ביטול דוח תנועה / עילות לביטול דוח תנועה

מעוניינים לדעת אילו עילות לביטול דוח תנועה קימות בחוק? רוצים להבין טוב יותר אם יש לכם סיכוי לבטל דו"ח תנועה? מאמר זה יעסוק בנושא ביטול דוח תנועה וימחיש כיצד ובאיזה אופן ניתן לבטל דו"ח תנועה. 

ביטול דוח תנועה - עו

בדיני תעבורה חשוב לדעת כי יש שני סוגי דוחות:

  1. דוחות מסוג ברירת משפט / קנס.
  2. הזמנה לדין בעבירות תאונת דרכים, נהיגה בשכרות, נהיגה במהירות מופרזת, אי ציות לתמרור 303 ועוד.

במאמר זה נתמקד ונעסוק בדוחות מסוג ברירת משפט / קנס בגין עבירות תנועה כגון שימוש בטלפון בזמן נהיגה, נהיגה במהירות מופרזת, אי חגירת חגורת בטיחות ולמעשה כל סוגי הדוחות מסוג ברירת משפט להם מתלווה קנס ונקודות (לרוב).

בדו"ח מסוג ברירת משפט קיימות לנהג ארבע אופציות משפטיות:

  1. לשלם את הדו"ח (תשלום הקנס) ואז יחשב כמי שהודה בביצוע העבירה. עם תשלום הדו"ח יתווסף לנהג הניקוד המופיע לצד העבירה באופן אוטומטי.
  2. להגיש בקשה להישפט בגין הדו"ח תוך 90 יום ממועד קבלתו. את הבקשה יש לשלוח אל מרכז פניות נהגים ארצי משטרת ישראל ולאחר מכן להתייצב בבית משפט לתעבורה כאשר נקבע מועד הדיון.
  3. לבקש להמיר את הדו"ח לאזהרה. בקשה להמרה באזהרה תלויה בקריטריונים נוספים, שאלו את עורך הדין.
  4. ניתן להגיש בקשה לביטול דוח תנועה תוך 30 יום ממועד קבלתו.

כאשר מדובר בדו"ח מצלמה ואדם אחר החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה ניתן לבצע הסבת הדו"ח על שם הנהג באמצעות תצהיר מטעמו בו מודה הוא כי הרכב היה בחזקתו.

מהן העילות לביטול דו"ח תנועה?

על מנת שהתביעה המשטרתית תוכיח  את יסודות העבירה עליה לעמוד בתנאים מסוימים שנקבעו בחוק, בפסיקה של בתי המשפט ובנהלי המשטרה. ככל והתביעה לא תעמוד בתנאים אלו עלול הדבר להשליך על כשירותו של הדו"ח ולהביא אף לביטולו בסופו של דבר.

עילות לביטול דוח תנועה - עו

לדוגמה דוח על טלפון נייד, במקרה זה מדובר בעבירה עם 8 נקודות חובה. על מנת שהתביעה תוכל להוכיח כי התקיימה העבירה עליה לעמוד בכללים שהזכרנו לעיל ולהציג בפני בית משפט תשתית ראייתית חזקה כי אכן השוטר הבחין בנהג מחזיק בטלפון נייד.

לדוגמה:

  1. השוטר צריך לתעד בדו"ח ע"י כתיבה את קשר העין עם הנהג כיצד הבחין ברכב, דרך איזה חלון ראה את ביצוע העבירה.
  2. השוטר צריך לציין בדו"ח את צבע הטלפון, סוגו, גוון שלו או כל סממן אחר שיעיד כי אכן מדובר בטלפון ולא משהו אחר.
  3. ישנה פסיקה המציינת כי על השוטר לרשום את הנייד (טענה שלא תמיד תתקבל).
  4. ביטול דוח תנועה כתב לא קריא.

דוגמה אחרת היא נהג אשר טען כי קפצה לו פרסומת בווייז בזמן נהיגה, שכן סעיף 21 מדבר על :

נוהג רכב חייב להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה; אולם רשאי הוא להסיר יד אחת מן ההגה או הכידון אם עליו לעשות בה דבר להבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה.

