המשמעות החוקית של התיישנות עבירות תעבורה היא שממועד ההתיישנות לא ניתן להגיש נגד הנאשם כתב אישום בגין אותה עבירה שהתיישנה. למעשה הליך של התיישנות עבירה נובע מהעובדה כי גם המחוקק הבין כי לא ניתן להעמיד לדין נהג אשר ביצע עבירה לפני זמן רב. תקופת ההתיישנות בגין ביצוע העבירה תיגזר מחומרתה ועוצמתה.
ישנן סוגים שונים של עבירות בפקודת התעבורה אשר לכל אחת ואחת מהן תקופת ההתיישנות שונה. בשונה מעבירות פליליות גרידא, לעבירות תעבורה תקופות התיישנות שונות. בדומה לעבירות פליליות אחרות גם בדיני תעבורה ובמשפט המתנהל בבית משפט לתעבורה יש לעלות את טענת ההתיישנות בהזדמנות הראשונה ואם לא יעשה כך, לא ניתן יהיה להעלותה בשלב מאוחר יותר אלא ברשות בית המשפט.
במאמר זה נסקור את תקופות ההתיישנות השונות המתייחסות לעבירות תעבורה.
התיישנות על דו”ח מצלמה אוטומטית (א-3):
בשנת 2005, התקבל תיקון לחוק סדר הדין הפלילי הקובע כי משטרת ישראל צריכה לשלוח דו”ח מצולם לנהג תוך 4 חודשים מיום ביצוע העבירה. דו”ח מצולם כפי שכולנו מכירים הוא דו”ח הנאכף באמצעות מצלמת א’3 המוצבת בצדי הדרכים בכבישי ישראל.
במידה והדו”ח אינו נשלח לנהג תוך 4 חודשים ממועד ביצוע העבירה (הכוונה: הודעה על ביצוע עבירת תעבורה), ניתן יהיה לטעון טענת התיישנות בבית המשפט ולבקש את ביטול הדו”ח. יש לשים לב כי כאשר מדובר על הסבת הדו”ח לנהג אחר, תקופת ההתיישנות תהיה שונה ותעמוד על שנתיים ימים.
תיקון לחוק זה בעניין תקופת התיישנות הדו”ח התבצע מתוך הבנה כי לאחר 4 חודשים יהיה קשה לנהג לשחזר את נסיבות ביצוע העבירה ולהבין האם הוא נהג ברכב או שמה אדם אחר מטעמו. במידה ואכן נהג אחר החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה אך הנהג יתקשה לאתרו תפגע למעשה זכותו להתגונן מפני המיוחס לו והוא עלול להיות מורשע בעבירה אשר כלל לא ביצע.
מה לגבי דוחות מצולמים המתבצעים על ידי שומרי הדרך?
למי שלא יודע מיזם שומרי דרך הנו מיזם בו מתקינים אזרחים אפליקציה לטלפון המתעדת בכביש עבירות תנועה מסכנות חיים. את תיעוד העבירה מעבירים שומרי הדרך למרכז בקרה ושם בהתאם לחומרת העבירה מתקבלת החלטה האם לאכוף כנגד הנהג דו”ח תנועה או שמה להזהירו בלבד. נהגים רבים נוטים להתייחס לתיקון לחוק משנת 2005 בעניין התיישנות עבירות תעבורה כאילו חל הוא גם על צילום עבירה בווידאו שצולמה על ידי שומרי דרך.
עניין סוגיית התיישנות עבירה מצולמת ע”י שומרי דרך הגיע לפתחו של בית המשפט המחוזי בירושלים אשר החליט לקבל את עמדת המדינה וקבע כי תקופת התיישנות במקרה של דו”ח המצולם על ידי שומרי דרך תעמוד על שנה כמו כל דו”ח תנועה רגיל אחר. מסיבה זו, דו”ח מצולם של שומרי דרך (דו”ח שימוש בטלפון נייד, דו”ח אור אדום וכו’) תקופת ההתיישנות בגינו תעמוד עד שנה ולא 4 חודשים.
שלחתי בקשה להישפט על דו”ח תנועה שקיבלתי, מתי תחול ההתיישנות לאחר המשלוח?
