת בהתאם לחומרת האישום. למשל, הרשעה בגין אי ציות לרמזור אדום עלולה לגרור פסילת רישיון לתקופה של 3 חודשים ומעלה.

מה עושים?

פינוי הכביש למניעת הפרעת התנועה, מסירת הפרטים (שם, מען, מס' רישיון הנהיגה, מס' הרישום של הרכב שם בעליו ומענו,

שם חברת הביטוח ומס' תעודת ביטוח) והותרת העתקתם לנהג האחר, לבעל הרכוש הניזוק או לשוטר במקום.

נמנעים ממתן עדות בזירת האירוע או במשטרה לפני קבלת ייעוץ משפטי. אם פניתם לאחר שכבר הוגש כתב אישום תאונת דרכים עו"ד יבחן מהו פרק הזמן שחלף מרגע התאונה ועד עריכת הדיון,

יעריך את הנזקים שהוסבו והתנהגות המעורבים.

כתב אישום בתאונת דרכים עם נפגעים:

כל תאונת דרכים בה אחד המעורבים טוען כי ניזוק בגופו. גם ללא קיומה של חבלה ממשית או המצאת תעודה רפואית, נפתחת חקירה משטרתית

והליכים פליליים כנגד הנהג. בטרם התדיינות המשפטית יכול ורישיון הנהג יפסל בפסילה מנהלית ל-60 יום ובמקרים חריגים

(נהיגה תחת השפע או נהיגה בשכרות) אף עד תום ההליכים , כאמור נהיגה בפסילה מנהלית או פסילה עד תום ההליכים = נהיגה בזמן פסילה.

ענישה- תלויה בסעיפי ההרשעה וחומרת הנזק הפיזי שהוסב לתובע. "חבלה שאין בה ממש" כוללת פסילת רישיון ל-3 חודשים לפחות,

זאת בתנאי שהנהג הורשע באחת מהעבירות תנועה המצוינות בתוספת השנייה לפקודת התעבורה. במקרה של חבלה ממשית הפסילה

נכנסת לתוקף ללא תלות במהות העבירה. במקרה שקיימת הרשעה קודמת בטווח זמן של שנתיים לפני התאונה הנוכחית

הפסילה תיקבע לשנה.

מה עושים? עצירת הרכב במקום התאונה או בסמוך אליו, למעט הזזת הרכב לשם פינוי הנפגע ברכב הפוגע, או בהיתר השוטר במקום.

על הפוגע להגיש עזרה בהתאם ליכולתו והכשרתו או להזעיק גורמים מקצועיים למקום לשם מניעת נזקי גוף נוספים לנפגע.

כמו כן, על הפוגע למסור את פרטיו.

גשו לקבלת טיפול רפואי בסמוך למועד התאונה, אספו אישורים רפואיים ופנו קבלת אישור משטרה. עם אישורים אלו,

תעודת ביטוח חובה ורישיון בתוקף- פונים לעורך דין תאונת דרכים תעבורה שיבחן את גרסאות המעורבים, טוואי הדרך, אופן התרחשות התאונה ואפשרות מניעתה.

כתב אישום בגין תאונת דרכים קטלנית :

תאונות שבגינן נהרג אדם. תיק החקירה המשטרתי עובר לפרקליטות לשם הגשת כתב אישום תאונת דרכים. באופן אוטומטי נפסל רישיון הנהג, פסילה מנהלית, ל-90 יום, ולעתים אף עד תום ההליכים.

יש לשים לב לעניין של פסילה מנהלית במקרה זה המחוקק לא נותן לקצין שיקול דעת אלה מחייב אותו לפסול את הנהג ל 90 ימים.

ענישה- מאסר ל-חצי שנה עד 3 שנים. לעתים ניתן להמיר את המאסר בפועל לעבודות שירות של עד חצי שנה. מלבד המאסר רישיון הנהג נפסל למינימום של 3 שנים. נהיגה תחת השפעה עלולה להסתכם בהרשעה בהריגה ומאסר בפועל של עד 20 שנה.

