תאונת דרכים קטלנית

תאונת דרכים שגרמה למותו של אדם היא למעשה התחנה האחרונה בשרשרת האפשרויות הנובעות מאירוע של תאונות דרכים.

תאונה קטלנית, חושפת את הנהג החשוד למיצוי הליכים בפן הפלילי על ידי משטרת ישראל ובמקביל במישור האזרחי על ידי עזבון המנוח. כאשר אנו בוחנים את המישור הפלילי ביחס לתאונה בה קיפח אדם את חייו ניתן לראות כי קיימות שתי רמות שונות של אחריות פלילית והעונש לצדן כמובן שונה.

תאונת דרכים קטלנית - עו

לרוב, נהג המעורב בתאונה קטלנית יואשם בעבירה של גרם מוות ברשלנות, עבירה ברף התחתון של עבירות המתה ועונשה מקסימום שלוש שנות מאסר.

לעיתים ובמקרים מסוימים עליהם נעמוד בהמשך יואשם הנהג החשוד בעבירת הריגה והוא יהיה צפוי לעונש מאסר ממושך עד 20 שנות מאסר. ההבחנה בין עבירה של גרם מוות ברשלנות להריגה היא במובן של יסוד נפשי והלך רוח של הנהג החשוד.

תאונת דרכים קטלנית עלולה לשלוח את הנהג החשוד למאסר ממושך בצירוף עונשים נלווים אחרים. עורך דין הבקיא בדיני תעבורה יוכל לאחר שצילם את חומר החקירה ועיין בו לעומקו להביא לשינוי סעיף האישום מהריגה לגרם מוות ברשלנות.

 

מה בין גרם מוות ברשלנות לעבירת הריגה:

כפי שצוין קודם לכן, עבירת הריגה הינה עבירה חמורה הרבה יותר מגרם מוות ברשלנות והעונש הצפוי לנהג שיורשע בה הוא עד 20 שנות מאסר. אם כן, מתי תקבע משטרת ישראל איזה סעיף עבירה ייוחס לנהג החשוד?

כמו כן, מתי אנו נדע כי מדובר במקרה בו יואשם הנהג בעבירת הריגה ומתי יואשם בעבירת גרם מוות ברשלנות?

ייחוס העבירה לנהג הפוגע יקבע בהתאם לאחריות הפלילית שתקבע לו בשעת ביצוע התאונה.

תאונת דרכים קשה מאוד - עו

עבירת הריגה דורשת יסוד נפשי משמעותי יותר מעבירת גרם מוות ברשלנות כגון פזיזות וקלות דעת מצד הנהג החשוד.

עבירת גרם מוות ברשלנות דורשת יסוד נפשי נמוך יותר ודי להוכיח כי במקרה שבנדון אדם סביר מן הישוב יכול היה לצפות את המתרחש. לצורך המחשת יסודות אלה ננסה להסביר כיצד באותו אירוע ייתכן ולנהג החשוד תיוחס עבירת הרגה ואילו בהשתנה גורם מסוים תיוחס לו עבירת גרם מוות ברשלנות.

לדוגמה, נהג אשר פגע בהולך רגל במעבר חצייה וגרם למותו יואשם בעבירת גרם מוות ברשלנות אך אם במידה ואותו נהג היה שיכור כאשר פגע בהולך הרגל סיכוי סביר בהחלט כי התביעה המשטרתית תחליט להעמידו לדין בגין עבירת הריגה.

 

כך למשל נהג אשר דרס למוות הולך רגל בעת שעשה שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה ככל הנראה יואשם בעבירת הריגה שכן האחריות הפלילית שלו למעשה גבוהה יותר מנהג שמחוסר תשומת לב דרס את הולך הרגל.

 

הבדלים מהותיים בין עבירת גרם מוות ברשלנות ועבירת הריגה:

  • העונש הקבוע בחוק לצד עבירת הריגה הינו 20 שנות מאסר בפועל בעוד בעבירת גרם מוות ברשלנות העונש הוא 3 שנות מאסר.
  • בפרקטיקה ובהתקיים נסיבות מסוימות, ניתן להמיר את עונש המאסר בעבירת גרם מוות ברשלנות לעבודות שירות (עד 9 חודשי מאשר בפועל) בעוד נהג שיורשע בעבירת הריגה ירצה את עונש המאסר מאחורי סורג ובריח.
  • המוטב שידון בעבירת הריגה הוא דן יחד בבית משפט מחוזי בעוד המוטב שידון בעבירת גרם מוות ברשלנות הוא בית משפט לתעבורה.

סדר פעולות צפויות במקרה של תאונת דרכים קטלנית:

תאונת דרכים קטלנית היא אירוע מורכב וטעון רגשית אשר עלול להשאיר חותם לשנים ארוכות על הנהג החשוד ומשפחת המנוח. נהגים אשר היו מעורבים בתאונות קטלניות דיווחו על בלבול וחוסר ודאות במהלך תקופת החקירה ובירור אשמתם על ידי משטרת ישראל.

