שיטת הניקוד בעבירות תעבורה / פסילת רישיון בשל נקודות מאת עו”ד ערן עקראוי
במאמר “שיטת הניקוד בעבירות תעבורה / פסילת רישיון בשל נקודות” נסביר מהי שיטת הניקוד החדשה ומה הם אמצעי התיקון לנהגים אשר צוברים נקודות.
למשרדנו ניסיון עשיר בייצוג נהגים מול משרד הרישוי וכן בהגשת ערעורים מנהליים כנגד החלטות הרשות.
הגורם אשר מנהל ועוקב אחר שיטת הניקוד בעבירות תעבורה הוא משרד הרישוי.
פסילת רישיון בשל נקודות היא דבר המתרחש יום יום בקרב נהגים רבים בישראל. נהגים רבים אינם מבינים את המשמעות של תשלום דוחות ברירת קנס וממהרים לשלם את דוחות אלו חרף העובדה כי הם לא אשמים. תשלום הקנס למעשה מהווה הודאה והרשעה בעבירה והסיכוי לטפל בדו”ח לאחר מכן, מצטמצם משמעותית.
כאשר נרשם דו”ח תנועה ישנם לא מעט תירוצים מדוע לא לבדוק לעומק את האפשרויות המשפטיות העומדות בפני הנהג. תשובות כגון: “אין לי ממילא דוחות נוספים ובסה”כ מדובר ב- 8 נקודות אשר ימחקו עוד שנתיים” או עורך דין תעבורה יעלה לי יותר מהקנס וכו’ משרדנו שומע לא אחת מנהגים אשר הקלו ראש בטיפול בדו”ח תנועה ולאחר מכן נשאו בתוצאות הקשות.
נהגים אלו אשר מקלים ראש באפשרויות המשפטיות העומדות בפניהם עם רישום הדו”ח עלולים להביא במו ידיהם אסון על רישיון הנהיגה שלהם. תחילה עם צבירת הניקוד, יקראו לבצע אמצעי תיקון שונים, בהמשך, יאלצו להפקיד את רישיון הנהיגה שלהם לתקופה של 3 חודשים וכן לבצע אמצעי תיקון נוספים לצורך חידושו.
נהג אשר ייתפס נוהג בזמן הפסילה שהוטלה עליו ע”י רשות הרישוי יחשב כנוהג בזמן פסילה וכל המשתמע מכך. פסקה זו מלמידתנו כי לא רק בית המשפט רשאי להטיל פסילה על נהג אלא אף רשות הרישוי מוסמכת לעשות כן לתקופות של 3 חודשים או 9 חודשים הכול תלוי בנקודות שנצברו.
להלן טבלה המרכזת עבירות תעבורה המחייבות בניקוד על פי שיטת הניקוד:
דוגמה לעבירות עם ניקוד:
איך עובדת שיטת הניקוד בעבירות תעבורה – פסילת רישיון בשל נקודות ע”י משרד הרישוי
כמו שציינו לעיל, לצידן של רוב עבירות התנועה נרשם אף ניקוד משרד הרישוי. לדוגמה, נהג אשר נרשם לו דו”ח על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה לצד הקנס הכספי על סך 1,000 ש”ח ירשמו לו אף 8 נקודות משרד הרישוי המצטברות לכל ניקוד אחר הקיים לו בהתאם לתקופת הצבירה.
נהג שצבר את הניקוד המרבי בתקופת הצבירה שלו יקרא על ידי משרד הרישוי לבצע את אמצעי התיקון הרלוונטי בהתאם לנקודות שצבר. כמו כן, חשוב לזכור כי אמצעי התיקון אינו מאפס את תקופת הצבירה של הנהג ועל מנת שתקופת הצבירה תתחדש, על הנהג לשמור על שנתיים או ארבע שנים נקיות ללא כל רישום דו”ח תנועה הנושא ניקוד.
תקופות צבירת נקודות משרד הרישוי השונות:
שיטת הניקוד החדשה היא אמצעי מעקב שיש למשרד הרישוי לעקוב אחר ביצוע עבירות של נהגים בישראל. במידה וישנם נהגים אשר צוברים ניקוד בפרק זמן קצר, יופעלו כנגד הנהג אמצעי תיקון מגוונים עליהם נעמוד בהמשך מאמר זה.
מהן תקופות הצבירה אשר על כל נהג להכיר.
- נהג אשר צבר לחובתו רישום של עד 22 נקודות – תקופת צבירה במקרה זה תעמוד על שנתיים מיום ביצוע העבירה.
כלומר עם נהג צבר לחובתו עד 20 נקודות תקפות מיום ביצוע העבירה אחרי שנתיים במידה ולא יבצע עבירות נוספות תקופת הצבירה שלו תתאפס. בחישוב תקופת הצבירה יש לחשב את העבירה המוקדמת יותר ולא העבירה האחרונה.
- נהג אשר צבר לחובתו 22 נקודות ויותר. תקופת הצבירה בעניינו תעמוד על 4 שנים מיום ביצוע העבירה.