סעיף 21 לפקודת התעבורה

יחד עם זאת, אין אנו ממליצים כלל וכלל לשלוח בקשה לביטול הדו"ח היות ואם אדם שאיננו משפטן ינסה לעשות זאת, קיים סיכוי גבוה כי יחבל לעצמו בסיכויים לטיפול מקצועי בדו"ח שכן אינו יודע ובקיא בפרטים הקטנים אשר יש לציין בפני התביעה המשטרתית.  לעיתים נהגים חושבים כי אם יציינו פרט כזה או אחר בבקשה לביטול הדו"ח ישתכנע התובע המשטרתי ויבטל להם את הדו"ח. נהגים אלו כלל לא מודעים כי הדברים אותם רוצים לציין בבקשה לא רק שלא יעזרו להם אלא אף יחבלו להם במטרתם ויגמרו לתובע המשטרתית להרשיעם בדין.

אם ניקח לדוגמה עילות לביטול דוח על מהירות מופרזת עם מכשיר מסוג ממל"ז (אקדח לייזר) אנו נראה את הדברים הבאים:

1. על השוטר לציין בדו"ח קשר עין רציף מרגע נעילת המהירות ועד לעצירה סופית של הרכב.
2. על השוטר להוכיח כי כייל את המכשיר בתחילת המשמרת ובסופה.
3. ככל והשוטר מדד במרחק של מעל  300 מטרים עליו להשתמש בחצובה.
4. בלילה על השוטר למדוד במקום בו מותקנת תאורת רחוב.

כפי שראינו ישנם הרבה עילות לביטול דוח תנועה לא כולם יביאו בהכרח לתוצאה סופית של ביטול דוח תנועה היות והתביעה לרוב תתנגד ואז המשפט יקבע להוכחות.

יחד עם זאת, המלצתנו היא לפעול בחוכמה ולהגיש בקשה לביטול דו"ח תנועה רק כאשר ישנו מקום אמתי להילחם על ביטול הדו"ח. לעיתים, בקשה לביטול הודעה הקנס משמשת את עורך הדין ככלי להילחם עבור תיקון הדו"ח ללא ניקוד כך שבסופו של דבר יחזור בו עורך הדין מהבקשה לביטול הדו"ח ויסתפק בתיקונו ללא נקודות. נהג אשר אינו בקיא בסדרי דין ובפסיקה מומלץ לו להיוועץ תחילה עם עורך דין טרם יגיש בקשה לביטול דו"ח.

 

מה יקרה עם נצבור ניקוד בגין ביצוע עבירות תנועה ומה הפתרון לכך?

ביטול דוח תנועה תמונה למאמר - עורך דין תעבורה ערן עקראוי ושות'

בהתאם לשיטת הניקוד המנוהלת ע"י משרד הרישוי נהג אשר יצבור ניקוד בהתאם לנתונים המפורטים לעייל יהיה צפוי לסנקציות הבאות:

  • 12 נקודות – הנהג יחויב לעבור קורס נהיגה נכונה – נהיגה מונעת.
  • 24 נקודות – הנהג יחויב בקורס ייעודי מתקדם.
  • ככל והנהג יצבור 36 נקודות, רישיון הנהיגה שלו יפסל לתקופה של 3 חודשים והוא יחויב באמצעי תיקון שונים לצורך קבלת רישיון הנהיגה.
  • אם הנהג יצבור 72 נקודות רישיון נהיגה שלו יפסל לתקופה של 9 חודשים ולאחר מכן  יחויב הוא בתאוריה/ טסט וכן בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. לדעתנו אמצעי התיקון הקשה ביותר הוא המכון הרפואי אשר נהגים רבים מאבדים את רישיונם בו.

אז איך ניתן לבטל ניקוד על עבירות תנועה:

האמת היא שכאשר אנו מדברים על ביטול דוח תנועה אנו מתכוונים לביטול הניקוד אשר נמצא לצד העבירה. רוב הנהגים בישראל מבינים את המשמעות של צבירת נקודות ואינם מעוניינים שאלו יישארו לחובתם. על מנת שניתן יהיה לבטל את הניקוד אשר לצד העבירה צריך כי התביעה המשטרתית תסכים לשנות את סעיף העבירה לסעיף עבירה אחר ללא ניקוד כגון סעיף קיפוח זכות המשתמשים בדרך או אי אחיזת הגה בשתי ידיים כאשר העבירה המקורית הינה טלפון.