מה עושים? עורכי דין לתעבורה נעזרים ב-חו"ד של חוקר תאונות דרכים הבוחן את זירת האירוע ותנאי הנסיעה. חו"ד זו בשילוב בחינת מצבו הנפשי של הנהג והתנהגותו באותה העת יכולים להפחית בעונשו של הנהג ואף להביא לזיכויו המלא.

 

ההבדל בין נהיגה רשלנית או נהיגה בקלות ראש לבין נהיגה בחוסר זהירות:

כתב האישום צריך להכיל את האישומים בהם הואשם הנהג, כלומר, נהג אשר עשה תאונה ונפגעו בה אנשים זה עדיין לא אומר שהוא עבר עבירה!.

בהחלט יכול להיות שהנהג נהג בהתאם לחוק והתאונה הייתה תאונה בלי נמנעת בנסיבות העניין.

תאונות דרכים יכולות להיגרם מהרבה סיבות כמו אי מתן זכות קדימה לרכב אחר או חוסר תשומת לב של נהג,

וכמובן הרבה סיבות, אולם בשפה המשפטית יש לנו כמה מונחים לתאר עבירה:

  1. נהיגה רשלנית
  2. נהיגה בקלות ראש
  3. נהיגה בחוסר זהירות

סעיפי עבירות תעבורה לעיל, מדורגים לפי חומרתם,

משטרת ישראל, בתאונות דרכים בהרבה מקרים מייחסים לנאשמים נהיגה רשלנית,

ובתי המשפט חזרו ואמרו שנדרשת רשלנות ממשית, למען האמת היא יותר מתאימה למקרים של תאונת פגע וברח או נהיגה בשכרות אבל עדיין

משטרת ישראל עושה שימוש בסעיף זה על מנת להחמיר עם נאשמים.

גם נהיגה בקלות ראש מתארת התנהגות חמורה של הנהג.

אז מה ההבדל בין כל המונחים של נהיגה ברשלנות ונהיגה בקלות ראש לבין נהיגה בחוסר זהירות?

ישנו הבדל בין המונחים, היות ובנהיגה ברשלנות ונהיגה בקלות ראש ישנה פסילת מינימום של 3 חודשים, וזה רק המינימום לעומת העבירה של נהיגה בחוסר זהירות שם אין חובת פסילה.

איך זה יכול לבוא לידי ביטוי בפרקטיקה של דיני התעבורה.

דוגמא מתיק שטיפל משרדנו דוגמא א'

ניקח לדוגמא אדם אשר הואשם כי עבר באור אדום וגרם לתאונה נגד הנהג הוגש כתב אישום תאונת דרכים בסעיפים של נהיגה ברשלנות + מעבר באור אדום.

בבית המשפט הנאשם כפר באשמה והתיק נקבע לדיון הוכחות, העדים הגיעו להעיד כי ראו את הנאשם עובר באור אדום,

לאחר חקירת העדים התברר שהם מתבלבלים, והם עומתו מול מה שאמרו במשטרה כולל הכרות מוקדמת עם הנהג הנפגע,

לבסוף התביעה ביקשה לחזור בה מכתב האישום, אולם לצורך ההדגמה הנאשם יכל לעשות הסדר טיעון שבו הסעיף של

נהיגה רשלנית אשר יוחסה לו יומר לסעיף קל יותר של נהיגה בחוסר זהירות, והנאשם היה  מסיים את התיק ללא פסילה בפועל.

דגש בעניין של נהיגה בחוסר זהירות- זה שאין פסילת מינימום לא אומר שבית המשפט אינו יכול להטיל פסילה בפועל אולם עדיין

הסעיף של נהיגה בחוסר זהירות הוא הסעיף הקל הביותר מבין הסעיפים שנספחים לתאונות.

בעצם מדובר במעין סעיף סל המשמש את התביעה ועורכי דין לתעבורה, להגיע להסדרים מקלים בתיקים בהם יש קושי ראייתי לתביעה,

להוכיח את הסעיף של הרשלנות או הנהיגה בקלות ראש.

