קיבלת כתב אישום בגין תאונת דרכים? אולם אתה סבור שאינך אשם בתאונה? למשרדנו אשר עוסק אך ורק בדיני תעבורה יש את כל הכלים לייעץ לפני חקירה וכן לייצג נאשמים בפני בתי המשפט לתעבורה!
מאמר זה עוסק בנושא של כתב אישום תאונת דרכים, במידה והיית מעורב בתאונת דרכים קרא מאמר זה!
היות ומאמר זה מורכב ניתן הפניות למאמרים שכבר כתבנו עליהם בעבר מקווים שתפיקו תועלת!
הקדמה על כתב אישום בגרימת תאונת דרכים:
הקטל בכבישים הוא פועל יוצא של תאונות הדרכים בין כלי רכב, ביניהם להולכי רגל ואף איבוד שליטה ופגיעה עצמית.
על מנת “לתקוף” את הסטטיסטיקה השנתית בתאונות דרכים העומדת על פני 30 אלף נפגעים, חלה החמרה הן באכיפת חוקי התנועה והן
בענישה בגין הפרת חוקי התנועה ע”י בתי המשפט.
מידת הענישה נקבעת לפי סיווג התאונה, תוצאותיה ( היקף הרשלנות/נהיגה בקלות ראש והפגיעה הפיזית כפי שנדגים בהמשך),
וכן גם הוותק וההיסטוריה התעבורתית של הנהג. כדי להימנע ממתן עדות במשטרה שעלולה לייצר כתב אישום פלילי נגדכם,
מומלץ להיוועץ עם עורך דין תעבורה בסמוך לאירוע, כדי לבדוק אפשרות להזמנת בוחן תנועה פרטי למקום אשר יתחיל לאסוף ראיות הגנה.
כתב אישום תאונת דרכים – סיווג ודרכי פעולה
להלן סוגי תאונת דרכים מהקל אל הכבד, מה הענישה ? ומה עושים ? תאונות דרכים מתחלקות לסוגים שונים של תאונות החל מתאונה קלה ועד לתאונת הדרכים הקשה של פגע וברח, וכן תאונות עם הרוגים.
כתב אישום בגרימת תאונת דרכים בה נגרם נזק לרכוש בלבד:
היות ולא נתקיימו נזקי גוף, לא ננקטים הליכים פליליים ולא יוגש כתב אישום על תאונת דרכים. האפיק הטיפולי הוא הגשת
תביעה נזיקית מול הנהג הפוגע ו/או חברת הביטוח. לעומת זאת, תפתח חקירה משטרתית ויוגש כנגד הנהג כתב אישום תעבורה במקרים בהם המעורב בתאונה
מסרב להזדהות, כשמדובר ברכב צבאי או משטרתי או במקרים של רשלנות קיצונית.
ענישה- נקבעת בהתאם לחומרת האישום. למשל, הרשעה בגין אי ציות לרמזור אדום עלולה לגרור פסילת רישיון לתקופה של 3 חודשים ומעלה.
מה עושים?
פינוי הכביש למניעת הפרעת התנועה, מסירת הפרטים (שם, מען, מס’ רישיון הנהיגה, מס’ הרישום של הרכב שם בעליו ומענו,
שם חברת הביטוח ומס’ תעודת ביטוח) והותרת העתקתם לנהג האחר, לבעל הרכוש הניזוק או לשוטר במקום.
נמנעים ממתן עדות בזירת האירוע או במשטרה לפני קבלת ייעוץ משפטי.
אם פניתם לאחר שכבר הוגש כתב אישום, עו”ד יבחן מהו פרק הזמן שחלף מרגע התאונה ועד עריכת הדיון,
יעריך את הנזקים שהוסבו והתנהגות המעורבים.
כתב אישום בתאונת דרכים עם נפגעים:
כל תאונת דרכים בה אחד המעורבים טוען כי ניזוק בגופו כתוצאה מהתאונה.
גם ללא קיומה של חבלה של ממש או המצאת תעודה רפואית, נפתחת חקירה משטרתית
וכן במידה והנהג נהג ברשלנות או קלות דעת המשטרה תמליץ לתביעה להגיש כתב אישום תאונות דרכים כנגד הנהג. בטרם התדיינות המשפטית יכול ורישיון הנהג יפסל בפסילה מנהלית ל-60 יום ובמקרים קיצוניים יותר של נהיגה תחת השפעת סמים או נהיגה בשכרות או גרם מוות תוארך הפסילה לבקשת המשטרה אף עד תום ההליכים , כאמור נהיגה בזמן שהנהג פסול בפסילה מנהלית או פסילה עד תום ההליכים = נהיגה בפסילה.
