נהיגה בשכרות, המדריך המלא והמקיף ביותר שתמצאו ברשת.
נתפסת נוהג בשכרות? במדריך זה תמצא את כל המידע הנחוץ על עבירת הנהיגה בשכרות,
מה העונש בגין עבירה זו, מה ניתן לעשות, ועוד.
נהיגה בשכרות המדריך המלא מאת עו”ד תעבורה ערן עקראוי – משרדנו מתעסק בתיקי שכרות מורכבים ובמדריך נהיגה בשכרות זה, תמצאו מידע שאספנו במיוחד בשבילכם זה שביצע עבירת השכרות וגם זה ששומר על החוק. מומלץ לקרוא בעיון ולהכיר את החוק והכללים השייכים לו.
במדריך זה נדון ונתייחס לנושאים הרלוונטיים הבאים:
- הקדמה ומבנה ההליך, חלק א’
- מיהו שיכור, חלק ב’
- מה העונש הקבוע בחוק, חלק ג’
- מהי המידה הקבועה בחוק לנהיגה בשכרות, חלק ד’
- בדיקת מאפיינים ונשיפון, חלק ה’
- סירוב לבדיקת נשיפה, חלק ו’
- פסילה מנהלית על ידי קצין משטרה וביטולה, חלק ז’
- איך עובד מכשיר הינשוף, חלק ח’
- חשיבות יעוץ עם עורך דין העוסק בנהיגה בשכרות, חלק ט’
- נתפסתי בשכרות מה עושים ? ניהול משפט או הסדר טיעון? חלק י’
- נהיגה תחת השפעת סמים פרק מיוחד.
הישגים של המשרד בעבירת שכרות-
נהיגה בשכרות – הקדמה ומבנה ההליך סקירת חלק א’
עבירת נהיגה בשכרות היא אחת מבין העבירות החמורות ביותר בעבירות התעבורה ובתי המשפט נוהגים להחמיר עם נהגים שיכורים. הסיבה לכך היא מחקרים המצביעים על קשר ישיר בין נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים לתאונות דרכים.
בשנים האחרונות, אנו עדים לגידול במספר תאונות הדרכים בישראל בשל שימוש באלכוהול בזמן נהיגה. שתיית אלכוהול הפכה לנורמה בכל מקומות הבילוי לצעירים, אירועים משפחתיים וכו’. חשוב לשים לב כי השפעת האלכוהול מתחילה כבר בריכוזים נמוכים ולא כפי שנהוג לחשוב כי רק לאחר שתיה מרובה הנהג אינו שולט במעשיו.
השפעת האלכוהול משתנה מאדם לאדם ותלויה במבנה הגוף, במשקל ובגיל הנהג. האלכוהול משפיע עלינו כבר מהמשקה הראשון ויחסו של המחוקק
לעבירה זו אינו מותיר מקום לספק בדבר חומרת שילוב שתיית אלכוהול ונהיגה. ראייה לכך היא העונש הדרקוני שהטיל המחוקק על נהגים שיכורים, פסילת רישיון למשך שנתיים.
בשל המסוכנות הנובעת מעבירה זו, משטרת ישראל מגבירה את האכיפה במקומות הבילוי, בעיקר במקומות בילוי של צעירים שם תופעת השתייה שכיחה וגבוהה.
על מנת לאתר נהגים שנוהגים בשכרות, משתמשת משטרת ישראל במכשירים DRAGER ALCOTEST 7110 MK3 IL ו- “Drager IL 9510” המכונים “ינשוף”
וכן בבדיקת דם, כאשר בדיקת דם נתונה להחלטתו של השוטר.
ההליך מרגע העיכוב על ידיי שוטר בשטח יראה כך :
בהתאם להוראות החוק המידה למדידת כמות אלכוהול לצורך עבירת שכרות הינה:
1. חמישים מיליגרם של אלכוהול במאה מיליליטר של דם.
2. ריכוז האלכוהול באוויר נשוף ברמה שוות ערך לריכוז האמור בפסקה (1) או 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אחד בדוגמה של אוויר נשוף שנעשתה בבדיקה נשיפה.
הערה – למרות שהחוק קובע כמות האלכוהול מותרת של 240 מיקרוגרם, משטרת ישראל מגישה כתבי אישום רק נגד נהגים אשר נמצא בבדיקת הנשיפה שלהם מעל 290 מיקרוגרם אלכוהול אוויר נשוף בליטר אחד.
