עבירת אי עצירה בתמרור עצור – כל המידע הרלוונטי במאמר זה.
קיבלתם דו”ח בגין אי עצירה בתמרור עצור עם נקודות? קיבלתם הזמנה למשפט?
במאמר זה נדון ונציע פתרונות משפטיים לנהגים אשר עברו עבירה של אי עצירה בתמרור עצור.
דוגמה לעבירת אי עצירה בתמרור עצור שטיפל משרדנו והסתיימה ללא ניקוד: לחצו על התמונה בשביל לקרוא>>
עבירה של אי עצירה בתמרור עצור מוסדרת בתקנות התעבורה – תקנה 64 ד’ לתקנות התעבורה.
עבירה זו מתחלקת לשני מצבים אפשריים:
- הזמנה למשפט (כולל ניקוד – 10 נקודות).
- דו”ח כספי על סך 250 שקלים ורישום 4 נקודות משרד הרישוי – עבירה מסוג ברירת משפט.
להלן דוגמה מוחשית להבנת ההבדל בין דו”ח ברירת קנס בגין אי עצירה בתמרור עצור לבין הזמנה למשפט בגין ביצוע עבירה זו.
סיטואציה א’ של אי עצירה בתמרור עצור:
נהג חוזר לביתו אחרי יום מתיש ואינו שם לב לתמרור עצור המוצב בדרכו. חוסר תשומת ליבו של הנהג גרמה לו לחצות את קו העצירה המוצב ליד תמרור עצור מבלי שעצר את רכבו לחלוטין כנדרש. במצב זה, זו השוטר ירשום לנהג דו”ח על אי ציות לתמרור עצור בסך 250 ₪ ורישום של 4 נקודות.
סיטואציה ב’ של אי עצירה בתמרור עצור:
נהג פוסח על תמרור עצור המוצב בדרכו וכתוצאה מהתפרצותו לצומת נהג אחר נאלץ לבלום בפתאומיות או לסטות מנתיב נסיעתו. (עבירה זו למעשה הינה עבירת אי מתן זכות קדימה וסיכון הנהג המעורב). במקרה זה תירשם לנהג הזמנה לבית משפט לתעבורה וכן הוא יוזמן לשימוע בפני קצין משטרה המוסמך ליטול את רישיון הנהיגה שלו לתקופה של 30 ימים. פסילה זו נקראת פסילה מנהלית.
כפי שניתן לראות ההבדל בין שני המצבים שתוארו לעייל הוא התפתחות העבירה ותוצאה שלה. כאשר מעורב רכב נוסף בביצוע העבירה ובכך גורם נהג א’ לסיכון ייתר משתמשי הדרך הרי שלנהג תינתן הזמנה לדין והוא יצטרך להתייצב בבית משפט לתעבורה.
עבירה נוספת הקשורה באי מתן זכות קדימה היא עבירה של אי עצירה לפני מסילת רכבת. מוזמנים לקרוא מאמר בנושא – אי עצירה לפני מפגש מסילת ברזל.
כיצד ניתן להתמודד משפטית עם רישום דו”ח תמרור עצור?
עבירת אי עצירה בתמרור עצור היא עבירה מסוג ברירת משפט וכשמה כן היא, כלומר לנהג יש ברירה לשלם את הקנס ואז ייזקפו לחובתו נקודות משרד הרישוי או להגיש בקשה להישפט תוך 90 ימים מיום שנמסר לו הדו”ח ולהתייצב בבית משפט במועד שיוזמן.
את הבקשה להישפט יש לשלוח לכתובת המופיעה בספח הדו”ח ולאחר מכן לשלוח אותו בדואר רשום או באופן מקוון דרך אתר האינטרנט של המשטרה לכתובת המצוינת בדו”ח.
באיזה אופן מתנהל ההליך המשפטי בבית המשפט לתעבורה:
דיני התעבורה הם חלק מהמשפט הפלילי מבחינה פרוצדורלית (פרוצדורה) ומתנהלים בהתאם לסדר הדין הפלילי. כאשר נהג מגיש להישפט בגין עבירה של אי עצירה בתמרור עצור הדיון יפתח בהקראת כתב האישום (במקרה שלנו הדו”ח הוא כתב האישום) בדומה למשפט הפלילי ועל הנהג יהיה למסור את גרסתו לדו”ח. לנהג יש שתי אפשרויות.
- הנהג יכול לכפור במיוחס לו (למשל כופר כי לא ביצע עבירה של אי עצירה בעצור) ולטעון כי לא ביצע את העבירה. במקרה זה, יקבע המשפט להוכחות ועל הנהג יהיה לחקור את עדי התביעה השוטרים אשר רשמו לו את הדו”ח.
- הנאשם יכול להודות באשמה עם הסדר טיעון או בלי הסדר טיעון ואז תינתן הכרעת דין בעניינו. עם מתן הכרעת הדין הנאשם יצטרך לטעון לעונש כלומר לשכנע את בית המשפט למה לתת לו עונש קל. במסגרת טיעונים לעונש ניתן לפרט אודות מצב כלכלי, עבר תעבורתי קל, מצב בריאותי של בני משפחתו וכו’.
