נתפסתם נוהגים בזמן פסילה או בשלילה?
עבירה של נהיגה בזמן פסילה היא אחת העבירות החמורות ביותר בדיני תעבורה ובתי המשפט ורשויות התביעה לא מקלים ראש בעבירה זו. מאמר מעמיק זה, עוסק ובוחן את המשמעות של נהיגה בזמן פסילה ומסביר את ההשלכות, הענישה והפסיקה בנושא זה.
למשרד עורכי דין ערן עקראוי ושות’ ניסיון עשיר בייצוג נאשמים בעבירת נהיגה בזמן פסילה / נהיגה בפסילה. במידה והואשמת בעבירה זו, הנך מוזמן ליצור קשר עם משרד עורך דין תעבורה ערן עקראוי ושות’ ואנו נסייע לך להבין מהן האפשרויות המשפטיות העומדות בפניך.

הרציונל העומד מאחורי הענישה המחמירה של בתי המשפט לתעבורה ובית המשפט העליון בעבירת נהיגה בזמן פסילה הוא להעביר מסר חד וברור לנהג אשר מזלזל בפסיקה (פסק הדין שניתן לו) והחוק ומתעלם מחוקי התנועה והעונשים שניתנו בידי בית המשפט או משרד הרישוי.
פסילת רישיון נהיגה יכולה גם להיות במקרה של צבירת נקודות משרד הרישוי או התליית הרישיון על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים או פסילה מנהלית של קצין משטרה.
את דעת ביהמ”ש בנוגע לעבירת נהיגה בזמן פסילה, ניתן לראות ב-רע”פ 6115/06 מדינת ישראל נ’ מוראד אבו לבן, שם ציין כב’ השופט לוי במילים הבאות:
“..נדמה כי אין צורך להרחיב אודות החומרה הכרוכה בגין נהיגה בזמן פסילת רישיון. בביצוע מעשה כזה מסכן הנהג,
שכבר הוכיח בעבר כי חוקי התעבורה אינם נר לרגליו, את שלום הציבור – נהגים והולכי רגל כאחד; הוא מבטא זלזול בצווים של בית-המשפט; הוא מוכיח, כי לא ניתן להרחיק אותו נהג מהכביש כל עוד הדבר תלוי ברצונו הטוב..”
במילים פשוטות: נהג אשר עובר עבירה חמורה של נהיגה כשהוא פסול הוא מרוקן מתוכן את תכלית הענישה שניתנה לו על ידי בית המשפט
היות ומה הטעם להעניש את הנאשם אם גם ככה החוק איננו נר לרגליו והוא ממשיך לנהוג חרף פסילתו.
רע”פ 3878/05 בנגוזי נ’ מד”י ציינה כב’ השופטת פרוקצ’יה כדלקמן:
“העבירה אותה עבר המבקש היא חמורה ויש לבטא את חומרתה בענישה מרתיעה. נהיגה בכבישי הארץ בזמן פסילת רשיון טומנת בחובה סיכונים רבים לבטחונם של נוסעים ברכב והולכי רגל. יתר על כן, ולא פחות מכך, היא משקפת התייחסות של ביזוי החוק וצווי בית המשפט”.
ברע”פ 665/11 אבו עמאר נ’ מדינת ישראל ציין כב’ השופט רובינשטיין בזה הלשון:
“עבירות נהיגה בפסילה ללא ביטוח וללא רישיון, יש בהן לא רק דופי פלילי אלא אף מוסרי כפול: הסיכון המובהק לעוברי דרך (וגם לנוהג עצמו), וזו עיקר, וכן קשיים במימוש פיצויים בעקבות תאונות דרכים אם אלה יקרו חלילה בעת נהיגה כזאת; ראו למשל סעיפים 7 ו-12 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל”ה-1975, ומכל מקום הטלתם על קופת הציבור”.
כפי שניתן לראות בפסיקה של בית המשפט העליון שהובאה לעייל, בתי המשפט רואים את עבירת נהיגה בזמן פסילה או נהיגה בשלילה כעבירה חמורה ביותר. הביטוי לחומרת העבירה באה לידי תוצאה בענישה הכבדה אשר מטילים בתי המשפט לתעבורה על נאשמים בעבירת זו.