מיהו נהג שיכור? חלק ב’
בפתח פסקה זו נציין ונאמר כי פעמים רבות נהגים רבים סבורים כי הם יכולים לשתות כמות אלכוהול כזאת או אחרת אך אינם מרגישים שיכורים או תחת השפעת אלכוהול. אולם, יש להבין כי אלכוהול יכול להשפיע על כל אדם בצורה שונה ובדיוק מסיבה זו קבע המחוקק מידה אחידה ( המידה הקבועה בחוק ) לצורך בדיקת עבירת השכרות ללא קשר להרגשה אם הנהג מרגיש שיכור או לא.
ובכן, כעת נבדוק ונראה מי יחשב “נהג שיכור”.
סעיף 64ב’ לפקודה הגדיר ארבעה סוגים של נהגים שיכורים:
• כל מי ששותה “משקה משכר” בעת הנהיגה או בעת שהוא ממונה על הרכב (כגון מורה נהיגה).
• אדם שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן.
• נהג אשר בגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שקבע שר התחבורה בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת (“המידה הקבועה”).
לעניין המידה הקבועה ראה הרחבה מה המידה הקבועה בחוק נהיגה בשכרות חלק ד’.
• מי שנתון תחת השפעת משקה משכר או תחת השפעת סם מסוכן ובלבד שבבדיקת מעבדה לא נמצא שריכוז האלכוהול בדמו נמוך מהסף שנקבע בתקנות (“המידה הקבועה”).
מה העונש הקבוע בחוק ל- נהיגה בשכרות, חלק ג’
סעיף 39א’ לפקודה מדבר על פסילת מינימום ארוכה לנהג אשר הורשע בעבירת שכרות. בהתאם לסעיף חוק זה, העונש בגין נהיגה בשכרות לא יפחת משנתיים ימים. מדובר בעונש מינימום אשר הטיל המחוקק על נהג שיכור והוא מוסדר בסעיף 62(3) לפקודת התעבורה.
להלן תוכן הסעיף המגדיר את עונש המינימום:
הורשע אדם על עבירה כאמור בסעיף 62(3), דינו – בנוסף לכל עונש אחר – פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לתקופה שלא תפחת משנתיים,
ואם כבר הורשע על עבירה זו בשנה שקדמה לאותה עבירה – פסילה לתקופה שלא תפחת מארבע שנים; אולם רשאי בית המשפט,
בנסיבות מיוחדות שיפרש בפסק הדין, להורות על פסילה פחותה יותר.
דהיינו, סעיף 39א’ לפקודת התעבורה מסביר כי עונש על נהיגה בשכרות הנו שלילת רישיון לשנתיים ימים גם אם מדובר בפעם הראשונה בחייו של הנהג שנתפס נוהג בשכרות. יש לזכור כי עונש זה אינו כולל עונשים נלווים אחרים כגון פסילה על תנאי, מאסר על תנאי, קנס וכו’.
ללא ספק מדובר בעונש דרקוני לתקופה ארוכה וממושכת כאשר יש לשים לב כי לכמות אין כל רלוונטיות למשך תקופת הפסילה. כך למשל, יתכן כי נהג אחד ייתפס נוהג עם כמות אלכוהול בריכוז של 295 מיקרוגרם ואילו נהג אחר ייתפס עם ריכוז של 650 מיקרוגרם. שני הנהגים הללו חרף הפער הכמותי ביניהם, יהיו חשופים לעונש דומה דהיינו פסילת רישיון נהיגה לשנתיים ימים.
לאחרונה עלתה הצעה בכנסת לתיקון פקודת התעבורה בנוגע לעבירה של נהיגה בשכרות אשר תיצור מדרג ענישה בהתאם לכמות האלכוהול בגוף הנהג. טרם התקבלה החלטה בנוגע להצעה זו כך שנכון למועד כתיבת שורות אלה עונש הפסילה בגין נהיגה בשכרות הינו שנתיים ימים ללא יוצא מן הכלל.
לקריאת ההצעה שעלתה בכנסת >> כנסו.
יחד עם זאת, חשוב לציין לציין כי בשכרות (רמת האלכוהול באוויר נשוף) של 290 מיקרוגרם עד 350 מיקרוגרם ישנה נטייה מצד התביעה לענות לדרישות של הסנגור להקל בעונש אשר יוטל בסופו של יום על הנהג השיכור כמובן בהתאם לכשלים הראייתיים שימצאו בחומר הראיות.
