עבירות תנועה בצבא: מה חשוב לדעת ומה עושים?

עבירות תנעה בצבא מאמר מאת עו"ד ערן עקראוי המתמחה בדיני תעבורה.

למשרד עורך דין תעבורה ערן עקראוי ניסיון עשיר בייצוג חיילים, אנשי קבע ואזרחים עובדי צה"ל בעבירות תנועה בצבא.

עבירות תנועה בצבא - עורך דין תעבורה ערן עקראוי

בצבא כמו במערכת המשפט האזרחית קיימות מערכות מקבילות למשטרה ובית המשפט לתעבורה. היחידה התובעת המטפלת בעבירות תנועה בצבא היא המשטרה הצבאית. הגורם אשר דן ושופט את הנאשמים בעבירות תנועה בצבא היא התביעה הצבאית ובית הדין הצבאי שמקום מושבו ביפו.

מאמר זה יעסוק בעבירות תנועה בצבא, במסגרת המאמר נבחן ונראה כיצד פועלת התביעה הצבאית, בגין אלו עבירות ניתן לעמוד לדין צבאי ומה ניתן לעשות במידה והוגש כתב אישום בגין עבירת תנועה בצבא.

עבירות תנועה בצבא, על מי חל חוק השיפוט הצבאי בעבירות תנועה בצה"ל?

חוק השיפוט הצבאי וכן עבירות תעבורה בצבא חלות על הגורמים הבאים:

  • חייל בשירות סדיר או בשירות קבע.
  • אזרח עובד צה"ל אשר נהג  ברכב צבאי במהלך עבודתו.

עבירות תנועה בצבא מאמר מאת עו

מה הן עבירות תנועה בצבא אשר יוגש בגינן כתב אישום לבית הדין הצבאי:

עבירות תנועה בצבא אשר מוגשות לבית הדין הצבאי לתנועה הן העבירות הבאות:

באופן עקרוני ניתן לומר כי לבית הדין הצבאי סמכות לשפוט חייל או כל נהג המשרת בצה"ל בגין ביצוע כל עבירת תעבורה. למעשה, חייל המשרת בצה"ל אינו אזרח ומסיבה זו כל עבירה אשר יבצע במסגרת שירותו הצבאי הוא עלול לעמוד לדין בגינה בבית דין צבאי.

עשיתי עבירות תנועה בצבא כחייל וכבר השתחררתי מצה"ל מה הדין?

אם הוגש כתב האישום על עבירות תעבורה לבית הדין צבאי לתנועה, ניתן לשפוט את החייל עד 180 יום לאחר שחרורו מצה"ל. במילים אחרות, גם אם ביצעתם עבירת תנועה במהלך השירות הצבאי, ניתן לשפוט אתכם בתוך פרק זמן של 180 ימים מיום שחרורכם מהצבא.

 

לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים
או חייגו: 072-3933999

 

ייצוג בבית הדין לתעבורה צבאי:

חייל רשאי לקבל ייצוג מעורך דין תעבורה פרטי / סנגוריה צבאית במסגרת ההליך המשפטי בצה"ל. עורך דין תעבורה פרטי יוכל לייצג את החייל במסגרת הצבא  רק אם ניתן לו היתר מיוחד לכך. לעורך הדין, נדרש אישור מיוחד לייצוג בצה"ל. בהקשר זה יש לציין כי למשרדנו האישור הרלוונטי לייצג בבית דין צבאי בעניין עבירות תנועה בצבא ואכן משרדנו משמש לצורך זה עורך דין צבאי פרטי.

אנו ממליצים בחום על ייצוג בבית דין צבאי שכן ישנה מגמה ברורה להחמרה עם נהגים חיילים אשר ביצעו עבירות תנועה. בשונה מהדין האזרחי, הפרקליטות הצבאית אינה ממהרת לבוא בהסדרי טיעון עם נאשמים וכי במהלך הדיון אשר יתקיים בבית הדין תעתור התביעה לענישה מחמירה עם הנאשם בהתאם לנסיבות המקרה ועברו התעבורתי.

ייצוג בבית דין צבאי יש בו כדי לסייע לנהג להמתיק את הגלולה המרה ולעדן את העונשים הצפויים לנהג עם מתן ההחלטה השיפוטית. מעבר לכך, ישנן עבירות המחייבות ייצוג על ידי עורך דין כגון עבירות בהן עותרת התביעה הצבאית למאסר בפועל.

