עבירת נסיעה על המדרכה הנה עבירה שכיחה מאוד, בעיקר בקרב רוכבי אופניים חשמליות וקורקינטים וכן בקרב נהגי אופנועים (שליחים). אולם עבירה זו איננה עבירת קנס בלבד ולעבירה זו יתווסף ניקוד של 2 נקודות חובה.
יש לזכור! צבירת ניקוד יוביל בסופו של יום לפסילת הרישיון והפעלת אמצעי תיקון כנגד הנהג מצד משרד הרישוי.
במאמר זה נציע פתרונות לעבירה זו!

הסיטואציה של עבירת נסיעה על המדרכה –
רוכב אופניים נוסע על המדרכה או רוכב אופנוע חוצה מדרכה על מנת לקצר את הדרך או לעקוף כלי רכב ועוד ועוד סיטואציות, כאשר במרבית המקרים שאני נתקלתי מדובר בשליחים. הרבה פעמים נהגים נתפסים יחד עם עבירה זו על עבירה של נהיגה או רכיבה באופנוע ללא קסדה.
ואז הדו"ח נרשם על שני העבירות יחדיו, אולם ישנה פסיקה של כמה בתי משפט, שדורשת להפריד את הדוחות, אולם עורך דין מיומן ידע לטעון זאת.
האם ניתן להוריד את הניקוד בעבירת נסיעה על המדרכה?
עבירת נסיעה על המדרכה הנה עבירה מסוג ברירת קנס, כלומר לנהג יש 3 אפשרויות ואני ממליץ רק על אחת מהן:
- לשלם את הדו"ח ואז הדבר נחשב כהודיה והניקוד יתווסף לגיליון הניקוד של הנהג.
- להמיר את הדו"ח באזהרה – לא מומלץ מסיבות שהפרט בהמשך!
- לבקש להישפט על העבירה תוך 90 חום מרגע קבלת הדו"ח – הדרך המומלצת!
ועכשיו נפרט על כל שלושת האופציות,
האופציה הראשונה איננה אופציה מכיוון שהניקוד יתווסף לגיליון הניקוד וזה מובן מאליו.
הדרך השנייה היא בעייתית היות ויש מספר תנאים בהם אנו צרכים לעמוד על מנת שימירו לנו את הדו"ח לאזהרה, כאשר אחד מהם הוא שהנהג מודה בביצוע העבירה ופה הבעייתיות!
במידה והנהג מודה בביצוע העבירה ומדובר פניות נהגים מחליט לא להמיר את הדו"ח לאזהרה, יהיה לנהג בעיה לבקש להישפט, היות והודה בביצוע עבירה במסגרת הבקשה להמרה לאזהרה
על האופציה של לבקש להישפט נדבר בסעיף הבא,
דרך המלך בקשה להישפט על דו"ח תנועה-
כמו שאמרנו, מרגע קבלת הדו"ח על נסיעה על המדרכה, יש לנהג אפשרות לבקש להישפט על הדו"ח תוך 90 ימים.
את הבקשה להישפט ניתן לשלוח בדואר רשום, למדור פניות נהגים, לפי הכתובת שמופיעה על הדו"ח או דרך אתר האינטרנט של משטרת ישראל.
חשוב מאוד לשמור את האישור של הדואר הרשום ואם הגשנו באינטרנט על אישור קבלת הבקשה.
לאחר משלוח הבקשה להישפט, יגיע מועד דיון בבית המשפט לתעבורה, אשר לו הסמכות המקומית לדון בתיק והיא מקום ביצוע העבירה.
הדיון הראשון יקרא דיון ההקראה, בו בית המשפט יקריא לנאשם את סעיף העבירה וישאל את הנהג האם הוא מודה או כופר בביצוע העבירה ובמידה והוא כופר הוא יצטרך לתת כפירה מפורטת.
האם כדאי להישפט לבד או על ידי ייצוג של עו"ד לתעבורה?