- נהג אשר צבר לחובתו 36 נקודות ויותר יחויב בהפקדת רישיון הנהיגה שלו לתקופה של 3 חודשים ולאחר מכן יהיה עליו לעבור אמצעי תיקון לצורך חידוש רישיון נהיגתו.
- נהג אשר צבר לחובתו 72 נקודות ויותר, רישיון הנהיגה שלו יפסל לתקופה של 9 חודשים כשלאחר מכן לצורך חידוש רישיון הנהיגה יהיה עליו לעבור בדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים וכן לבצע מבחן עיוני ומבחן מעשי.
לרשות הרישוי החובה להודיע לנהג באשר הנקודות שנצברו לחובתו ואמצעי התיקון אשר עליו לבצע.
להלן : אמצעי התיקון של משרד הרישוי
אמצעי התיקון מפורטים בטבלה הבאה מהקל לכבד:
מספר הנקודות שנצברו |
אמצעי התיקון |
12 נקודות |
נהג אשר צבר לחובתו 12 נקודות או יותר, יצטרך לעבור קורס נהיגה נכונה – נהיגה מונעת. הקורס נכון להיום מתקיים ברשת עמל |
24 – 34 נקודות |
קורס נהיגה ייעודי. הקורס נכון להיום מתקיים ברשת עמל
נהג אשר צבר 24 נקודות לחובתו יצטרך לעבור קורס קורס נהיגה ייעודי. הקורס נכון להיום מתקיים ברשת עמל |
צבירת 36 נקודות |
פסילת רישיון נהיגה למשך 3 חודשים ולצורך חידוש הרישיון לאחר מכן השלמת אמצעי התיקון |
72 נקודות |
פסילת רישיון למשך 9 חודשים ולצורך חידוש הרישיון לאחר מכן מבחן עיוני (תיאוריה) לרבות טסט ובדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים |
נהג אשר צבר לחובתו 36 נקודות שתי פעמים בתוך תקופה של 6 שנים רישיונו יפסל לתקופה של 9 חודשים ולאחר מכן יחויב במבחן עיוני, מבחן תאוריה, טסט וכן בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. במילים אחרות, נהג אשר צבר 36 נקודות פעמיים בתוך 6 שנים עלול לאבד את רישיונו לתקופה ארוכה וממושכת. יש לזכור כי אמצעי התיקון מצטברים אחד לשני.
להלן טבלה מסכמת לעניין תקופות, פסילת רישיון בשל נקודות:
להלן לינק לאתר עמל לצורך הרשמה לביצוע אמצעי התיקון:
אתר של רשת עמל לרישום לקורסים
אמצעי התיקון מסוג בדיקות כשירות נהיגה במכון הרפואי:
אחד מאמצעי התיקון שמוביל ללא מעט מצבים, של פסילת רישיון בשל נקודות, הוא המרב”ד.
משרדנו סבור כי אמצעי התיקון הקשה ביותר הוא המבדקים אצל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים וכי נהג אשר יצטרך לעבור את הבדיקות הללו מוכרח להגיע מוכן ומצויד בכלים הנדרשים.
לאחר סיום פסילה מנהלית בת 9 חודשים בעקבות שיטת הניקוד בעבירות תעבורה, יתבקש הנהג ע”י משרד הרישוי למלא טופס ויתור סודיות רפואית וכן את הסכמתו להוציא את המרשם התעברותי שלו מהמשטרה.
לאחר מילוי הטפסים והניירת, הנהג יצטרך לחכות זמן רב עד לזימונו למכון הרפואי לבטיחות בדרכים פעמים רבות יותר מ- 3 חודשים. לאחר קבלת הזימון לבדיקות, הנהג יתייצב ליום בדיקות במכון הרפואי אשר נעשה במשך חצי יום לערך.
לאחר בדיקות אישיות ממוחשבות הנהג יקיים שיחה עם פסיכולוג אשר ישאל אותו בין היתר מדוע ביצע כל כך הרבה עבירות תעבורה כעולה מגיליון ההרשעות שלו. בנקודה זו נבדקים רבים נוטים להיכשל ולטעון באוזני הפסיכולוג כי מדובר בעבירות פשוטת וקלות הרי מזה דו”ח חגורת בטיחות פשוט?! או במקרים אחרים מתרצים את היקף עבירות התנועה בנסיעות ארוכות בכביש ישראל וכו’.
אחד המדדים הנבדקים מטעם המכון הרפואי הוא מסוכנות הנהג למשתמשי הדרך השונים והרחקת נהגים עבריינים מהכביש. נהג אש יקל ראש בהיקף עבירות התנועה שביצע עלול להיכשל כישלון נמרץ מהנימוק של אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה ולא יראה את רישיון הנהיגה שלו לתקופה ארוכה לאחר מכן.
נבדק זה יצטרך להמתין שנה שלמה עד לבדיקה הבאה (חובה להמתין שנה) או להגיש ערר לוועדת ערר בתל השומר כאשר ההמתנה לוועדה גם היא אורכת מספר חודשים לא מעטים.
