מה היא עבירת קיפוח זכות המשתמשים בדרך? מדובר במעין סעיף סל המכיל בתוכו מגוון של אפשרויות לדוגמה – שורת נהגים עומדת בפקק ואז מגיע רכב שעוקף משמאל וקפח את הזכות של הנהגים שלפניו וזו היא דוגמה אחת.
מה כתוב בסעיף 21 לתקנות התעבורה:
-
(א) כל עובר דרך חייב להתנהג בזהירות.
(ב) כל עובר דרך חייב להתנהג באופן שלא –
(1) יקפח זכותו של אדם להשתמש שימוש מלא באותה דרך;
(2) יגרום נזק לאדם או לרכוש ולא יתן מקום לגרום נזק כאמור;
(3) יפריע את התנועה ולא יעכבנה;
(4) יסכן חיי אדם.
(ג) לא ינהג אדם רכב בקלות ראש או בלא זהירות, או ללא תשומת לב מספקת בהתחשב בכל הנסיבות ובין השאר בסוג הרכב, במטענו, בשיטת בלמיו ומצבם, באפשרות של עצירה נוחה ובטוחה והבחנה בתמרורים, באותות שוטרים, בתנועת עוברי דרך ובכל עצם הנמצא על פני הדרך או סמוך לה ובמצב הדרך.
ההבדל בין נהיגה
כפי שניתן לראות, כל עובר דרך חייב שלא לקפח את זכותו של אדם אחר להשתמש בדרך.
איך משטרת ישראל אוכפת את ס’ עבירת קיפוח זכות המשתמשים בדרך:
כנהגים יצא לכם לראות הרבה פעמים כי שוטרים עומדים בצמתים עם מצלמות ואחד מן העבירות שהם רוצים לאכוף, היא עבירת הקיפוח זכות.
כלומר משטרת ישראל משתמשת גם באמצעים טכנולוגים שהן מצלמות וגם בצורה המסורתית הרגילה ללא שימוש במצלמות.
ראו סרטון שפורסם על ידי משטרת ישראל:
מה העונש על קיפוח זכות?
נכון להיום מדובר בעבירה קלה, שהעונש שלה הוא 500 ₪ קנס ללא ניקוד.
כך שמבחינת עלות מול תועלת, ברוב המקרים לא יהיה ללקוח שווה לשכור עורך דין לתעבורה על עבירה זו.
מתי העבירה של קיפוח זכות המשתמשים בדרך תועיל לנאשם?
מצד אחד לא נעים לקבל דו”ח עם קנס של 500 ₪, אולם ישנם עבירות עם ניקוד כגון נסיעה באור אדום, נהיגה שלא בכיוון החץ, הובלת מטען בניגוד לתקנות, ועוד הרבה עבירות ולפעמים אחד הטקטיקות של עורכי הדין לתעבורה מול התביעות היא להציג לתביעה כשלים בדו”ח עם הניקוד במטרה לשנות את הסעיף לסעיף ללא ניקוד שהוא הקיפוח זכות.
שימוש בשירותיו של עורך דין לתעבורה –
כמו שראינו והסברנו מדובר בסעיף כללי אשר לרוב ישמש את הסנגורים במסגרת הסדרי טיעון על מנת לשנות סעיף עם ניקוד לסעיף ללא ניקוד. לדוגמא אדם מואשם נסיעה נגד כיוון התנועה או עבירת נסיעה אחורנית תוך סיכון עם נקודות והמטרה תהיה להמיר את הסעיף לתקנה 21 ללא ניקוד .
לסיכום-
העבירה של קיפוח זכות המשתמשים בדרך, הנה עבירה נאכפת מאוד ועונשה הוא כספי בלבד.
יחד עם זאת, מדובר בתקנה אשר משמשת את התביעה וסנגורים במסגרת הסדרי טיעון, על מנת להוריד ניקוד מעבירה עם ניקוד על ידי שינוי הסעיף לקיפוח זכות.
אזהרה – אין להסתמך על מאמר זה ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עורך דין תעבורה הועסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.