ישנה נטייה להקל ראש בעבירת נהיגה בזמן פסילה אך לא אחת משרדנו ייצג נהגים אשר נעצרו על ידי משטרת ישראל בגין עבירה של נהיגה בזמן פסילה ובקשה להארכת מעצרם עד תום ההליכים הוגשה לבית המשפט.

נהג אשר מזלזל בהוראות פסק הדין שניתן כנגדו עלול למצוא את עצמו מאחורי סורג ובריח אם ינהג בזמן פסילה ולא ישהה להוראות החוק.
אלו רשויות שיפוטיות ומנהליות יכולות להורות על פסילת רישיון נהיגה:
יש לציין כי לבית המשפט סמכויות נרחבות מאוד בכל הקשור לפסילת רישיון נהיגה אולם ישנן רשויות נוספות היכולת להורות על פסילת רישיון הנהיגה. כך למשל, משרד הרישוי יכול לשלול את רישיון הנהיגה לתקופה של 3 חודשים או 9 חודשים וכן להתלות את רישיון הנהיגה של נהג אשר לא ביצע את אמצעי התיקון השונים אשר חויב בהם. פסילה על ידי משרד הרישוי דינה כפסילה לכל דבר ועניין.
רשות נוספת היכולה להורות אל שלילת רישיון נהיגה הינה בית דין צבאי. בדומה לבית משפט לתעבורה, גם בית דין צבאי רשאי להורות על שלילת רישיון נהיגה של נהג אשר ביצע עבירות תעבורה.
המשטרה עצמה יכולה אף היא לפסול מנהלית נהגים בעבירות חמורות לתקופות של 30, 60, 90 ימים. (60 ו 90 במקרה של תאונת דרכים) בהליך שנקראה שימוע בפני קצין תנועה.
דוגמה של אגף התנועה – יחידת פסולים ישנה יחידה משטרתית מיוחדת לאכיפת עבירת נהיגה בזמן פסילה
לשם איתור נהגים פסולים שנפסלו על ידי בתי המשפט או גורם אחר, הקימה המשטרה יחידה מיוחדת הנקראת יחידת פסולים
אשר תפקידה לעקוב אחרי נהג/ים אשר נוהג בזמן פסילה ולהביאם לדין. להלן סרטון אשר פורסם על ידי אגף התנועה במשטרה המראה את יחידת הפסולים של המשטרה בפעולה.
עבירת נהיגה בזמן פסילה או נהיגה בשלילה מקורה בפקודת התעבורה והיא מעוגנת בסעיף 67 לפקודה. סעיף 67 לפקודה מציין בזה הלשון:
“מי שהודע לו שנפסל מקבל או מהחזיק רשיון נהיגה, וכל עוד הפסילה בתקפה הוא נוהג ברכב שנהיגתו אסורה בלי רשיון לפי פקודה זו,
או מי שנוהג בניגוד לתנאים שנוספו ברישיונו כל עוד הם בתקפם, או מי שהודע לו כי נפסל מהחזיק ברשיון רכב וכל עוד הפסילה בתקפה הוא משתמש באותו רכב או מרשה להשתמש בו, או מי שנהג או הרשה לאחר לנהוג ברכב בניגוד להודעת איסור שימוש או צו איסור שימוש, דינו – מאסר שלוש שנים או קנס מאה אלף לירות, או שני הענשים כאחד”.
כעולה מסעיף זה, ישנה חשיבות לידיעת הפסילה. ידיעת הפסילה יכולה להיות אף באופן פורמלי אך חשוב כי הנהג אשר הוגש נגדו כתב אישום על נהיגה בזמן פסילה יבין וידע כי קודם לכן הוטלה עליו פסילה.
