קיבלתם דוח על נהיגה במהירות מופרזת או הזמנה לדין על מהירות ואתם חוששים לגורל רישיון הנהיגה שלכם? מאמר זה בשבילכם ויסייע לכם להבין את האפשרויות העומדות לכם.
משרדנו עוסק בייצוג נהגים בעבירות תנועה החל מדוח מהירות מסוג ברירת משפט ועד עבירות קשות שעניינן הזמנה לדין.
מאמר זה נכתב עבורכם ע”י עורך דין לתעבורה ערן עקראוי.
היום יותר מתמיד משטרת ישראל אוכפת את עבירת נהיגה במהירות מופרזת באמצעות שלל אמצעים טכנולוגיים שונים החל ממכמונות מהירות כגון ממל”ז (אקדח לייזר המופעל ע”י שוטר) דרך מכמונת מהירות הדבורה וכלה באמצעות מצלמות המהירות האוטומטיות מסוג א – 3 המוצבות בצדי הכבישים.
לא פעם יצא למשרדנו לפגוש נהגים ותיקים אשר נהגו עשרות שנים ללא עבירה אחת וביום אחד קיבלו לביתם מספר דוחות מסוג ברירת משפט הכוללים 8 נקודות חובה או 10 נקודות כל אחד וקנסות על סך אלפי שקלים.
חישוב מהיר של מצב נהגים אלו מעלה כי אם ישלמו את הדוחות הם צפויים לפסילה בשל שיטת הניקוד בעבירות תעבורה וכן לחור עמוק בכיסם אשר יגרם כתוצאה מתשלום הקנסות.
עיקר הבעיה במקרה של נהגים אלו הייתה שכולם ללא יוצא מן הכלל טענו כי לא נסעו במהירות המיוחסת להם. נהגים אלו העלו טענות שונות בקשורות לתקינות המצלמות וביקשו להגיש בקשה להישפט. במאמר זה נדון ונסקור את האפשרויות העומדות לנהג בגין דוח על מהירות ומה יכול הוא לעשות אם במידה חלפו 90 הימים הקבועים בחוק המאפשרים לו להגיש בקשה להישפט.
דוח על מהירות – אלו סוגי מכמונות/מצלמות משמשות לאכיפת עבירת מהירות?
כפי שציינו קודם לכן, למשטרת ישראל שלל אמצעים טכנולוגים לאכיפת עבירת המהירות. בפסקאות הבאות נכיר חלק מאמצעים אלו המיועדים לאכיפת עבירת מהירות:
גאסטו – א-3
מדובר במצלמות מהירות מהדור החדש הפועלות באמצעות טכנולוגיית שדה המגנטי. לכביש מושתלים שני פסים מגנטים במרחק קבוע של 2.5 מטר אחד מהשני כאשר רכב המטרה עובר בפס A המערכת נדרכת ויודעת לחשב בשבריר שנייה את מהירות המעבר מפס A לפס B.
במידה והנהג עבר את המהירות המותרת, הצילום ישלח בתקשורת סלולרית מאובטחת למרכז בקרה ושם הוא יעבור פענוח על ידי גורם אנושי לבדיקת תקינות התמונה. במידה והכל תקין, ישלח לנהג דוח מהירות מצלמה. יש לשים לב כי החוק קבע זמן התיישנות קצר למצלמות מהירות מסוג זה. בהתאם לחוק, על משטרת ישראל לשלוח לנהג דו”ח מסוג מצלמה בתוך 4 חודשים ממועד ביצוע העבירה.
להלן קישור של מיקום המצלמות א-3: פריסת המצלמות בכבישי ישראל
דוח על מהירות ממכשיר ממל”ז LTI 20-20
מד מהירות מסוג הממל”ז המכונה L.T.I 20- 20 הינה מכמונת מהירות המופעלת על ידי שוטר בשטח.
ידוע לכולנו כי לפי חוקי הפיזיקה מהירות האור היא קבועה ולא משתנה ולכן הזמן שלוקח לפולס של האינפרה אדום להגיע למטרה ולחזור מהמטרה למכשיר הנו ביחס ישר למקור השידור.
מכשיר הלייזר מחשב את המהירות בעזרת פולסים המשוגרים ממנו לכיוון רכב המטרה ובחזרה למערכת.
על מנת שהתוצאות תהיינה אמינות, יש לפעול בהתאם להוראות הפעלת המכשיר.
לקריאה מורחבת לחץ על- דוח מהירות ממל”ז וגם >> שוטר עם מצלמת מהירות.
מכשיר דבורה BEE3
מכשיר דבורה הינו מכשיר מדידה המותקן בתוך ניידת משטרה וביכולתו לאכוף עבירת מהירות גם במצב נייד
כאשר רכב המטרה מאחורי הניידת או לפניה. המכשיר פועל בשיטת דופלר (מכ”ם),
למכשיר 2 אנטנות, קדמית ואחורית וכך הוא יכול למדוד מכל כיווני הנסיעה.