מהי מדיניות התביעה המשטרתי בנוגע לריכוז אלכוהול גבוה?
בניגוד לנאמר לעייל, כאשר מדובר בריכוז אלכוהול של 450 מיליגרם ומעלה, תקשיח התביעה המשטרתית את עמדתה בנוגע להסדרי הטיעון בפרט כאשר בדיקת המאפיינים שלילית. יש לזכור כי בסופו של דבר הכול תלויי נסיבות וכל מקרה נבחן לגופו, כאשר עו”ד יבחן את חומר הראיות בצורה מדוקדקת ובהתאם לכך יקבע את קו ההגנה הרצוי שייטיב עם הנאשם.
מה המידה הקבועה בחוק ל- נהיגה בשכרות חלק ד’
מה “המידה הקבועה” לנהיגה בשכרות?
- חמישים מיליגרם של אלכוהול במאה מיליליטר של דם.
- ריכוז אלכוהול באוויר נשוף ברמה שוות ערך לריכוז האמור בפסקה (1) או 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אחד בדוגמה של אויר נשוף שנעשתה בבדיקה נשיפה.
הערה – למרות שהחוק קובע מידה של 240 מיקרוגרם (כך מופיע בחוק), משטרת ישראל מגישה כתבי אישום רק נגד נהגים אשר נמצא בבדיקת
הנשיפה שלהם מעל 290 מיקרוגרם (כולל 290) אלכוהול בליטר אחד.
יש לזכור כי אין זה משנה אם אתה מרגיש שיכור או לא. אלכוהול משפיע על כל אדם בצורה שונה ועל כן נקבע בחוק מידה אחידה כאמור לעיל בה יחשב אדם כנוהג בשכרות.
לגבי נהיגה בשכרות של נהג חדש יש לשים לב. כי נהגים חדשים / צעירים / נהגים מקצועיים אסור לשתות בכלל. אמנם החוק מתיר לנהגים אלו לשתות כמות מזערית של עד 50 מ”ג אך בשל חוסר היכולת לוודא כמות נמוכה זו מומלץ לאוכלוסייה זו לא לשתות כלל אפילו לא טיפת אלכוהול אחת.
בדיקת מאפיינים ונשיפון, חלק ה’
בדיקה זו הינה למעשה בדיקה קוגניטיבית, לא מדעית והיא איננה מוסדרת בחקיקה. בדיקת המאפיינים תערך לנהג לפני הבדיקה במכשיר הינשוף זאת כאשר
עולה חשד כי הוא נוהג בשכרות. בדיקה זו למעשה התרשמות סובייקטיבית של השוטר בשטח מרמת שכרותו וחוסר תפקודו של הנהג.
בדיקה זו מאפשרת לשוטר לבקש מהנבדק לבצע פעולות שונות כגון:
- עמידה,
- הליכה על קו ישר,
- הבאת אצבע ימין ושמאל לאף,
- גורמים נוספים כגון ריח מהפה, התרשמות כללית ועוד…
ככל והנהג עבר מבחנים אלו בהצלחה הרי שהדבר ייזקף לזכותו. ככל ונכשל הרי שתוצאות הבדיקה יסייעו לתביעה המשטרתית להוכיח את רמת שכרותו בפרט כאשר נמצא בדמו ריכוז אלכוהול גבוה. יש לזכור כי בדיקת מאפיינים אינה בדיקה מדעית, מדויקת או חקוקה. מסיבה זו, לאחר בחינה קפדנית של דו”ח הבדיקה כל חריגה בביצועה מאפשרת לעו”ד לערער על ממצאיה ואמינותה.
רקע היסטורי
בדיקת המאפיינים הינה, שריד ישן למצב המשפטי שקדם לתיקון פקודת התעבורה מס’ 72 כאשר בשנת 2005 נכנס לשימוש המשטרה מכשיר הינשוף.
בעבר, על מנת להרשיע אדם בשכרות היו משתמשים בבדיקת מאפיינים, אולם כיום יש את בדיקת ינשוף לבדיקת נהיגה שכרות. יחד עם זאת, בדיקת המאפיינים עדיין נערכת גם היום ואין לזלזל בבדיקה זו היות וניתן להרשיע רק על תוצאותיה למרות שאין חובה לבצעה להבדיל מבדיקת ינשוף.