כפי שראינו על קצה המזלג, ההליך המשפטי איננו פשוט ומצריך ידיעה של סדר הדין הפלילי וכן ידיעה של דיני ראיות פסיקה חוק ועוד.
אי ידיעה של כל אלה, יביא ב 99 אחוזים מהמקרים להרשעה, בזבוז זמן והכי גרוע הניקוד ייזקף לחובתכם.
על זה יש להוסיף כי בית המשפט איננו מחויב לקנס המקורי והוא יכול להטיל עליכם כל עונש.
אז למה נוצרת הדילמה האם לייצג את עצמי או ייצוג של עורך דין?
לדעתי זה בשל סיפורים ואגדות במספרות כי תגיעו לבית המשפט ו"התובע ירוץ לסגור הסדר טיעון".
אומנם דבר זה איננו נכון מכמה סיבות –
- התובע כפוף בעצמו לביקורת של אגף התנועה כך שכל הגעה להסדר שאיננו נתמך בראיות, יחייב את התובע להסביר למפקדיו מדוע עשה הסדר זה.
- טענות כמו אין לי עבירות תתן לי בלי ניקוד הודה, לא יעזרו לכם היות והנימוקים חייבים להיות משפטיים גרידה.
- כמו כן, ברגע שתגיעו ללא נימוק משפטי, התובע ירגיש כי הוא מנצח את התיק בהליכה.
ואני ממליץ לכם להיות יום אחד בבית המשפט לתעבורה, לראות כיצד אנשים מודים, בלי לשים לב כבר בהקראה הראשונה.
מכל הסיבות שציינתי העדיפות לקחת עורך דין לתעבורה, עדיף מבחינת עלות מול תועלת.
שימוש בשירותיו של עורך דין לתעבורה?
אכן מדובר בעבירה עם ניקוד מועט של 2 נקודות, אבל יחד עם זאת אין לכם מושג כמה פעמים אנשים מגיעים למצב שה- 2 נקודות האלה הם אלו שיצילו להם את הרישיון, הדבר יכול לקרות בעיקר עקב הגידול באמצעים טכנולוגיים אותם מפעילה משטרת ישראל ובהן מצלמות מהירות, מלמות טקטיות, רחפניים, שבעבירות המצולמות קשה מאוד להוריד ניקוד על ידי שינוי הסעיף לסעיף ללא ניקוד כגון, קיפוח זכות המשתמשים בדרך.
ולהבנה הנה דוגמא –
רואה חשבון ממרכז הארץ, נוסע יום יום לעבודתו בצפון דרך מנהרות הכרמל ולמרבה הצער הוא חרג בכמה קמ"ש מהמהירות המותרת וקיבל 4 דוחות של 8 נקודות, על פניו מדובר במצב בו קשה מאוד להוריד את הניקוד וגם אם אפשר העלויות הם גבוהות.
תחשבו לשנייה הרישיון של הנהג עומד להישלל עקב ריבוי ניקוד, היות והוא במצב גבולי וכן תקופת הצבירה של הניקוד במקרה דנן, הוא 4 שנים ולא שנתיים לכן, גם השני נקודות של נסיעה על המדרכה יהיו קריטיים עבורו לכן אין להקל בהן ראש.
ובעצם כל נקודה ונקודה יש להילחם.
לסיכום עבירת נסיעה על המדרכה –
כפי שראינו מדובר בעבירה, עם מעט נקודות, אבל יחד עם זאת צריך להבין ששווה להילחם בכל נקודה ונקודה על מנת לשמור על רישיון הנהיגה.
במיוחד בעבירות שאינם משתייכות לאכיפה האלקטרונית.
ייצוג של עורך דין לתעבורה מתעלה על ייצוג עצמי מבחינת עלות מול תועלת ויביא בסופו של יום לשמירה על רישיונכם בכיס.
הסתבכתם עם עבירה של נסיעה על המדרכה, למשרדנו יש את כל הכלים המשפטיים לייצג אותכם בבית המשפט ולשמור על רישיונכם. ניתן ליצור איתנו קשר בכל אחד מאמצעי ההתקשות באתרנו.