למה שהתביעה המשטרתית תסכים לעשות זאת? התשובה לכך היא כשלים בראיות. ככל שרמת הכשלים בראיות תהיה גבוה יותר כך התביעה תסכים לתקן את סעיף העבירה ואף להקל בעונשו של בעל הרכב. בנוסף לכשלים שהוצגו לעייל הרי שכשלים מוכרים בדוחות יכולים להיות למשל:

נהג אשר מקבל דו"ח על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה אולם השוטר לא מציין את צבע הטלפון, גוון שלו או כל סממן אחר אשר יכול להעיד כי מדובר בטלפון. במצב זה, עולה כשל בדו"ח ולכן התביעה תסכים לשנות את סעיף העבירה לעבירה של אי אחיזת הגה בשתי ידיים, עבירה ללא ניקוד.

דוגמה נוספת, נהג אשר נתפס נוהג במהירות מופרזת אולם השוטר לא ציין כי שמר על קשר עין עם רכבו מרגע המדידה ועד לעצירתו. במצב זה, תתקשה התביעה להוכיח את כל יסודות העבירה ולכן תעדיף לתקן את הודעת הקנס בין אם שינוי סעיף העבירה ובין אם הפחתת המהירות לכדי מהירות שאינה נושאת לצדה נקודות משרד הרישוי.

אפשרות נוספת היא נהג מקבל דו"ח על אי לבישת אפוד זוהר ביציאה ירידה מרכב בדרך שאינה דרך עירונית אולם אחד הנוסעים לבש את האפוד הזוהר. במקרה זה ככל הנראה לא התבצעה עבירה ולכן ניתן לעתור לביטול הדו"ח או לסיומו ללא ניקוד בהסדר טיעון מקל לטובת הנהג.

דוגמה לביטול דו"ח מצלמה לאחר שחלף המועד להישפט (90 ימים). 

דוגמה לביטול דוח תנועה - עו
דוגמה לביטול דוח תנועה – עו"ד ערן עקראוי ושות'

האם כך באמת הדברים ואוכל בעצמי להביא לביטול דוח תנועה או שינויו לעבירה ללא ניקוד?

האמת היא שהדבר לא פשוט כלל וכלל. רוב הנהגים אשר שולחים בקשה לביטול דו"ח נענים בשלילה ואלו אשר מנסים ללכת לבית המשפט לפני שקיבלו את הייעוץ המתאים במרבית המקרים מורשעים בין אם שאינם יכולים להסתדר בעצמם ובין אם שלושנם הפילה אותם. לדוגמה, נהג בטוח כי עבירת דיבור בטלפון נייד הינה עבירה של לדבר בעוד להחזיק בו על מנת להדליק את אפליקציית הוויז זוהי אינה עבירה. במקרה זה, ככל והנהג יטען כי לא דיבר בטלפון אלא רק החזיק בו דינו יחרץ במקום ולא ניתן יהיה לסייע לו לאחר מכן.

ביטול הדוח או שינויו לעבירה ללא ניקוד - עו

רבים המקרים בהם משרדנו הבחין בנהגים אשר התייצבו לבדם בבית המשפט ובשל טעות כזו או אחרת המיטו על עצמו במו ידם את עונשם. לא כל מה שנראה לנו נכון וצודק בהכרח עולה בקנה אחד עם החוק והפסיקה ולכן כאשר נרשם דו"ח תנועה מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום טרם נעשה צעד כלשהו אשר עלול לפגוע לנו ברישיון הנהיגה.

מה ניתן לעשות על מנת להביא לידי ביטול דוח תנועה?

נפתח מהסוף להתחלה ונציין כי דרך המלך במקרה של בקשה לביטול דו"ח תנועה היא לפנות לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה על מנת שיעל עבורכם וישיג את התוצאות הטובות ביותר. לכאורה על פניו ביטול דוח תנועה נשמע כדבר קל אשר ניתן לבצעו בנקל. אולם, יש לזכור כי מדובר בפעולה משפטית לכל דבר ועניין אשר דורשת ידע, ניסיון וכלים משפטיים. להלן על קצה המזלג אלמנטים שונים הכרוכים בבקשה לביטול דוח תנועה אשר ספק אם נהג אשר לראשונה בחייו מתמודד עם דו"ח תנועה מכיר.