ענישה- תלויה בסעיפי ההרשעה וחומרת הנזק הפיזי שהוסב לתובע. “חבלה שאין בה ממש” כוללת פסילת רישיון ל-3 חודשים לפחות,
זאת בתנאי שהנהג הורשע באחת מהעבירות תנועה המצוינות בתוספת השנייה לפקודת התעבורה. במקרה של חבלה ממשית הפסילה
נכנסת לתוקף ללא תלות במהות העבירה. במרבית המקרים בהם קיימת הרשעה קודמת בטווח זמן של שנתיים לפני התאונה הנוכחית
הפסילה תיקבע לשנה.
מה עושים? עצירת הרכב במקום התאונה או בסמוך אליו, למעט הזזת הרכב לשם פינוי הנפגע ברכב הפוגע, או בהיתר השוטר במקום.
על הפוגע להגיש עזרה בהתאם ליכולתו והכשרתו או להזעיק גורמים מקצועיים למקום לשם מניעת נזקי גוף נוספים לנפגע.
כמו כן, על הפוגע למסור את פרטיו.
גשו לקבלת טיפול רפואי בסמוך למועד התאונה, אספו אישורים רפואיים ופנו קבלת אישור משטרה. עם אישורים אלו,
תעודת ביטוח חובה ורישיון בתוקף- פונים לעו”ד תאונת דרכים תעבורה שיבחן את גרסאות המעורבים, תוואי הדרך, אופן התרחשות התאונה ואפשרות מניעתה.
כתב אישום בגין תאונת דרכים קטלנית:
תאונות שבגינן נהרג אדם. תיק החקירה המשטרתי עובר לפרקליטות לשם הגשת כתב אישום. באופן אוטומטי נפסל רישיון הנהג, פסילה מנהלית, ל-90 יום, ולעתים אף עד תום ההליכים.
יש לשים לב לעניין של פסילה מנהלית במקרה זה המחוקק לא נותן לקצין שיקול דעת אלה מחייב אותו לפסול את הנהג ל 90 ימים.
ענישה- מאסר ל-חצי שנה עד 3 שנים. לעתים ניתן להמיר את המאסר בפועל לעבודות שירות של עד חצי שנה.
מלבד המאסר רישיון הנהג נפסל למינימום של 3 שנים. נהיגה תחת השפעה עלולה להסתכם בהרשעה בהריגה ו- מאסר בפועל של עד 20 שנה.
מה עושים? עורכי דין לתעבורה נעזרים ב-חו”ד של חוקר תאונות דרכים הבוחן את זירת האירוע ותנאי הנסיעה.
חו”ד זו בשילוב בחינת מצבו הנפשי של הנהג והתנהגותו באותה העת יכולים להפחית בעונשו של הנהג ואף להביא לזיכויו המלא.
ההבדל בין נהיגה רשלנית או נהיגה בקלות ראש לבין נהיגה בחוסר זהירות:
כתב האישום צריך להכיל את האישומים בהם הואשם הנהג, כלומר, נהג אשר עשה תאונה ונפגעו בה אנשים זה עדיין לא אומר שהוא עבר עבירה!.
בהחלט יכול להיות שהנהג נהג בהתאם לחוק והתאונה הייתה תאונה בלי נמנעת בנסיבות העניין.
תאונות דרכים יכולות להיגרם מהרבה סיבות כמו אי מתן זכות קדימה לרכב אחר או חוסר תשומת לב של נהג,
וכמובן הרבה סיבות, אולם בשפה המשפטית יש לנו כמה מונחים לתאר עבירה:
- נהיגה רשלנית
- נהיגה בקלות ראש
- נהיגה בחוסר זהירות
סעיפי עבירות תעבורה לעיל, מדורגים לפי חומרתם,
משטרת ישראל, בתאונות דרכים בהרבה מקרים מייחסים לנאשמים נהיגה רשלנית,
ובתי המשפט חזרו ואמרו שנדרשת רשלנות ממשית, למען האמת היא יותר מתאימה למקרים של תאונת פגע וברח או נהיגה בשכרות אבל עדיין
משטרת ישראל עושה שימוש בסעיף זה על מנת להחמיר עם נאשמים.