סירוב לבדיקת נשיפה, חלק ו’
עוכבת בחשד לנהיגה בשכרות האם ניתן לסרב לבדיקה? ובכן, התשובה היא חד משמעית לא!
סירוב לבדיקת שכרות = נהיגה בשכרות. עצם הסירוב ל- בדיקת שכרות יוצר חזקה כי הנהג/ת, נהג בשכרות גם אם בפועל לא שתה טיפת אלכוהול אחת.
יש לציין כי על השוטר להסביר את מהות הסירוב לנהג, אי הסבר מצד השוטר כי סירוב יחשב לנהיגה בשכרות בשפה פשוטה ומובנת יכול להביא לזיכוי נאשם.
לקריאה נוספת בנושא לחץ ==> סירוב לבדיקת נהיגה בשכרות
פסילה מנהלית על ידי קצין וביטולה ב- נהיגה בשכרות , חלק ז’
השוטר המטפל באירוע השכרות יביא לנהג זימון לשימוע שיערך עד 3 ימים ממועד ביצוע העבירה ואישור על נטילת הרישיון כאשר האישור מהווה רישיון נהיגה זמני עד השימוע. במקרים מסוימים, מגיע קצין משטרה למקום האירוע והליך השימוע נעשה במקום. פסילה מנהלית ע”י קצין משטרה מוסדרת בפקודת התעבורה בסעיף 47 לפקודה. הפסילה תהיה ע”י קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה.
שימוע ע”י קצין משטרה:
נטל השוטר את רישיון הנהיגה, ייתן לנהג אישור על נטילת הרישיון וזימון להופיע בתוך שלושה ימים במועד שיקבע בפני קצין משטרה לצורך החלטה בדבר פסילת רישיון נהיגה שלו (השימוע). אישור שניתן כאמור ע”י השוטר, יראו אותו כרישיון הנהיגה שניטל וזאת עד למועד שנקבע לזימון הנהג בפני קצין המשטרה. יש לשים לב כי שוטר שאינו קצין בדרגת מפקח ומעלה לא יכול לפסול מנהלית רישיון נהיגה ואין בסמכותו לערוך שימוע כלל וכלל.
מה צריך הקצין לשקול בשימוע המנהלי:
- מסוכנות – מניעת סכנה לציבור מהמשך נהיגתו של הנהג, רכיב זה יכול להיקבע ע”י העבר התעבורתי.
- ראיות לכאורה – על הקצין לבחון אם קיימות ראיות לכאורה המצביעות על כך שהנהג עבר עבירה של נהיגה בשכרות.
תנאים אלו הינם תנאים מצטברים אשר על קצין המשטרה לשקול אותם בטרם ייטול את רישיון הנהיגה של הנהג לתקופה של 30 ימים.
לכמה זמן תהיה תקפה הפסילה?
- עבירה שגרמה לתאונת דרכים שבה נהרג אדם – קצין המשטרה יפסול את הנהג מלהחזיק ברישיון נהיגה לתקופה של 90 ימים;
- בעבירה שגרמה לתאונת דרכים שבה נחבל אדם או ניזוק רכוש – רשאי הקצין לפסול את הנהג מהחזיק ברישיון נהיגה לתקופה של 60 ימים;
- בעבירה מן המפורטות בתוספת הרביעית כגון: עבירת שכרות, עבירות מהירות ועוד- רשאי הקצין לפסול את הנהג מהחזיק ברישיון נהיגה לתקופה של 30 ימים.
הערה: באם לא תופיע לשימוע בפני הקצין רשאי הוא לפסול אותך בהעדרך.
בקשה לביטול או קיצור הפסילה המנהלית:
- לקריאה על מאמר לחצו ==> בקשה לביטול פסילה מנהלית
יש לזכור הפסילה המנהלית אינה מקדמה על חשבון העונש ועל כן במקרים מסוימים לאחר ייעוץ משפטי עם עורך דין ניתן לפעול לביטולה או קיצורה.
חשוב לדעת: פסילה מנהלית נחשבת כפסילה לכל דבר ועניין ומי שייתפס נוהג בזמן פסילה מנהלית נחשב כמי שנוהג בזמן פסילה.
איך עובד מכשיר הינשוף, חלק ח’
מכשיר DRAGER ALCOTEST 7110 ומכשיר “Drager IL 9510” המכונים “ינשוף”, מיוצרים בגרמניה ומשמשים את משטרת ישראל לאכיפת עבירת השכרות, בית המשפט העליון בפס”ד ענת עוזרי דן בהרחבה איך וכיצד פועל הינשוף.