מה לגבי נהג חדש?
בשנתיים הראשונות מקבלת רישיון הנהיגה מוגדר הנהג כנהג חדש. ניתן לראות תקופה זו כתקופת מבחן אשר על הנהג להימנע מלעבור עבירות חמורות לרבות עבירות המנויות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה.
אם הנהג יעמוד בהצלחה במבחן בסוף השנתיים ולא יבצע עבירות, יוכל הוא לקבל את הרישיון הקבוע. במידה והנהג ימעד וירשמו לחובתו עבירות שונות, יהיה עליו לבצע אמצעי תיקון שונים בהתאם לעבירות שביצע וחומרתן.
אמצעי תיקון לנהג חדשי מתחילים בביצוע מבחן עיוני וכלה בבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
איך ניתן להימנע מצבירת נקודות במשרד הרישוי
במידה ונהג מקבל דו”ח בגין עבירה שלא ביצע או דו”ח שניתן שלא כדין לדוגמה, במקרה של אדם אחר שנהג ברכב או דו”ח שנרשם באופן מוטעה ושגוי ע”י השוטר, יש באפשרותו לבקש להישפט תוך 90 ימים ממועד קבלת הדו”ח לידו ולהוכיח את חפותו בבית משפט. פעמים רבות בשל הכשלים העולים מהדו”ח, ניתן להגיע להסדר טיעון מקל עם התביעה אשר ימחק את הנקודות וישנה את סמל העבירה.
בכל דו”ח מסוג ברירת משפט יש בתחתיתו ספח בשם בקשה להישפט. יש למלא את הספח ולשלוח אותו לכתובת הרשומה בו בדואר רשום. רוצה לדעת איך מערערים עד דו”ח תנועה? קרא את המאמר ערעור על דוח תנועה.
לאחר הגעת הספח למדור טיפול בדוחות תנועה במשטרה, תשלח לביתכם הזמנה למשפט בבית המשפט לתעבורה אשר באזור שיפוטו נעברה העבירה. מניסיוננו, לא מעט מקרים שנהגים קיבלו דוחות תנועה וטענו כי לא ביצעו את העבירה, הצליח משרדנו לבטל להם את הניקוד ובכך נמנעו מהם כל אמצעי התיקון אשר ציינו לעיל.
לדוגמה:
נהגת אשר הגיע למשרדנו בשל רישום דו”ח על מהירות מופרזת מסוג ברירת משפט עם ניקוד וטענה כי לא נהגה במהירות של 132 קמ”ש. משרדנו בדק את הדו”ח והגיש בקשה להישפט. בטרם התקיים המשפט, הציג משרדנו לתביעה המשטרתית את רשימת הכשלים העולה מהתיק ולאחר דין ודברים עם התביעה המשטרתית תוקן הדו”ח למהירות של 115 קמ”ש במקום 90 קמ”ש מהירות אשר אינה כוללת רישום נקודות.
דוגמה נוספת היא ביטול דוח נהיגה בשכרות:
למשרדנו הגיע חייל המוגדר כנהג חדש. חייל זה נתפס לכאורה נוהג בשכרות והוזמן לבית משפט לתעבורה. לאחר בדיקה מעמיקה של התיק, משרדנו הציג לתביעות המשטרתיות רשימה ארוכה ומפורטת של כשלים בחומר הראיות אשר לטעמנו יש בה כדי לזכות את הנהג בדין.
בסופו של יום ולאחר דין ודברים, החליטה התביעה לחזור בה מכתב האישום החמור ובכך נמנעה מהחייל שלילת רישיון ארוכה וכן אמצעי תיקון של שיטת הנקודות – פסילת רישיון בשל ניקוד.
פנייה לעורך דין המתמחה בשיטת הניקוד יכולה לסייע בכמה מישורים:
- בדיקת כמה נקודות יש לנהג ובחינת דרכי פעולה על פי המרשם. ניתן לבדוק ולהוציא תדפיס ניקוד בעצמכם במכשירי הרישיומט.
- קיצור / ביטול תקופת הפסילה אשר מטילה רשות הרישוי.
- עורך דין תעבורה יבדוק את העבירות המרכיבות את הניקוד ויטפל בהן בהתאם. מוזמנים לקרוא גם מאמר בנושא – עבר תעבורתי כבד.
אין ספק כי פניה לעורך דין העוסק בעבירות תעבורה ומומחה בתחומו יכולה לסייע רבות לנהג אשר צבר לחובתו נקודות משרד הרישוי. ההמלצה היא כי טרם צבירת הניקוד יפנה הנהג לעורך דין אשר יסייע לו בטיפול בדו”ח אך גם במקרה והדו”ח שולם והניקוד נספר והצטבר לא מאוחר מידי ויש לפנות לעורך דין אשר יטפל ויסייע לכם.
אזהרה: האמור במאמר זה אינו מהווה בשום פנים ואופן חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי ובכל מקרה יש להיוועץ עם עו”ד לתעבורה.