מרבית העבירות בדיני התעבורה הן עבירות מסוג ברירת קנס, כלומר לנהג יש שתי אפשרויות:
- לשלם את הדו”ח תנועה ואז הדבר יחשב להודאה באשמה.
- לבקש להישפט בגין הדו”ח ולהתייצב בבית משפט לתעבורה לדיון בעניינו.
במידה והנהג ביקש להישפט בגין הדו”ח, יהיה עליו להגיש את הבקשה תוך 90 ימים ממועד קבלת הדו”ח לידיו. על מנת להגיש את הבקשה להישפט, יש למלא את ספח הבקשה ולשלוח אותו למדור פניות נהגים ארצי בדואר רשום. ניתן גם לשלוח את הבקשה להישפט באתר משטרת ישראל באופן מקוון.
כתובת מדור פניות נהגים (מפנ”א) המדויקת רשומה על גבי הדו”ח.
במידה והנהג שלח את הבקשה להישפט לדוגמה בגין דו”ח מערכת האורות בלתי תקינה או עצירת רכב במקום המיועד לנכה ולא קיבל הזמנה לדין תוך שנה ממועד שליחת הבקשה, תחול התיישנות ולא ניתן יהיה לנקוט בהליכים משפטיים נגדו.
נהג אחר החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה
לא אחת אנו עדים לדוחות הניתנים לנהגים שונים כאשר למעשה לא הם נהגו ברכב במועד ביצוע העבירה. הדבר אפשרי במקרה בו ילד החזיק ברכב אביו, עובד החזיק ברבב מעסיקו או סתם מקרה בו אדם אפשר לגורם אחר לנהוג ברכב ולמרבה הצער ביצע עבירת תנועה אך הדו”ח הגיע על שמו של בעל הרכב. היות וקיימת חזקת הבעלות, במקרה זה דו”ח התנועה ישלח לבעלים של הרכב למרות ובעל הרכב כלל לא החזיק בו.
במקרה זה, אפשר המחוקק לנהג להסב את דו”ח התנועה על שמו של הנהג שהחזיק ברכב במועד ביצוע העבירה ולהעביר את הודעת הקנס לרבות הנקודות על שמו. יש לשים לב כי לא ניתן לפצל בין הניקוד לקנס הכספי שכן מדובר בעבירה אחת הכוללת את שני הדברים הללו יחדיו. את הבקשה להסבת הדו”ח על שמו של הנהג שהחזיק ברכב במועד ביצוע העבירה יש להגיש תוך 90 ימים ממועד קבלת הדו”ח. במידה ופעולת ההסבה לא תעשה בתוך 90 ימים אלו, לא ניתן יהיה להסב את הדו”ח ולצורך הארכת המועד לעשות כן יש לפנות לבית המשפט לתעבורה בבקשה להארכת מועד להישפט.
במקרה של הסבת דו”ח לנהג אחר הרי שתקופת התיישנות עבירות תעבורה תעמוד על שנתיים ולא 4 חודשים כפי שראינו קודם לכן. הסיבה לתקופת התיישנות ארוכה יותר נעוצה בטעם כי פעולת ההסבה לרבות משלוח דואר רשום לנהג החדש וכו’ אורכת זמן ולכן יש לאפשר למשטרת ישראל לבצע את כל הפעולות הנדרשות לצורך ההסבה והנפקת דו”ח חדש ללא חשש כי תעלה טענת התיישנות.
אילו מסמכים יש לצרף לבקשה להסבת דו”ח תנועה
כאשר מוגשת בקשה להסבת דו”ח תנועה מצולם יש לצרף את המסמכים הבאים:
- צילום רישיון הנהיגה של הנהג שהחזיק ברכב במועד ביצוע העבירה.
- תצהיר מטעמו כי אכן הוא החזיק ברכב במועד הנקוד בדו”ח.
- ייפוי כוח מטעמו לטובת עורך הדין המאמת את התצהיר ומגיש את בקשת ההסבה בשמו.
מהי תקופת ההתיישנות בעבירות מסוג הזמנה לדין?
עבירות הזמנה לדין הן עבירות תעבורה חמורות כגון נהיגה בשכרות, נהיגה בזמן פסילה, עבירות מהירות גבוהה וכו’. במידה ונרשמה נגדכם הזמנה לדין בגין עבירות תעבורה, תקופת ההתיישנות במקרה זה תעמוד על 5 שנים. במידה ולא יוגש כתב אישום נגדכם בתוך 5 שנים ממועד ביצוע העבירה ניתן יהיה לעלות טענת התיישנות.