אז איך פועל המכשיר ינשוף?
הנבדק נושף אוויר מרֵאותיו אל צינורית אשר מחוברת למכשיר באמצעות פּיה סטרילית. האוויר נכנס אל תא מדידה.
בתוך תא מחומם האוויר הנשוף נבדק על-ידי שני חיישנים:
- חיישן EC המבצע בדיקה אלקטרו-כימית על-ידי תא המייצר זרם חשמלי שעוצמתו משתנה בהתאם לכמות האלכוהול המזוהה. חיישן זה נועד לוודא בעיקר את סוג החומר הנמדד (אלכוהול);
- וחיישן IR הבודק את דגימת האוויר באמצעות הקרנת גלי אינפרה אדום על האוויר הנשוף (הכמות במ”ג).
בדיקת החיישן IR נעשית פעמיים; כאשר התוצאה הנמוכה מבין השתיים, היא הקובעת. תוצאות הבדיקה נרשמות ביחידות של 5 מק”ג.
המכשיר “מעגל’ את התוצאות באופן אוטומטי כלפי מטה. למשל: תוצאה של 293 מק”ג תוצג כ-290 מק”ג. לצורך אימות כיוּלו
של המכשיר נעשית לו בדיקת אימות אחת ליממה. כיצד?
גז יבש עם שיעור אלכוהול ידוע מוזרם אל תוך המכשיר מתוך בלון אימות, שהריכוז בו הוא בדרך כלל 350 מק”ג. אם זיהה המכשיר פער בין מדידתו-שלו לבין השיעור הידוע (2%), הנקוב על הבלון עצמו יודיע המכשיר על קיומה של תקלה ויינעל.
עדיין יש לבדוק את בדיקות הכיול שנעשו למכשיר (כיול יומי וחצי שנתי), כמו כן, יש לבדוק אם הבלון שבו כויל המכשיר תואם לתעודה שצורפה לכתב האישום ועוד נתונים רבים….
יש לזכור שהמכשיר הוא כלי מדידה וככזה הוא נדרש להיות מכויל וכן להיות מתופעל על פי הוראות היצרן וזאת על מנת שתתקבל תוצאה מדויקת ועל כן נדרש מהמפעיל (שוטר) לפעול על פי הנהלים שכן אם לא יעשה כן, לא ניתן יהיה להגיע לרמת ההוכחה הנדרשת במשפט הפלילי.
כך למשל, משרדנו נתקל בתעודת הגז שאתו משתמשת המשטרה לכייל את המכשיר בו היה מס’ צילינדר דהיינו הבלון שונה ממה שנרשם בכתב היד בפלטי הכיול.
זוהי אומנם רק דוגמה אחת ויש מאות של דוגמאות שלא נוכל להביא במאמר זה.
חשיבות יעוץ עם עורך דין תעבורה ב- נהיגה בשכרות, חלק ט’
עו”ד לתעבורה מנוסה מזהה כל פגם ראייתי הקל שבקלים ומביא לזיכויו של הלקוח או לחילופין הסדר מקל עם התביעה המשטרתית. אחד מיעדי ה”תקיפה” העיקריים בתיק שכרות הוא מהימנות בדיקת השכרות. כך למשל עו”ד תעבורה יבדוק בין היתר את הפעולות הבאות:
- כיול המכשיר, כיול יומי וכיול תקופתי.
- זמנים בתיק, יש חשיבות להמתין 15 דקות בטרם תתבצע בדיקת הינשוף כאשר השוטר משגיח על הנהג ומוודא כי לא אכל או שתה או הקיא או עישן.
- דוגמה נוספת לבדיקה שעור דין מבצע בחומר הראיות היא החלפת פיית נשיפה בין בדיקה לבדיקה.
כאמור לעיל, כל אחד מהגורמים הללו הם פגיעה בתשתית הראייתית היכולה להביא לזיכוי הנהג או להסדר מקל תלוי בנסיבות. יש לזכור כי הדוגמאות המצוינות לעייל הינן מעטות וישנם גורמים נוספים אשר צרכים להיבדק במסגרת לימוד התיק.