סעיף 67 לפקודה מעלה כמה יסודות חשובים להתגבשות העבירה של נהיגה בזמן פסילה וזאת מבלי להיכנס לעומק היסודות והפסיקה אשר פירשה אותם בהרחבה. יסודות ביצוע העבירה הינם כדלקמן:
- פסילה מלהחזיק או לקבל רישיון נהיגה
- הודעה פורמלית על הפסילה
- נהיגה ברכב בזמן הפסילה
ננסה להבין את יסודות העבירה בדוגמה הבאה:
נהג עובר עבירה של נהיגה במהירות מופרזת וצילמה אותו מצלמת מהירות והוא איננו יודע על כך (מהרבה סיבות). זמן מה לאחר מכן, אותו אדם נפסל בהעדרו בבית המשפט לתעבורה והוא כלל לא מודע לפסילה זו. כעבור מספר חודשים, נהג זה מעוכב ע”י המשטרה לבדיקת רישיונות או בעקבות עבירת תנועה נוספת במסגרתה נודע לו על השלילה שהוטלה עליו.
במצב דברים זה, יש לבחון את יסודות עבירת נהיגה בזמן פסילה.
א. התנאי הראשון מתקיים היות והוא פסול מלהחזיק רישיון נהיגה.
ב. התנאי השני אף הוא מתקיים שכן הוא נהג ברכב מנועי הרי השוטר עיכב את רכבו.
אולם הוא לא ידע על הפסילה שהוטלה עליו בהעדרו ולכן יסודות העבירה לא מתקיימים. ידיעת הפסילה הינה תנאי הכרחי לגיבוש כל יסודות העבירה והעמדת הנהג לדין. לא ידיעת הנהג על הפסילה, לא ניתן להעמידו לדין ולייחס לו עבירה של נהיגה בזמן פסילה.
יש לשים לב כי לרוב מדובר בעבירות מסוג הזמנה לדין ולא עבירות קלות יותר של שימוש בטלפון בזמן נהיגה, היות ובדוחות של טלפון, אי חגירת חגורה מדובר בעבירה מסוג בררת משפט כלומר הנהג בוחר אם להישפט ואם לאו.

מה העונש בעבירת נהיגה בפסילה או נהיגה בשלילה?
העונשים בגין ביצוע עבירה של נהיגה בזמן פסילה הם חמורים ויכולים להגיע לעונשי מאסר בפועל או מאסר בעבודות שירות הכל בהתאם לנסיבות המקרה ונסיבותיו האישיות של הנהג.
העונש בגין נהיגה בפסילה / נהיגה בזמן שלילה מעוגן בסעיף 67 ל- פקודת התעבורה המציין כדלקמן:
- מאסר עד שלוש שנים או קנס מאה אלף לירות, או שני העונשים כאחד.
יש לציין כי דין נהג אשר נהג בזמן פסילה בפעם השנייה שונה מדין נהג אשר נתפס נוהג בפעם הראשונה בחייו בזמן פסילה. מעבר לכך, רמת הענישה תקבע בהתאם לנסיבות המקרה ונסיבותיו האישיות של הנהג. לדוגמה, נהג עם עבר פלילי או תעבורתי עשיר כגון נהיגה תחת השפעת סם או נהיגה בשכרות צפוי לעונש חמור יותר מנהג אשר ללא עבר כלל.
לצד עונש המאסר אליו תעתור התביעה המשטרתית צפוי הנהג לעונשים נלווים נוספים כגון, מאסר על תנאי, פסילת רישיון הנהיגה לתקופה ארוכה וממושכת וכן קנס כספי.

יש לציין כי לעבירה זו מתוספת גם העבירה של נהיגה ללא ביטוח חובה, היות ואדם שנוהג בזמן פסילה הביטוח אינו חל עליו.
עברת עבירה של נהיגה בזמן פסילה? זה הזמן לפנות לעורך דין תעבורה
עבירת נהיגה בזמן פסילה מחייבת טיפול של עורך דין המתמחה בדיני תעבורה אשר לו הידע והניסיון המקצועי. משרדנו טיפל בעשרות תיקים של נהיגה בזמן פסילה ודאג לשמור ולוודא כי זכויותיהם של לקוחותיו נשמרות.
גם כאשר מדובר בעבירה של נהיגה בזמן פסילה בפעם השנייה, משרדנו דאג למצוא פתרונות יצירתיים על מנת שחירותם של הנהגים תשמר והם לא יעצרו עד תום ההליכים המשפטיים כנגדם.