סדר פעולות צפויות במקרה של תאונת דרכים קטלנית - עו

אם כן, ננסה להסביר בקצרה מהן הפעולות ההכרחיות בהן יתקל הנהג החשוד.

 

  • מיד לאחר התאונה הקטלנית יילקח רישיון הנהיגה של הנהג החשוד והוא יוזמן לשימוע בפני קצין משטרה בתוך שלושה ימים ממועד התאונה. במהלך השימוע, ישלול קצין המשטרה את רישיונו של הנהג לתקופה של 90 ימים.
  • בתאונות דרכים רק רופא רשאי לקבוע את מותו של הנהג ולאחר מכן לבית החולים סמכות לקבוע מה הייתה סיבת המוות. לרוב, מד"א הוא הגורם הראשוני המגיע לזירת התאונה ובמידת הצורך ככל ומדובר בנהג פצוע, מפנה אותו לבית החולים. בית החולים סורוקה הוא בית החולים הגדול הקולט בני אדם אשר נפגעו בתאונת דרכים.
  • בימים שלאחר התאונה יקרא הנהג למסור את גרסתו לאירוע וככל הנראה ייחקר באזהרה בגין חשד לעבירה של גרם מוות ברשלנות. כבר עתה יאמר כי מומלץ להיוועץ עם עורך דין הבקיא בתחום התעבורה כבר בשלב זה שכן לגרסה הראשונית במשטרת ישראל משמעות רבה להמשך ההליך. זוהי זכות המגיעה לכל חשוד במדינת ישראל ובפרט בעבירה שכזו מומלץ לא לוותר עליה אלא לקבל את הייעוץ המתאים והנכון. קראו בהרחבה על חשיבות> ייעוץ בטרם חקירת בוחן תאונת דרכים.
  • היות ופעולות משטרת ישראל לאיתור חקר האמת אורכות זמן ככל הנראה כתב האישום כנגד הנהג החשוד לא יוגש בתוך 90 ימי הפסילה המנהלית שהוטלה על ידי קצין המשטרה. מסיבה זו, תגיש פרקליטות המדינה בקשה לבית משפט לתעבורה לפסול את רישיונו של הנהג עד לתום ההליכים כנגדו. בית משפט שידון בבקשה, יעיין בחומר החקירה שהתגבש עד למועד זה ויבחן את משקלן של הראיות הקיימות בתיק. ככל והראיות מבססות הרשעה לכאורה הרי שככל הנראה ייעתר בית המשפט לבקשת הפרקליטות ויפסול את רישיונו של הנהג החשוד.
  • לאחר גיבוש הראיות בתיק יוגש כתב אישום על תאונת דרכים כנגד הנהג הפוגע ולאחר מכן יקבע בית המשפט אם אכן הוכחה אשמתו של הנהג בתאונה. גם בהליך זה, יש להיוועץ עם עורך דין הבקיא בתחום התעבורה ולו ניסיון עשיר בטיפול בתאונות קטלניות. טיפול על ידי עורך דין תעבורה הבקיא בתחום יכול להביא לביטול כתב האישום או להפחתה משמעותית בענישה.

 

מה העונש הצפוי בתאונה שגרמה למותו של אדם:

 

בשנים האחרונות חלה החמרה בענישה המוטלת על נהגים שהורשעו בעבירה שגרמה למותו של אדם. ייתכן ושינוי זה נעשה כתוצאה מריבוי תאונת הדרכים והמגמה לשינוי תרבות הנהיגה בישראל. כיום, נהג אשר יורשע בעבירה של גרם מוות ברשלנות צפוי לעונש של מאסר מאחורי סורג ובריח.

עורך דין הבקיא בדיני תעבורה ויש לו ניסיון בטיפול במקרים דומים יוכל להמיר עונש זה לעונש של עבודות שירות ובכך למנוע את כליאתו של הנהג החשוד. מעבר לעונש המאסר, רישיון הנהיגה של הנהג המורשע צפוי להישלל לשנים ארוכות ולעיתים אף לצמיתות. גם במקרה זה, עורך דין מנוסה ומיומן יוכל להביא להפחתה משמעותית בעונש הפסילה.

 

מדוע חשוב להיוועץ עם עורך דין מנוסה כבר מיד לאחר התאונה הקטלנית:

 

בשל הבלבול שציינו קודם לכן הקיים אצל נהגים המעורבים בתאונות קטלניות לעיתים נוטים הם לומר דברים מפלילים אשר עלולים לסבכם במו ידם. מסיבה זו קיימת חשיבות עצומה ליעוץ מידי עם עורך דין מיד לאחר תאונת דרכים קטלנית וקבלת יעוץ מקצועי.