דרך פעולת המדידה נעשית על ידי שיגור גלים אלקטרומגנטיים לכיוון רכב המטרה והמערכת יודעת לחשב את מהירות פגיעת הגלים ברכב המטרה וחזרה ממנו למערכת.
על מנת שתתקבל תוצאה אמינה, יש לפעול בהתאם לכללים השונים לרבות הוראות הפסיקה הרלוונטיות לאכיפת מהירות באמצעות מכשיר הדבורה.
תיקי מהירות בהם טיפל משרדנו והסתיימו ללא נקודות:
יצרן , פסיקה , חוק
המכנה המשותף לכל מכשירים אלו הוא שכולם בסופו של יום משמשים מכשירי מדידת מהירות לכל דבר ועניין. על מנת שניתן יהיה לקבל תוצאה אמינה ונכונה, יש צורך לכייל את המכשירים הללו באופן קבוע ובהתאם להוראות הפעל היצרן.
הפסיקה של בתי המשפט השונים לתעבורה בארץ וכן בית המשפט העליון דנה רבות בחלק ממכשירי אכיפת מהירות אלו למעט מכשיר גאטסו א- 3 אשר נכון לתאריך כתיבת מאמר זה עדיין מתנהלים מספר משפטים בבתי המשפט לתעבורה לגבי אמינותו. ברוב המכריע של המקרים, פסקו בתי המשפט כי מכשירי אכיפת המהירות תקינים וכשרים לבצע את מלאכתם.
מכשיר הממל”ז LTI 20-20 –
מדובר במכשיר ותיק של משטרת ישראל ולשם מדידה תקינה נדרש השוטר מפעיל המכשיר לעמוד בתנאים מסוימים המפורטים להלן:
- קו ראיה נקי נטול הפרעות בין השוטר לרכב הנמדד.
- שימוש במכשיר בלילה דורש מהמפעיל לוודא כי רכב המטרה בודד בכביש ונמצא בקטע דרך מואר.
- כיול יומי של המכשיר בתחילת המשמרת ובסופה. כאשר גם לדרישה זו יש פירוט מלא איך לבצעה.
- במדידה מעל 300 מטר יש להשתמש בחצובה עליה יונח המכשיר.
- אסור לשוטר למדוד את הרכב מבעד לשמשת הניידת.
- יש להפחית 5 קמ”ש מכול תוצאה אשר תתקבל. כך למשל נהג נוסע במהירות 50 קמ”ש יש לרשום את הדוח בגין מהירות של 45 קמ”ש. אם הנהג נוסע 80 קמ”ש יש לרשום בדוח מהירות 75 קמ”ש.
מכשיר הדבורה BEE – 3:
מדובר במכשיר ותיק המותקן על ניידת המשטרה ולצורך הפעלתו על השוטר לעמוד בין היתר בכללים הבאים אשר נקבעו ע”י ביהמ”ש והוראות יצרן:
- אסור שיהיה במקום קווי מתח גבוה או מסילת רכבת.
- בדיקת כיול המכשיר לפני תחילת המשמרת ולאחריה.
- שמירה של קשר עין עם הרכב הנמדד.
- ציון האנטנה באמצעותה בוצעה המדידה. אנטנה אחורית או קדמית.
- הפחתה של 5 קמ”ש מכל מהירות שנמדדת.
- השוטר המפעיל צריך לציין כי “נשמע צליל דופלר יחיד” וכך יהיה ניתן לקבוע כי המכשיר גילה רק רכב אחד.
- בהתאם לפסיקה על השוטר לציין כי 50 מטרים לפחות בסביבת הרכב הנמדד לא היו רכבים אחרים נוספים וכן לא היו כלי טייס או מסילת ברזל.
קיבלתי דוח על מהירות, מה עושים?
דוח על מהירות הוא למעשה כתב אישום תעבורה. היות ודיני התעבורה משתייכים למשפט הפלילי בפועל יוצא כי דוח מהירות הינו כתב אישום. דוח מהירות יכול להיות משני סוגים בהתאם למהירות בה נתפס הנהג:
- דוח ברירת משפט.
- הזמנה לדין (כמו בעבירות קשות כגון תאונת דרכים).
יש לזכור כי לצד העבירה ישנן גם את נקודות משרד הרישוי אשר עלולות לפגוע ברישיון הנהיגה של הנהג. לפירוט מלא בעניין זה ניתן לקרוא את המאמר ==> נהיגה במהירות מופרזת עונש
לענייננו דוח ברירת משפט:
דוח מסוג ברירת משפט כשמו כן הוא כלומר החוק מאפשר לנו לשלם את הדו”ח תוך 90 ימים שזה המועד האחרון לעניין תשלום הקנס ואז לספוג את הניקוד והקנס או להגיש להישפט בתוך 90 ימים ממועד קבלתו. במידה ובחרנו להישפט, יש לשלוח את הספח המצורף לדוח לאחר שמילאנו אותו כהלכה למשטרת ישראל בדואר רשום או באתר האינטרנט שלה באופן מקוון.