מהלך הדיון בבית הדין לתנועה בצה"ל:

נאשם אשר הוגש נגדו כתב אישום בבית דין לתנועה הצבאי על עבירות תעבורה בצבא, יישפט מול שופט אשר הינו דיין ורצין בצבא. לנאשם עומד הזכות לצלם את חומר החקירה לפני הדיון בלשכת התביעה הצבאית.

ככלל ישנן עבירות שלא יהיה נוכח בדיון סנגור ותובע צבאי , אולם בעבירות אשר נחשבות חמורות יהיה תובע וסנגור (צבאי / פרטי) לדוגמה, עבירת נהיגה בשכרות, תאונת דרכים וכן עבירות חמורות נוספות.

גם אם הנאשם מגיע לדיון ללא ייצוג מטעמו רשאי הוא לפנות למותב היושב בדין ולבקש את דחיית המשפט לצורך התייצבות עורך דין מטעמו. דיון בבית דין צבאי בדומה לבית משפט אזרחי מתנהל לפי כללי סדר הדין הפלילי. תחילה, יבקש בית הדין את תשובתו של הנאשם על המיוחס לו בכתב האישום. לאחר מכן, ככל והנאשם יכפור במיוחס לו, יקבע דיון נוסף בו יחקור את השוטר רושם הדו"ח וינסה לקעקע את אמנתו.

לאחר שמיעת כל העדים בתיק ובדומה לבית משפט לתעבורה, ייתן בית הדין הכרעת דין בעניין הנהג ויקבע את אשמתו או חפותו. ככל והנאשם יורשע, יטענו הצדדים לעונש כאשר כל צד ינסה להמתיק את גזר הדין בהתאם לטיעונים שיעלה. בסיום טיעונים אלו, ייתן בית הדין גזר דין בעניינו של הנהג ויקבע את העונשים שיטיל עליו.

מה קורה אם הנאשם לא התייצב למשפט?

בית הדין הצבאי לתנועה רשאי לדון נאשם שלא בפניו על עבירות תנועה ככל והנאשם לא התייצב למשפט בעניינו. מסיבה זו, חשוב לשים לב למועד הדיון המופיע בהזמנה לדין ולהתייצב בבית הדין בשעה ובתאריך שנקבע עבורכם.

ככל והנהג מבקש להישפט שלא בפניו, עליו לצרף לבקשה זו את המסמכים הרלוונטיים ולציין את הנימוקים להקלה בעונשו.

האם בית הדין לתעבורה בצבא יכול להטיל פסילה גם על רישיון נהיגה אזרחי?

התשובה לכך היא חיובית ביותר. לבית הדין הצבאי סמכות להטיל פסילה ככל שיראה לו לנכון לרבות על רישיון הנהיגה האזרחי וכן להטיל עונשים נוספים אחרים כגון קנס כספי, מאסר וכו'. אין להקל ראש במשפט צבאי גם אם מדובר בעבירת תנועה קלה ויש להגיע ערוכים ומצוידים בכל הכלים המשפטיים על מנת שניתן יהיה להתמודד עם הדו"ח כראוי.

נגזר עלי ע"י ביה"ד צבאי פסילת רישיון נהיגה, היכן אפקיד את הרישיון?

במידה ונגזר על החייל עונש פסילת רישיון נהיגה בפועל, עליו להפקיד את הרישיון במזכירות בית הדין הצבאי או בסמכות רישוי צה"ל. במידה ולחייל אין רישיון נהיגה להפקדה או שרישיון זה אבד לו עליו להפקיד תצהיר חתום ע"י עורך דין המהווה תחליף לרישיון נהיגה.

יש לשים לב כי במידה והתצהיר או הרישיון לא יופקדו במועד שנקבע בפסק הדין לא תחל להימנות תקופת הפסילה על ידי גורמי משרד הרישוי והחייל עלול למצוא עצמו נוהג בפסילה. חשוב להפקיד את רישיון הנהיגה / תצהיר במזכירות בית הדין פיסית ללא חוכמות או התחמקויות.

הפקדת תצהיר בצהל במקום רישיון הנהיגה - עו

פעמים רבות משרדנו ער לנהגים אשר פסילתם לכאורה הייתה אמורה להסתיים זה מכבר אך בשל העובדה כי לא הפקידו רישיון במזכירות בית הדין הפסילה כלל לא החלה וייתר מכך, הם נהגו בזמן פסילה כאשר הם אינם מודעים לחומרת מעשיהם. מסיבה זו, יש לוודא כי ככל והוטלה פסילת רישיון נהיגה על רישיונכם יש לבצע הפרדת רישיון נהיגה במועד הקבוע בגזר הדין פיסית במזכירות בית הדין.