הביטוי “אם שותים לא נוהגים” הוא טוב ויפה אך יחד עם זאת, אם נתפסתם נוהגים בשכרות יש לזכור כי הענישה בעבירה זו הינה דרקונית הכוללת פסילת מינימום של שנתיים גם אם מדובר בפעם הראשונה בנוסף לעונשים נלווים הקבועים בחוק. אם כן, כיצד ניתן לסטות מעונש המינימום?
תשובה לכך היא שבמקרים של עבירת השכרות חשוב להתייעץ עם עורך דין נהיגה בשכרות מנוסה אשר יצלם את כל החומר הרלוונטי מהתביעה המשטרתית, ייבחן את החומר שבתיק מבחינת הליקויים הנמצאים בו לרבות התנהלות השוטרים בשטח וכל דבר אשר יכול לעזור לנאשם.
עו”ד מיומן ומקצועי ימיר את סעיף השכרות לסעיף קל יותר של נהיגה תחת השפעת אלכוהול וידאג לפסילה קצרה או ינהל את התיק בצורה מקצועית כך שהמטרה העיקרית היא שהרישיון לא יפסל לשנים רבות אלא לתקופה קצרה ככל שניתן.
נתפסתי ב- נהיגה בשכרות מה עושים ? ניהול משפט? הסדר טיעון? חלק י’
במידה ונתפסת נוהג בשכרות ישנה חשיבות גרבה לפנות לעורך דין תעבורה הבקיא בעבירת הנהיגה בשכרות כאשר בשלב הראשוני יוציא עורך הדין את חומר הראיות מלשכת התביעות המשטרתית לצורך בחינתו ולימודו. לא אחת משרדנו נתקל בנהגים אשר סברו כי החומר (הכוונה תיק השכרות) נמצא בידם כאשר כלל אינם הבינו כי קיימת חשיבות רבה לצלם את החומר הראייתי מלשכת התביעות ואין הכוונה לדו”ח שקיבלו בשטח מהשוטר.
דו”ח שכרות (כתב האישום) כולל את הטפסים והבדיקות הבאים:
בדיקת מאפיינים
פלטי המכשיר (התוצאות שהתקבלו בנשיפה)
מזכרי השוטרים
כיול יומי וחצי שנתי
דו”ח עיכוב
ועוד מסמכים שונים המשתנים ממקרה למקרה.
יש לצלם את כל החומר מלשכת התביעות המשטרתית ולאחר מכן לבדוק בחומר הראיות האם ישנם כשלים וחוסרים. כשלים יכולים להיות לדוגמא בעיות זמנים, בעיות במכשיר עצמו, מיומנות של השוטר המפעיל עצמו ועוד ועוד.
הסדר טיעון או בשמו העממי “עסקה”:
במידה והנאשם מבין כי פניו להסדר טיעון יש להבין תחילה מהו הסדר זה ואיך הוא בא לידי ביטוי בתיק נהיגה בשכרות. בעצם, כתב האישום בגין עבירת שכרות הוא לרוב לפי סעיף 62(3) + 64ב (א) + 39(א) לפקודת התעבורה ותקנה 169 א לתקנות התעבורה.
איך יתכן שבהסדר טיעון נפסלים נאשמים לתקופות קצרות יותר מעונש המינימום?
במסגרת הסדר הטיעון, ממירה התביעה את הסעיפים שלעיל בסעיף אישום קל יותר של “נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים לפי תקנה 26(2) לתקנות התעבורה. היתרון הגדול בסעיף זה הוא ביטול חובת פסילה של שנתיים עונש המינימום. למעשה, סעיף זה מסייע לצדדים במצבים בהם ישנם כשלים בתיק אשר מפחיתים מעוצמת הראיות.
לקריאה על הסדרי טיעון בהרחבה לחץ כאן
ניהול משפט הוכחות:
ניהול משפט הוכחות קורה כאשר נאשם כופר כפירה מלאה או חלקית במיוחס לו וזאת להבדיל מהסדר טיעון שם הוא מודה בעבירה קלה יותר. ישנו את ניהול משפט ההוכחות כאשר ניהול המשפט מתחיל בהקראה בבית המשפט שם הנאשם או כופר באשמה או חלקה או מודה בה. במידה והנאשם מודה, תינתן הכרעת דין וייגזר דינו. במידה והנאשם כפר בכתב האישום או חלקו ישמע התיק ויוצגו הראיות בפני בית המשפט אשר לאחר מכן יקבע ויחליט אם הנאשם אשם או זכאי.