מעבר לאפשרויות המובאות לעייל הרי שלנהג ישנה אפשרות לעלות טענות מקדמיות בגין מתן הדו”ח כגון טענה הגנה מהצדק, רישום כפול של מסר דוחות בגין אותו אירוע וכו’. סוגיית טענות מקדמיות הינה סוגיה חשובה ומשמעותית בפני עצמה, מומלץ לקרוא על נושא זה בנפרד ולהרחיב את הידע בעניין זה.
טענות הגנה אפשריות בעבירה של אי עצירה בתמרור עצור:
במקרים רבים נהגים מגיעים לבית המשפט וטוענים כי עצרו בקו עצירה עצירה מוחלטת אולם היה משהו אשר הסתיר להם את הכביש (ענפים של עץ למשל) ולכן גלשו לאחר קו העצירה. במצב זה, ככל והנהג יצליח לשכנע את בית המשפט בעזרת ראיות פורנזיות (תמונה למשל) כי היה משהו שהסתיר את הכביש יתכן ובית המשפט יקבל את גרסתו.
במצב אחר למשל, כאשר התמרור אינו גלוי לעין ולא ניתן להבחין בו במהלך הנסיעה הרי שניתן לעלות זאת בפני בית המשפט ולחדד את העובדה כי לא ניתן להבחין בתמרור. פעמים רבות גם המקום בו עמד השוטר ואכף את העבירה אינו גלוי כנדרש כך שאינו יכול להבחין בביצוע העבירה. במקרה זה, יש לציין בפני בית המשפט כי מקום עמידתו של השוטר אינו מאפשר לו להבחין בתמרור עצמו או בקו העצירה ומשכך אין סיכוי כי יכול היה להבחין בעבירה.
שימוש בשירותיו של עורך דין תעבורה:
לא מעט משרדנו נתקל בנהגים אשר מה שנקרה מנסים את מזלם בייצוג עצמי בעבירות תנועה וגם בעבירה של אי עצירה בתמרור עצור ומאבדים את רישיון הנהיגה שלהם ומדוע? בית המשפט מתייחס בחומרה לנהגים אשר לא נתנו זכות קדימה וסיכנו את ייתר משתמשי הדרך, אי ציות לתמרור עצור הינו דבר מסוכן אשר גורם ללא מעט תאונות דרכים.
מסיבה זו לפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עורך דין לתעבורה מנוסה אשר יצלם את התיק בתביעות המשטרתיות, יעבור על הנתונים המופעים בו וינסה למצוא כשלים / ליקויים בראיות אשר בסופו של יום יתמכו בגרסת הנהג ויוכיחו את חפותו. לחילופין, יחתור עו”ד להגיע להסדר טיעון ללא ניקוד כלומר להמיר את סעיף העבירה לעבירה ללא ניקוד כגון, קיפוח זכות המשתמשים בדרך.
היתרון הגדול בשימוש בעורך דין הוא הניסיון אשר יש לעורך הדין בהבנת הדברים הקטנים הקיימים בעולם המשפט ובפרט בדיני תעבורה. עורך הדין יוכל לחתור להסדר טיעון מקל עם התביעה ואף יסייע לנהג להבין אילו פעולות מומלץ לו לעשות על מנת לשמור על רישיון הנהיגה שלו.
לסיכום עבירת אי עצירה בתמרור עצור:
עבירה של אי עצירה בתמרור עצור בדומה לעבירה של אי מתן זכות קדימה, הנה עבירה חמורה ובנסיבות מסוימות יוזמן הנהג לדיון משפטי בעניינו בבית משפט לתעבורה. ככל ומדובר בדו”ח ברירת משפט ירשם לנהג קנס כספי על סך 250 ₪ וכן ירשמו לו 4 נקודות משרד הרישוי. יש להתעדכן בגין גובה הניקוד ותקופות הצבירה השונות אתר האינטרנט של משרד הרישוי.
במידה והנהג כופר בביצוע העבירה חשוב מאוד לקבל ייעוץ משפטי ע”י עורך דין לתעבורה עם ניסיון, על מנת שיבחן את התיק וביחד עם הלקוח יכין את דרכי הפעולה וקו ההגנה הרצוי.
למשרד עורכי דין ערן עקראוי ושות’ ניסיון עשיר בייצוג נהגים בעבירות תנועה בפני כל העראות המשפטיות הרלוונטיות. הנכם מוזמנים לפנות למשרדנו לצורך ייעוץ ללא התחייבות בכל אחד מאמצעי ההתקשרות באתר האינטרנט שלנו ואנו נשמח לסייע.
אזהרה: אין בשום פנים ואופן להסתמך על מאמר זה שהנו מאמר אינפורמטיבי בלבד, ולפני כל פעולה משפטים יש להתייעץ עם עו”ד תעבורה העוסק בדיני תעבורה, ואין הכותב אחראי לשום נזק מכל סוג אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.