הסדר טיעון / הסדרי טיעון מובנים בעבירות תנועה בצבא:

הסדר טיעון בעבירות תנועה בצבא הוא למעשה חוזה בין התביעה לנאשם בו מוסכם על עונש תמורת הודאה בעבירה המיוחסת לנאשם בכתב האישום המקורי או בכתב אישום מתוקן. הסדרי טיעון יכולים להיות בהרבה צורות כאשר מטרתם לסיים את ההליך בצורה מוסכמת לשביעות שני הצדדים.

בתאריך 20.1.20 נכנסו לתוקף תקנות המאפשרות בעבירות תעבורה קלות להגיע להסדר טיעון עם התביעה הצבאית ללא הצורך להתייצב לדיון. תקנות אלו עוסקות בעבירות תנועה אשר התבצעו ברכב ליסינג ובעבירות מסוג ברירת משפט כגון:

את ההסדר אפשר יהיה לבצע בצורה ממוחשבת ובאופן דיגיטלי מבלי להתייצב למועד הדיון.

יחד עם זאת, חשוב לזכור כי הרשעה בגין כל אחת מן העבירות הללו תחייב אתכם בנקודות ורישומם במשרד הרישוי. אין צורך להרחיב בעניין נקודות משרד הרישוי אך נציין כי צבירת ניקוד משרד הרישוי עלולה לפגוע קשות ברישיון הנהיגה שלכם ובעתידכם.

כמו כן, יש לשים לב כי רבים מן הנהגים בצה"ל הינם נהגים חדשים מה שאומר שאם יורשעו בגין עבירת תנועה מהירות למשל ואפילו ללא ניקוד הם יחויבו להיות נהגים מחדש שנתיים נוספות לרבות ביצוע מבחן תאוריה מחדש.

מסיבה זו, לפני כל פעולה משפטית שעניינה עבירות תנועה בצבא יש להתייעץ עם עורך דין תעבורה אשר יסייע לכם לסיים את ההליך המשפט בצורה הטובה ביותר עם מינימום נזק לרישיון הנהיגה שלכם.

שימוש בשירותיו של עורך דין תעבורה צבאי:

כפי שראינו במאמר זה, בית הדין לתנועה הצבאי יכול לפסול רישיון לתקופות ארוכות בגין עבירות תנועה כאשר בסמכותו לפסול גם את הרישיון האזרחי. מלבד הפסילה האזרחית והצבאית לעבירות אלו מתווסף ניקוד אשר מחושב על ידי רשות הרישוי ונרשם לחובת הנהג.

יש לזכור כי אי ידיעת חוק השיפוט הצבאי עלולה לגרום לאיבוד רישיון הנהיגה וכן להטלת עונשים כבדים אחרים לרבות עונש מאסר. אם כן, מה ניתן לעשות במידה ונרשם לנו דו"ח תנועה במסגרת השירות הצבאי?

המלצתנו היא לפנות באופן מידי לעו"ד המתמחה בדיני תעבורה על מנת שזה יסייע לנו להתמודד עם הדו"ח באופן המקצועי ביותר. עורך דין בתחום התעבורה הצבאי יבחן בין היתר את עברו התעבורתי של הנאשם, יצלם את תיק התעבורה, ילמד אותו וביחד עם הלקוח יחליט על קו ההגנה הטוב ביותר לנאשם. עבר תעבורתי עלול להשליך על הטיפול בתיק ומסיבה זו יש להבין היכן עומדים טרם ביצוע פעולה כלשה.

קו הגנה בעניין זה יכול להיות כפירה במיוחס לו בכתב האישום וניהול משפט הוכחות או לחילופין חתירה להסדר טיעון עם התביעה הצבאית במטרה להפחית מחומרת העונש או לשנות את סעיף העבירה כך שלנהג לא תהיינה נקודות.

למשרדנו אישור לייצוג בבתי דין צבאיים בעניין עבירות תנועה בצבא. לעורכי הדין העובדים במשרדנו ניסיון עשיר בייצוג נהגים / חיילים בבתי המשפט האזרחיים והן בבתי הדין הצבאיים.

יש לזכור: אם רישיון הנהיגה שלכם נפסל ע"י בית הדין הצבאי המשמעות היא כי אסור לכם לנהוג גם על רכב אזרחי. אם חלילה תתפסו נוהגים עלול להיות מוגש כנגדכם כתב אישום בעבירת נהיגה בזמן שלילה. אם אתם צפויים להישפט בבית דין צבאי לתעבורה, מומלץ להתייעץ לקבל חוות דעת מעורך דין צבאי מנוסה וזאת על מנת להימנע מפסילת רישיון ממושכת.