גם נהיגה בקלות ראש מתארת התנהגות חמורה של הנהג.
אז מה ההבדל בין כל המונחים של נהיגה ברשלנות ונהיגה בקלות ראש לבין נהיגה בחוסר זהירות?
ישנו הבדל בין המונחים, היות ובנהיגה ברשלנות ונהיגה בקלות ראש ישנה פסילת מינימום של 3 חודשים,
וזה רק המינימום לעומת העבירה של נהיגה בחוסר זהירות שם אין חובת פסילה.
איך זה יכול לבוא לידי ביטוי בפרקטיקה של דיני התעבורה.
דוגמא מתיק שטופל על ידי משרדנו
דוגמא
ניקח לדוגמא אדם אשר הואשם כי עבר באור אדום וגרם לתאונת דרכים ונגד הנהג הוגש כתב אישום תאונת דרכים בסעיפים של נהיגה ברשלנות + נסיעה ברמזור אדום.
בבית המשפט הנאשם כפר באשמה והתיק נקבע לדיון הוכחות, העדים הגיעו להעיד כי ראו את הנאשם עובר באור אדום,
לאחר חקירת העדים התברר שהם מתבלבלים, והם עומתו מול מה שאמרו במשטרה כולל הכרות מוקדמת עם הנהג הנפגע,
לבסוף התביעה ביקשה לחזור בה מכתב האישום, אולם לצורך ההדגמה הנאשם יכל לעשות הסדר טיעון שבו הסעיף של
נהיגה רשלנית אשר יוחסה לו יומר לסעיף קל יותר של נהיגה בחוסר זהירות, והנאשם היה מסיים את התיק ללא פסילה בפועל.
דגש בעניין של נהיגה בחוסר זהירות- זה שאין פסילת מינימום לא אומר שבית המשפט אינו יכול להטיל פסילה בפועל אולם עדיין
הסעיף של נהיגה בחוסר זהירות הוא הסעיף הקל ביותר מבין הסעיפים שנספחים לתאונות.
בעצם מדובר במעין סעיף סל המשמש את התביעה ועורכי דין לתעבורה, להגיע להסדרים מקלים בתיקים בהם יש קושי ראייתי לתביעה,
להוכיח את הסעיף של הרשלנות או הנהיגה בקלות ראש.
תאונת דרכים פגע וברח –
עבירת ההפקרה המכונה “פגע וברח” נחשבת לאחת העבירות החמורות ביותר בדיני התעבורה ולמה?
בעבירה זו יש גם אלמנט מוסרי המצופה מנהג שפגע באדם לעצור ולהגיש עזרה .
ניתן לראות את החומרה של העבירה מלשון סעיף 64 א לפקודת התעבורה:
סעיף 64 א לפקודת התעבורה:
64א. (א) נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, אשר היה עליו לדעת כי בתאונה נפגע אדם או עשוי היה להיפגע אדם, ולא עצר במקום התאונה,
או קרוב לו ככל האפשר, כדי לעמוד על תוצאות התאונה ולהזעיק עזרה, דינו – מאסר שלוש שנים.
(ב) נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, ולא עצר במקום התאונה, או קרוב לו ככל האפשר,
כדי לעמוד על תוצאות התאונה, או עצר כאמור ולא הזעיק עזרה, דינו – מאסר שבע שנים.
(ג) נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נגרמה לאדם חבלה חמורה או שבה נהרג אדם, ולא עצר או לא הזעיק עזרה כאמור בסעיף קטן (ב), דינו – מאסר 14 שנים.(ד) החליט בית המשפט להטיל על אדם עונש מאסר לפי סעיף קטן (ב) או (ג), לא ייתן עליו צו מבחן, אלא מטעמים מיוחדים שיירשמו, ולא יטיל עליו מאסר על-תנאי בין כעונש יחיד ובין כעונש נוסף.
(ה) בסעיף זה, “הזעיק עזרה” – הושיט עזרה מתאימה בהתאם לנסיבות המקרה ולמקום התאונה, ובכלל זה, בהתאם לנסיבות המקרה, הזעיק את גופי ההצלה המקצועיים הנחוצים למקום התאונה, המתין ליד
הנפגע עד להגעתם, דאג למניעת כל נזק נוסף לנפגע ככל יכולתו והגיש לנפגע עזרה ראשונה אם ביכולתו להגישה על פי הכשרתו.