קרא עוד על >> ערעור על דוח תנועה לפני שתחליט לשלם את הדו”ח ולחובתך ירשמו הנקודות המופיעות לצדה.
יש לשלוח את הבקשה להישפט טרם חלפו 90 ימים המופיעים בדו”ח. במידה והבקשה להישפט לא תשלח במועדה יהיה קשה מאוד לאחר מכן לתקן את הטעות. כאשר מדובר בבקשה להישפט לאחר חלוף 90 הימים הקבועים בחוק דורשת פניה לבית משפט לתעבורה במסגרת בקשה להארכת מועד להישפט.
בבקשה זו יש להתייחס לשני תנאים בסיסים. האחד הוא הסבר מניח את הדעת לאי הגשת הבקשה להישפט במועד. התנאי השני הוא עיוות דין, כלומר אם לא יוארך המועד להישפט בגין הדו”ח, יגרם לנהג עיוות דיון חמור כגון הרשעה בעבירה אשר כלל לא ביצע.
אם לא ביצעתם את העבירה ניתן לעשות הסבת דוח תנועה לנהג אשר החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה. לקריאה על נושא זה ==> הסבת דוח תנועה. אם לא נציית להוראות שוטר נקבל דו”ח חמור של הזמנה לדין בגין אי ציות להוראות שוטר.
דוח מסוג הזמנה למשפט:
דו”ח מסוג הזמנה לדין בגין מהירות מופרזת הוא דו”ח הנרשם בגין ביצוע עבירות מהירות חריגות כלומר בדרך עירונית מעל 41 קמ”ש ובדרך בין עירונית מעל 51 קמ”ש מעל המותר לדוגמה, נהג נוסע במהירות 145 קמ”ש בכביש עם שטח הפרדה בנוי בו מותר לנסוע 90 קמ”ש. במהירויות כזו, הנהג עשוי להיפסל על ידי קצין פסילה מנהלית ובנוסף התביעה המשטרתית תבקש מבית המשפט להטיל פסילת רישיון נהיגה, תנאי ועוד עונשים.
כמו כן, הנהג צפוי להיפסל מנהלית לתקופה של 30 ימים על ידי קצין משטרה. מקום ביצוע המשפט יהיה בהתאם למקום ביצוע העבירה. כך למשל, אם העבירה בוצעה בתל אביב אז בית המשפט לתעבורה בתל אביב ידון בה. במידה והתבצעה בחיפה בית המשפט לתעבורה בחיפה ידון בה.
מה הדין לגבי נהג חדש שקיבל דו”ח על מהירות?
לגבי נהגים חדשים כדאי לשים לב היות וכל עבירת מהירות גם דו”ח על מהירות ללא ניקוד יחייב את הנהג החדש בסוף השנתיים להיות נהג חדש פעם נוספת וכן לעבור מבחן תאוריה ו/או טסט ו/או בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. אנו ממליצים לכל נהג חדש אשר עבר עבירת מהירות לפנות לעורך דין בהקדם האפשרי.
קיבלת דוח על מהירות איך עורך דין תעבורה יכול לסייע לכם:
כאמור לעיל, בין אם קיבלתם דו”ח ובחרתם להישפט ובין אם קיבלתם זימון לבית משפט לתעבורה לכל מצלמה או מכשיר מדידה יש הוראות היצרן הרלוונטיות ותנאים נוספים להפעלות אשר נקבעו בחוק ובפסיקה.
עו”ד תעבורה העוסק בדיני תעבורה יבחן לא רק את הדוח שנרשם לנהג אלה ייגש ללשכת התביעות יצלם את התיק ואת כל החומר הרלוונטי ויערוך רשימת כשלים מסודרת במטרה לגלות כשלים ראייתיים בתיק. כשלים ראייתים יכולים להיות כגון: איבוד קשר עין בין המפעיל לרכב המטרה, כויל המכשיר במעבדה, טענות משפטיות כגון התיישנות או נהג אחר נהג בזמן ביצוע העבירה ועוד.
לא מעטים המקרים אשר דוח על מהירות בוטל או תוקן לדוגמה לדוח ללא ניקוד וכן עוד מקרים בהם נהגים זוכו מכלל אשמה.
אזהרה – אין להסתמך על מאמר זה בשום פנים ואופן ובכל מקרה ומקרה יש לקבל ייעוץ משפטי ע”י עורכי הדין / עו”ד לתעבורה וכותב המאמר אינו אחראי בשום צורה על שום נזק מכל סוג שייגרם לקורא אשר מסתמך על מאמר כללי זה.