  • האם אני מכיר עילות לביטול דוח תנועה, טענות מקדמיות או טענות הגנה מן הצדק?
  • האם אני מכיר את סדרי הדין (כיצד מתנהל המשפט מבחינה פרוצדורלית) ולענייננו סדר הדין הפלילי?
  • האם אני מכיר את דיני הראיות כגון מהן ראיות קבילות, מה משקלן?
  • האם אני מכיר את הפסיקה והחוק הנוגעים בדבר?

לכל אחד מתחומים האלה נדרש ידע רב וניסיון. הדבר דומה לאירוע רפואי חלילה אשר מצריך פניה לרופא. ככל ומדובר בעניין הדורש מומחיות של רפואת עור נפנה לרופא עור, ככל ומדובר בתחום העיניים נפנה לרופא עיניים וכך הלאה. כך גם במצב של דו"חות תנועה אנו נפנה לעורך דין העוסק בדיני תעבורה או לפחות נקבל ייעוץ ממנו לפני כל פעולה משפטית.

לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים
או חייגו: 072-3933999

תפקידו החשוב של עורך דין תעבורה בבקשה לביטול דוח תנועה, ביטול הנקודות

בואו נניח כי לאחר היוועצות עם עורך דין הגשנו בקשה להישפט בגין דו"ח תנועה של עבירת שעות נהיגה ומנוחה או עבירת הסעת ילד ללא מושב בטיחות מתאים, מה צפוי לנו לאחר מכן וכיצד עלנו להתכונן.

  • תחילה נצטרך למלא את הבקשה להישפט ולשלוח אותה בדואר רשום או באופן מקוון למשטרת ישראל לכתובת ת.ד. 120 פתח תקווה מיקוד 49100.
  • לאחר מכן, נקבל זימון לדיון בבית משפט לתעבורה וכאשר נגיע ליום ההקראה נצטרך להמתין שעות ארוכות עד שיגיע תורנו. בתי משפט עמוסים בתיקים שונים ומדי יום נשמעים בו עשרות דוחות תנועה.
  • במידה ותשובתנו לכתב האישום תהיה כפריה עלינו יהיה לפרט במה בדיוק אנו כופרים כשלאחר מכן יקבע מועד דיון נוסף בו נצטרך לחקור את השוטרים ולהוכיח את טענותינו. יתכן והשוטר או השוטרים לא יגיע ביום ההוכחות ואז יקבע מועד נוסף אשר בו גם תצטרכו להמתין לתורכם.
  • יתכן וסיכומי הצדדים לא יהיו באותו יום ומשכך תצטרכו להגיע יום נוסף (בפעם השלישית) לבית המשפט.
  • כמו כן, במידה ומדובר על נהג חדש יש צורך בעוד בדיקות והליכים.

כפי שניתן לראות מדובר בלא מעט ימים אשר יהיה עליכם להקריב לצורך הטיפול בדו"ח התנועה שלכם כאשר ללא קשר הסיכוי כי תדעו לנהלו באופן מקצועי לבדכם אינו גבוה. במצב דברים שכזה למרבה הצער הנכם עלולים להיות מורשעים בדין בסופו של יום ואף יוטלו עליכם עונשים כבדים יותר מכפי שציפיתם היות ובית המשפט אינו כפוף לקנס המקורי.

אם אינכם משפטנים רצוי להתייעץ עם עורך דין לתעבורה לצורך מציאת פתרון מיטבי לעניין ביטול דוח תנועה לכן מבחינת עלות מול תועלת אין ספק כי עורך דין יחסוך לכם זמן רב, כסף והכי חשוב ישיג עבורכם תוצאה מצוינת אשר תשמור על רישיון הנהיגה שלכם. משרדנו משרד עורכי דין ערן עקראוי ושות' מתמחה בדיני תעבורה ומאחוריו אלפי מקרים בהם הצליח לבטל דוחות תנועה או נקודות משרד הרישוי.

ככל ונרשמה לכם עבירת תנועה הנכם מוזמנים לפנות למשרדנו לצורך ייעוץ ראשוני ללא התחייבות. אנו נפעל לסייע לכם ככל ויידרש ונסביר לכם מהן האפשרויות העומדות בפניכם לצורך הטיפול בדו"ח.