תהיה הדרך בה תבחרו רק אל תשכחו כי עבירת השכרות הינה עבירה חמורה בעלת השלכות מרחיקות לכת על רישיון הנהיגה של הנהג מעבר למשפט ותוצאותיו. כך למשל, נהג אשר הורשע בנהיגה בשכרות עלול להיות מוזמן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים בתום השלילה. במידה והמכון הרפואי יהיה סבור כי הנהג מסוכן לציבור, עלול הוא להתלות את רישיונו לשנה ולאחר מכן ידרשו ממנו לבצע בדיקות חוזרות וכך חלילה.
במידה והנבדק אינו משלים עם תוצאות הבדיקה של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, יש באפשרותו לערער ל- וועדת ערר אשר בתל השומר וזאת תוך 30 יום ממועד קבלת ההחלטה.
לסיכום נהיגה בשכרות:
נתפסתם נוהגים בשכרות פנו מיד לעו”ד תעבורה אשר יצלם את החומר הרלוונטי מהתביעה המשטרתית, ייבחן את החומר הראייתי בתיק וימליץ לכם כיצד לפעול ובאיזה אופן למזער נזקים. נכון להיום, העונשים המוטלים על נהגים הנתפסים נוהגים בשכרות הינם מהחמורים שבספר החוקים וכוללים פסילת רישיון נהיגה למשך שנים ארוכות לרבות עונשים נוספים אחרים. חשוב לזכור כי גם אם מדובר בפעם הראשונה בה נתפסתם נוהגים בשכרות עדין אתם צפויים לעונשים חמורים וקשים.
עורך דין מיומן ומקצועי המתמחה בדיני תעבורה ימיר את סעיף החוק ל-נהיגה תחת השפעת אלכוהול ויסגור הסדר טיעון עם התביעה המשטרתית לתקופת פסילה קצרה. במידה ויש צורך, ינהל עורך הדין את התיק ויביא לזיכוי הנהג מהמיוחס לו.
שאלות ותשובות נפוצות בעבירת נהיגה בשכרות:
שנם עבירות בהם המחוקק קבע פסילה מנמלית, כאשר נהיגה בשכרות היא אחת מהם! והעונש המינימום על עבירה זו בין היתר הוא פסילה לשנתיים! על מנת להינצל מפסילת המינימום יהיה צורך להמיר את הסעיף לסעיף קל יותר! רוצים לדעת יותר כנסו לאתרנו>>
המחוקק לא אמר לנו כמה מותר לנו לשתות אך קבע רף שאם נעבור אותו נחשב כנוהגים בשכרות לא משנה מה ההרגשה הפיזית!
הרף נכון להיום לנהג שאיננו נהג חדש הוא 290 מיקרוגרם ואילו נהג חדש 50 מיקרוגרם לאוויר נשוף כלומר הכמות היא אפסית, אפס אחוז אלכוהול.
הצרות של נהג חדש אשר נתפס בנהיגה בשכרות אינם מסתיימות בפסילה מינימלית וכן הוא צפוי להיות נהג חדש מחדש למשך שנתיים נוספות כולל תאוריה ו/או טסט וזאת רק לאחר שיעמוד בפני מבדקים במרב”ד (דבר שאיננו פשוט כלל וכלל).
אכן סירוב לעבור בדיקת ינשוף תחשב לשכרות ברמה הגבוה ביותר.
כל אדם שנתפס בשכרות רואה או שומע מחברים כי אדם אחד קיבל 3 חודשים פסילה ואחר קיבל 2 חודשים פסילה איך יתכן הדבר אם העונש המינימלי הוא שנתיים? התשובה לכך היא כי הסעיף של נהיגה בשכרות הומר לסעיף קל יותר של נהיגה תחת השפעה, אשר גם בסעיף של השפעה יש פסילה מנמלית אך היא מתחילה מ 3 חודשים והילך ובהתאם למה שניסגר עם התביעה במסגרת הסדר או פס”ד.
במידה ונתפסת נוהג בשכרות, יש להתייעץ עם עורך דין לתעבורה אשר לו הידע בחוק ובפסיקה ובנהלים של המשטרה, כאשר עורך הדין יעבור על התיק ועל המזכרים של השוטרים וימצא בעזרת עין מיומנת “כשלים בראיות” דבר אשר יביא לשינוי הסעיף וענש קל! או לזיכוי הנאשם בדין!.
אזהרה: אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו”ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.