מסעיף 64 א מצופה מהנהג:
כפי שניתן לראות במקרה של תאונת דרכים מצופה מהנהג כי יעצור מיד לאחר התאונה יושיט עזרה ככל שיש בהכשרתו ויכולתו ויזעיק את כוחות הביטחון וההצלה
כפי שניתן לראות המחוקק מתייחס בחומרה לעבירה זו ומי שמנהל תיקים של פגע וברח הוא פרקליטות המחוז,
כאשר במקרה של תיקים הלו המטרה של הסנגוריה תהיה להוכיח כי הנאשם לא ברח (בהנחה שבאמת הנאשם לא ברח) ובמקרים בהם תסגרנה
עסקת טיעון הסנגוריה תבקש לשנות את סעיף העבירה לעזיבת מקום תאונה שהוא סעיף קל בהרבה מעבירת ההפקרה.
יש לציין כי גם בתי המשפט מתייחסים בחומרה רבה לעבירת הפגע וברח היות ומדובר בעבירה לא מוסרית בה אדם בורח במקום שיכל לעזור לנפגע ולהצילו.
שימוש בבוחן פרטי מצד הסנגוריה:
יש לזכור כי תאונות דרכים הם עניין מאוד טכני, כאשר למשטרה יש בוחנים אשר חוקרים תאונות דרכים על פי הכשרתם,
נאשם אשר קיבל כתב אישום נדרש להתמודד עם בדיקות שנעשו על ידי בוחנים, שרטוטים,
בדיקת טכניות לכן במקרים מורכבים יש להעזר בחוות דעת נגדית של בוחן פרטי המשפרת משמעותית את גרסת ההגנה.
דוגמא למקרה של לקיחת חוות דעת מבוחן פרטי:
נהג מסוים סטה מנתיב וגרם לתאונה קשה מאוד בה נפגעו מספר אנשים אשר נגרם להם חבלות של ממש (ניתוחים, שיקום ועוד),
הנהג בחקירתו טען כי לא סטה מנתיב ומה שגרם לתאונה לא מובן לו היות והרכב משך פתאום שמאלה.
הבוחנים של המשטרה בעקבות גרסת הנהג בודקים את תקינות הרכב, אולם לא בודקים תקינות צמיגים של אחד הגלגלים,
במקרה כזה הבוחן הפרטי הוא זה שעולה על הנתון ומביא את זה בחוות דעתו,
כאשר ההגנה תשתמש בנתון זה בחקירה הנגדית של הבוחן במטרה לזכות את הנהג והוכיח את גרסתו.
פסילה מנהלית על ידי קצין משטרה בתאונת דרכים:
כפי שכבר ציינו לעיל, קצין מוסמך לפסול נהג בפסילה מנהלית בגין תאונה להלן טבלה מרוכזת של ימי הפסילה עליהם קצין יכול לפסול:
פסילה מנהלית בעקבות תאונה | ימי הפסילה עליהן יכול להחליט קצין משטרה |
תאונת דרכים עם נפגעים כולל הנהג עצמו | פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה ל 60 ימים. |
תאונת דרכים קטלנית בה נהרג אדם | 90 ימי פסילה מנהלית לציין כי פה אין לקצין שיקול דעת והוא חייב לפסול. |
על מנת לבטל את הפסילה המנהלית, הנהג יכול להגיש בקשה לבית המשפט אשר נקראת, בקשה לביטול פסילה מנהלית (בפ”מ). לרוב הדיון בבקשה יהיה תוך 3 ימים, כאשר בית המשפט יבדוק 2 פרמטרים והם:
- ראיות לכאורה – מדובר בחומר גולמי כגון דוחו”ת בוחן, מזכרים ואם תרצו ניתן להגיד כי ראיות לכאורה הם ראיות שלאחר שיעברו את כור ההיתוך של בית המשפט יהיה סיכוי להרשעה.
- מסוכנות הנהג – פה מדובר בעיקר בעברו של הנהג.
יש לציין כי לא מדובר בתנאים מצטברים.
מאידך המשטרה יכולה לבקש בתנאים מסוימים בקשה מטעמה לפסילה עד תום ההליכים.