5/5

אזהרה: מאמר עבירות תנועה בצבא הנו אינפורמטיבי בלבד ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ ולהיעזר בעורך דין לעניינים צבאיים / עורכי דין פלילים צבאיים. אין הכותב אחראי לשום נזק אשר ייגרם מכל סוג לעושה שימוש במאמר זה.

לשיתוף לחצו:
במאמר זה עסקנו ב-
קצת על המשרד:

למשרדנו ניסיון עשיר ורב בטיפול בתיקי תעבורה מורכבים ופשוטים כאחד. צוות משרדנו כולל עורכי דין המתמחים בדיני תעבורה בלבד וכן בעלי מקצוע נוספים המסייעים להם להעניק שירות מקצועי ומשפטי לקהל לקוחותינו.

אודות המחבר:
עו"ד ערן עקראוי

עורך דין תעבורה ונוטריון ערן עקראוי הינו עורך דין בעל משרד פרטי העוסק בדיני תעבורה למעלה מ 14 שנים וכיהן בעבר כמ"מ יו"ר ועדת בית משפט לתעבורה בלשכת עורכי הדין בישראל וכיום מכהן כיו"ר ועדת המרב"ד המחוזית בלשכת עורכי הדין.

למידע נוסף 

עוד בנושא:
ממליצים:
4.9
ישראל המדהים!תודה על שירות מסור מכל הלב הרבה מעבר למקובל.
מוטי וורנר
07:48 20 Jul 23
עורך דין מומחה לתעבורה. אני ממליץ בחום על המשרד. עזר לי בתיק והשיג תוצאה יוצאת מהכלל.
עו״ד מנחם אברהם
10:39 15 May 22
...ממליץ בחום! הצילו אותי
אופק גולד
09:06 19 Aug 21
עו"ד תעבורה ישראל מזרחי מומלץ בחום. שרות אדיב ומסור , התחשבות במחיר, והעיקר תוצאות מעולות.
Eyal Cohen
06:24 23 Sep 20
Ibrahem Amer
14:44 13 Aug 20
מעולה תודה
אבי בר סיני
19:11 19 Oct 19
שירות אישי וליווי מלא לאורך כל הדרך, והכי חשוב - עבודה מקצועית ומסורה!
Nisim Cohen
11:41 17 Oct 19
מומלץ מאוד, מקצוען אמיתי! שירות ואמינות ברמה הגבוהה ביותר. תודה
guy lerman
10:04 17 Oct 19
אין כמונו
ישראל מזרחי
08:50 15 Jun 19
טוב מאוד!מומלצ בחום!
Олег Лихачёв
08:23 12 Dec 18
מעולה מומלץ ביותר
מיכאל חזן
13:38 03 Dec 18
מעולה וטוב
dor akrawi
12:20 30 Nov 18
קיבלתי תוצאה ושירות מעולה
Igor Mihin
19:24 28 Nov 18
מעולה הטוב ביותר
Mikel Suft
19:19 28 Nov 18
עורך דין מצוין לתעבורה שמשיג תוצאות, לא יקרן מדויק וקפדן סבלניעונה על כל השאלות ומלווה את הלקוח לאורך כל הדרך בצורה הכי מנומסת שישמומלץ בחום!
19by84
12:54 18 Nov 18
תותח על ממליץ מאוד
Abo Seaf
07:59 18 Nov 18
מומלץ מאוד!!!
einat gilady
04:43 28 Jan 18
sasha Polnaryov
23:10 27 Jan 18
אורטל אלוש
21:56 27 Jan 18
עו'ד תותח !!
Roman Skubi
21:45 27 Jan 18
מעולה שירות מעל המצופה
לירון סימאנא
17:15 10 Apr 17
שרות מעלה
עמיר עקראוי
17:09 10 Apr 17
מומלץ
שלום בן חור
09:27 09 Apr 17
תותח
Emanuel Azrzar
21:58 01 Apr 17
מעולה תותח על
מוטי קשני
07:21 15 Oct 16
עזר מאוד
בתיה אוסטרייכר
15:30 08 Oct 16
מעולה תודה לך
בתיה אוסטרייכר
15:16 08 Oct 16
מעולה
תמי אוסטרייכר
08:50 04 Aug 16
שירות מעולה ותוצאות מדהימות
gan noale
10:23 15 Aug 14
שתפו בקליק