דוגמא נוספת היא – נהג אשר הואשם בנהיגה רשלנית בשל סטיה מנתיב – משרדנו לקח את התיק וניגש תביעה והראה להם כי במקרה הנתון לא ניתן להוכיח כי היה סטיה מנתיב

וכפועל יוצא אין רשלנות לבסוף התיק תוקן לנהיגה בחוסר זהירות והנהג לא ניפסל.

יצויין כי אנו לא מעודדים להסדרי טיעון וכל המקרים שבהם נסגר הסדר טיעון נובע מקושי הן לתביעה והן לסנגוריה מבחינה

ראייתית כך שבחישוב עלות תועלת ההסדר הוא ראוי בנסיבות העניין.

תאונת דרכים פגע וברח -

עבירת ההפקרה המכונה "פגע וברח" נחשבת לאחת העבירות החמורות ביותר בדיני התעבורה ולמה?

בעבירה זו יש גם אלמנט מוסרי המצופה מנהג שפגע באדם לעצור ולהגיש עזרה .

ניתן לראות את החומרה של העבירה מלשון סעיף 64 א לפקודת התעבורה:

64א. (א) נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, אשר היה עליו לדעת כי בתאונה נפגע אדם או עשוי היה להיפגע אדם, ולא עצר במקום התאונה, או קרוב לו ככל האפשר, כדי לעמוד על תוצאות התאונה ולהזעיק עזרה, דינו – מאסר שלוש שנים. (ב) נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, ולא עצר במקום התאונה, או קרוב לו ככל האפשר, כדי לעמוד על תוצאות התאונה, או עצר כאמור ולא הזעיק עזרה, דינו – מאסר שבע שנים. (ג) נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נגרמה לאדם חבלה חמורה או שבה נהרג אדם, ולא עצר או לא הזעיק עזרה כאמור בסעיף קטן (ב), דינו – מאסר 14 שנים. (ד) החליט בית המשפט להטיל על אדם עונש מאסר לפי סעיף קטן (ב) או (ג), לא ייתן עליו צו מבחן, אלא מטעמים מיוחדים שיירשמו, ולא יטיל עליו מאסר על-תנאי בין כעונש יחיד ובין כעונש נוסף. (ה) בסעיף זה, "הזעיק עזרה" – הושיט עזרה מתאימה בהתאם לנסיבות המקרה ולמקום התאונה, ובכלל זה, בהתאם לנסיבות המקרה, הזעיק את גופי ההצלה המקצועיים הנחוצים למקום התאונה, המתין ליד הנפגע עד להגעתם, דאג למניעת כל נזק נוסף לנפגע ככל יכולתו והגיש לנפגע עזרה ראשונה אם ביכולתו להגישה על פי הכשרתו.

סעיף 64 א לפקודת התעבורה

כפי שניתן לראות במקרה של תאונה מצופה מהנהג כי יעצור מייד לאחר התאונה יושיט עזרה ככל שיש בהכשרתו ויכולתו ויזעיק את כוחות הביטחון וההצלה

כפי שניתן לראות המחוקק מתייחס בחומרה לעבירה זו ומי שמנהל תיקים של פגע וברח הוא פרקליטות המחוז,

כאשר במקרה של תיקים הלו המטרה של הסנגוריה תיהיה להוכיח כי הנאשם לא ברח (בהנחה שבאמת הנאשם לא ברח) ובמקרים בהם תסגרנה

עסקת טיעון הסנגוריה תבקש לשנות את סעיף העבירה לעזיבת מקום תאונה שהוא סעיף קל בהרבה מעבירת ההפקרה.

יש לציין כי גם בתי המשפט מתייחסים בחומרה רבה לעבירת הפגע וברח היות ומדובר בעבירה לא מוסרית בה אדם בורח במקום שיכל לעזור לנפגע ולהצילו.

שימוש בבוחן פרטי מצד הסנגוריה:

יש לזכור כי תאונות דרכים הם עניין מאוד טכני, כאשר למשטרה יש בוחנים אשר חוקרים תאונות דרכים על פי הכשרתם,

נאשם אשר קיבל כתב אישום תאונת דרכים נדרש להתמודד עם בדיקות שנעשו על ידי בוחנים, שרטוטים,

בדיקת טכניות לכן במקרים מורכבים יש להעזר בחוות דעת נגדית של בוחן פרטי המשפרת משמעותית את גרסת ההגנה.