 

זכרו! יעוץ מקצועי הוא הדבר אשר יקבע בסופו של יום בגין איזו עבירה תואשמו, עבירה של הריגה או עבירה של גרם מוות ברשלנות.

 

גרסתכם הראשונה בשטח לשוטר שהגיע לאירוע או גרסתכם בתחנת המשטרה לעיתים עלולה לחרוץ את גורלכם. עורך דין מנוסה יוכל לכוון את המקרה כך שגם אם חלילה בסופו של יום יוגש כתב אישום נגדכם הרי שכתב אישום זה יכלול עבירה של גרם מוות ברשלנות ולא חלילה הריגה.

הייתם מעורבים בתאונה קטלנית לא עלינו? חייגו אלינו ואנו נדאג לעשות את המירב כדי שחירותכם לא תישלל ומנגד לעמוד על חפותכם וגרסתכם בבית משפט.

לשיתוף לחצו:
במאמר זה עסקנו ב-
קצת על המשרד:

למשרדנו ניסיון עשיר ורב בטיפול בתיקי תעבורה מורכבים ופשוטים כאחד. צוות משרדנו כולל עורכי דין המתמחים בדיני תעבורה בלבד וכן בעלי מקצוע נוספים המסייעים להם להעניק שירות מקצועי ומשפטי לקהל לקוחותינו.

אודות המחבר:
עו"ד ערן עקראוי

עורך דין תעבורה ונוטריון ערן עקראוי הינו עורך דין בעל משרד פרטי העוסק בדיני תעבורה למעלה מ 14 שנים וכיהן בעבר כמ"מ יו"ר ועדת בית משפט לתעבורה בלשכת עורכי הדין בישראל וכיום מכהן כיו"ר ועדת המרב"ד המחוזית בלשכת עורכי הדין.

למידע נוסף 

עוד בנושא:
ממליצים:
4.9
ישראל המדהים!תודה על שירות מסור מכל הלב הרבה מעבר למקובל.
מוטי וורנר
07:48 20 Jul 23
עורך דין מומחה לתעבורה. אני ממליץ בחום על המשרד. עזר לי בתיק והשיג תוצאה יוצאת מהכלל.
עו״ד מנחם אברהם
10:39 15 May 22
...ממליץ בחום! הצילו אותי
אופק גולד
09:06 19 Aug 21
עו"ד תעבורה ישראל מזרחי מומלץ בחום. שרות אדיב ומסור , התחשבות במחיר, והעיקר תוצאות מעולות.
Eyal Cohen
06:24 23 Sep 20
Ibrahem Amer
14:44 13 Aug 20
מעולה תודה
אבי בר סיני
19:11 19 Oct 19
שירות אישי וליווי מלא לאורך כל הדרך, והכי חשוב - עבודה מקצועית ומסורה!
Nisim Cohen
11:41 17 Oct 19
מומלץ מאוד, מקצוען אמיתי! שירות ואמינות ברמה הגבוהה ביותר. תודה
guy lerman
10:04 17 Oct 19
אין כמונו
ישראל מזרחי
08:50 15 Jun 19
טוב מאוד!מומלצ בחום!
Олег Лихачёв
08:23 12 Dec 18
מעולה מומלץ ביותר
מיכאל חזן
13:38 03 Dec 18
מעולה וטוב
dor akrawi
12:20 30 Nov 18
קיבלתי תוצאה ושירות מעולה
Igor Mihin
19:24 28 Nov 18
מעולה הטוב ביותר
Mikel Suft
19:19 28 Nov 18
עורך דין מצוין לתעבורה שמשיג תוצאות, לא יקרן מדויק וקפדן סבלניעונה על כל השאלות ומלווה את הלקוח לאורך כל הדרך בצורה הכי מנומסת שישמומלץ בחום!
19by84
12:54 18 Nov 18
תותח על ממליץ מאוד
Abo Seaf
07:59 18 Nov 18
מומלץ מאוד!!!
einat gilady
04:43 28 Jan 18
sasha Polnaryov
23:10 27 Jan 18
אורטל אלוש
21:56 27 Jan 18
עו'ד תותח !!
Roman Skubi
21:45 27 Jan 18
מעולה שירות מעל המצופה
לירון סימאנא
17:15 10 Apr 17
שרות מעלה
עמיר עקראוי
17:09 10 Apr 17
מומלץ
שלום בן חור
09:27 09 Apr 17
תותח
Emanuel Azrzar
21:58 01 Apr 17
מעולה תותח על
מוטי קשני
07:21 15 Oct 16
עזר מאוד
בתיה אוסטרייכר
15:30 08 Oct 16
מעולה תודה לך
בתיה אוסטרייכר
15:16 08 Oct 16
מעולה
תמי אוסטרייכר
08:50 04 Aug 16
שירות מעולה ותוצאות מדהימות
gan noale
10:23 15 Aug 14
שתפו בקליק