נהגים רבים נוטים להתבלבל בין העבירה של נהיגה ללא רישיון בתוקף או בכלל על פי סעיף 10 א’ לפקודות התעבורה לבין נהיגה בפסילה.
למעשה, אין קשר בין שתי עבירות אלו שכן עבירת נהיגה ללא רישיון נהיגה מדברת על מקרה בו אדם לא הוציא רישיון מעולם (סעיף 10 א’ לפקודת התעבורה)
בעוד עבירת נהיגה בפסילה עוסקת בנהג אשר נפסל מלהחזיק ברישיון על ידי בית המשפט (למשל פסילה למשך שנתיים על שכרות) או גורם מוסמך אחר (לדוגמה משרד הרישוי). משרדנו מבין את הבלבול הקיים בקרב נהגים אשר אינם בקיאים בפרודת התעבורה ובהבחנה בין העבירות והוא יסייע לכם להבין את מצבכם והעונשים הצפויים לכם אם ובמידה תורשעו על ידי בית המשפט לתעבורה.
לשם הסרת העונש מהפרק או להגיע להסדר טיעון עם התביעה מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה אשר יוכל לסייע לכם באופן הבא:
- עו”ד לתעבורה יבחן היטב את תקינות החומר הראייתי וימצא כל שבריר של טעות העשוי לזכות את הלקוח ובכך לשמור על רישיון הנהיגה שלו – כגון האם הנהג ידע על הפסילה או לא (ראה הרחבה בנושא לעיל).
- עורך הדין יכוון את הלקוח לכדי הודאה או כפירה בהאשמות המיוחסות לו ויחתור להסדר טיעון המטיב עם הלקוח נוכח הנסיבות.
- במהלך ניהול המשפט, עורך הדין יעלה טענות מקדמיות במהלך דיון ההקראה לאחר בחינת כתב האישום וינסה להביא לביטול. כך למשל, טענה בגין פגם או פסול בכתב האישום, טענה בגין חוסר סמכות עניינית, חסינות, חנינה, התיישנות וכיו”ב.
- עורך הדין ינהל את המשפט מתחילתו ועד סופו ויפעל בשמו של הלקוח אל מול הערכאה המשפטית וכן לשכת התביעות. ניהול משפט הוא עניין הדורש ידע, ניסיון ובקיאות בחוק ובפסיקה.
ניתן לראות כי נהג המורשע בעבירה של נהיגה בזמן שלילה צפוי לעונש של שלוש שנות מאסר ופסילת רישיון נהיגה למינימום שנתיים ימים. בעבירה זו יש לפנות כמה שיותר מוקדם לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין לתעבורה היות ומדובר בעבירה חמורה הגוררת ענישה מחמירה בעלת השלכות מרחיקות לכת.
עם קבלת התיק למשרדנו, אנו נפעל לצילום כל חומר החקירה משלוחת התביעות המשטרתיות ולאחר מכן אנו נבדוק כל פרט ופרט המצוי בו ויחד עם הלקוח נגבש את קו ההגנה והדרך לסיום הסוגיה המשפטית באופן המוצלח ביותר.
יש לזכור כי גם אם המצב נראה אבוד ובלתי פתיר עדין אין להרים ידיים ולהתייאש. קיימים פתרונות רבים במישור המשפטי היכולים לסייע לכם במצבכם ולהמתיק את הגלולה המרה.
נפסלתם מלהחזיק רישיון נהיגה שימו לב! חובה להפקיד את רישיון הנהיגה או תצהיר במזכירות בית המשפט. למידע קרא על חובת הפקדת רישיון נהיגה לאחר פסילה.
שאלות ותשובות נפוצות על נהיגה בזמן פסילה-
אזהרה – המידע האמור במאמר נהיגה בשלילה הנו מידע אינפורמטיבי בלבד ואיננו נועד לשמש כייעוץ משפטי ובכל מקרה ומקרה יש להתייעץ עם עורכי הדין לתעבורה
ואין הכותב אחראי על שום נזק מכל סוג אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.