טבלה מסכמת תקופת התיישנות:
סוג העבירה |
תקופת ההתיישנות |
דו”ח מצלמה א’3 |
4 חודשים ממועד צילום העבירה |
דו”ח מצלמה א’3 אשר הוסב על נהג אחר |
שנתיים |
דו”ח תעבורה מצולם על ידי שומרי דרך |
בדומה לדו”ח תנועה אחר שנה ממועד צילום העבירה |
דו”ח תנועה מסוג ברירת משפט |
שנה ממועד הגשת הבקשה להישפט על ידי הנהג |
הזמנה לדין בגין ביצוע עבירת תנועה חמורה |
5 שנים |
אילו פעולות עוצרות את מרוץ ההתיישנות?
כפי שראינו לעייל תקופות התיישנות בדוחות תנועה מסוג מצלמה היא 4 חודשים ואילו בדו”ח רגיל היא 12 חודשים. ככל ובמסגרת פרק זמנים זה תפעל משטרת ישראל ותבצע פעולות כלשהן בדו”ח, ייעצר מרוץ ההתיישנות והוא יספר מחדש ממועד ביצוע אותה פעולה.
לדוגמה, ככל והנהג צולם נוסע במהירות מופרזת אך בתוך ארבעת החודשים שלחה לו משטרת ישראל דואר רשום בגין אותו פעולה או ערכה תרשומת כלשהי, מרוץ ההתיישנות ייעצר והנהג לא יוכל לטעון טענת התיישנות. כל פעולה אשר תבצע משטרת ישראל או התביעות המשטרתיות בתיק תעצור את תקופת ההתיישנות.
טענת התיישנות בבית המשפט:
שימו לב, כי טענת התיישנות בבית המשפט הינה טענה מקדמית ונאשם אשר טוען להתיישנות, יהיה עליו לטעון זאת בהזדמנות הראשונה. הזדמנות ראשונה בעניין זה היא במהלך הדיון הראשון אשר יקבע בעניינו בבית משפט לתעבורה. כמו כן, הזדמנות הראשונה יכולה להיות במקרים מסוימים בבקשה אשר מגיש הנהג לבית המשפט. יש לשים לב לעניין זה ולפני כל פעולה להתייעץ עם עורך דין על מנת שלא נפסיד את הטענת התיישנות.
לדוגמה, נהג ביקש להישפט בגין עבירה של נסיעה נגד כיוון התנועה או הובלת מטען בניגוד לתקנות אך ההזמנה לדין הגיע לאחר שנה וחצי ממועד הגשת הבקשה. הטענה הראשונה בבית המשפט במקרה זה היא טענה מקדמית של התיישנות. שימו לב כי התכתבות בין אם מדובר בהתכתבות חד צדדית של הנהג עם המשטרה תביא להארכת מועד ההתיישנות.
שימוש בשירותיו של עורך דין לתעבורה:
במקרה של התיישנות עבירות תעבורה רצוי ומומלץ להיוועץ עם עורך דין לתעבורה אשר יבדוק את המועדים הרלוונטיים למשלוח הדו”ח לעניין התיישנותו. יש לזכור כי התיישנות עבירת תעבורה לא תמיד חלה באופן אוטומטי וישנם מועדיי התיישנות שונים כפי שפורט בטבלה לעייל.
עורך דין תעבורה ידאג לצלם את החומרים הרלוונטיים מהתביעה המשטרתית ולהגיש בקשות שונות לרבות ביטול הדו”ח במקרה הצורך. מעבר לכך, עו”ד המתמחה בדיני תעבורה יסייע לנהג לעלות את טענותיו בפני בית המשפט ולהציג את כל האסמכתאות המחזקות את גרסתו כי מדובר בדו”ח שהתיישן. משרדנו משרד עורכי דין ערן עקראוי ושות’ מתמחה ובקיא בדיני תעבורה ובמשפט הפלילי. קיבלתם דו”ח ואינכם בטוחים אם הדו”ח התיישן או כיצד ניתן להתמודד עמו, פנו למשרדנו לשם ייעוץ משפטי ללא התחייבות ואנו נשמח לעזור.