לסיכום כתב אישום תאונות דרכים:
הנושא של כתב אישום תאונת דרכים הינו נושא מורכב מאוד! ראינו לעיל את סוגי התאונות ואת הסעיפים הנלווים לתאונות כגון נהיגה רשלנית,
נהיגה בקלות ראש וכן הבאנו דוגמאות למקרים בהם שונו הסעיפים של נהיגה רשלנית לסעיפים קלים יותר של נהיגה בחוסר זהירות (סעיף 21 (ג) לפקודת התעבורה)
ולבסוף ראינו את עבירת ההפקרה והאפשרויות העומדות בפני הנהג.
שימוש בשירותיו של עורך דין לתעבורה.
במקרה של כתב אישום כנגדכם רצוי להתייעץ עם עורך דין תאונת דרכים שהוא עורך דין תעבורה, אשר יצלם את תיק התאונה מהתביעה המשטרתית / הפרקליטות,
יעבור על חומר הראיות ובמקרה הצורך יערב בוחן פרטי לביסוס ההגנה של הנאשם, עו”ד תעבורה ינתח את נסיבות התאונה ויבדוק את כל הדוחות אשר ערך הבוחן המשטרתי ויחפש את קו ההגנה האידאלי עבור הנאשם.
כפי שניתן לראות במאמר זה ההשלכות של תאונות דרכים יכולות להביא לפסילת הנהג לתקופה ממושכת בהתאם
לחומרת העבירה והסעיפים בהם יורשע על כן ייעוץ מוקדם בשלבים הראשוניים של התיק יכול להיות קריטי להמשך ניהול התיק.
אם קיבלת כתב אישום על תאונת דרכים או היית מעורב בתאונה וזומנת לחקירה,
אתה מוזמן לפנות אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני, זכור כי אם תמצא כגורם לתאונה בין אם מדובר בנהיגה רשלנית או נהיגה בקלות דעת,
אתה צפוי לפסילה ולעיתים גם מאסר והכל בהתאם לנזק שנגרם.
שאלות ותשובות נפות על כתב אישום בגין תאונת דרכים:
לא בכל תאונה יוגש כתב אישום, היות וישנם תאונות בלתי נמנעות אשר פוגעות ברכוש ובאדם! אולם עם הגורם לתאונה הוא נהיגה רשלנית או נהיגה בקלות דעת, יוגש נגדכם כתב אישום. במידה ורוצים לדעת יותר כנסו למאמר. היות ותאונת דרכים היא עניין מורכב אשר לצידה עונש פסילה ובמקרים חמורים גם מאסר! יש להתייעץ עם עורך דין עוד בשלב שלפני החקירה על מנת שיוסברו לי זכויותיי וכן במקרה הצורך שליחת בוחן פרטי מטעם החשוד לבדיקת התאונה מטעם ההגנה. על הנהג לעצור מיד ולהושיט עזרה ככל שיש בהכשרתו ויכולתו ויזעיק את כוחות הביטחון וההצלה, בנוסף רצוי לתעד את זירת האירוע לרשום שמות של עדים ולא לדבר עם הגורמים מסביב לפני ייעוץ עם עורך דין, מלבד עניינים הקשורים למתן עזרה והזעקת כוחות הביטחון. בתאונות דרכים קיים מדרג, והוא מתחלק בין תאונות קשות לתאונות קלות יותר. ככל שהתאונה קשה יותר ונגרמו חבלות של ממש בתוספת רשלנות או קלות דעת מצידו של הנהג המעורב העונשים ינועו בין פסילה בפועל של רישיון הנהיגה ועד למאסרים. כמו כן, עבר עשיר מצדו של הנהג יביא להחמרה בעונשו בעוד עבר תעבורתי מופחת יכול להביא להקלה בעונש. במידה וקיבלת כתב אישום בגין תאונת דרכים, יש להתייעץ עם עורך דין תעבורה בהקדם האפשרי על מנת שעו”ד ייצלם את החומר הראייתי בתביעות וכן יעבור על פרט פרט במטרה למצוא חולשה בראיות וזאת על מנת להביא לזיכויו של הנאשם או להסדר מקל. בכל מקרה תמיד רצוי להתייעץ עם עורך דין כבר בשלב הראשון לאחר התאונה.
אזהרה – המאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי ו- בכל מקרה יש לפנות לייעוץ משפטי ל- עורכי הדין העוסקים בתחום התעבורה ואין הכותב אחראי על שום נזק מכל סוג אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.