דוגמא למקרה של לקיחת חוות דעת מבוחן פרטי:

נהג מסוים סטה מנתיב וגרם לתאונה קשה מאוד בה נפגעו מספר אנשים אשר נגרם להם חבלות של ממש (ניתוחים, שיקום ועוד),

הנהג בחקירתו טען כי לא סטה מנתיב ומה שגרם לתאונה לא מובן לו היות והרכב משך פתאום שמאלה.

הבוחנים של המשטרה בעקבות גרסת הנהג בודקים את תקינות הרכב, אולם לא בודקים תקינות צמיגים של אחד הגלגלים,

במקרה כזה הבוחן הפרטי הוא זה שעולה על הנתון ומביא את זה בחוות דעתו, כאשר ההגנה תשתמש בנתון זה בחקירה הנגדית של הבוחן במטרה לזכות את הנהג והוכיח את גרסתו.

לסיכום כתב אישום תאונות דרכים:

הנושא של כתב אישום תאונת דרכים הינו נושא מורכב מאוד! ראינו לעיל את סוגי התאונות ואת הסעיפים הנלווים לתאונות כגון נהיגה רשלנית ,

נהיגה בקלות ראש וכן הבאנו דוגמאות למקרים בהם שונו הסעיפים של נהיגה רשלנית לסעיפים קלים יותר של נהיגה בחוסר זהירות (סעיף 21 (ג) לפקודת התעבורה)

ולבסוף ראינו את עבירת ההפקרה והאפשרויות העומדות בפני הנהג.

שימוש בשירותיו של עורך דין לתעבורה.

במקרה של כתב אישום תאונת דרכים רצוי להתייעץ עם עורך דין לתעבורה אשר יצלם את תיק התאונה מהתביעה המשטרתית / הפרקליטות,

יעבור עליו ובמקרה הצורך יערב בוחן פרטי לביסוס ההגנה של הנאשם, עורך דין תעבורה ינתח את המקרה יבדוק את כל הדוחות אשר ערך הבוחן המשטרתי ויחפש את קו ההגנה האידאלי עבור הנאשם.

כפי שניתן לראות במאמר זה ההשלכות של תאונות דרכים יכולות להביא לפסילת הנהג לתקופה ממושכת בהתאם

לחומרת העבירה והסעיפים בהם יורשע על כן ייעוץ מוקדם בשלבים הראשוניים של התיק יכול להיות קריטי להמשך ניהול התיק.

בבקשה דרגו את המאמר ושתפו

8 דירוגים5/5
פייסבוק
גוגל +
טוייטר
לינקדאין
וואטסאפ

אל תפספסו גם את:

ערעור בדיני תעבורה - עו"ד ערן עקראוי

ערעור בדיני תעבורה

ערעור בדיני תעבורה ערעור בדיני תעבורהאחד מהזכויות של נאשמים היא זכות הערעור, למשרד עורכי דין ערן עקראוי ניסיון עשיר בייצוג נהגים בכל הערכאות המשפטיות. בית

קרא עוד »
תאונת פגע וברח - עו"ד תעבורה ערן עקראוי

תאונת פגע וברח

תאונת פגע וברח: עבירת הפקרה מאמר מקיף על עבירה זו! אין ספק שאחת העבירות הקשות ביותר בפקודת התעבורה הינה עבירת ההפקרה המכונה תאונת פגע וברח.

קרא עוד »

אודות עו"ד ערן עקראוי

עורך דין תעבורה ערן עקראוי הינו עורך דין בעל משרד פרטי, העוסק בדיני תעבורה, לעו"ד תעבורה ערן עקראוי ניסיון עשיר בייצוג נהגים ועוברי אורח בבתי המשפט לתעבורה הפזורים ברחבי הארץ.
כמו כן לעורך דין תעבורה ערן עקראוי היתר לייצג בבתי הדין הצבאיים.

השארת תגובה