אזהרה: שימו לב. מאמר עילות לביטול דוח תנועה הנו אינפורמטיבי בלבד ובכל מקרה שברצונך לבטל את הדו"ח שקיבלת יש להתייעץ באופן פרטני עם עורך דין תעבורה ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר יגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לשיתוף לחצו:
במאמר זה עסקנו ב-
קצת על המשרד:

למשרדנו ניסיון עשיר ורב בטיפול בתיקי תעבורה מורכבים ופשוטים כאחד. צוות משרדנו כולל עורכי דין המתמחים בדיני תעבורה בלבד וכן בעלי מקצוע נוספים המסייעים להם להעניק שירות מקצועי ומשפטי לקהל לקוחותינו.

אודות המחבר:
עו"ד ערן עקראוי

עורך דין תעבורה ונוטריון ערן עקראוי הינו עורך דין בעל משרד פרטי העוסק בדיני תעבורה למעלה מ 14 שנים וכיהן בעבר כמ"מ יו"ר ועדת בית משפט לתעבורה בלשכת עורכי הדין בישראל וכיום מכהן כיו"ר ועדת המרב"ד המחוזית בלשכת עורכי הדין.

למידע נוסף 

עוד בנושא:
ממליצים:
4.9
ישראל המדהים!תודה על שירות מסור מכל הלב הרבה מעבר למקובל.
מוטי וורנר
07:48 20 Jul 23
עורך דין מומחה לתעבורה. אני ממליץ בחום על המשרד. עזר לי בתיק והשיג תוצאה יוצאת מהכלל.
עו״ד מנחם אברהם
10:39 15 May 22
...ממליץ בחום! הצילו אותי
אופק גולד
09:06 19 Aug 21
עו"ד תעבורה ישראל מזרחי מומלץ בחום. שרות אדיב ומסור , התחשבות במחיר, והעיקר תוצאות מעולות.
Eyal Cohen
06:24 23 Sep 20
Ibrahem Amer
14:44 13 Aug 20
מעולה תודה
אבי בר סיני
19:11 19 Oct 19
שירות אישי וליווי מלא לאורך כל הדרך, והכי חשוב - עבודה מקצועית ומסורה!
Nisim Cohen
11:41 17 Oct 19
מומלץ מאוד, מקצוען אמיתי! שירות ואמינות ברמה הגבוהה ביותר. תודה
guy lerman
10:04 17 Oct 19
אין כמונו
ישראל מזרחי
08:50 15 Jun 19
טוב מאוד!מומלצ בחום!
Олег Лихачёв
08:23 12 Dec 18
מעולה מומלץ ביותר
מיכאל חזן
13:38 03 Dec 18
מעולה וטוב
dor akrawi
12:20 30 Nov 18
קיבלתי תוצאה ושירות מעולה
Igor Mihin
19:24 28 Nov 18
מעולה הטוב ביותר
Mikel Suft
19:19 28 Nov 18
עורך דין מצוין לתעבורה שמשיג תוצאות, לא יקרן מדויק וקפדן סבלניעונה על כל השאלות ומלווה את הלקוח לאורך כל הדרך בצורה הכי מנומסת שישמומלץ בחום!
19by84
12:54 18 Nov 18
תותח על ממליץ מאוד
Abo Seaf
07:59 18 Nov 18
מומלץ מאוד!!!
einat gilady
04:43 28 Jan 18
sasha Polnaryov
23:10 27 Jan 18
אורטל אלוש
21:56 27 Jan 18
עו'ד תותח !!
Roman Skubi
21:45 27 Jan 18
מעולה שירות מעל המצופה
לירון סימאנא
17:15 10 Apr 17
שרות מעלה
עמיר עקראוי
17:09 10 Apr 17
מומלץ
שלום בן חור
09:27 09 Apr 17
תותח
Emanuel Azrzar
21:58 01 Apr 17
מעולה תותח על
מוטי קשני
07:21 15 Oct 16
עזר מאוד
בתיה אוסטרייכר
15:30 08 Oct 16
מעולה תודה לך
בתיה אוסטרייכר
15:16 08 Oct 16
מעולה
תמי אוסטרייכר
08:50 04 Aug 16
שירות מעולה ותוצאות מדהימות
gan noale
10:23 15 Aug 14
שתפו בקליק